Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Valse start

Valse start 19 aug 2016 19:14 #760610

  • Klaas74
  • Klaas74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
volgens mij hebben jullie geluk gehad, dus gewoon opnieuw proberen, I zou wel even kijken naar de manier waarop de boel afgezekerd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 19 aug 2016 19:17 #760611

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5259
Balen voor jullie, vooral dat vertrouwen in de boot is wel fijn als dat terugkomt.

Zou wel proberen de oorzaak te achterhalen, meerdere draden zijn gesmolten dus er moet een flinke stroom gelopen hebben.
Echt brand was er kennelijk gelukkig niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 19 aug 2016 19:17 #760612

Klaas74 schreef :
zou wel even kijken naar de manier waarop de boel afgezekerd is.

Inderdaad.
Ik zie een afgefikte rode en een afgefikte zwarte kabel.
Dat ligt dus niet aan de accu maar aan een forse kortsluiting verderop in het systeem, denk ik.
Nog even goed verder zoeken!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 aug 2016 19:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 19 aug 2016 19:18 #760613

goeiendag die kabel is goed heet geweest zeg :ohmy:

enige idee waar die sluiting door is gekomen??

Als dat het enige is in jullie vakantie ;) beloofd het een mooie vakantie te worden toch !!
beetje vertrouwen houden :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 19 aug 2016 19:19 #760615

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
mooozes wat nu weer....ziet er niet lekker uit en stinkt als de pest maar per definitie geen structureel probleem. morgen gewoon gaan met die banaan, kan iedereen overkomen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 19 aug 2016 19:19 #760616

Balen man.

Nachtje over slapen en morgen vrolijk opnieuw beginnen.. Schade lijkt mee te vallen. Het had erger kunnen aflopen, meer schade, of nog erger.

Succes met de reparatie.En fijne vakantie verder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 19 aug 2016 19:38 #760625

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Auw, dat doet echt zeer zeg. Een dergelijk begin van je vakantie en nu zonder vertrouwen. Dat bouwt zich wel weer op natuurlijk, maar blijft vast nog een tijd knagen.

Heb je een idee wat er precies gebeurd is, of aanwijzingen waarmee we je kunnen helpen zoeken?

Is het trouwens je startcircuit of je het boordcircuit? Dat maakt nogal uit voor de zekering die je zou kunnen plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 19 aug 2016 22:56 #760657

das balen, is overduidelijk dat het de accu was?
alsnog een goede vakantie gewenst.
wel morgen wind tegen naar Ijmuiden,eerst maar een visje halen in Enkhuizen, of naar de Trintelhaven.
ff bijpraten met gelijkgestoorden.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 19 aug 2016 23:45 #760662

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik zie 3 rode draden komen van de accu (+en dus).
Twee zijn voorzien van zekering, de derde niet... (de gesmolten rode draad)

De gesmolten draden volgen tot de bron, of tot waar ze niet meer zijn gesmolten: daar zit dan de oorzaak.

Voor de gemoedsrust een zekering vlak bij de accu op (laten) nemen.

Dus: vaststellen waar en hoe het is misgegaan, en de voorziening treffen dat het nooit meer kan gebeuren, en snel vergeten!

Succes!

Als je wilt wil ik wel langskomen om te kijken. (en te meten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 00:26 #760664

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
Belangrijkste van alles: Wat is nu de oorzaak?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 05:29 #760666

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Kortsluiting.
Accukabel onder de motorsteun terechtgekomen tijdens werkzaamheden aan de motor.
Niet door mij overigens. Is nu anders aangelegd.

Maar goed.....wil me dr overheen zetten.

Net lekker gedouched en we gaan e weer voor.
Alles doet het......nou ja.....nog brakke AIS-bekabeling.
Kijk ik nog wel effe naar deze dagen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 05:37 #760667

das goed te weten, gaan met die banaan!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 07:30 #760677

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
das ff schrikken , maar een hele mooie vakantie gewenst !.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 07:32 #760678

helmsman 38 schreef :
das balen, is overduidelijk dat het de accu was?

Lijkt me overduidelijk dat het NIET de accu was ;)
Dan smelten je kabels niet weg maar wordt de accu gewoon heet.

De accu is overleden als gevolg, niet als oorzaak.
Laatst bewerkt: 20 aug 2016 07:33 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 07:36 #760679

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Toch noveen fijne vakantie gewenst. En als koe in de kont... volgende keer alles op de accu afzekeren.
Je moet maar zo denken de pech heb je deze vakantie gehad. Het wordt nu alleen nog maar beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 08:11 #760685

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Een voedende kabel onder een motorsteun?
Dan mag degene die dit gedaan heeft wel eens toegesproken worden.
Dit mag gewoon niet gebeuren.
En zoals eerder berichten afzekeren en er zijn mooie zekeringen in de handel.

Zet je er over heen en geniet van een mooie vakantie.
Volgende week heb je heel mooi weer.
Laatst bewerkt: 20 aug 2016 08:12 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 08:20 #760686

Snel een nieuwe accu en kabel er in, voor de gemoedsrust een stukje gewapende slange er omheen op kritische stukken, en een zekering van 200A er tussen (bij de accu).
En dan snel vergeten en zeilen!
Bin there, done it.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 08:25 #760687

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Succes Vinni! Damn.... Lekker op reis en veel posten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 10:43 #760727

Succes en goede vakantie gewenst. Dank voor het delen van deze ervaring, daar kunnen wij allemaal van leren.

Paar dingen die bij mij blijven hangen:
  • Ik lees niets over het gebruik van een brandblusser.
  • Ik lees niets over hoofdschakelaars.
  • Waarom kon de motor niet worden gestart? Ik neem aan dat een 34voeter over twee accu's beschikt met gescheiden circuits. Dan kan je met de intakte accu toch starten?
  • De zogenaamde "monteurs" die aan bootjes werken dalen steeds verder in mijn achting, ik lees steeds meer over prutswerk.
  • Als ik op de foto's kabels los, dus zonder beugels of mantelbuizen, over en langs de stalen constructie van de boot zie lopen dat denk ik dat de volgende (elektrische) fik niet lang op zich zal laten wachten.
  • Als dit verder van de bewoonde wereld was gebeurd had de bemanning dit toch echt moeten/kunnen fixen zonder berger/KNRM.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 14:09 #760752

keeszeiler schreef :
Succes en goede vakantie gewenst. Dank voor het delen van deze ervaring, daar kunnen wij allemaal van leren.

Paar dingen die bij mij blijven hangen:
  • Ik lees niets over het gebruik van een brandblusser.



En dat we daar niets over lezen is HEEL goed, elektrische brand is bijna alleen met poeder goed te blussen, en had vinni nu een K@#$T vakantie gehad.

ls Co2 blusser doet het ook vrij goed, maar nog steeds minder als poeder.

Aan schuim heb je niets bij een electrische brand, hooguit als je "natte" bilge in de fik staat bij de motor ruimte.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 14:21 #760753

Jeroen-pion schreef :
keeszeiler schreef :
Succes en goede vakantie gewenst. Dank voor het delen van deze ervaring, daar kunnen wij allemaal van leren.

Paar dingen die bij mij blijven hangen:
  • Ik lees niets over het gebruik van een brandblusser.



En dat we daar niets over lezen is HEEL goed, elektrische brand is bijna alleen met poeder goed te blussen, en had vinni nu een K@#$T vakantie gehad.

ls Co2 blusser doet het ook vrij goed, maar nog steeds minder als poeder.

Aan schuim heb je niets bij een electrische brand, hooguit als je "natte" bilge in de fik staat bij de motor ruimte.

Tijd voor een updatetje van je BHV training?
Even een beetje schuim er over, en je hebt meteen een mooi soppie om het roet er af te poetsen.

Bin there, done it :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 16:30 #760772

It Paradyske schreef :
Jeroen-pion schreef :
keeszeiler schreef :
Succes en goede vakantie gewenst. Dank voor het delen van deze ervaring, daar kunnen wij allemaal van leren.

Paar dingen die bij mij blijven hangen:
  • Ik lees niets over het gebruik van een brandblusser.



En dat we daar niets over lezen is HEEL goed, elektrische brand is bijna alleen met poeder goed te blussen, en had vinni nu een K@#$T vakantie gehad.

ls Co2 blusser doet het ook vrij goed, maar nog steeds minder als poeder.

Aan schuim heb je niets bij een electrische brand, hooguit als je "natte" bilge in de fik staat bij de motor ruimte.

Tijd voor een updatetje van je BHV training?
Even een beetje schuim er over, en je hebt meteen een mooi soppie om het roet er af te poetsen.

Bin there, done it :-)

Zal het in november mee nemen in pernis bij de volgende veiligheids- training, zal ik vragen of je mee mag :woohoo:

dan kun je pas zeggen seen it, done it, and now i understand it ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 16:52 #760779

Jeroen-pion schreef :
It Paradyske schreef :
Jeroen-pion schreef :
keeszeiler schreef :
Succes en goede vakantie gewenst. Dank voor het delen van deze ervaring, daar kunnen wij allemaal van leren.

Paar dingen die bij mij blijven hangen:
  • Ik lees niets over het gebruik van een brandblusser.



En dat we daar niets over lezen is HEEL goed, elektrische brand is bijna alleen met poeder goed te blussen, en had vinni nu een K@#$T vakantie gehad.

ls Co2 blusser doet het ook vrij goed, maar nog steeds minder als poeder.

Aan schuim heb je niets bij een electrische brand, hooguit als je "natte" bilge in de fik staat bij de motor ruimte.

Tijd voor een updatetje van je BHV training?
Even een beetje schuim er over, en je hebt meteen een mooi soppie om het roet er af te poetsen.

Bin there, done it :-)

Zal het in november mee nemen in pernis bij de volgende veiligheids- training, zal ik vragen of je mee mag :woohoo:

dan kun je pas zeggen seen it, done it, and now i understand it ;)

Probleem is dat er isolatiemateriaal brand, en dat is prima te blussen met schuim.
Natuurlijk eerst de hoofdschakelaar uit, anders heeft het geen zin.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 17:03 #760782

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Even op het www gezocht:



Informatie over Brandblussers

De informatie die hieronder beschreven staat is algemeen van aard en niet van toepassing op alle situaties. Wanneer u zeker wilt zijn van de juiste toepassing in uw situatie, neem dan even contact met ons op. Wij maken geheel vrijblijvend projecties en geven deskundig advies.

Welke type brandblussers zijn er?
Er zijn ruwweg 3 verschillende typen brandblussers: poederblussers, schuimblussers en koolzuursneeuwblussers.

(Sproei)schuimblussers
(Sproei)schuimblussers zijn vrijwel overal inzetbaar. De nevenschade die ontstaat bij gebruik is nihil. Sproeischuimblussers zijn ook geschikt voor het blussen van onder spanning staande apparatuur. Het water-/schuim-mengsel wordt verneveld in zeer kleine druppels waardoor de blusstraal niet elektrisch geleidend is. Schuimblussers zijn geschikt voor het blussen van vaste- en vloeistofbranden (brandklasse A en B).

Poederblussers
Poederblussers hebben een zeer hoge bluscapaciteit en kunnen ingezet worden voor het blussen van vaste-, vloeistof- of gasbranden (brandklasse A, B en C). Bovendien kan hiermee onder spanning staande apparatuur worden geblust. Rekening moet echter worden gehouden met gevolgschade van bluspoeder op elektronische- en fijnmechanische apparatuur.

Koolzuursneeuwblussers
Koolzuursneeuwblussers ook wel CO2-blussers genoemd, zijn geschikt voor het blussen van vloeistofbranden (brandklasse B) en branden in onder spanning staande apparatuur.
Het grootste voordeel van een koolzuursneeuwblusser is dat de blusstof (CO2) geen reststoffen achterlaat bij gebruik.CO2 wordt daarom ondermeer toegepast bij hoogwaardige elektronische apparatuur waar niet geblust mag worden met op water gebaseerde blusstoffen zoals sproeischuim.

Brandklasse!
Bij de keuze van de te gebruiken brandblusser wordt allereerst gekeken naar de soort brand die moet worden geblust. De verschillende branden kunnen worden opgedeeld in vier brandklassen

Brandklasse-A Vaste stoffen doorgaans van organische oorsprong die meestal onder gloeivorming verbranden. Zoals o.a. hout, papier, stro, kunststoffen,kolen.
Brandklasse-B Vloeistoffen en vloeibaar wordende stoffen. Zoals o.a. olie, benzine,alcohol,sommige kunststoffen, vet en bitumen.
Brandklasse-C Gassen zoals o.a. propaan, butaan en aardgas.
Brandklasse-D Metalen Zoals o.a. magnesium, zirkonium, lithium, kalium en natrium.
Brandklasse-F Sinds enige tijd is er de brandklasse F. Bedoeld voor vet branden van meer dan 5 kg. Deze kunt u tegenkomen in bijvoorbeeld de horeca
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 20 aug 2016 17:10 #760786

zoals ik dus al zei ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl