Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 19:13 #1470152

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8367
Booty24 schreef :
Samen met uitbreiding van EU en NAVO heeft dit Rusland aardig in het nauw gedreven, vanuit hun oogpunt. Wij dachten slechts de de facto status quo te bestendigen en dachten dat oorlog iets van de vorige eeuw was. Bij een beetje “uit ruilen” van provincies zou het wel blijven?

Wij dachten? Ja, ik ook. Deze wijsheid komt uit de achteruitkijkspiegel van de koe en zijn kont. Kijk de actualiteitsprogramma’s van de avond voor de inval maar terug.

Inderdaad, de Europese naieviteit. Ik ook. De VS en ook Rusland inderdaad, hebben nooit gedacht dat de koude oorlog voorbij was.

Voor mij het belangrijkste wat Putin vermoord heeft: Europees pacifisme. Ik heb in mijn loopbaan een aantal keren een militaire opdracht geweigerd, beginnend met een Patriot Carrier bij DAF tijdens de eerste golfoorlog. Nu zou ik m graag aanpakken.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 19:38 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 19:18 #1470153

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
you got it

Joop

nu de rest nog..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 19:38 #1470157

Joop66 schreef :

Inderdaad, de Europese naieviteit. Ik ook. De VS en ook Rusland inderdaad, hebben nooit gedacht dat de koude oorlog voorbij was.

Si vis pacem, para bellum (als je vrede wilt, bereid je dan voor op oorlog)

Maar dat begrijpt Europa niet echt. Dus vechten ze regelmatig een oorlog uit…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 20:01 #1470164

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Freetime1970 schreef :
Gewoon maar weer terug naar die V.O.C. Mentaliteits tijd.

Ja dat was ecologisch lekker. Stond amper nog een boom in Nederland. Met de uitvinding van de krukas, en daarmee zaagmolens, konden we veel meer schepen bouwen dan de rest van de wereld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 21:03 #1470189

sy helios schreef :
AndreAzuree schreef :
Het was toch D666?

Ben trouwens wel benieuwd welke partij dan de inval van Putin wel op het programma had... maar dat weet jij als FvD stemmer misschien wel ;)

grapjas...

quote SP; Daarom roep ik iedereen op: zeg op 6 april luid en duidelijk ‘nee’.
edit; mbt oorlogsdreiging;
www.sp.nl/nieuws/2016/03/campa...ndum-nee-is-3x-beter
nog meer quote uit zelfde tekst;
Ook Elena Plotnikova - Oekraïense ondernemer – roept Nederland op tegen het verdrag te stemmen. ‘Het belangrijkste argument tegen het associatieverdrag? Oorlog. Het verdrag versterkt de militaire samenwerking met Oekraïne. Nederland kan zo dit conflict ingezogen worden. Dat wil ik niet als Nederlandse. De vraag is ook: waarom eigenlijk? De economie van Oekraïne is kleiner dan die van Noord-Holland en het economisch sterkste gebied, Donbass, wordt nu vernietigd. Hoezo handelskansen?’

Ok, tot zover Radio Kremlin. ;) Grappig dat je een Oekraïnse ondernemer quote. Wij hebben een paar maanden Oekraïnse vluchtelingen in huis gehad. Interessante discussies heb je dan, zo bij het avond eten. Het heeft mij hun realiteit doen inzien. Zij hadden een heel andere mening, kan ik je vertellen...evenals andere Oekraïners die ik wel eens beroepsmatig spreek, idem voor de internationale analisten en experts..... Oekraïners zijn zeer Europees gezind, houden van aanpakken en en verdienen mijns inziens onze steun. Om allerlei redenen. Europa had alleen direct moeten ingrijpen toen de Krim werd binnengevallen. Maar we hebben dit onderschat en waren naïef als Europees continent. Overigens eens met Joop dat het (ook) om grondstoffen gaat. In combinatie met een fascistische ideologie. Maar goed, terug naar de dieseltjes en elektromotoren maar weer...
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 21:10 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 21:13 #1470193

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
radio Kremlin..
geweldig dit
óok dat je Ukrainers in je huurhuis huisvest
we know

maar nu serieus'
dacht je nu echt dat Moskou de Krim zou laten gaan?
dit was zo voorspelbaar...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 21:24 #1470199

Juist omdat het zo voorspelbaar was, hadden we actie moeten ondernemen.

Onze gastfamilie zat trouwens gewoon in ons eigen huis, dus we deelden huis en haard met ze. We hebben nog steeds contact met ze, dat geeft je echt een ander beeld. Ik zou zeggen, praat eens met een paar Oekraïners en/of Russen, en luister eens naar de experts & analisten, de situatie ligt heel wat complexer dan jij denkt. De suggestie dat de NAVO en/of EU deze inval uitgelokt zouden hebben is aperte onzin. Zeker gezien de eerdere invallen en annexaties van Rusland. Als je wel eens in de Kaukasus of Centraal-Azië bent geweest dan is dat direct duidelijk.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 21:36 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 21:35 #1470202

sy helios schreef :

maar nu serieus'
dacht je nu echt dat Moskou de Krim zou laten gaan?
dit was zo voorspelbaar...

Nee. Niet zonder slag of stoot. Dacht jij serieus dat Krim het laatste gebied was wat geannexeerd zou worden?
Dit gaat nog een tijd duren. Voordeel van autocraten is dat ze een keer weg zijn, en het regime dan meestal ook instort als een kaartenhuis…Die arme Russen vrezen helemaal niet nog 10 jaar oorlog in Oekraïne. Wat ze wel vrezen is de 10 jaar chaos en wanorde nadat de huidige autocraat het veld heeft verlaten, totdat er weer een nieuwe autocraat is opgestaan. Het tragische lot van Rusland…

Lekker off topic dit… :)

Qua dieselmotor in onze bootjes… als tie het nog doet, lekker laten zitten. Ook in de toekomst. Gaat ie kapot, en niet te repareren dan is elektrificeren van de aandrijflijn een mogelijkheid. Maar dat zien we dan lekker wel… toekomst voorspellen heeft niet zoveel nut. Je zit er meestal toch naast…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 21:46 #1470206

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
hopelijk, volgend weekend de gereviseerde Lucas pomp op de BMC schroeven (50 jr oud..) en gaan met die banaan

lekker diesel stoken


on topic
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 31 mrt 2023 05:11 #1470222

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8367
AndreAzuree schreef :
Juist omdat het zo voorspelbaar was, hadden we actie moeten ondernemen.

+1
AndreAzuree schreef :
Onze gastfamilie zat trouwens gewoon in ons eigen huis, dus we deelden huis en haard met ze. We hebben nog steeds contact met ze, dat geeft je echt een ander beeld. Ik zou zeggen, praat eens met een paar Oekraïners en/of Russen, en luister eens naar de experts & analisten, de situatie ligt heel wat complexer dan jij denkt.

Zeker. Na de inval in de Krim en de "niet Russische" strijd in de Donbas, heeft Putin zijn kansen ingeschat. En als het huidige regime de benen had benomen zoals ze traditioneel gezien hadden moeten doen, hadden we wel Foei! geroepen, maar dat was t wel. Het verschil: Zelensky. Wat een held!!!
AndreAzuree schreef :
De suggestie dat de NAVO en/of EU deze inval uitgelokt zouden hebben is aperte onzin.

Zonder de invasie was Ukraine NOOIT lid van de NAVO geworden. Iedereen begreep prima dat dat niet handig zou zijn. Ja, de toezegging was gedaan, maar door 3 VS presidenten geleden. NAVO had Ukraine rustig laten bungelen. Putin begreep dat waarschijnlijk niet lekker. Wat Putin ook niet lekker begreep, is dat die zwabberende democratieën op een dubbeltje kunnen keren als dat in de publieke opinie goed uitkomt. Wat heeft hij voor elkaar: het Grote Rode leger is gedecimeerd, De grens met NAVO is in 1 klap verdubbeld (1300km Finland), NAVO is weer relevant, er is nu duidelijk nog maar 1 veilgheidsgarantie voor Ukraine: NAVO, de Russische economie staat op de rand van instorten, Europa heeft zich in een razend tempo onafhankelijk gemaakt van Russisch gas (kan dus toch), Rusland staat op gelijke voet met Noord Korea, Iran en andere fringe boevenstaten. Gaat goed joh, met die Grote Nalatenschap!
AndreAzuree schreef :
Zeker gezien de eerdere invallen en annexaties van Rusland. Als je wel eens in de Kaukasus of Centraal-Azië bent geweest dan is dat direct duidelijk.

Alleen geloofden we rondom Tsjetjenie de Russische narratief propaganda nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 31 mrt 2023 08:18 #1470253

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29682
Wees reeël; Mijn motortje hoeft waarschijnlijk nog maar max. 25 jaar mee. Daarna zal het wel omgesmolten worden tot een ander onderdeel in deze wereld.

Het beste wat we volgens mij nu kunnen doen als jachtgebruiker onder de huidige omstandigheden is varen op HVO-100 of GTL. Hoewel dat laatste veel energie kost om te maken.
Van HVO-100 weet ik dat niet.

Ik snap nog steeds niet dat dergelijke brandstoffen met lage uitstoot niet meer gepromoot of verplicht worden voor scheepvaart. Wellicht dat we een stuk verder komen met de doelstellingen.

Biodiesel geeft voornamelijk alleen maar schade in de transport sctor en (land)bouw.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 mrt 2023 08:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 31 mrt 2023 08:41 #1470270

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3760
AndreAzuree schreef :
sy helios schreef :
AndreAzuree schreef :
Het was toch D666?

Ben trouwens wel benieuwd welke partij dan de inval van Putin wel op het programma had... maar dat weet jij als FvD stemmer misschien wel ;)

grapjas...

quote SP; Daarom roep ik iedereen op: zeg op 6 april luid en duidelijk ‘nee’.
edit; mbt oorlogsdreiging;
www.sp.nl/nieuws/2016/03/campa...ndum-nee-is-3x-beter
nog meer quote uit zelfde tekst;
Ook Elena Plotnikova - Oekraïense ondernemer – roept Nederland op tegen het verdrag te stemmen. ‘Het belangrijkste argument tegen het associatieverdrag? Oorlog. Het verdrag versterkt de militaire samenwerking met Oekraïne. Nederland kan zo dit conflict ingezogen worden. Dat wil ik niet als Nederlandse. De vraag is ook: waarom eigenlijk? De economie van Oekraïne is kleiner dan die van Noord-Holland en het economisch sterkste gebied, Donbass, wordt nu vernietigd. Hoezo handelskansen?’

Ok, tot zover Radio Kremlin. ;) Grappig dat je een Oekraïnse ondernemer quote. Wij hebben een paar maanden Oekraïnse vluchtelingen in huis gehad. Interessante discussies heb je dan, zo bij het avond eten. Het heeft mij hun realiteit doen inzien. Zij hadden een heel andere mening, kan ik je vertellen...evenals andere Oekraïners die ik wel eens beroepsmatig spreek, idem voor de internationale analisten en experts..... Oekraïners zijn zeer Europees gezind, houden van aanpakken en en verdienen mijns inziens onze steun. Om allerlei redenen. Europa had alleen direct moeten ingrijpen toen de Krim werd binnengevallen. Maar we hebben dit onderschat en waren naïef als Europees continent. Overigens eens met Joop dat het (ook) om grondstoffen gaat. In combinatie met een fascistische ideologie. Maar goed, terug naar de dieseltjes en elektromotoren maar weer...
En stoppen met allerlei politieke wijsheden! Maar dat schijnt moeilijk te zijn :unsure:
Laatst bewerkt: 31 mrt 2023 10:55 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 31 mrt 2023 08:46 #1470271

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 851
Calidris schreef :
Wees reeël; Mijn motortje hoeft waarschijnlijk nog maar max. 25 jaar mee. Daarna zal het wel omgesmolten worden tot een ander onderdeel in deze wereld.

Het beste wat we volgens mij nu kunnen doen als jachtgebruiker onder de huidige omstandigheden is varen op HVO-100 of GTL. Hoewel dat laatste veel energie kost om te maken.
Van HVO-100 weet ik dat niet.

Ik snap nog steeds niet dat dergelijke brandstoffen met lage uitstoot niet meer gepromoot of verplicht worden voor scheepvaart. Wellicht dat we een stuk verder komen met de doelstellingen.

Biodiesel geeft voornamelijk alleen maar schade in de transport sctor en (land)bouw.
Oudere dieselmotoren help je naar de bliksem met GTL en HVO-100. Daarnaast kweek je plantjes in je tank als deze biodiesel (te) lang in je tank staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 31 mrt 2023 09:04 #1470277

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29682
escapade schreef :
Oudere dieselmotoren help je naar de bliksem met GTL en HVO-100. Daarnaast kweek je plantjes in je tank als deze biodiesel (te) lang in je tank staat.

Hardnekkig sprookje. Weet je ook waarom?

Met GTL zwellen de pakkingen niet of minder op, waardoor er wat lekkage kan optreden, ook naar het carter. Oliepeil in de gaten houden dus.

Met HVO-100 schijnt dat wel iets op te zwellen, ik zie geen lekkerij of stijging van het oliepeil.

Ik voer met het vorige schip 10 jaar op GTL met lombardini uit 1994.
Met het huidige schip op HVO-100 met een VP2003 uit 1986, en al heel wat uren (2 jaar als motorboot).
Ik heb nog geen problemen kunen waarnemen.

De oude veerboot Friesland in Enkhuizen vaart ook al 10 jaar op GTL, 180 dagen per jaar met een 500PK Stork uit 1957. Geen problemen.

Biodiesel is rommel, dat klopt
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 mrt 2023 09:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 31 mrt 2023 11:24 #1470303

AndreAzuree schreef :
De accu-techniek gaat snel vooruit, en fabrikanten kunnen natuurlijk zeiljachten zo'n gaan bouwen dat de accu's de ballast zijn. Dat werkt inderdaad niet voor speedboten. En nee, dat vind ik niet zo erg.... ;)

Als er iéts botertraag en marginaal stappen maakt is het wel accutechniek. Zalig zijn de onwetenden, maar er word vaak een hoop geblaat en gefantaseerd.

Voor accu's zijn er een paar metrieken: €/wh, kg/wh en l/wh zijn de meest voorkomende.

Je mag echt niet verder fantaseren dan dat in 2035 die metrieken een procent of 25% beter worden. 2 tot 3 procent per jaar, nu er veel geld en onderzoek tegenaan gesmeten word en de schaalgrootte mee gaat tellen is wel zo'n beetje de historische limiet. Bedenk ook dat men tegen een asymptoot aan ontwikkeld. Vooruitgang zal steeds meer kosten en minder opleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 31 mrt 2023 11:26 #1470306

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
goh wat negatief Bas,
je moet durven veranderen...
:laugh:

ik wachte eigenlijk al op je, meer realistische reactie, dan al dat geblaat hier..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 31 mrt 2023 13:24 #1470313

Over blaten gesproken... It takes one to know one.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 31 mrt 2023 18:37 #1470356

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Is de zwavelbatterij te mooi om waar te zijn? Hij komt er toch echt aan
www.trouw.nl/a-b49baf80

In deze collum wordt geschreven dat de universiteit van Sydney een accu aan het ontwikkelen is die 3x zoveel opslag capaciteit heeft ten opzichte van een li-ion accu. Klopt daar dan helemaal niets van?
Ik moet bekennen dat ik een leek ben op dit gebied maar als ik deze collums lees dan zie ik toch een hoopgevende toekomst voor duurzame energie.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 31 mrt 2023 18:45 #1470361

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
boarderbas schreef :
Je mag echt niet verder fantaseren dan dat in 2035 die metrieken een procent of 25% beter worden. 2 tot 3 procent per jaar, nu er veel geld en onderzoek tegenaan gesmeten word en de schaalgrootte mee gaat tellen is wel zo'n beetje de historische limiet.

12*2 procent dan zitten we wel bijna op die 25 procent :silly: (de asymptoot buiten beschouwing latende)
Laatst bewerkt: 31 mrt 2023 18:45 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 31 mrt 2023 19:13 #1470373

www.trouw.nl/cs-b4e4581e Straks zeilen hijsen om de motor te kunnen gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 31 mrt 2023 20:52 #1470389

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Ja leuk hè? Die had ik ook al gepost. Ik vind het fascinerend:-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 01 apr 2023 08:57 #1470443

Ik denk dat we die zonnepanelen in onze zeilen straks nog wel eens nodig konden hebben. B) Even vooropgesteld ik ben voor vergroening, maar mis realiteitzin bij ambtenaren en politiek met name waar het gaat om de grootte van de opgave waar ze voor staan. Slim aangepakt zorgt het voor economische groei zoals elke verandering in het verleden daarvoor heeft gezorgd. Van meer van het zelfde gaat geen economische impuls uit.
Ik zie echter alleen berekeningen over hoe we ons huidige energieverbruik vergroenen. Nu al is duidelijk dat het de infrastuctuur is die hier de rem op zet. Alleen is het nog veel ernstiger dan uit de cijfers blijkt. Het stroomverbruik gaat de komende jaren toenemen. Thuis zijn daar de warmtepomp en het electrisch koken. Op de weg zijn het personen auto’s, busjes en straks ook vrachtauto’s die stoom nodig hebben. Om zaken als het stikstofdossier vlot te trekken zouden ook voertuigen in de bouw snel electisch aangedreven moeten worden en zouden bouwplaatsen nog voor er ook maar een spade in de grond gaat moeten worden uitgerust met en hele dikke stroomkabel om het gebruik van agregaten te voorkomen. Nu komt stroom pas vaak aan de beurt als de bouw al verder gevorderd is en is die stroom er nu al soms gewoon niet. Zoals vaker is de politiek aan de verkeerde kant begonnen bij de gebruikers inplaats van bij de infrastructuur waarvan het herinrichten veel meer tijd en geld kost. In dit geval moet er ook veel meer energie wordsen opgewekt dan berekend in de huidige plannen.

Misschien doen we er goed aan om voor onze zeilbootjes een oplossing te zoeken waarbij we de walstoom niet extra gaan belasten. En ja op zee zijn wel windmolens maar vooralsnog geen oplaadpunten. De jerrycan met extra brandstof die op veel zeilboten standaard is vraagt om een oplossing waarbij je niet alleen electrisch gaat varen maar ook de daarvoor benodigde energie zelf opwekt en opslaat. Compleet offgrid dus. Zijn nog maar een paar ZFers die dat min of meer voor elkaar hebben als ik de diverse draadjes lees.
Stroom opslag- en stroom opwek-capaciteit zijn hier de twee zaken die bepalend zijn of we onze diiesel vaarwel kunnen zeggen. Voor plassenzeilers zou dat niet al te ingewikkeld moeten zijn. Kunnen hun zonnepaneel voor door de week wellicht straks op de steiger kwijt. Nu de rest nog. Oja het moet ook nog betaalbaar zijn en uitvoerbaar zijn.
Laatst bewerkt: 01 apr 2023 08:59 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 01 apr 2023 09:05 #1470446

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
zo kort kan ik het niet schrijven ;)
maar het klopt als een (EV) bus..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 01 apr 2023 09:18 #1470449

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17083
Herman Hartman schreef :
Ik denk dat we die zonnepanelen in onze zeilen straks nog wel eens nodig konden hebben. B) Even vooropgesteld ik ben voor vergroening, maar mis realiteitzin bij ambtenaren en politiek met name waar het gaat om de grootte van de opgave waar ze voor staan. Slim aangepakt zorgt het voor economische groei zoals elke verandering in het verleden daarvoor heeft gezorgd. Van meer van het zelfde gaat geen economische impuls uit.
Ik zie echter alleen berekeningen over hoe we ons huidige energieverbruik vergroenen. Nu al is duidelijk dat het de infrastuctuur is die hier de rem op zet. Alleen is het nog veel ernstiger dan uit de cijfers blijkt. Het stroomverbruik gaat de komende jaren toenemen. Thuis zijn daar de warmtepomp en het electrisch koken. Op de weg zijn het personen auto’s, busjes en straks ook vrachtauto’s die stoom nodig hebben. Om zaken als het stikstofdossier vlot te trekken zouden ook voertuigen in de bouw snel electisch aangedreven moeten worden en zouden bouwplaatsen nog voor er ook maar een spade in de grond gaat moeten worden uitgerust met en hele dikke stroomkabel om het gebruik van agregaten te voorkomen. Nu komt stroom pas vaak aan de beurt als de bouw al verder gevorderd is en is die stroom er nu al soms gewoon niet. Zoals vaker is de politiek aan de verkeerde kant begonnen bij de gebruikers inplaats van bij de infrastructuur waarvan het herinrichten veel meer tijd en geld kost. In dit geval moet er ook veel meer energie wordsen opgewekt dan berekend in de huidige plannen.

Misschien doen we er goed aan om voor onze zeilbootjes een oplossing te zoeken waarbij we de walstoom niet extra gaan belasten. En ja op zee zijn wel windmolens maar vooralsnog geen oplaadpunten. De jerrycan met extra brandstof die op veel zeilboten standaard is vraagt om een oplossing waarbij je niet alleen electrisch gaat varen maar ook de daarvoor benodigde energie zelf opwekt en opslaat. Compleet offgrid dus. Zijn nog maar een paar ZFers die dat min of meer voor elkaar hebben als ik de diverse draadjes lees.
Stroom opslag- en stroom opwek-capaciteit zijn hier de twee zaken die bepalend zijn of we onze diiesel vaarwel kunnen zeggen. Voor plassenzeilers zou dat niet al te ingewikkeld moeten zijn. Kunnen hun zonnepaneel voor door de week wellicht straks op de steiger kwijt. Nu de rest nog. Oja het moet ook nog betaalbaar zijn en uitvoerbaar zijn.

Hier bekruipt me weer het gevoel van "zij regelen het niet" en dat is dan de politiek.
Als 50 of 60 jaar is het duidelijk dat zaken de verkeerde kant op gaan en we tegen barrières op gaan lopen die op zijn minst pijnlijk zijn voor ons comfortabele leventje.
Toch blijven we stemmen op politici die dit ontkennen en industrieën (en banken en boeren) vrij baan geven. Ons eigen gedrag doet er blijkbaar niet toe want "zij" moeten het regelen.
Wanneer kom je zelf in actie en draai je aan je eigen knoppen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 01 apr 2023 09:46 #1470452

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1804
Je beschrijft het kip-winkel-ei probleem. Te veel kip en ei daagt nu de winkels, het netwerk, uit om uit te breiden. Hadden we aan de netwerk kant begonnen hadden we dezelfde analyse kunnen maken, met als bijkomend nadeel dat niemand daar wat aan gehad had.

Vooralsnog kan je je zonnestroom kwijt en het overschot dag-nacht prima opslaan. Dat doen we niet vanwege een virtuele salderingsbatterij. Je mag gratis zomer-winter salderen (virtueel financieel opslaan).

Maar het probleem wordt werkelijk groter en is ook een hele grote opgave.
Los van mobiliteit gebruiken huishoudens 80% van hun energie voor warmte.
Nederland gebruikt uit het totaal 42% van de energie voor warmte.
Dan kan niet allemaal door het E net. Er worden warmtenetten gebouwd en gekeken naar een H2 net voor de industrie.

En het netwerk wordt slimmer. Fabrieken ontwikkelen technieken om door te werken terwijl ze neer- of afgeschakeld worden.
Buffer opslag.
Transport.

Het netwerk moet zeker groter, meer netwerken, koppeling bron-gebruik en locale opslag tenminste bij locale opwekking.
En helaas, netwerkbelasting zal betaald moeten worden.

On topic:
Voor een boot is dat allemaal hobbymatig heel goed te doen.
Wil je het laten doen stop het dan in je huis. De effectiviteitsratio is dan keer 5-10.
Koop je een nieuwe boot koop dan één maat kleiner en koop daar een E-uitvoering voor.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 01 apr 2023 09:50 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl