Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Valse start

Valse start 12 sept 2016 16:32 #767131

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27550
Hans V schreef :
Wel verontrustend dat je nu met een grote Trilens radar reflector op je boot niet bent opgemerkt door twee professionele partijen.

Trilens mag dan als beste getest zijn; de meeste tests geven aan dat de zichtbaarheid van zelfs de beste radarreflectoren te wensen overlaat. Een beetje zeegang en bijbehorende beweging van het schip verstoren de zichtbaarheid aanzienlijk.
Ook op een radarreflector kan niet blind worden vertrouwd.
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 16:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 16:54 #767135

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
lodewijk stegman schreef :
Hans V schreef :
Wel verontrustend dat je nu met een grote Trilens radar reflector op je boot niet bent opgemerkt door twee professionele partijen.

Ook op een radarreflector kan niet blind worden vertrouwd.

Klopt. Ervan uitgaande dat veel jachten met nog minder of in het geheel niet werkende radarreflectoren rondvaren blijft het verontrustend dat zelfs de beste radarreflector op korte afstand niet wordt opgemerkt. Laat staan jachten met zo'n buisreflectortje in het want...

We weten overigens niet zeker of Vinni niet zichtbaar was op de radar van het containerschip en Zeebrugge Port Control of dat de focus van de betrokkenen elders lag.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 17:07 #767138

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Ja, en dan de vraag of er wel al vanaf vertrek bemensing op de brug was van dat grote schip....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 17:21 #767147

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Anjo schreef :
Ja, en dan de vraag of er wel al vanaf vertrek bemensing op de brug was van dat grote schip....

Er varen daar zoveel schepen in de aanloop naar Zeebrugge en de Westerschelde dat zeeschepen daar zeker iemand op de brug hebben staan. Als Vinni's reflectie wel zichtbaar is geweest op de radar lijkt het me waarschijnlijker dat de focus op de brug op grote schepen heeft gelegen. Met een AIS transponder ben je als jacht in een dergelijk scenario denk ik in het voordeel omdat je ook als klein scheepje overduidelijk op hun scherm verschijnt.

Maar contact opnemen is altijd raadzaam omdat je ook met een AIS transponder er niet klakkeloos op mag rekenen dat je gezien wordt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 17:42 #767156

Hans V schreef :
Wel verontrustend dat je nu met een grote Trilens radar reflector op je boot niet bent opgemerkt door twee professionele partijen.

Dat kun je niet zomaar concluderen. We weten niet of Zeebrugge en dat schip via de VHF geroepen hebben en op welk kanaal dat eventueel was. Hangt ook van de positie af. Zeebrugge is een beetje lastig met 5 verschillende kanalen en CH 16....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 17:59 #767159

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Baasklusje schreef :
Hans V schreef :
Wel verontrustend dat je nu met een grote Trilens radar reflector op je boot niet bent opgemerkt door twee professionele partijen.

Dat kun je niet zomaar concluderen. We weten niet of Zeebrugge en dat schip via de VHF geroepen hebben en op welk kanaal dat eventueel was. Hangt ook van de positie af. Zeebrugge is een beetje lastig met 5 verschillende kanalen en CH 16....

Dat is waar. Hoewel ik me kan voorstellen dat ze meerdere gangbare kanalen geprobeerd hadden als ze een potentieel dodelijke aanvaring zien aankomen. Een geluidssignaal van het schip was in dat geval ook passend geweest.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 18:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 18:07 #767160

Hans V schreef :
Maar contact opnemen is altijd raadzaam omdat je ook met een AIS transponder er niet klakkeloos op mag rekenen dat je gezien wordt.
In dit geval bedoelde ikzelf vooral een simpele ais ontvanger. In plaats van een eventuele grijze doos in slecht zicht zie je dan op de AIS een bootnaam en koers en snelheid. Aanroepen is dan meteen op naam mogelijk.
Blijven alleen de boten die geen ais hebben nog over. Uiteraard ook buiten kijken, maar dat deed hij al!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 18:48 #767173

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Zeebrugge, is dat niet in de buurt waar recent twee volledig uitgeruste zeeschepen voorzien van loods en met goedzicht met elkaar in aanvaring gekomen zijn?

Laten we nu niet overdrijven en een ieder zijn eigen afweging laten maken over de toe te passen (schijn)veiligheidsmaatregelen.

als je geen risico wilt lopen moet thuis blijven en hopen dat er geen vliegtuig op je dak valt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 18:51 #767174

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27550
PvO schreef :
als je geen risico wilt lopen moet thuis blijven en hopen dat er geen vliegtuig op je dak valt.

Of, zoals mijn moeder altijd zei: als de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauwe hoed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 19:10 #767186

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6319
lodewijk stegman schreef :
als de hemel naar beneden komt

Laat nou net onze onverschrokken helden, uit een klein dorpje in Gallie, die dapper weerstand boden aan de Romeinse overheersing, daar bang voor waren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 19:25 #767196

sja, er zijn ook zeilers die op de noordzee gewoon het zeil droppen en 8 uur gaan slapen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 19:27 #767197

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
roozeboos schreef :
sja, er zijn ook zeilers die op de noordzee gewoon het zeil droppen en 8 uur gaan slapen.
het zeil droppen? Dat is zonde, ik laat het altijd staan. .....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 19:28 #767200

deze ging dan nog stilliggen, alleen op stroming
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 19:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 20:28 #767233

Vinni heeft de afgelopen 3 weken heel veel leermomentjus gehad, en deelt die met ons. Prima toch?
weet nu dat een zeilvakantie vooraf plannen niet te doen is, en dat je schip tip top klaar moet zijn ruim voor vertrek. en ja AIS werkend is belangrijker dan je rubberboot testen, hoewel als je al overvaren wordt heb je de rubberboot altijd nog.
volgende vakantie gaat nog beter!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 20:34 #767238

jazeker, daarom is het nog wel erg jammer dat Vinni nu afhaakt.
De ene zeiler vind sommige situaties erg gevaarlijk, de andere wuift ze weg. Het is ook maar perceptie.
Maar daardoor krijg je wel zulke, soms felle, reacties.

Volgens mij moet je als zeezeiler ook wel weerbaar zijn.
Maar ik weet ook niet waarom Vinnie nu precies afhaakt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 20:54 #767242

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13620
waarschijnlijk omdat weer eens een belangrijke huisregel wordt geschonden; het op de man spelen.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 21:00 #767244

Vinni haakt niet af, is weer druk aan het werk en laat alles ff bezinken ( figuurlijk dan)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 21:21 #767251

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Vinni heeft een flink steilere leercurve dan de meeste mensen hier op het forum. Respect voor die mensen!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 21:29 #767253

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
helmsman 38 schreef :
Vinni heeft de afgelopen 3 weken heel veel leermomentjus gehad, en deelt die met ons. Prima toch?
weet nu dat een zeilvakantie vooraf plannen niet te doen is, en dat je schip tip top klaar moet zijn ruim voor vertrek. en ja AIS werkend is belangrijker dan je rubberboot testen, hoewel als je al overvaren wordt heb je de rubberboot altijd nog.
volgende vakantie gaat nog beter!

Wiens boot is ooit tip top klaar? De mijne niet, hoor. Lees ook het artikel van Frankrijk op de voorpagina van ZF.
Ik heb anders met veel plezier meegelezen met de leermomentjes. Meer van dit soort draadjes, graag!
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 22:25 #767263

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
sy helios schreef :
waarschijnlijk omdat weer eens een belangrijke huisregel wordt geschonden; het op de man spelen.
Daar heb je wel een punt, ik vond bepaalde reacties op het randje en misschien zelfs erover. Daar staan echter 2 dingen tegenover:
1. in situaties als deze is het toch echt de schipper die vertelt wat hij heeft gedaan/beleefd. Als je daar als lezer op wilt reageren met een kritische noot moet dat kunnen in mijn ogen. Omdat je dan het gedrag van de ander wilt aankaarten kan dat heel snel overkomen als op de man spelen terwijl dat misschien helemaal niet de bedoeling was.
2. de bewuste persoon heeft zijn excuses aangeboden voor de al te boude stellingname.

Punt 1 valt alleen te voorkomen als diegene die reageert zich aan de hoofdregel van feedback geven houdt: beoordeel het gedrag, niet de persoon. ik hoop dat we op dit vlak als forumleden echt nog kunnen groeien, maar afdwingen kan ik het niet.
Punt 2 is een pluim waard in mijn ogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 23:04 #767268

Vinni ik vond het leuk je verhaal te lezen. Vallen en opstaan hoort toch ook bij de leercurve. Fijn dat je dat hebt willen delen en logisch ook dat daar wel kritiek op kan komen. Want daar zijn wij stuurlieden op de ZF wal heel goed in. In positieve zin absorberen en vooral niet afhaken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 12 sept 2016 23:17 #767271

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Dank Vinni voor het mij behoeden van deze stommiteit :p
Wederom een leermoment voor jou en mij en hopelijk vele anderen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 13 sept 2016 08:14 #767313

Waarom worden de fouten gemaakt zoals ze gemaakt worden? Iedereen die zeilt maakt fouten. Op bijna elke tocht die ik maak zijn er leermomenten, zijn er momenten waarvan ik later denk dat ik dat beter anders had kunnen doen. Vaak is dat door onervarenheid en onwetendheid. Soms komt het omdat andere vaarweggebruikers anders reageren dan ik gedacht had. Misschien ging Vinni ervan uit dat het containerschip en Port Control Zeebrugge er wel voor zouden zorgen dat hij veilig was (ik kan niet in zijn hoofd kijken..). Hieronder een screenshot van het radarbeeld zoals Zeebrugge dat ziet:



Het klinkt misschien gek maar het is niet de taak van de radaroperator om te zorgen dat schepen niet tegen elkaar aan varen. Daarvoor is het te druk. Schepen moeten te allen tijde ervoor zorgen dat hun eigen veiligheid gewaarborgd blijft. In Nederland is het oversteken van de Maasmond een uitzondering. Daar krijg je bij de oversteekplaats actieve radarbegeleiding (als je je aanmeldt) en blijft Maasmond je actief volgen. Dat is niet het geval bij Zeebrugge.

Het radargebied van Zeebrugge is ook veel groter dan je misschien zou denken:



Zeebrugge valt onder de Schelde Radar Keten (SRK). Die loopt van de Franse grens tot bijna aan de Maasmond. Dit is het gebied waarin door de diensten van de scheepvaartbegeleiding actieve assistentie wordt verleend aan het scheepvaartverkeer. Je kunt in dit hele gebied actieve radarbegeleiding vragen van Zeebrugge of Vlissingen. Eerder dit jaar zijn we van Duinkerken naar Scheveningen 's nachts terecht gekomen in dichte mist zonder AIS en radar. We hebben toen actieve radarbegeleiding gevraagd en gekregen van Zeebrugge, Vlissingen, Maasmond en Scheveningen. Bij slecht zicht dus altijd contact opnemen met de desbetreffende verkeerscentrale. Ze zitten ervoor en ze verzorgen perfect een paar extra ogen en oren die met je meekijken.
Laatst bewerkt: 13 sept 2016 08:20 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 13 sept 2016 14:36 #767426

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Dat zou ik niet bedacht hebben Rob, in mist radarbegeleiding vragen. Goeie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Valse start 13 sept 2016 16:09 #767459

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13620
dat is mooi Rob
bij Dover ooit wel contact opgenomen met de volgende reactie;
you may call any minute sir, but the navigation is your responsibility

of te wel; geen actieve begeleiding mogelijk. :sick:
Schevingen>ijmuiden in vette mist kan ik beamen.
na binnenkomst de roep ; u zou toch naar SP Marina gaan Helios?
..we waren naar het strandje aan het kachelen.. :S
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 13 sept 2016 16:09 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl