Herman Hartman schreef :
Petroleum is niet alleen goedkoper maar levert ook nog eens meer vermogen op. Alleen als de motor daarvoor niet gebouwd is krijg je hem niet gestart op petroleum en moet je eerst warm draaien. Voor de sleutelbrommers in mijn jeugd was petroleum de aangewezen brandstof want benzine veel te duur. Keerzijde was wel dat het sleutelen vaker nodig was de temperatuur huishouding was een precair onderwerp dat zal bij de buitenboord motor ook wle het geval zijn geweest. Kunst was om genoeg olie bij te mengen maar niet teveel want anders hat je geheid een vette bougie en te weing betekende een vastloper. Eenmaal in het bezit van een streetwise brommer ging er gewoon mengsmering in want je wilde niet op zaterdagavond langs de dijk stilvallen. Ben ook wel benieuwd hoe betrouwbaar de oplossing van Albert nu echt was
Niet mijn oplossing maar die van YAMAHA.
De motor was zeer betrouwbaar. De enige makke was dat je niet moest vergeten, aan het eind van een trip, het kraantje dicht te draaien en het restje petroleum op te stoken, zodat je voor de volgende start weer benzine in de carburateur kon pompen en niet eerst het aftapkraantje moest openzetten. Dat laatste gaf, zelfs als je er een jampotje onder hield, vaak een moie regenbpoog in het water.