Zomer 2013, denk ik
Foto’s.
We zouden in mijn lange vakantie samen naar Frankrijk varen. Een van mijn beste vrienden en ik. Hij is vrij fanatiek Laser zeiler. Hoog adrenaline, maar nooit heel erg lang, en nooit een “point of no return”. Hij zeilt stevig hoor, doe t m niet na. Maar toch. De zee en dan een tocht, is echt wat anders.
In Blankenberge hebben we 1 dag verwaaid gelegen. Dat wil zeggen: We zijn met W6 even naar buiten gegaan. Geconstateerd dat de zee goed hoog was, en Sister Moon niet veel groter aanvoelde dan voornoemde Laser. Lekker, maar om dat nog eens 5 uur te gaan doen tot aan Nieuwpoort...
Hij had een thuisplanning, nooit goed, en die liep wat naar t einde toe. We moesten en zouden de sprong maken van Nieuwpoort naar Frankrijk. Duinkerke. Nederlandse naam, maar het is Frankrijk. Van daaruit kon hij ook redelijk een trein naar Eindhoven vinden.
Ik had nog geen elektronische kaarten. De Imray geeft t gebied alleen globaal weer, en er is een pas over de banken die je niet mag missen: Pas de Suydcoote. Op de Imray stond alleen: “Bouyed passage”. Lekker vaag voor iets wat je echt moet vinden. Gelukkig had ik een tip gekregen van een collega PZV zeiler: Koop voor dat stuk de Bloc Marin. Veel beter en overzichtelijker dan de Reeds, en goedkoper. Klopt. Èn er staan uiterst gedetailleerde kaarten in van de Franse kust!
De wind was wederom pal west. 5 meestal. Dat betekent opkruisen tussen de Belgische banken. Bas stuurt, en ik doe de fok en de navigatie. Na iedere overstag opnieuw orienteren tussen de honderden boeien die daar liggen om evenveel zandbanken en wrakken aan te duiden. Soms even naar een boei toe om het nummer te lezen, en weer door.
Zo vinden we het paadje tussen de banken. Netjes betond. Ietsje verwarrend voor ons kaaskoppen is dat aan het begin de groene en de rode afwisselend achter elkaar staan. Niet om de smalte aan te duiden, maar de overgang, of zoiets. Ik weet t ook niet.
Eenmaal in het geultje is het simpel opkruisen. De wind trekt behoorlijk aan, en de zee is navenant. Bas vindt te spannend te sturen tussen het strand en de banken. Zo breed is het inderdaad niet. Hij neemt de fok over, ik sta aan het roer. Stoer stukje varen, aktief, want om de klip klap overstag. Maar goed ik stuur, dus daar heb ik niet zo veel last van. Nu is de keuze van Dehler voor een hydraulische koppeling in het stuurwiel wèl fijn: je merkt dat de krachten op het roer flink zijn, maar ze komen niet erg door.
Er zijn eigenlijk geen jachten verder. Alleen een of ander groot modern ding komt motorend achter ons aan. Hun boeg prikt dan weer fier in de lucht, smakt dan weer met veel gespetter in de zee. Dat kàn niet prettig zijn. Er staat duidelijk flink vermogen te brullen, maar inhalen doen ze ons niet echt. En wij varen toch echt anderhalf keer zo ver.
Tot ik na een overstag, Bas heeft netjes de fok weer dicht getrokken, toch merk dat t wat veel is voor onze Laserbikkel. Hij ligt als een schildpad op z’n rug in de kuip, met vier zeer lange ledematen de lucht in. Totaal alle orientatie kwijt. Hé!!! Overeind jij! We moeten zo overstag!!! Dat helpt.
Na de laatste klap de haven in, valt de golfslag weg, kan ik ietsje afvallen, neem Sister Moon de benen. Haar witte vleugels sleuren haar met een noodgang de haven in. Ik hoor t gorgelen onder de romp alles zindert.
Op dat moment zie ik iemand met een fotocamera in de weer op de andere boot. Mooi Daar moet ik in de haven even achteraan.
Met harddisk vol films als ruilmateriaal loop ik naar hen toe en vraag of we foto’s kunnen ruilen. Dat kan. Zij vertellen me over een helle tocht, een havenmeester die hen vertelde dat je dat stuk niet kunt zeilen (ik had een andere dus dat goldt niet voor mij) en een prachtig zelf gebouwd stalen S-spant scheepje. Enfin. Na wat borrels en bier mèt actiefoto’s weer naar boord.