Nachtvlinder schreef :
Ik kan me daarbij ook voorstellen dat wanneer je een stuk "open" slang tot boven de waterlijn aansluit, deze slang niet als ontluchting gaat werken, maar als beluchting tijdens het varen. Als je stilligt mss wél als ontluchting. Dan ben je dus nog verder van huis. Of er lucht in zit als je stilligt maakt immers niet zoveel uit...
Ik vermoed dus inderdaad dat de bedoeling is hier een deel van je koelwater te injecteren, met de gedachte o evt lucht in de seal via de schroefaskoker naar buiten te drukken. Wel vreemd dat niet alle seals dat dan hebben...
Ik heb zelf een Vetus watergesmeerde schroefasafdichting. Daar zit ook een slangetje op dat aantakt op op de koelwaterafvoer die ook de uitlaat koelt. Dat heeft de vorige eigenaar, of de degene die de motor heeft geinstalleerd, uitgevoerd als een dubbele aftakking. Eén tak gaat naar de schroefasdoorvoer. De andere gaat naar buiten en komt vrij dicht onder de stootrand in het bovenboord uit.
Als de motor toeren maakt, komt uit die laatste altijd een beetje water. Bij stilstaande motor fungeert het echter ook als beluchting van het hele systeem; ook van de schroefasafdichting. Ik hoef dus nooit te ontluchten. Dat kan ook niet omdat de schorefasdoorvoer veel stijver is uitgevoerd dan bij de volvo seal.
Desondanks zou een dergelijke opzet ook bij de getoonde seals met zo'n slangaansluiting moeten werken, lijkt mij.
Overigens wordt dit draadje op deze manier weer een herhaling van zetten; er is al vaker over de verschillende schroefasafdichtingen en de beluchting daarvan geschreven.