Tja, je kan ook zeggen dat de markt een beetje normaal wordt en de belachelijke prijzen verleden tijd zijn.
Eindelijk komen we terecht in een situatie dat we "gewoon" moeten gaan afschrijven op een gebruiksartikel.
Maar ik kan mij voorstellen dat je niet echt blij wordt als je een paar jaar geleden een boot voor -achteraf gezien- de hoofdprijs hebt gekocht.
Wellicht een schrale troost, wat Zimmer ook al opmerkte: niet alleen jij zal minder voor je boot krijgen; je betaald ook minder voor je nieuwe waardoor je uiteindelijk net zo veel geld kwijt zal zijn.
Verder worden er echt nog wel boten verkocht, hoor. Ook in de lagere prijsklasse. En voor best redelijke prijzen.
Maar: er worden vooral bootjes verkocht waar weinig op valt aan te merken. De zgn krenten uit de pap...
Je zal dus moeten zorgen dat je huidige boot helemaal in order is. Interieur schoon en netjes (nieuw lakje?). Buiten optisch in orde? Keertje extra poetsen, beschadigingen wegwerken. Werkt alles wat er aan apparatuur in zit? Gewoon een paar honderd euro in je boot investeren om hem "verkoopklaar" te maken.
Je zal zien dat je hem echt wel kwijtraakt.
Nu (nou ja, als de sneeuw van dek is..
) je boot verkoopklaar maken, zorgen dat hij eind maart klaar is en dan te koop leggen. Zodra het seizoen weer begint, zullen ook de potentiele kopers weer komen. En zet een prijs op je boot die aantrekkelijk is. Niet de hoofdprijs. onder het motto: dan hebben we tenminste ruimte om te onderhandelen. Dat schrikt eerder af dan dat het mensen verleid om te komen kijken.
Kortom: zet de roze bril af v.w.b. je eigen boot en probeer er naar te kijken zoals een potentiele koper zou doen. (hoe kijk jezelf naar een andere boot?) Dat is de maatstaf.