Hier kan ik snel een antwoord op geven. Nee. Ik vind de huidige lijn niet mooi. Dat is persoonlijk. Niet vanwege de zeileigenschappen.
Echter is het niet te vergelijken met mijn Bavaria. De enige overeenkomst is de naam.
Halverwege jaren 80 heeft Bavaria een beleid gehad om te gaan concurreren in het hoge segment. HR en Najad waren directe concurrenten. De schepen werden onder Lloyds keur gebouwd en waren oerdegelijk.
Ter vergelijking, een kale bavaria 370 kostte 345000 gulden. Met wat extra's ( ankerlier, zeilen, koelkast, gps etc kostte mijn schip nieuw 412.341 gulden. Even omrekenen naar de huidige waarde : 318.825 euro!
www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/p.../prijzen-toen-nu.htm
Voor dat geld koop ik tegenwoordig de volledig uitgeruste 56 voeter, het topschip uit de vloot
http://www.albatros-yachting.com/media/2749/Bavaria_management_22013.pdf
De kwaliteit is dus veranderd. Bavaria heeft in 1998 besloten op een ander segment te oriënteren, en aangezien het CE keurmerk destijds heilig werd gezien, zijn ze daarnaar gaan bouwen. Met als gevolg een paar jaarlater erg slechte schepen, die stijfheid misten en te klein beslag hadden. Tel daarbij het volledig uit zijn verband gerukte verhaal van de match 42 die na verschillende grondingen zijn kiel verloor in Kroatie, en de slechte naam van Bavaria werd gevestigd. Bavaria bouwde in die periode dusdanig slecht, dat leveranciers als harken en lewmar dreigden niet meer te leveren, indien Bavaria niet overging tot het plaatsen van het juiste beslag qua maatvoering.
Vanaf 2003 zijn de schepen weer steviger geworden, en is de kwaliteit verbeterd. Het beslag op Bavaria's verschilt niet qua formaat van andere grote seriebouwers. Rompen zijn stijver geworden en bouwprocessen verbeterd. Klemmende deurtjes etc komen nu niet meer voor.
Ik reken echter mijn schip tot een compleet andere generatie. Oerdegelijk gebouwd ( alle testen van yachting monthly etc ) spreken hier over. Met als voorbeeld het geramd worden door een landingsvaartuig..
Mijn schip is niet de snelste zeiler, maar qua sw wel sneller dan zijn concurrenten destijds, de HR 352 en 382 en de najad 390. Het schip heeft echter wel een heerlijke zeegang en een fijne indeling.
De vraag of ik dus een bavaria 36 van nu wil, is eigenlijk appels met peren vergelijken. En de vraag of ik mijn huidige schip zou willen ruilen voor een 56 voeter..... tsja
Lengte is snelheid, dus mijn actieradius wordt daardoor wel groter. Het zou te overwegen zijn.