Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Valse start

Valse start 04 sept 2016 14:15 #765117

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
helmsman 38 schreef :
bulletalie kan heel veel kracht op komen, ben ik ook al eens achter gekomen. zet hem nu aan de kikker bij de boeg, die kan wel wat hebben.

Ja....niet meer via de verhaalkammen laten lopen.
Heb op het voordek nog een grote bolder staan.
Die ga ik gebruiken.

Alleen zoek ik nog een manier om die schokken in de bulletalie een beetj te absorberen.
Iemand ideeën?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 04 sept 2016 15:27 #765132

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
schokken moet al niet de bedoeling zijn, moet gewoon strak staan
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 04 sept 2016 15:30 #765133

Hoewel ik een groot voorstander ben van een bulletalie op het eind van de giek en dan helemaal naar voren, zag ik vorige week op de SPirit 41 van een zeer ervaren zeiler een mooie oplossing.

- een 12mm polyesterlijn, dubbel genomen, bevestigd aan de giek met een rubber landvastveer erin, vast aan de giek op ietsje verder dan de plek waar de giek voor de wind het want raakt.

- aan beide zijden op de voetrail naast het want een blok waardoor de lijn (aan beide zijden) naar achter werd geleid

- naast de kuip aan elke zijde een stevige stopper (Spinlock) op de lijn

De bulletalie wordt op spanning gebracht door de lijn aan lij op de lier strak te zetten en de stopper dicht te doen.

Gijpen kan heel gecontroleerd door de ene kant op de lier te vieren en de andere kant strak te zetten.

Ik vond het een mooie oplossing!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 sept 2016 16:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 04 sept 2016 16:10 #765145

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Vinni schreef :
... Alleen zoek ik nog een manier om die schokken in de bulletalie een beetj te absorberen.
Iemand ideeën?

Vinni

In de lijn moet wat rek zitten. Het is niet de bedoeling een klapgijp te voorkomen, maar beter zien aan te komen. Komt de giek naar binnen dan is het tijd je koers te veranderen. Op zee vaar je tenslotte ruim, niet voor de wind. Heb je een kraanlijn dan ook deze doorzetten.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 05 sept 2016 08:04 #765255

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
La Mavare schreef :
Op zee vaar je tenslotte ruim, niet voor de wind.

Dat wil zeggen: altijd afkruisen (ruime bakstagwind)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 05 sept 2016 09:16 #765275

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
lodewijk stegman schreef :
La Mavare schreef :
Op zee vaar je tenslotte ruim, niet voor de wind.

Dat wil zeggen: altijd afkruisen (ruime bakstagwind)?

Ja.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 05 sept 2016 09:31 #765281

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
La Mavare schreef :
lodewijk stegman schreef :
La Mavare schreef :
Op zee vaar je tenslotte ruim, niet voor de wind.

Dat wil zeggen: altijd afkruisen (ruime bakstagwind)?

Ja.

Okee. Helder antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 05 sept 2016 13:40 #765359

Knar schreef :
Ik wil toch nog even terugkomen op de oorsprong van deze discussie. Ik vind het eerlijk gezegd niet echt sterk om bij het uitvallen van de marifoon op een I-phone te moeten gaan googlen voor de telefoonnummers van hulpverleners. Voor dat soort situaties heb ik - en ik ben vast niet de enige - in mijn "boordboek" (en uiteraard ook in mijn telefoon) een noodpagina met daarin alle relevante telefoonnummers, van kustwacht tot waterpolitie. (was het in dit geval trouwens niet logischer om de kustwacht te bellen i.p.v. KNRM Lemmer?).

Als aanvulling hierop: ik heb naar aanleiding van mijn ervaringen tijdens de afgelopen vakantie besloten mijn boot uit te rusten met een "eigen" mobiele telefoon. Ik behoor tot de categorie mensen die het niet over hun hart kunnen krijgen om een nog goed werkend kwaliteitsproduct weg te gooien dus had ik nog wel ergens een robuuste Nokia. Het goedkoopste prepaid abonnement kost me volgens mij hooguit 10,- per jaar.

De reden is dat ik af en toe flink heb staan te hannesen met mijn smartphone om tijdens het varen te bellen, veroorzaakt door de combinatie van slechte leesbaarheid in fel zonlicht en mijn beperkte fijn-motorische vaardigheden. Met name op het binnenwater wordt de mobiele telefoon steeds vaker het standaard communicatiemiddel voor brug- en sluisbediening. In het kader van de automatisering daarvan zijn ze in Amsterdam aan het overschakelen op een soort van voice-response systeem waarbij je een algemeen nummer moet bellen en na contact met het systeem verzocht wordt het objectnummer in te toetsen. Het was tijdens die situatie dat ik zo stond te prutsen op m'n smartphone dat ik besloot die ouwe trouwe Nokia maar weer eens op te snorren.

Dick

Voeding van mijn marifoon is dubbel uitgevoerd,..1x van de service accu en met een schakelaar over te zetten naar de start accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 05 sept 2016 14:38 #765388

La Mavare schreef :
Vinni schreef :
... Alleen zoek ik nog een manier om die schokken in de bulletalie een beetj te absorberen.
Iemand ideeën?

Vinni

In de lijn moet wat rek zitten. Het is niet de bedoeling een klapgijp te voorkomen, maar beter zien aan te komen. Komt de giek naar binnen dan is het tijd je koers te veranderen. Op zee vaar je tenslotte ruim, niet voor de wind. Heb je een kraanlijn dan ook deze doorzetten.

Dan ga je er van uit dat er iemand aan het roer staat. Bij ons staat er 99% van de tijd op zee niemand aan het roer. De bullettalie is er niet om te voorkomen dat de boot onbedoeld gijpt maar om te voorkomen dat de giek overkomt. Dan wil ik het liefst een lijn met zo min mogelijk rek. Er komen grote krachten op die lijn te staan dus soms zetten we ook wel 2 ballettalies. Voor de wind zeilen is natuurlijk op zee een hele normale zaak. Dat je altijd moet afkruisen is geen wet van meden en perzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 11 sept 2016 07:52 #766752

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Vinni schreef :
Anjo schreef :
Nou Maatje, prettige vakantie verder.

Geen wier gehapt??

Dank dank.....

Nee....gelukkig geen groen spul in de schroef.
zag wel wat van het groene gevaar voorbij drijven.

Vinni

We zijn weer thuis. :(

Inmiddels wel wat wier gehapt.
Donderdag van Hoorn naar Lelystad.
Moest bij Hoorn een rak over stuurboord anders was Lelystad niet bezeild.
Na overstag met de ruimende wind was het wel bezeild,
Maar ja.....wel wat groen spul gerooid. Daar kwam ik trouwens pas in Lelystad achter toen er een
heel bruidsboeket achter de spiegel hing. Ik heb het idee dat je met een langkieler met skeg minder last hebt want alles bleef gewoon werken. Wel met de pikhaak dat groene spul verwijderd.

Je komt toch als zeiler anders thuis na zo'n reis. B)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 11 sept 2016 20:49 #766920

dus weer heel aangekomen met de crew, en je boot wat er nog van over is B)
we hebben nog wel wat verhalen te goed van je eerste gastenvlaggetje reis.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 11 sept 2016 21:01 #766924

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Och verhalen, verhalen.......iedereen die zeilt maakt natuurlijk wel wat mee.

Over dat comtainership bij Zeebrugge.....
Het was die dag warm en zonnig maar wel mistig op zee. Zo konden we Oostende later die dag pas op 3Nm zien. We zagen iets wazigs en het was niet duidelijk wat het was of de afstand. Wel dat het zware motoren had. Omdat deze steeds luider werden heb ik Zeebruge control aangeroepen en mijn positie doorgegeven. Door het kraken heen kon ik opmaken dat ik noord moest gaan varen. Mijn koers was.op dat moment pal zuid. Direct na de koersverlegging kwam dat containership langs die op het laatste moment ook nog de koers verlegde om ons te ontwijken. AIS had op dat moment zeker grholpen maar werkte nog niet goed. Later tijdens de oversteek naar Ramsgate gelukkig wel. We waren wat blij dat we die AIS hadden. Afstand schatten blijft toch moeilijk.

www.dropbox.com/s/yth0kphelwol...2%2052%2018.mov?dl=0

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 11 sept 2016 21:07 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 08:38 #766978

Vinni schreef :
Och verhalen, verhalen.......iedereen die zeilt maakt natuurlijk wel wat mee.

Over dat comtainership bij Zeebrugge.....
Het was die dag warm en zonnig maar wel mistig op zee. Zo konden we Oostende later die dag pas op 3Nm zien. We zagen iets wazigs en het was niet duidelijk wat het was of de afstand. Wel dat het zware motoren had. Omdat deze steeds luider werden heb ik Zeebruge control aangeroepen en mijn positie doorgegeven. Door het kraken heen kon ik opmaken dat ik noord moest gaan varen. Mijn koers was.op dat moment pal zuid. Direct na de koersverlegging kwam dat containership langs die op het laatste moment ook nog de koers verlegde om ons te ontwijken. AIS had op dat moment zeker grholpen maar werkte nog niet goed. Later tijdens de oversteek naar Ramsgate gelukkig wel. We waren wat blij dat we die AIS hadden. Afstand schatten blijft toch moeilijk.

www.dropbox.com/s/yth0kphelwol...2%2052%2018.mov?dl=0

Vinni

Je lag dus op aanvaringskoers met dat containerschip. Uit het feit dat Zeebrugge Port control je een koerswijziging liet maken van 180 graden (en je niet adviseerde om snelheid te minderen bij dezelfde koers) maak ik op dat het containerschip je anders gewoon had overvaren (het containerschip moest op het laatste moment ook nog een koerswijziging doen). Heb je wel een radarreflector? Blijkbaar had niemand je gezien voordat je contact opnam met Zeebrugge Port Control? Waarom nam je niet eerder contact op met Zeebrugge toen het zicht minder werd? Krakende marifoon? Je doet er erg luchtig over maar in meerdere opzichten is het allemaal erg verontrustend. Ik denk dat ze je vervloekt hebben op de brug van dat containerschip.
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 08:59 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 14:49 #767092

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ja.....ik lag hoogstwaarschijnlijk op aanvaringskoers en heb de grote Tri-lens radarreflector dus echt wel zichtbaar op radarschermen. Het was de hele dag heiig. Het zicht werd dus niet minder maar was de hele dag slecht. En nee.....voordat ik contact opnam is er met mij geen contact opgenomen.
Zelfs op het IJsselmeer is de dekking van kanaal 1 niet overal geweldig. Het was ook geen TSS of DW waar dit incident plaatsvond en dat containerschip mag blij zijn dat ik contact heb gezocht met Zeebrugge. Waarom hebben zij geen contact gezocht of gereageerd op het kanaal van Zeebrugge?
Je doet net alsof we in een perfecte wereld leven!

Onder de omstandigheden vind ik dat ik juist gehandeld heb.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 14:51 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 14:59 #767095

Vinni schreef :
Door het kraken heen kon ik opmaken dat ik noord moest gaan varen. Mijn koers was.op dat moment pal zuid. Direct na de koersverlegging kwam dat containership langs die op het laatste moment ook nog de koers verlegde om ons te ontwijken. AIS had op dat moment zeker grholpen maar werkte nog niet goed.

Op het filmpje vaar je noord, dus? En het schip komt op 100 of 200 meter achterlangs, dus zuid van je......
Hij was wel erg dichtbij gekomen als je de marifoon niet had gepakt.....

Ik heb me deze reis wel wat verbaasd over je prioriteiten.
Wel St Katherine reserveren, en dagenlang bezig een antennedraadje door de preekstoelbuizen te krijgen, maar geen kraakvrije marifoon, geen werkende AIS en ook nog bijna afgefikt.....
Mijn prioriteiten liggen wat anders. Eerst alles qua veiligheid qua navigatie in orde, en dan de franje....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 15:12 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 14:59 #767096

och er zijn altijd ZF'ers die dat niet vinden hoor...
wacht maar af!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 15:00 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 15:06 #767099

Vinni schreef :
Ja.....ik lag hoogstwaarschijnlijk op aanvaringskoers en heb de grote Tri-lens radarreflector dus echt wel zichtbaar op radarschermen. Het was de hele dag heiig. Het zicht werd dus niet minder maar was de hele dag slecht. En nee.....voordat ik contact opnam is er met mij geen contact opgenomen.
Zelfs op het IJsselmeer is de dekking van kanaal 1 niet overal geweldig. Het was ook geen TSS of DW waar dit incident plaatsvond en dat containerschip mag blij zijn dat ik contact heb gezocht met Zeebrugge. Waarom hebben zij geen contact gezocht of gereageerd op het kanaal van Zeebrugge?
Je doet net alsof we in een perfecte wereld leven!

Onder de omstandigheden vind ik dat ik juist gehandeld heb.

Vinni

Tja, je hebt in alle opzichten een betreurenswaardige instelling wat goed zeemanschap betreft. Zouden je vrouw en kinderen het ook zo leuk hebben gevonden als ze door een containerschip (bijna) worden geramd? En jij maar roepen achter het roer: het is niet mijn schuld, ik kan er niks aan doen, ik ben goed bezig, het containerschip moet maar uitkijken. Het is bijna een schoolvoorbeeld hoe je niet moet handelen in dit soort situaties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 15:10 #767102

binnen 6 minuten.
Ik had nog wel verwacht dat iemand zou zeggen dat je beter eerder je AIS werkend had kunnen maken.
Ik ga zelf niet meer zonder AIS de zee op, dat is zeker.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 15:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 15:12 #767104

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ik stop er mee.

Voor de volledigheid mijn marifoon kraakt niet. Dat heb ik nooit geschreven.
En hoeveel hebben er niet geschrevendat je ook zonder AIS de TSS kunt passeren?

Maar goed ik hou er mee op.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 15:16 #767106

met AIS had je hem gewoon gezien op het beeld.
Had je ook niet hoeven oproepen. En al ruim vantevoren je koers een beetje aangepast. Ipv op het laatste moment 180 graden om.

Het maakt mij niet uit wat je doet, ik bedoel alleen maar dat het met AIS een stuk simpeler en beter voor je gemoedsrust was geweest.
En je had m al aan boord! Werkte alleen niet.

Je moet het plaatje duidelijk hebben. Dan is er niks aan de hand. Punt is dat je het altijd verliest van die tegenliggers.
En dan hebben we hier een een ellenlang gespeculeer in een draadje over wat er wel niet gebeurd is met Vinni!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 15:18 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 15:34 #767109

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12401
Als alle stuurlui nou gewoon op de kant blijven?

Vinni heeft zijn keuzes gemaakt en schrijft erover, ook over de verkeerde gevolgen van die keuzes.
Prijzenswaardig? In mijn optiek wel.

Als we allemaal geld genoeg hebben hebben we allemaal een perfect schip met alle voorzieningen werkend.....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 15:51 #767116

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Vinni schreef :
En hoeveel hebben er niet geschrevendat je ook zonder AIS de TSS kunt passeren?

Maar goed ik hou er mee op.

Vinni

Je kunt bij goed zicht prima een TSS oversteken zonder AIS, maar dit lijkt een schoolvoorbeeld waar een werkende AIS toch een wereld van verschil had gemaakt. Dat stoere gepraat van ZF leden over vroeger (zonder AIS, GPS, etc. ging het ook, dus onnodige gadgets) klinkt leuk maar heb je weinig aan als je bijna met je gezin door een containerschip wordt overvaren. Zou ik dus niet meer naar luisteren! Als je een werkende AIS transponder had gehad hadden Zeebrugge en het containerschip je hoogstwaarschijnlijk wel opgemerkt en was het minder aangekomen op je eigen initiatief. Dit zijn precies de situaties waarom ik ongegeneerd hamer op het nut van AIS transponders op groot water met veel scheepvaart.

Wel verontrustend dat je nu met een grote Trilens radar reflector op je boot niet bent opgemerkt door twee professionele partijen.

Ik ben in de eerste plaats blij dat jullie het er als gezin heelhuids van hebben afgebracht! Natuurlijk valt er van alles over gemaakte keuzes te zeggen, maar ik deel de mening van Anjo dat de kritiek na zo'n openhartig verslag wel wat hard klinkt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 22:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 15:54 #767118

Vinni schreef :
Door het kraken heen kon ik opmaken dat ik noord moest gaan varen.

Kraakte de zender van Zeebrugge dan?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 16:10 #767123

Misschien was ik wat hard in mijn bewoordingen. Uiteindelijk is er niets gebeurd. Dat Vinni op het laatst goed gehandeld heeft en een aanvaring heeft voorkomen is natuurlijk prima. In het voortraject zijn er een aantal dingen mis gegaan (geen goed werkende marifoon, niet op tijd contact opgenomen met Zeebrugge op het moment dat zijn eigen waarnemingen door slecht zicht niet meer toereikend waren). Dat de AIS niet werkte is niet van belang. Het zou beter geweest zijn als hij wel had gewerkt maar Port Control van Zeebrugge geeft je een prima begeleiding als je ze oproept. Dat vergt wel pro-actief handelen. Dat zowel Zeebrugge als het containerschip Vinni niet zagen is verontrustend, maar het blijft mensenwerk.We zijn eerder dit jaar in potdichte mist 's nachts van Duinkerken naar Scheveningen gevaren. Maasmond kwam pas na 5 minuten oproepen in de lucht. Ze hadden blijkbaar spannender dingen te doen :laugh:
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 16:11 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 16:27 #767129

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Anjo schreef :
Als alle stuurlui nou gewoon op de kant blijven?

Vinni heeft zijn keuzes gemaakt en schrijft erover, ook over de verkeerde gevolgen van die keuzes.
Prijzenswaardig? In mijn optiek wel.

Als we allemaal geld genoeg hebben hebben we allemaal een perfect schip met alle voorzieningen werkend.....

Het is zo makkelijk om iemand af te kraken, zeker als men zich kwetsbaar opstelt door en publiek zijn/haar fouten/tekortkomingen op tafel te leggen. Jammer dat er dan zo op gereageerd wordt!

Bedankt voor je openheid Vinni, kunnen we allen wat van leren, inhoudelijk of op gedrag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl