jvanakker schreef :
[Coppercoat is gewoon een speciale epoxy met een behoorlijke hoeveelheid koper erdoor. Illegaal om in Nederland aan te brengen, maar niet illegaal om op je boot te hebben. Tevens erg duur in materiaalkosten en aanbrengen is een behoorlijk kritisch process, wil je het echt goed doen.
Nou, dat valt wel mee. Het is even wat anders dan het smeren van normale AF, wat inderdaad een vrij gedachteloos proces is.
Bij Coppercoat moet je enigszins plannen. Ik heb het inmiddels bij drie boten helpen aanbrengen en bij alledrie ging het goed. Op ZF als geheel zijn er inmiddels velen die het hebben toegepast en ik heb niemand gehoord die tegen onoverkomenlijke moeilijkheden is opgelopen.
Goedkoop is het niet, maar afgezet tegen 10 - 15 jaar geen AF hoeven kopen en de besparing op tijd en werk valt het ook wel weer mee. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat zij die het voor de Brexit hebben aangebracht, de grootste winst hebben geboekt.
Alleen interessant als het je echt héél lang niets aan het onderwaterschip wilt doen.
Eigenlijk ken ik geen mensen die het onderwaterschip kaal krabben, elk jaar in de AF zetten, na een jaar of zes weer kaal krabben en weer in de AF zetten als liefhebberrij hebben.
Het grootste voordeel van Coppercoat is dat er nooit meer gekrabt hoeft te worden. Het bladdert niet en je houdt een strak onderwaterschip.
Het is dus interessant voor iedere zeiler die niet elke vijf jaar (vóór het kaalkrabben) een nieuwe boot aanschaft. Als je even over de diepte-investering, die Coppercoat is, heen kan kijken.
Wat ook een punt is: op zoet water red je het nog wel met Coppercruise of een andere licht koperhoudende AF. Op zout water water is het een andere zaak. De hudige koperhoudende AF's werken daar op z'n best één seizoen.