Ronaldl, heb jij ervaring met dit merk type boot, of is je mening gebaseerd op de foto’s?
Dit zijn mijn meningen obv de foto’s en Ronaldl‘s input.
Ronaldl schreef :
TS schreef:
deze boot nl.yachtworld.com/boten/1978/aloa-45-3465742/
Ik kan alleen niks vinden
- middenkuip zit te hoog in de boot: daardoor slinger je meer heen en weer op de golven.
Lastig te zien op foto. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe diep de kuip is. Een voordeel dat zeker is is dat deze kuip goed in het midden is geplaatst, waardoor je bij golven in langsscheepse richting een stuk dichter bij het draaipunt zit en dus comfortabeler dan bij een achterkuip.
- hoofdmotor zit te veel ingebouwd: onderhoud en regelmatige checks kunnen kwelling zijn.
Ik heb wel wat center cockpit zeilboten gezien. Hoogstwaarschijnlijk zit er ook nog een luik aan de voorzijde. Op één van de foto’s zie je nog net een stukje raamwerk wat lijkt op toegangsluik voor de motor. Verder is er een doorloop naar de achterhut toe aan SB zijde, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat daar niet ook een luik zit of makkelijk te maken is. De foto van de motor is genomen van BB luik, vanuit de werkplaats. Zeer waarschijnlijk ook vanuit achter nog toegangelijk door een paneel te verwijderen vanuit de achterhut.
Door de achterkajuit met ‘vrijstaand’ bed is de toegang tot schroefasafdichting zeer waarschijnlijk enorm comfortabel door simpelweg een vloerpaneeltje te verwijderen.
Dus ik verwacht juist een zeer bovengemiddeld goede toegang tot de motor en rest van de voortstuwingsinstallatie.
- open ruimte in salon groot: als je door een golf valt van BB naar SB heb je op zijn minst een gat in je hoofd.
Eens! Hoewel het een vaste tafel lijkt staat in de beschrijving dat deze naar een 2-persoons bed is om te toveren. Hierdoor wellicht minder geschikt om een zeker houvast te geven. Randen aan kajuitdak hebben ook geen open handvaten. Maar wellicht op te lossen door wat lange handvaten te monteren.
- de navigatiehoek zit laag in de boot: je navigeert dus zonder tegelijk zicht naar buiten.
Niet te vergeten dat er ook geen zitje is. Maar is een beetje persoonlijke keuze of je een echte navigatietafel nog echt als zodanig wilt gebruiken. Mijn observaties zijn dat navigeren je tegenwoordig met een plotter of ipad doet, je door GPS 24/7 weet waar je bent en niet meer met papieren kaarten en een sextant je route aan het bijhouden bent. Dat alles kan prima in de salon of staand achter deze navigatietafel.
Mocht je de navigatietafel als werkbureau willen gebruiken, dan is deze natuurlijk niet geschikt. Onze boot heeft ook geen zitje bij de navigatietafel, maar daarom wel flink wat zeer goed toegankelijke (grote klep) bergruimte eronder. Hier lijkt dit ook te zijn.
- slapen in de punt en in de achterkajuit doe je niet tijdens zeilen, je hebt loodskooien nodig.
Met een andere indeling in de achterkajuit zou je er wel onder zeil kunnen liggen. Met deze indeling inderdaad niet. De lengte in de salon ken ik niet, maar de langsbank is de salon is wellicht goed uit te rusten met een slingerwant waardoor deze als zeekooi gebruikt kan worden. Ook aan de rondzit kant zou je zonder het afklappen van de tafel er misschien nog een zeekooi van kunnen maken.
Ik zie geen beslag voor slingerwanten, dus ik vermoed dat dit nog niet in plaats is, of ze hebben vaste (houten) boorden die opgeklapt kunnen worden.
- kooktoestel staat langsscheeps: bij schommelen van de boot SB/BB val je dus in de hete pan of valt de hete inhoud in je schoot.
Euhm... iedere zeilboot waarbij rekening wordt gehouden met koken onder helling, heeft een langsscheeps half cardanisch kooktoestel. Dit schip is geen uitzondering en zorgt ervoor dat de hete inhoud netjes in de pan of ketel blijft. Niet mis mee, hoewel ik het toestel wel erg hoog vindt uitsteken, hierdoor is wellicht maximale de helling beperkt.
Doordat het toestel redelijk naar achteren is geplaatst, vermoed ik dat je je goed schrap kunt zetten tegen de trapjes van de kajuitingang. Tevens zijn er op de foto reeds twee ogen voor een slingerwant te zien aan de weerskanten van het kooktoestel.
Dus geen redenen om ‘erin te vallen’ of ‘hete inhoud eruit vallen’.
Op dezelfde site staat een Amel te koop, is een zeer doordacht ontwerp voor oceaan reizigers.
Amel? Ik vind ze fantastische boten! Maar ik heb begrepen dat Amel heel veel onderdelen custom heeft laten ontwikkelen. Dus duur en/of lastig in de meer afgelegen plaatsen te verkrijgen.
Nog even wat tips over center cockpit zeilboten:
- Let op dat meestal bij een center cockpit minder bergruimte is dan bij een achter kuip zeilboot van de gelijke lengte. Dit o.a. komt door de doorloop naar achteren toe en meestal royalere achterhut (zeer evident in dit geval ). Vaak plaatsen mensen aan dek nog een kist. Bij deze Aloa zelfs 2 kisten zie ik.
- Ik houd van een goede veilige instap naar de kuip vanuit het gangboord. Bij sommige center cockpit zeilboten zit hier door de doorloop een hele dikke kuiprand die ook nog schuin is. Dit maakt het instappen vaak lastig, vooral als de kuipzit ook nog op een andere hoogte zit dan het gangboord. (HR 352 heeft bijv een fantastische instap ten koste van hoofdruimte in de doorloop naar de achterkajuit. Bij de Beneteau 36CC had ik het gevoel dat mijn benen te kort waren en je snel op een schuin vlak stond zonder antislip)
- Zorg dat je genoeg zeekooien hebt voor het gezin aan boord.
- Veel center cockpit zeilboten hebben de genualieren dicht bij het stuurwiel zitten. Hierdoor is solo zeilen vaak gemakkelijk en blijft de rest van de kuip beschikbaar voor overige gezinsleden (zitten niet in de weg).
Of deze Aloa 45 een goede vertrekkersboot is? Kwa model vrijwel zeker, ook door het kits/kottertuig (veel zeil mogelijkheden) en grote tanks. Houvast binnen en genoeg zeekooien zouden mijn grootste zorg zijn.