Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling?

Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 22 feb 2012 20:27 #265406

Tot nu toe m'n dieseltank zo vol mogelijk gehouden tijdens de winterstalling.
Nu hoorde ik dat door een andere samenstelling van de diesel (oa biodiesel) het beter is om de tank leeg te laten tijdens de winterstalling.
Klopt dit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 22 feb 2012 20:30 #265408

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Vol verdringt de lucht en voorkomt condensatie van de lucht en dus water. Ik hou het bij vol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 22 feb 2012 20:31 #265409

groom schreef :
Vol verdringt de lucht en voorkomt condensatie van de lucht en dus water. Ik hou het bij vol.

zit je wel de hele zomer met oude diesel :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 22 feb 2012 20:40 #265414

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dat condensatieverhaal is hier al eens vaker langsgekomen.
Omdat mijn tank van 135 liter op het vlak ligt, onder het bed in de achterkajuit, heb ik geen extreme temperatuurwisselingen.
In mijn tank zit nog plm. 20 liter diesel. Wilde wel eens de proef op de som nemen.
Ga over een paar weken naar de boot en zal op het diepste punt van de tank wat opzuigen met een vacuumpomp. Ben benieuwd. Ik kom hierop terug.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 22 feb 2012 22:34 #265427

  • Lincos
  • Lincos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Ik ben hier ook benieuwd naar. Zelf tank ik ook af voor de winter (condens verhaal)

Ik heb een tank van 150 liter die ik nooit leeg krijg in een seizoen dus de diesel waar ik op vaar eind van de zomer is zo'n beetje een jaar oud. Ik merk hier overigens niets van.

Is "oude" diesel minder goed dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 05:42 #265441

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 05:55 #265442

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
sietse-ten schreef :
groom schreef :
Vol verdringt de lucht en voorkomt condensatie van de lucht en dus water. Ik hou het bij vol.

zit je wel de hele zomer met oude diesel :whistle:

Ik hoef het toch niet te eten ;)

@Arjan: De lucht in je tank voor de winter is mogelijk 20 graden. Deze koelt net als de boot af. Wanneer deze onder de dauwpuntstemperatuur komt gaat hij "condenseren". Hj is immers volledig verzadigd.
Veel water zal het niet zijn:



Stel we hebben 20 graden 60% RV in de tank aan lucht. Dan zit hier 8,6 gram vocht in per m3 lucht. Stel deze koelt af naar -5 graden dan zit er nog maar maximaal 2,5 gram vocht in (100% RV lijn. Dan komt er dus 8,6 - 2,5 gram vocht vrij per m3 lucht. Dus 6,1 gram per 1000 liter. Bij jou dus +/- 0,61 gram per keer dat hij afkoelt van 20 graden naar -5. (100 liter). (via de beluchting zal hij niet lucht/damp dicht zijn).
De keren dat hij in de nacht afkoelt van 3 graden overdag naar -2 's-nachts praten we over slechts. over 4,2-2,5 = 1,7 gram per m3 dus 0,17 gram per 100 liter. En dan moet de lucht van 3 graden wel verzadigd zijn.

Als de tank wel luchtdicht is of wordt achtergelaten dan kan het dus maximaal 0,61 gram worden.

Dat lucht +/-1,2 kG per m3 weegt maakt dat het eigenlijk nog een factor 1/1,2 kleiner is.
Laatst bewerkt: 23 feb 2012 11:09 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 06:31 #265446

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik heb een spreadsheetje gemaakt voor deze 'condenspomp'.

bij 10 graden celsius dagelijkse gang in temp,
een luchtvolume van 50 liter (half volle tank),
en een 'normale' RV,
heb je na 1 jaar iets minder dan 0,1 liter condens in je tank.
Meer dan genoeg voor wat lekkere bacteriegroei.

En als je dan ook nog vieze diesel langs de waterkant tankt....

In de winter de tank dus vol, met lekkere diesel van een pomp langs de snelweg!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 07:09 #265452

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Lege tank met kraan open in een opvangfles.
In het voorjaar geen last van oude diesel,schimmel of waterin je tank.

Dit werkt alleen als je drain echt op het laagste punt zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 07:58 #265462

  • Nora
  • Nora's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
In 2007 hebben we onze laatste boot met een dieselmotor verkocht. Ik heb altijd de "tank vol" methode gehanteerd en nooit problemen ondervonden. Maar volgens mensen die het kunnen weten zijn de tijden veranderd, zie dit artikel van Henk Bos op de site van HCC!Watersport.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 08:17 #265463

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
hmm, aardig artikel. Vreemd dat er geen enkele melding wordt gemaakt van toevoegingen tegen bacteriegroei (Grotamar etc).
De aanbeveling om eens per 10 jaar (!) de tank schoon te maken valt ook nogal mee. Tien jaar.....

In een lege tank kan natuurlijk niets gebeuren, da's duidelijk.
Maar ik zie het al helemaal voor me, aan het eind van het seizoen heb je nog 30 liter in de tank. Een heel gedoe, maar na 2 uur knoeien zit die 30 liter eindelijk in 3 plastic jerrycans. Mee naar huis, in de warme schuur!

En dan in het voorjaar die 30 liter gewoon weer terug in de dieseltank natuurlijk! Zonde om weg te gooien, waar zou je dat overigens moeten laten, en de dieseltank is nu toch schoon en leeg? Nou dan! Dat die 30 liter lekker warm in de garage meer achteruit gegaan is dan in de tank aan boord zou zijn gebeurd, daar denken we niet aan.

Zijn er statistiekjes vam bijv. KNRM die aantonen dat het aantal reddingen ivm rommel in de tank is toegenomen sinds er biodiesel door de diesel zit? (wel corrigeren voor toename in totaal aantal boten natuurlijk, en voor seizoenen met veel wind!).

Overigens, wat is er anders aan de biodiesel-component? Dat is toch ook gewoon een verzameling koolwaterstoffen? Waarom zou dat ineens gevoeliger zijn voor bacteriegroei? Of komt dat alleen door minder zwavel? Dan is de oplossing simpel, een theelepeltje zwavel per tankbeurt!

groet
t
Laatst bewerkt: 23 feb 2012 08:24 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 08:31 #265464

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Capolavoro schreef :
ik heb een spreadsheetje gemaakt voor deze 'condenspomp'.

bij 10 graden celsius dagelijkse gang in temp,
een luchtvolume van 50 liter (half volle tank),
en een 'normale' RV,
heb je na 1 jaar iets minder dan 0,1 liter condens in je tank.
Meer dan genoeg voor wat lekkere bacteriegroei.

En als je dan ook nog vieze diesel langs de waterkant tankt....

In de winter de tank dus vol, met lekkere diesel van een pomp langs de snelweg!

groet
t

Ik vraag me altijd af waar je dat dan wilt doen. Met 5 liter jerrycan's 20 keer heen en weer lopen is ook zo'n klote klus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 08:43 #265466

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Met een volle tank hoef je in het voorjaar niet als eerste die watersportpomp leeg te trekken.
Waarvan je niet weet of de tank die winter periode halfleeg geweest is. Condensatie zal door temp verschil in de grond minder zijn echter de lege inhoud is veel groter. Wij tanken daarom altijd bij een pomp aan de weg waarvan doorstroming ook in de winter doorgaat. Ons motto is ook zomers zoveel mogelijk aftanken na een wat langere reis.

Grtn, Klaas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 09:00 #265470

Nora schreef :
In 2007 hebben we onze laatste boot met een dieselmotor verkocht. Ik heb altijd de "tank vol" methode gehanteerd en nooit problemen ondervonden. Maar volgens mensen die het kunnen weten zijn de tijden veranderd, zie dit artikel van Henk Bos op de site van HCC!Watersport.

Dit is het verhaal wat ik ook heb gehoord. Klinkt mij plausibel in de oren.

Onlangs bekeek ik de diesel in het glas van m'n waterafscheider en zag een behoorlijke bacterievorming en dat het water met de diesel was vermengd.( zoals op foto 2 van art. henk bos)

Vroeger was er altijd een duidelijke scheiding tussen water en diesel.
Ik tap de waterafscheider 2 x per seizoen af, vervang jaarlijks de filters en de omloopsnelheid van de brandstof is redelijk hoog. Tank echter wel langs de waterkant en meestal in IJmuiden.

Misschien heeft eea toch te maken met een andere samenstelling van de diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 09:04 #265472

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Joostg schreef :
Met 5 liter jerrycan's 20 keer heen en weer lopen is ook zo'n klote klus!

ik heb 2 plastic tankjes van 10 liter aan boord. Daaruit vul ik de tank.
Als er 1 leeg is gaat die mee in de auto, en de volgende keer weer vol terug aan boord. Altijd een vrijwel volle tank met schone diesel, en de 'kloteklus' wordt zo verspreid over het hele seizoen!.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 10:12 #265493

De beluchting van de dieseltank in een can hangen, 10 cm boven de bodem.
De can niet verder leegmaken dan 20 cm boven de bodem.
Dit zal niet altijd mogelijk zijn, maar geeft aan wat ik bedoel.

Alle narigheid die, misschien, mogelijk is speelt zich dan in de can af. Is simpel op te lossen. Soms wel zooi in de can aangetroffen.
Meer bij havenpompen die eens per jaar(?) ververst worden, dan bij snelwegpompen die 3 keer per dag ververst worden.

Je vult de can bij of wisselt met 2 identieke cans.
Iets groter dan 5 ltr is dan wel handig.

Doe dit al tientallen jaren, nog nooit een probleem gehad, zelfs geen filters gewisseld.

Wel in de tank gekeken, brandschoon!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 10:39 #265498

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Capolavoro schreef :
In een lege tank kan natuurlijk niets gebeuren, da's duidelijk.
Maar ik zie het al helemaal voor me, aan het eind van het seizoen heb je nog 30 liter in de tank...<etc etc>
Ik heb maar een kleine tank (50ltr), deze zit alleen helemaal vol bij lange tochten. Af en toe gooi ik er een jerrycan in met goede diesel. Dus na de zomervakantie er niet meer teveel in gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 12:11 #265517

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De tank hoor gewoon te zijn afgevuld tijdens de winterstalling en dit het liefst met diesel dat bij een pomp vandaan komt waar de doorstroming groot is.

Wat betreft dat diesel een kleine hoeveelheid water bevat klopt dit heeft te oa te maken met het rafinatie proces daarbij word oververhitte stoom gebruikt om bacteriƫn te doden.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 12:36 #265519

Wij blijven diesel gewoon gebruiken gedurende de winter (kachel) dus de tank is nooit helemaal vol. We hebben een stalen tank van 1600 liter die niet geisoleerd is. In drie jaar tijd heb ik wel geteld een kwart borrelglaasje water uit de tank weten te krijgen en dat was twee jaar terug. Dit jaar geen water kunnen ontdekken. Dat kwart borrelglaasje komt neer op minder dan 0.00018% van de tank inhoud. Condensatie valt dus wel mee als de boot in het water ligt.

Pas ook op met afvullen van de tank, doordat diesel krimpt als het koud worde en uitzet als het warm word werkt de boel. Een tank die afgevuld is bij 10 graden celsius zal de hele bovenplaat (is grootste condensatie bron) bloot hebben liggen bij 0 graden celsius. Als daarentegen de diesel 20 graden word in het voorjaar dan loopt de tank over en heb je een hoop troep. Hier in Halfiax hebben we ieder jaar weer een paar motorboten op de kant die de tank afvullen bij temperaturen van 0 graden en omdat ze een 3000 liter tank hebben loopt er zomaar enkele 10 tallen liters uit als de temperatuur in het voorjaar weer oploopt.

Als je het echt goed wilt doen moet je tank dus echt leeg zijn (als je dat voor elkaar krijgt) en dan moet je hem heel goed droog maken voordat je hem weer gaat gebruiken
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 13:57 #265533

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
leuk deze discussie te volgen, ieder zijn eigen idee.
heb zelf probleem gehad in tank en ben eens verder in gaan verdiepen
De tank vol laten is natuurlijk beste voor condens vorming. maar heb ook al diefstal gehoord van 700 liter uit AFGESLOTEN en beveiligde havenstalling ! Zonde van de diesel.
De diesel langs de weg en het vaarwater zijn identiek. Ze bevatten geen zwavel(ontsmettende werking) meer maar wel 5-6% bio aandeel. Diesel ansich heeft max 200 ppm water, het bioaandeel kan wel tot 1500 ppm water bevatten. Dit gaat een keer samenkomen op de bodem. Plus dan nog eens de watrdamp uit ons kikkerland lucht. Spanje heeft geen problemen! Dan de verschillende producten op de markt: emulgatoren die water in oplossing houden geven geen anti bacteriele werking, dus ontstaan er toch een keer in het opgeloste water bacterien (troebel).
Nafta, kerosine producten (Xmile, Startron, Forte) hebben zeer hoge verbrandingswaarde, ze schrapen alles ahw schoon, ook het vet-vuil op de pakking naden met als mogelijk gevolg lekkende pakkingen. Het verbruik zou dalen! Gooi dan wat nitro in je tank ! Spiritus toevoeging zou water binden (correct) maar na verloop gaat branstofpomp naar zijn grootje. Enzymen werken in dit medium niet anti bacterieel, duur!. De latexverf industrie zou dan allang zijn overgeschakeld op enzymen, dus niet: zij gebruiken nog steeds een actieve stof isothiazolin-3-on)die ook in mijn middel (acticide CMG ) zit. Een andere bekende en ook werkende stof is oxazolidine (Grotamar) is stuk duurder werkt alleen met hogere dosering. De MIC waardes (minimle hoeveelheid om bep bacterien te doden liggen met oxazolidine op 6-10voud hoger bij grotamar. bijlage bevat nog wat extra informatie voor de liefhebber.
groet
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 14:04 #265536

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
bijlage is helaas te groot voor toevoegen.
geinteresseerden mogen een mail sturen, dan zal ik Keerzijde van groen medaille "" toesturen.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

groet
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 15:40 #265555

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De invloed van het bijmengen van biodiesel, wat in de EU verplicht is (EN590 norm), wordt gezien de teksten hier (nog) niet door iedereen op waarde geschat.
Hier een interessant artikel uit onverdachte hoek over de implicaties :
www.brandweerkennisnet.nl/publ...ctsheetbiodiesel.pdf
De berekeningsmethoden die hier voorbij zijn gekomen over condens in de tank doen de werkelijkheid nogal geweld aan. In de praktijk zal er nauwelijks condens optreden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 15:46 #265558

CeesS schreef :
In de praktijk zal er nauwelijks condens optreden.
helemaal mee eens, de afgelopen twee winters hebben we helemaal geen condens gehad en een winter heb ik 0.00018% tank inhoud aan water afgetapt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 16:10 #265561

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
CeesS schreef :
In de praktijk zal er nauwelijks condens optreden.
helemaal mee eens, de afgelopen twee winters hebben we helemaal geen condens gehad en een winter heb ik 0.00018% tank inhoud aan water afgetapt.

maar jouw tank koelt niet af, als je de boot verwarmd houdt!
Dat kom wel eens een verschilletje maken.

En over het uitzetten van diesel: ik denk zomaar dat de tank harder uitzet dan de diesel als het warmer wordt..... :blink:

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vol of leeg tijdens de winterstalling? 23 feb 2012 16:35 #265567

Capolavoro schreef :
En over het uitzetten van diesel: ik denk zomaar dat de tank harder uitzet dan de diesel als het warmer wordt..... :blink:
Daar zit wel wat in, maar waarom ligt er dan zoveel diesel rondom al die motor boten hier zodra het wat warmer gaat worden? Ze beginnen letterlijk allemaal diesel te zeiken via de ontluchtingen. uitzetting is de enige rden die ik kan bedenken.

Onze tank word overigens niet verwarmt, dat zou een beetje zonde van de energie zijn. Er zit een enorm goede isolatie laag tussen de dieseltank en de kajuit vloer (5cm dik PVC schuim). De dieptank word gestabiliseerd in temperatuur door dat deze een meter onderwater zit. De dagtank is echter bloot gesteld aan de omgeveingstemperatuur want deze zit in het stalen brugdek ingebouwd en ook deze is zeer goed geisoleerd van het interieur. Deze tank zou dus ideaal zijn voor een condens omgeving, maar ook daar heb ik nooit condens kunnen ontdekken, ondanks dat er een bezinkputje met afsluitertje onderin zit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl