Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 03 apr 2016 18:53 #721956

Hi BB, puur uit interesse - is de jeanneau rush volledig stock en met de jeanneau zeilen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 03 apr 2016 19:28 #721992

Zeker niet. Het is een toerboot uit 1982. Dat maakt het wel een flauwe vraag. Mijn boot is juist NIET bedoeld om mee te racen, daar waren niet minder dan 3 snellere versies voor. (De GTE, Royal en de Regatte).

De 35 Match was (zo ver ik eerstehands ervaringen ken) zo uit "de doos" een fikse teleurstelling. Best een ruig ding voor het normale publiek hoor, maar niet de verstorende innovatie op de wedstrijdwateren die er mee beoogd was. Je kon niet voor een dubbeltje op de eerste rang competetief meevaren.

In de Med hebben een paar volhardende eigenaren flinke aanpassingen gedaan en er een paar "aan de praat" gekregen en daar ook best wat succes mee gehad. Ik heb daar een jaar of 3 geleden een borrelpraatje over gehad na de Barcolana. Kerel had er een keer op gevaren.

Toen ie net uit kwam voer er in NL óók één actief mee in de ORC, maar kan me niet herinneren dat daar de middenmoot mee gehaald is.

Dat mag als bavbashen klinken, maar het is niet bav eigen. De X35 is in zekere zin óók zo'n verhaal. Die kreeg men pas "aan de praat" nadat de eenheidsklasse verdampt was.
Laatst bewerkt: 03 apr 2016 19:33 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 03 apr 2016 19:43 #722013

Helaas zit zeilen er door een langdurige schouderblessure met weinig verbetering er voorlopig niet in :(
Aankomende week weer een afspraak met de schouderspecialist, en ik blijf stug hopen op een medisch wonder.

De boot ligt bij de makelaar op een nieuwe eigenaar te wachten, iemand die er zo mee weg kan varen en wel volledig van haar kan genieten.
Het enige wat ik voorlopig kan is bootjes kijken en er over lezen.
Hoe meer zeilen, hoe meer vreugd :)
, , (\_ (\_ , , , , , _/) , ,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 03 apr 2016 20:03 #722030

Bb niet flauw bedoeld - wel is dus de key question: op welke meetbare referentiepunten besluit je een bepaald type / merk boot te kopen en daar in te gaan investeren in de hoop dat je hem "aan de praat" krijgt ?

waarom investeren ze in uk £100.000 + in een kwarttonner, waarom niet ipd £ 15.000 in een Cork1720. Waarom upgrade je een rush of een bav, terwijl je ook een reeds snel uitgevoerde gebruikte dehler kan kopen ? Waarom € 450.000 in een kerr terwijl je voor bv € 300.000 een x van die lengte hebt.

Soms denk ik wel eens dat de ratio, mede door handicaptoewijzing, ver te zoeken is in de zeilwereld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 03 apr 2016 20:40 #722051

Dat kan ik alleen voor mij zelf beantwoorden. Ik heb mijn schip niet voor de wedstrijd gekocht. Dat is me in de schoot geworpen/het heeft me bevangen. Realistisch gezien heb ik er ongeveer €3000,- in zitten aan "wedstrijdgerichte" aanpassingen. Best bescheiden door een "marktplaatsmentaliteit".

Ongeveer twee jaar terug stond ik in Scheveningen op de kade, kijkend naar een kom vol carbon, de NSR. Het viel me in dat de één na goedkoopste boot in de kom ruim 10x meer heeft gekost in aanschaf dan mijn Rush. En ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat qua plezier ik absoluut mee kon draaien in de top der schippers. Dát is de reden dat ik met ellenbogenstoom en inzet een Rush op haar staart trap en geen hypotheek neem voor een, laten we voor de grap zeggen, een 35 match. (of x)

Dat je een ton in een kwarttonner steekt... dan ben je absoluut de uitzondering, maar dan heb je wel passie voor de klassiekers.

Een competetieve Dehler kan ik niet bezitten voor mijn budget.

Je koopt een boot met een verwachting. En die kan ófwel tegenvallen, ófwel veranderen. Je kunt verknocht zijn aan je scheepje en er een kapitaal achteraan smijten omdat je daar plezier aan hebt. Onze sport kent gelukkig maar héél weinig ratio...


Een zelfde vraag kun je ook stellen bij die rare mensen die duizende uren en tienduizenden euro's steken in een klassieke houten boot die ze van de houtwurmen redden. Kunnen ze vaak beter een oude dufour voor een paar 1000 kopen. Vaart sneller en praktischer.
Laatst bewerkt: 03 apr 2016 20:45 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 03 apr 2016 20:51 #722059

Precies!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 03 apr 2016 20:58 #722063

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mooi betoog Bas!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 03 apr 2016 21:20 #722079

Neem dit

Daar praat je niet over een top racer als een Kerr. (maar wel een héél gave boot!)

Deze kleine "modificatie" is op en paar 100 euro na een complete ankerklare tourrush (zoals ik die kocht) die je onder je boot zet!

Toch is het voor mij niet helemaal onvoorstelbaar (als je het geld hebt) dat je daar in investeerd. Als je eenmaal je "schuitje" hebt en daar enorm veel plezier uit haalt in de race, dan is tov de aanschafprijs en je jaarbudget om haar te racen het voor een bevlogen schipper best voorstelbaar dat je dat als zinnige investering ziet.
Laatst bewerkt: 03 apr 2016 21:25 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 03 apr 2016 21:40 #722089

Bb leuk en eerlijk betoog.

Alleen die kwarttonners zijn geen uitzondering. Top tien uk zijn £ 60k tot £ 120k.

10 tot 30 zijn £ 30k tot 60k boten. Zeilsetje kost bij north momenteel va £18k.

Deels dus tot stand gekomen door de irc leeftijdskorting als je een oude hull gebruikt en de rest nieuw ontwerpt. Er was bv ook een tp52 eigenaar met qt-er, die vond alles goedkoop.

Als nl-ers hebben we natuurlijk meer met jouw rush-methode :-) , zeg maar de logica en ratio in hetbzicht houdende !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 05 apr 2016 18:02 #722757

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Bbas: leuke stukjes!

Dat de bav 35 nooit is geworden wat verwacht was ben ik met je eens, maar ze is toch een stuk sportiever (om bij het topic te blijven) dan de andere bav's qua gewicht, zeil oppvl etc. Ik denk dat. Denaam bav te veel verbonden was met toeren om de match serie echt van de grond te krijgen. Want zowel de 35 als de 38 als de 42 hebben het niet echt gered terwijl de ontwerpenniet substantieel afwijken van ander eboten uit dat tijdsgewricht volgens mij. Hoe kwaliteit, stijfheid pid is is mij geheel niet bekend. ( andere dan de rumours over deafvallende kielen etc wat de naam helemaal gekilled heeft waarschijnlijk.

Just out of curiousity: Wat bedoel je trouwens met een hoog tuig op een platform dat er niet voorgeschikt is. De bav 35 match is toch ontworpen door j&j design. Die zijn ook verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de salona 37 die toch best succesvol,is geweest in orc. Ze hebben niet een hoge mast op een standaard bav 35 geplaatst. Maar uit je post maak ik op dat jij meer weet. Nieuwsgierig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 05 apr 2016 18:15 #722762

De Bav35 is voor IMS ontworpen in een tijd dat de IMS regel sterk veranderde en aan populariteit verloor Na 2004 standaard met een meter hogere mast geleverd omdat de eerste serie te kort kwam in licht weer.

Het blijft toch een Bav met een fiks accent op meer voor minder. Een krachtig tuig op een boot als deze vraagt wat meer van de uitrusting. Ik was even in de war, maar na wat nalezen had de 35 als enige geen kielproblemen. De 38 en 42 hadden dat wel.

Een IMS ontworpen platform dat daarna ORC geoptimaliseerd wordt ligt niet altijd lekker in de rating. Het is bijvoorbeeld al lastig om met een ongewijzigde IMX goed te varen in de ORC.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 05 apr 2016 18:30 #722769

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Thanks, Bbas. Helder, qua kwaliteit en beslag dus bespaard en voor orc een weinig geschikt model. Maar nog 1 vraag voor we weer on topic gaan. Ik ga er altijd vanuit dat orc verschillen in ontwerp redelijk nivilleert. Wat was er te extreem aan deze modellen dat alleen ims rating gunstig is en onder orc er problemen onstaan? ( ff wat proberen te leren)

En oeh, je noemde hem zomaar .... De imx....kwijl. Ik vind ze nog steeds mooi. De 40 is ook echt wel snel heb ik gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 05 apr 2016 19:15 #722788

Mag ik hierbij aanhaken? Wat zijn de typische kenmerken van een boot die het onder ORC rating juist goed doet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 05 apr 2016 19:20 #722791

Daarin ben ik niet echt expert. Maar ORC prefereert(de) rechte boegen en spiegels bijvoorbeeld. Ook de typische grote main en HA is (was) een gevolg van de ORC regel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 05 apr 2016 19:28 #722795

Dankje. Kan me ook voorstellen dat dit soort voordelen steeds verder rechtgetrokken worden met de verbeteringen in de ORC, dat de rating steeds eerlijker wordt.

Hoe zou de ORC met mijn gekke kielen omgaan bijvoorbeeld? 6 Van gebouwd, daar zal vast geen "standard hull" van aangemaakt zijn. Nat oppervlak, ballast en diepgang OK, maar meet de ORC het planform, hoek en sweep van een kiel/steekzwaarden bijvoorbeeld?
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 19:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 05 apr 2016 19:56 #722804

We hebben ons een aantal jaren ook in irc verdiept en momenteel bouwt een zeilmaat een irc boot in spanje voor op de solent.

In irc wordt een grote spinaker en een groot grootzeil minder gestraft. Ook wordt een hoger balastaandeel minder gestraft als het totaalgewicht niet toeneemt. Het heeft dus zin om gewicht uit de romp te halen en in de kiel te stoppen. Overlappende voorzeilen worden relatief zwaar gestraft. Het heeft dus zin om de mast naar achteren te plaatsen.

Orc - ben vorig jaar bij een meeting geweest inzake orc. Volgens de meters bestaat er geen orc optimised boot. Er spelen in orc 2 belangrijke zaken. Alles wat ze niet precies weten wordt op zijn zwaarst belast. Denk aan gewicht tuigage, bemanningsgewicht, grote schroef etc etc. Je moet dus eerst de meetbrief overeen zien te laten komen met de boot die er echt ligt. Mijn idee is dat dat een jaar of 2 / 3 kost. Ook bij onze enige orc boot hebben we na 2 jaar nog steeds niet een meetbrief die overeenkomt met de boot.

Daarnaast, een goed advies van de meters overigens, is om je af te vragen welke zeilen je echt gebruikt en grote zeilen die je zelden gebruikt niet op te geven. In die zin kan je de orc brief aan laten passen op je eigen vaardigheden.

Een aanname van mij is, mede omdat grotere spi's in orc wel worden afgestraft, dat in orc voor de windse eigenschappen relatief , zwaar wegen. Dit is volgens mij een vd redenen dat ims boten relatief moeilijk hun rating kunnen varen in orc.

Orc is denk ik wel de toekomst in Nl e.d. omdat hier veel energie in gestoken wordt met enthiousaste meters. Wat onderschat wordt soms is de invloed van het racecommitee omdat niet altijd 100% objectief is vast te stellen wat de werkelijke windcondities is de race waren terwijl triple numbers gelden en dus het commitee bepaald welk nummer geldt. Een goede orc boot heeft dus ook een tuigage die in alle windcondities de triple numbers kan varen. Hier zie je in mijn beleving dat sommige boten moeilijk hun lichtweer rating kunnen varen.

Disclaimer: Het zijn puur mijn eigen ervaringen die kunnen af wijken van zeilers met meer kennis en ervaring.
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 19:57 door TheoBakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 05 apr 2016 20:25 #722820

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Perseus schreef :
Bbas: leuke stukjes!

Dat de bav 35 nooit is geworden wat verwacht was ben ik met je eens, maar ze is toch een stuk sportiever (om bij het topic te blijven) dan de andere bav's qua gewicht, zeil oppvl etc. Ik denk dat. Denaam bav te veel verbonden was met toeren om de match serie echt van de grond te krijgen. Want zowel de 35 als de 38 als de 42 hebben het niet echt gered terwijl de ontwerpenniet substantieel afwijken van ander eboten uit dat tijdsgewricht volgens mij. Hoe kwaliteit, stijfheid pid is is mij geheel niet bekend. ( andere dan de rumours over deafvallende kielen etc wat de naam helemaal gekilled heeft waarschijnlijk.

Just out of curiousity: Wat bedoel je trouwens met een hoog tuig op een platform dat er niet voorgeschikt is. De bav 35 match is toch ontworpen door j&j design. Die zijn ook verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de salona 37 die toch best succesvol,is geweest in orc. Ze hebben niet een hoge mast op een standaard bav 35 geplaatst. Maar uit je post maak ik op dat jij meer weet. Nieuwsgierig.

De 35 match is een Dough Peterson-ontwerp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 05 apr 2016 20:44 #722832

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687
Boatlover schreef :
...
De 35 match is een Dough Peterson-ontwerp.

Op basis van een J&J ontwerp, net als de 38- en 42-Match
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 05 apr 2016 21:32 #722854

Volgens j&j is de bavaria 35 match designnummer 151 van J&j:

humanist-wexe.squarespace.com/#new-page

Helemaal naar beneden scrollen voor de designlist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 06 apr 2016 05:48 #722883

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Veel info over rating en wat heeft invloed daarop.L euk om daar de gedachten van anderen over te horen. Wellicht kan de moderator dit laatste deel afsplitsen? Misschien moeten we voorkomen dat we dit topic vervuilen of zal ik een topic openen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 06 apr 2016 08:38 #722927

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Het zal dan wel een samenwerkingsverband zijn tussen J&J en Peterson. Op Sailboatdata.com staat dat de 35, 38, en 42 door Peterson zijn ontworpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 06 apr 2016 11:53 #723030

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Klopt, samenwerking inderdaad. Bav wilde er een andere naam bij om verschil te benadrukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria ook geschikt voor sportief zeilen 27 apr 2016 16:37 #729945

En het moet een bavaria zijn van het nieuwe type Farr Yacht Design

Deze gaan met een paar HT zeilen al snel en dat is nog zonder het speciale lijstje
Zeilen de manier om je hoofd leeg te maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl