Praktijkvoorbeeld van iemand die doorvaart ondanks alle betrekkelijke verleiding:
Relatief low budget maar zonder leengeld betaald kajuitzeiljachtscenario met goede kosten/baten-verhouding
(dwz voor wie met een virtueel plafonnetje van 6 knopen kan genieten; ik koos voor degelijk i.t.t. lichtgewicht-nerveus maar wel iets sneller):
Ik kocht in 2006 bij een Friese makelaar een Contest 25 uit 1976 in prima staat, héél clean, maar sober in de zin van toeters en bellen.
In de basis was deze boot dus goed (facturen waren ook aanwezig als bewijzen)en direct vaarklaar voor alle binnenwateren:
-al het touwwerk (nieuwstaat)
-hele romp professioneel geverfd (5 j. oud)
-werf anti-osmosebehandeling (5j. oud)-geen spoor van osmose te zien
-recente buiskap
-recent grootzeil
-inruilblok VP diesel (1998)
-alle beslag
-orig. rolreefsysteem was professioneel vervangen door
-bindrifsysteem (5j oud)
-matrassen en gordijntjes als nieuw
-nieuw cardanisch fornuisje.
Ik benaderde het echter als pimpen tot een solas-waardig scheepje:
-boordnet laten renoveren door scheepelectricien
-marifoonantenneplaatsing
-scheiding start en lichtaccu
-dubbel masttoplicht (drie kleuren en ankerlicht)
-vaste marifoonopstelling (DSC met vaste GPS koppeling )
-nieuwe verstaging hoewel de oude nog prima leek
-nieuwe rolgenua
-rolfokhoes
-nieuwe grootzeilhuik
-kuipspatzeilen met scheepsnaam
-diverse electronica (scharnierend paneel voor gemaakt zodat het afleesbaar is in de kuip en kajuit; desgewenst wegneembaar)
-motor deelrevisie
-binnen een paar maanden wordt de Simrad TP10 helmstokstuurautomaat geinstalleerd
Omdat ik met dit scenario nog wel even prima vooruit kan op Ijsselmeer, Wad en mogelijk een oversteekje (
en omdat ik vorig jaar verhuisd ben met niet onaanzienlijke kostenvandien) en even geen zin heb in upgrading van een ander 'classic plastic' schip, ben ik dus zo'n type die ervoor kiest lekker door te gaan met de boot.
makelaar(1.95m) spuit af voor mijn pre-koop ows check.