Na een carriere beginnend in een Optimist vervolgens Laser, Top klasse, Jeanneau Brio, Flying Arrow Spanker, houten wedstrijd Valk, Klepper Fam, Hunter Sonata, First 30e en als laatste een Bavaria 35 exclusive met klapschroef, doorgelat grootzeil en een lekkere hi-aspect fok gevaren te hebben (tussendoor nog een aantal surplanken en open huurboten gezeild) blijkt die Bavaria toch echt de beste mix te hebben voor een prettig verblijf aan boord en sportief varen. Het is zeker geen varende caravan, wel een relatief levendig en licht schip met een relatief hoog tuig, 1.70 diepgang en zeker geen logge toerboot. De Hunter Sonata was het sportiefst maar dat gaat wel ten koste van het comfort aan boord.
De Bavaria 35 exclusive is nog net van voor de tijd dat de lieren bij bavaria 3 maten kleiner werden, verstaging dunner, de kiel ondieper, de afwerking slechter en de opbouw en romp decimeters hoger.
Zij zeilt heerlijk en snel is goed trimbaar en oogt mede door het lagere vrijboord totaal niet als een in tupperware uitgevoerde woonboot met de binnenruimte van een stacaravan.
8+ knopen aantikken op het IJsselmeer is gewoon genieten.
"Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen" als vraag is zoiets als : "is een Mercedes een sportieve auto?", er zijn roestende Mercedes Vito's, trage maar oerdegelijke E200 diesels, snelle sportieve AMG's, superluxe S-classes. De werf/het merk Bavaria heeft verschillende periode's gekend waarbij in de afgelopen decennia nogal wat variatie geweest is in kwaliteit, comfort, zeileigenschappen en prijs.
Mijn ervaring met de 35 exclusive is ronduit positief, wat niet weg neemt dat er ook Bavaria's rondvaren waar ik nog niet dood op gevonden zou willen worden maar die voor een andere doelgroep prima geschikt zijn.