Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers?

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 17 juni 2016 12:31 #745891

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Een interessant artikel op panbo: binnenkort zullen er 5watt classB AIStransceivers op de markt komen die in allerlei opzichten veel weg hebben van classA apparaten.
Ze hebben onder meer een SOTDMA protocol, wat nu mogelijk wordt omdat de patenten die de uitvinder daarop had (de Zweed Håkan Lans) door de Amerikaanse rechter nietig zijn verklaard.
www.panbo.com/archives/2015/06..._new_middle_way.html



Laatst bewerkt: 17 juni 2016 12:33 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 17 juni 2016 12:36 #745895

Dus dan kunnen we custom-veiligheidsberichten aanmaken en versturen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 17 juni 2016 13:38 #745920

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Lijkt er wel op ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 21 jan 2017 22:19 #801992

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Het goede nieuws is dat AMEC nu een black-box versie op de markt heeft gebracht voor €999,-: de B600. De SOTDMA B kan veiligheidsberichten aan en heeft een veel hogere uitzendfrequentie dan de oude ‘B’ en een hoger zendwattage waardoor het wellicht goed zichtbaar is op de satelliet-AIS service van Marine Traffic. Voor een enkele boot is die service namelijk heel betaalbaar: € 15,- per maand. Ik ben nog aan het uitzoeken of ontvangst van deze SOTDMA-B apparaten wél gegarandeerd wordt door Orbcomm, de satelliet provider van Marine Traffic. Op BOOT Dusseldorf hoop ik ook meer technische info te krijgen over de B600. www.svb24.com/en/amec-b600-ais...dma-transponder.html

CU
Remko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 09:52 #802070

Ik denk dat je met een dergelijke hogere zendwattage ook nog geen garantie van Orbcomm zult krijgen dat je via de satelliet-AIS service van Marinetraffic 'goed' (wat is goed?) zichtbaar bent. Ik denk dit omdat Class-A transponders, die nog ruim 2x zoveel zendvermogen hebben dan die 5 watt, nog steeds in een proef door mij slecht te volgen bleken te zijn via satelliet-AIS. Ik heb namelijk een tijdje drie schepen op deze manier gevolgd, maar 75% van hun tijd op open zee (buiten gewoon AIS-bereik) waren ze ook niet zichtbaar via satelliet-AIS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 10:21 #802096

AIs zoals het nu is werkt prima. Probleem is meer dat het netwerk vol loopt bij te veel schepen. (bijv. rotterdam)
Zou door meer power het bereik groter worden, wordt het probleem alleen maar groter.
Schepen die er in feite niet toe doen verkloten het netwerk ook voor de schepen die wel dichtbij zijn.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 10:21 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 10:31 #802100

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3711
Met een oude Carrier-Sense klasse B AIS ben je in Rotterdam dus niet zichtbaar, omdat het netwerk vol zit en de AIS dus nooit een leeg tijdslot kan vinden om te zenden. Met een Self-Organizing klasse B AIS krijg je wel een tijdslot om te zenden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 11:24 #802118

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Met een oude Carrier-Sense klasse B AIS ben je in Rotterdam dus niet zichtbaar, omdat het netwerk vol zit
Theoretisch heb je gelijk. Als het netwerk inderdaad "vol" zit.
Maar even kijken op MT leert mij dat van de Maasvlakte t/m de van brienenoord brug er momenteel 737 AIS zenders zijn. Bij een verhouding van 60% stilliggend, 35% varend en 5% snelvarend, zou dat een slot bezetting geven 70%
En in de praktijk zal jij bij de Maasvlakte niet de schepen ontvangen van Brienenoord.

Wel een argument om je AIS antenne niet boven in de mast te hebben. Met een lage antenne ontvang je minder en ziet je AIS dus meer lege slots. Dat je uitzending dan 5 mijl verderop overstemd wordt door een verweg klasse-A is niet zo erg toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 12:48 #802145

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Noorderzon schreef :
Ik denk dat je met een dergelijke hogere zendwattage ook nog geen garantie van Orbcomm zult krijgen dat je via de satelliet-AIS service van Marinetraffic 'goed' (wat is goed?) zichtbaar bent. Ik denk dit omdat Class-A transponders, die nog ruim 2x zoveel zendvermogen hebben dan die 5 watt, nog steeds in een proef door mij slecht te volgen bleken te zijn via satelliet-AIS. Ik heb namelijk een tijdje drie schepen op deze manier gevolgd, maar 75% van hun tijd op open zee (buiten gewoon AIS-bereik) waren ze ook niet zichtbaar via satelliet-AIS.

Dat is inderdaad een heel slecht resultaat. Kun je me vertellen wanneer je de proef met die drie schepen hebt gedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 13:00 #802147

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
rooiedirk schreef :
Met een oude Carrier-Sense klasse B AIS ben je in Rotterdam dus niet zichtbaar, omdat het netwerk vol zit
Theoretisch heb je gelijk. Als het netwerk inderdaad "vol" zit.
Maar even kijken op MT leert mij dat van de Maasvlakte t/m de van brienenoord brug er momenteel 737 AIS zenders zijn. Bij een verhouding van 60% stilliggend, 35% varend en 5% snelvarend, zou dat een slot bezetting geven 70%
En in de praktijk zal jij bij de Maasvlakte niet de schepen ontvangen van Brienenoord.

Wel een argument om je AIS antenne niet boven in de mast te hebben. Met een lage antenne ontvang je minder en ziet je AIS dus meer lege slots. Dat je uitzending dan 5 mijl verderop overstemd wordt door een verweg klasse-A is niet zo erg toch?

....als AIS B CS tenminste niet uitgefilterd wordt om congestie in het scherm van beroepsvaart tegen te gaan.....dat kan met B SOTDMA dus niet meer denk ik....in Europoort niet zo belangrijk maar in een drukke shipping lane misschien juist weer wel....

....AIS B SOTDMA wordt bij meer dan 50% gebruik van de slotruimte bij hogere snelheden een lager zendinterval toegekend: maar niet afhankelijk van ruimte.....dus het komt wél door. Buiten Europoort zal een dergelijke congestie niet vaak voorkomen?
....
Class B 'SO' Reporting Intervals (IEC 62287-1 Ed. 1.0):

* SOG * SOG = 2 - 14kn, RI = 30s
* SOG = 14 to 23kn, RI = 15s
* SOG > 23kn, RI = 5s

The last two intervals are doubled for severely congested channels.
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 13:29 door Belmar2. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 13:14 #802148

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
...als AIS B CS tenminste niet uitgefilterd wordt om congestie in het scherm van beroepsvaart tegen te gaan.....dat kan met B SOTDMA dus niet meer denk ik....
weet het ook niet zeker, maar een normale klasse A kan niet filteren. Er zijn instrumenten die hieraan gekoppeld zijn die het wel kunnen. (Ik weet van één type radar die het kan) Als de nmea string uit de AIS nog steeds aangeeft klasse B maakt het niet uit.
En tja dat filteren. Verkeerd gebruik van de apparatuur is niet te voorkomen ben ik bang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 13:45 #802156

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
rooiedirk schreef :
...als AIS B CS tenminste niet uitgefilterd wordt om congestie in het scherm van beroepsvaart tegen te gaan.....dat kan met B SOTDMA dus niet meer denk ik....
weet het ook niet zeker, maar een normale klasse A kan niet filteren. Er zijn instrumenten die hieraan gekoppeld zijn die het wel kunnen. (Ik weet van één type radar die het kan) Als de nmea string uit de AIS nog steeds aangeeft klasse B maakt het niet uit.
En tja dat filteren. Verkeerd gebruik van de apparatuur is niet te voorkomen ben ik bang.

Helemaal eens met je opmerking over verkeerd gebruik. Ik wil alleen van mijn kant er zoveel mogelijk aan doen om zichtbaar te kunnen zijn en dan houdt het inderdaad op.
Filteren is wel degelijk mogelijk maar niet bij alle apparatuur op de zelfde manier. Ik kan b.v. op mijn plotter o.a. instellen dat alle (bijna) stil liggende vaartuigen weg gefiterd worden: doe ik ook om aileen die informatie zichtbaar te hebben waarop ik moet reageren. De stil liggende schepen ( bv in een ankergebied) zie ik wel op de radar. Er zijn al heel wat debatten gevoerd over AIS B CS filtering: gebeurd om de zelfde reden, Een verstandige kapitein haalt die filter er weer op tijd af maar ja vergeten kan natuurlijk.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 14:44 #802165

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29346
Belmar2 schreef :
en heeft een veel hogere uitzendfrequentie dan de oude ‘B’ en een hoger zendwattage waardoor het wellicht goed zichtbaar is op de satelliet-AIS service van Marine Traffic. Voor een enkele boot is die service namelijk heel betaalbaar: € 15,- per maand. Ik ben nog aan het uitzoeken of ontvangst van deze SOTDMA-B apparaten wél gegarandeerd wordt door Orbcomm, de satelliet provider van Marine Traffic. Op BOOT Dusseldorf hoop ik ook meer technische info te krijgen over de B600. www.svb24.com/en/amec-b600-ais...dma-transponder.html

CU
Remko

Onderzoek heeft reeds aantetoond dat de AIS-PLB's met 1 watt altijd ontvangen worden door het satelliet segment.
Een AIS-plb doet 8 blinde uitzendingen per minuut, waarvan er bij de test minimaal 2 ontvangen werden en maximaal 8 x.

SOTDMA heeft een normale dynamische uitzend frequentie afhankelijk van de snelheid. "veel hogere" is dan wat overdreven. Een SOTDMA doet bij 0Kn knopen 1x per 3 minuten en gaat toenemen tot 1x per 2 sec bij >25 knopen.

Er is een héél andere reden dat SOTDMA wél gezien wordt en CSDMA minder in drukke gebeiden.
CSDMA wacht een vrij timeslot af, indien dat geboden wordt. Bij Rotterdam zijn soms geen vrije timeslots, waardoor CSDMA geen kans krijgt.
SOTDMA spreekt met alle andere "grote jongens" gewoon een tijdslot af. Het zendvermogen doet daar weinig aan veranderen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 14:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 14:47 #802168

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29346
roozeboos schreef :
AIs zoals het nu is werkt prima. Probleem is meer dat het netwerk vol loopt bij te veel schepen. (bijv. rotterdam)
Zou door meer power het bereik groter worden, wordt het probleem alleen maar groter.
Schepen die er in feite niet toe doen verkloten het netwerk ook voor de schepen die wel dichtbij zijn.

Rooz, vermogen maakt minder uit bij AIS. Als het druk wordt, worden de cellen vanzelf kleiner. Een hoge antenne in drukke gebieden maakt het voor de ontvanger alleen moeilijker, omdat hij signalen ontvangt vanuit andere cellen.
Wel iets, maar niet veel dus...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 14:52 #802170

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29346
rooiedirk schreef :
...als AIS B CS tenminste niet uitgefilterd wordt om congestie in het scherm van beroepsvaart tegen te gaan.....dat kan met B SOTDMA dus niet meer denk ik....
weet het ook niet zeker, maar een normale klasse A kan niet filteren. Er zijn instrumenten die hieraan gekoppeld zijn die het wel kunnen. (Ik weet van één type radar die het kan) Als de nmea string uit de AIS nog steeds aangeeft klasse B maakt het niet uit.
En tja dat filteren. Verkeerd gebruik van de apparatuur is niet te voorkomen ben ik bang.

Er is maar één AIS klasse-A wat tijdelijk kan filteren op de klasse (dus ook A!) Dit betreft een Nauticast en het filter blijft maar 5 minuten actief. Verder zijn er geen klasse-A toestellen die kunnen filteren op de markt.

Filteren is dus geen issue!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 14:57 #802172

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29346
Belmar2 schreef :
Er zijn al heel wat debatten gevoerd over AIS B CS filtering: gebeurd om de zelfde reden, Een verstandige kapitein haalt die filter er weer op tijd af maar ja vergeten kan natuurlijk.....

Die debatten zijn achterhoede gevechten om de slechte software schijvers van ECDIS systemen te verhullen.
Er zijn en mogen geen definitieve filters instelbaar zijn, wel tijdelijke.

De software makers zouden b.v. de transparantie kunnen instellen van de targets, om zo nog de onderliggende kaart te kunnen zien.
OpenCPN is al een grote stap in de goed richting met het kleiner maken van onbelangrijke targets.
Of het filteren van stilliggende targets, wat op stromend water risicovol is. Je kan op het wad of elders best 3 knopen zeilen tegen de stroom, je SOG is dan 0Kn. vervelend als je dan met je jachtje en opencpn voorstrooms even een klipper mist op je AIS in donker.

Filteren op radar kan wel soms, maar dat is te begrijpen, je radar is geen ECDIS of alektronische kaart.

De Bottomline is dat AIS en ECDIS nog maar aan het begin van de ontwikkeling staan na 14 jaar en er nog veel gemopperd zal worden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 15:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 15:12 #802175

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29346
Het grootste voordeel van SOTDMA boven CSDMAb is dat je een plekje afdwingt in de AIS slotmap, waardoor je theoretisch zekerder bent om gezien te worden.

www.zeilersforum.nl/index.php/...gemeen/92-ais-info-4
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 16:08 #802186

Belmar2 schreef :
Noorderzon schreef :
Ik denk dat je met een dergelijke hogere zendwattage ook nog geen garantie van Orbcomm zult krijgen dat je via de satelliet-AIS service van Marinetraffic 'goed' (wat is goed?) zichtbaar bent. Ik denk dit omdat Class-A transponders, die nog ruim 2x zoveel zendvermogen hebben dan die 5 watt, nog steeds in een proef door mij slecht te volgen bleken te zijn via satelliet-AIS. Ik heb namelijk een tijdje drie schepen op deze manier gevolgd, maar 75% van hun tijd op open zee (buiten gewoon AIS-bereik) waren ze ook niet zichtbaar via satelliet-AIS.

Dat is inderdaad een heel slecht resultaat. Kun je me vertellen wanneer je de proef met die drie schepen hebt gedaan?

Nou ja 'proef', ik heb op Marinetraffic die optie een jaartje geactiveerd gehad op drie schepen. Dat was een jaar of drie terug geloof ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 16:25 #802191

Belmar2 schreef :
...als AIS B CS tenminste niet uitgefilterd wordt om congestie in het scherm van beroepsvaart tegen te gaan.....dat kan met B SOTDMA dus niet meer denk ik....

Beroepsvaart is over het algemeen denk ik blij dat pleziervaart op open zee steeds vaker AIS heeft en zo beter zichtbaar is dan alleen op de radar. Dus filteren (als het al mogelijk is) wordt niet zo snel gedaan.

Ik vind het in principe trouwens een slecht idee om dingen (wat dan ook) weg te filteren: er staat vrijwel geen onzin in een kaart ;) . De zichtbaarheid van AIS targets is wat mij betreft zelfs zo belangrijk dat ik die al helemaal niet zou filteren.
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 16:30 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 17:41 #802203

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Ik vaar regelmatig op zee en ander groot water. Ik heb geen AIS, maar als ik dit draadje lees denk ik: je zal maar AIS hebben, denken dat ze je zien, maar gewoon weggefilterd ben. Oh ja, ik snap dat er mensen zijn die er geld aan verdienen en zeggen, je bent gek als je nog durft te varen zonder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 22 jan 2017 17:52 #802210

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Nogmaals dat hele AIS filter verhaal gaat over RADAR. Niet over ECDIS AIS-ontvangers etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 24 jan 2017 09:32 #802711

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29346
rooiedirk schreef :
Nogmaals dat hele AIS filter verhaal gaat over RADAR. Niet over ECDIS AIS-ontvangers etc.

Toen werd het even stil hier.

Ook ik was even op het verkeerde been en dacht dat het ging om filteren in de elektronische kaart, sorry.

Filteren of uitschakelen in radar kan tot minder verstoring leiden, en dus een betere navigatie op radar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 24 jan 2017 10:03 #802718

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
WADnWIND schreef :
rooiedirk schreef :
Nogmaals dat hele AIS filter verhaal gaat over RADAR. Niet over ECDIS AIS-ontvangers etc.

Toen werd het even stil hier.

Ook ik was even op het verkeerde been en dacht dat het ging om filteren in de elektronische kaart, sorry.

Filteren of uitschakelen in radar kan tot minder verstoring leiden, en dus een betere navigatie op radar.

Je stond denk ik niet op het verkeerde been. Het voorbeeld dat ik eerder in dit draadje gaf (stil liggende schepen) ging om het filteren van een AIS signaal: waar dat beeld zichtbaar is doet er niet toe: op profi installaties is dat inderdaad in het radarbeeld geïntegreerd. Op mijn huis tuin en keuken installatie van Navico kan dat ook zonder zelfs maar een radar te hebben. We moeten echter een zijdelingse opmerking niet tot hoofdzaak maken: die AIS-B filtering is een heel klein probleem vergeleken bij de andere punten (prio uitzenden, intervallen, zendbereik) die hier genoemd zijn. Beter daarop concentreren dus. Mocht je behoefte hebben aan het ‘wetenschappelijke’ verhaal met alle nuances en ins- en outs : www.panbo.com/archives/2010/12..._from_dr_norris.html
Laatst bewerkt: 24 jan 2017 10:04 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 24 jan 2017 11:05 #802739

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29346
Wij doen niet aan filtering op klasse...
wij zorgen slechts dat de overheid juist alles binnen krijgt. Het enige filteren wat we doen is op foutanalyse van AIS. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SOTDMA AIS ook voor classB AIS transceivers? 13 feb 2017 18:28 #808876

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Op BOOT geweest en wat meer info gekregen. Je kunt de AIS SOTDMA B op je bestaande antennesplitter aansluiten als die 5 watt zendvermogen aan kan. Mijn Navico splitter kan AIS A aan: 20 watt dus het lijkt me waarschijnlijk dat andere splitters dat ook kunnen.
Er zit geen GPS antenne bij dus je moet die info uit een bestaande GPS op het netwerk halen of er een aanschaffen.
Er is een tweede versie die een ingebouwde wifi zender heeft. Die zend naast het AIS signaal ook andere N2K info uit, maar niet alle. Details ontbreken nog. Bij SVB kost deze versie 200 euro meer.
Uitleveren van de apparaten gaat plaats vinden voor het begin van het vaarseizoen.
Op het satellietfront is het nog even afwachten wat de resultaten gaan zijn. De vertegenwoordiger van AMEC uit Taiwan vertelde me dat ze met Orbcomm een proef doen om het vermogen om signalen te verwerken van de satellieten te verbeteren. De ontvangstcapaciteit van satellieten schijnt nu de flessenhals te zijn in drukke gebieden: die capaciteit is dus lager dan de grond-grond vervindingscapaciteit. Als je bij MT midden op zee kijkt en een schip aan klikt zie je al dat die op satelliet werkt (anders kon je ze ook niet zien mij MT). Het 5 watt verhaal speelt in dit vraagstuk geloof ik niet een beslissende rol.
Laatste nieuws: ook Navico (Simrad, B&G,Lowrance) heeft informeel aangegeven aan het broeden te zijn op een B SOTDMA ei.....maar waneer dat ei uitgebroed is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl