Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 06:11 #1469853

Ronaldl schreef :
En op het parkeerterrein van de jachthaven komen ok nog eens tig laadpalen voor de auto's. Die kWh-tjes moeten ook nog eens aangeleverd worden. Dat worden dus allemaal overdekte parkeerterreinen. En pok overdekte ligplaatsen.

De botenloods bij onze haven ligt al helemaal vol met panelen, dus dat gaat de goede kant op.
En die bootjes liggen 99% van de tijd in de haven, dus alle tijd om te laden.
Die auto's hebben ook een weekend om te laden, dus geen probleem.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 06:14 #1469854

sy helios schreef :
bij de groene dromers is dat in hun wereld niet zo,
ook kunnen alle huisaansluitingen voorzien worden van een EV snellader
is geen probleem'
kan het net prima aan

He zonnetje in huis,
Al wel eens gehoord van slimme elektronica? Naast verzwaring van het net kan ook het slim laden op bijvoorbeeld alleen je overschot aan zonnestroom en loadbalancing een heleboel problemen voorkomen.
Je moet alleen de moed en de durf hebben om stappen te nemen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 06:26 #1469855

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6753
Ronaldl schreef :
En op het parkeerterrein van de jachthaven komen ok nog eens tig laadpalen voor de auto's. Die kWh-tjes moeten ook nog eens aangeleverd worden. Dat worden dus allemaal overdekte parkeerterreinen. En pok overdekte ligplaatsen.
Wordt aan gewerkt :)

En ja het net, daar moet ook aan worden gewerkt. M.i. vooral door het slimmer te maken. Geef iedere grotere gebruiker een slimme schakelaar, waar je een prioriteit aangeeft en een tijd wanneer het 'klaar' moet zijn. Voor een bootje laden zou dat bv kunnen zijn vrijdagmiddag accu's vol, en zie maar wanneer je dat doet. Als het dan op woensdag erg zonnig is wordt bij jou de lader aangezet ipv zonneomvormers die worden afgekoppeld. (Door 'het net')
Edit: t'Paradyske typt sneller :)
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 06:27 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 06:40 #1469857

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
It Paradyske schreef :
sy helios schreef :
bij de groene dromers is dat in hun wereld niet zo,
ook kunnen alle huisaansluitingen voorzien worden van een EV snellader
is geen probleem'
kan het net prima aan

He zonnetje in huis,
Al wel eens gehoord van slimme elektronica? Naast verzwaring van het net kan ook het slim laden op bijvoorbeeld alleen je overschot aan zonnestroom en loadbalancing een heleboel problemen voorkomen.
Je moet alleen de moed en de durf hebben om stappen te nemen.

nu nog een slimme zon, die snachts gaat schijnen tbv EVs...
het gebrek aan realisme is bij velen het issue
vaak in combinatie met de nodige hypocrisie
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 06:41 #1469858

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7636
Ja nu alleen de zon nog overtuigen dat die s'nachts ook moet schijnen dan zijn alle problemen opgelost.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 06:44 #1469860

sy helios schreef :
It Paradyske schreef :
sy helios schreef :
bij de groene dromers is dat in hun wereld niet zo,
ook kunnen alle huisaansluitingen voorzien worden van een EV snellader
is geen probleem'
kan het net prima aan

He zonnetje in huis,
Al wel eens gehoord van slimme elektronica? Naast verzwaring van het net kan ook het slim laden op bijvoorbeeld alleen je overschot aan zonnestroom en loadbalancing een heleboel problemen voorkomen.
Je moet alleen de moed en de durf hebben om stappen te nemen.

nu nog een slimme zon, die snachts gaat schijnen tbv EVs...
het gebrek aan realisme is bij velen het issue
vaak in combinatie met de nodige hypocrisie

He, zonnetje in huis,
Gelukkig is van tevoren al aardig bekend wanneer de zon schijnt en wanneer het waait, dus prima te plannen.
Al wel eens gehoord van dynamische tarieven?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 06:50 #1469862

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
We schieten ook wel weer van 'ik gebruik maar 20 liter diesel per jaar' naar 'het net kan het niet aan'. Zeilboten zijn laaghangend fruit voor wat er electrisch mogelijk is, veel makkelijker dan electrische auto's, huizen, of industrie. Juist omdat die dieseltjes zo relatief weinig en onregelmatig gebruikt worden, en dan ook nog gedurende de vrije tijd, waar de enige haast bij onszelf vandaan komt.

Een zonnepaneeltje op het dek, druppelladertje op de accu, en die 10? kWh heeft de hele week om rustig op te vullen
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 06:51 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 07:14 #1469874

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
sy helios schreef :
nu nog een slimme zon, die snachts gaat schijnen tbv EVs...
het gebrek aan realisme is bij velen het issue
vaak in combinatie met de nodige hypocrisie

Het probleem met veel 'Energie-Transities-Sceptici' (ETS) is dat ze consequent nieuwe leeuwen en beren op de weg zien.
Minder dan tien jaar geleden was de algemene mening van de ETS-ers dat we met windmolens en zonnepanelen nooit in onze energiebehoefte zouden kunnen voorzien.
In 2019 was het percentage stroom uit duurzame bronnen 18 %. In 2020 was dit ruim 25% en in 2021 al 33%. Als we in dit tempo (7% per jaar) doorgaan dan komen rond 2030 uit rond de 100%.

Ondertussen is er een nieuwe hinderpaal gevonden: het electriciteitsnet. Kwestie van oplossen lijkt me. Als er met dezelfde inzet aan wordt gewerkt als aan de energievoorziening zelf, dan is ook dat oplosbaar.

Niet lullen maar poetsen, hè?
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 07:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 07:22 #1469879

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
geloof me, zolang er olie is, zal volledige transitie NIET plaats vinden.
Daar zijn de belangen (dollars) te groot voor..

menig commentaar wordt gehangen op een persoonlijke veroordeling
erg kortzichtig
ik zal het nog een keer schrijven, mijn werk heeft elke dag te maken met verduurzaming, recycling etc
vraag me af wie dat kan zeggen...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 07:35 #1469882

En dat laatste maakt jou een autoriteit op dit gebied? Geef je leiding aan een internationaal vermaarde groene denktank ofzo?

Cynici zullen er altijd zijn. Prima, het beleid wordt zelden gemaakt door cynici.

Natuurlijk zijn er uitdagingen zat. Niemand heeft het er over dat we morgen of volgende week geheel over moeten zijn. Net als het geneuzel rond elektrische auto's.... '2035 da's al over twaalf jaar, dat kan NOOOOOOIT!!!!!'. Auto's gaan makkelijk 20 jaar mee. Geleidelijk aan moeten we het net en de groene capaciteit dus op niveau hebben in 2055... in dit tempo gaat dat prima lukken.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 07:35 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 07:41 #1469884

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
prima inhoudelijk commentaar
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 08:01 #1469892

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
sy helios schreef :
geloof me, zolang er olie is, zal volledige transitie NIET plaats vinden.
Daar zijn de belangen (dollars) te groot voor..

menig commentaar wordt gehangen op een persoonlijke veroordeling
erg kortzichtig
ik zal het nog een keer schrijven, mijn werk heeft elke dag te maken met verduurzaming, recycling etc
vraag me af wie dat kan zeggen...

Of je jezelf tot de ETS-ers rekent bepaal je zelf.

Als het over "persoonlijk" gaat: je maakt het zelf persoonlijk door je werk in de verduurzaming als argument in de strijd te gooien. En daar dan dan aan toe te voegen: "vraag me af wie dat kan zeggen?".

Dat soort opmerkingen heeft in een discussie die speelt op nationaal en zelfs internationaal niveau natuurlijk weinig tot geen waarde.
Heeft iemand die zonnepanelen legt diepere inzichten in de stand van zaken met betrekking tot de energietransitie dan iemand die gewoon elke dag de krant leest?
Zelfs als jij in het bedrijf waar je werkt tot de directie behoort en regelmatig inzicht hebt in de cijfers, dan zie je nog steeds maar een klein deel van de werkelijkheid.

Zo bezien is je opmerking in je laatste pots ("prima inhoudelijk commentaar") een tamelijke gotspe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 08:32 #1469905

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
volgens mij gaat de "discussie" hier op ZF nivo
en niet internationaal

en vraag me daarbij af wie daarbij voldoende inzicht heeft over de materie
nee, niet dat ik alles weet, gaat het niet om

en ja, voor alles komt een keer een oplossing,
maar waar ik de kriebels van krijg is dat groene geklets, terwijl recycling van PV panelen er niet is, evenmin voor de EV battery packs, lion / cobalt mining, etc

en geloof nu NIET die promo klets die op internet staat van diverse partijen

maar ik stop er mee, en ga verder met mijn werk
ciao
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 08:41 #1469910

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Een mooie leestip op dit gebied zijn de collums in de Trouw 'Vincent wil zon'

Recycling van zonnepanelen, goedkope accu's met veel meer opslagcapaciteit en zonder zeldzame materialen maar op basis van veelvoorkomende grondstoffen. Het komt er allemaal aan. Ik zie de toekomst zonnig in:-)


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 08:48 #1469914

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
ik zie het ook zonnig in, alleen niet met de huidige technologie

thxs for the link
als voorbeeld net even een artikel gelezen over Si based batteries gemaakt van PV panel scrap
interressante ontwikkelingen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 09:03 #1469920

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
sy helios schreef :
ik zie het ook zonnig in, alleen niet met de huidige technologie

thxs for the link
als voorbeeld net even een artikel gelezen over Si based batteries gemaakt van PV panel scrap
interressante ontwikkelingen

Nou, kijk 's aan.

Het lijkt me logisch dat recycling van zonnepanelen en accu's pas een serieus punt wordt nadat die panelen (20 -25 jaar effectieve levensduur) en accu's (wat korter, waarschijnlijk) een flink aantal jaren in gebruik zijn geweest. Dat de technologie om ze te recyclen achterloopt op de introductie/ingebruikname lijkt me niet meer dan logisch. Er moet eerste wat te recyclen zijn.
En de markt is slim genoeg om daar werk van te maken, zodra er business in zit. De wereld blijft tenslotte draaien om geld.
Wat niet wegneemt dat de overheid best wat regie kan nemen en het ontwikkelen van recycling-technieken kan (en moet, wat mij betreft) stimuleren.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 09:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 09:18 #1469926

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
voorbeeldje,
Design for Repair
en Design for Recycling
staat pas sinds een jaar op de agenda van EU
net als(EV) batterij Verordening
traag als dikke poep
het schema voor recycling van Ewaste (WEEELABEX_CENELEC) is alleen in NL wettelijk als eis aangenomen,
rest EU (uitzondering daar gelaten) als een richtsnoer
pfff

ik ga weer verder met een WBX rapport ;)
grt
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 09:23 #1469935

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Het is weer ouderwets gezellig hier op het "zeilers"forum !?
Volgens mij gaat het hier niet over wereldpolitiek en energie-transitie in het algemeen, maar of het dieseltje nog 50jr DE aandrijving blijft op een zeiljachtje ?
Ik denk dat zo'n dieseltje het nog wel eens lastig kan krijgen als er grootschalig wordt ingezet op E-aandrijving voor kleinverbruikers in het vervoer.....en dat lijkt wel het geval, wat we er hier ook van vinden. Op een gegeven moment zijn de zeilboten natuurlijk ook aan de beurt en gaat de verbrandingmotor uit de gratie.
Als de grote zeilbootjes-fabrieken daar niet of nauwelijks op inzetten (mondjesmaat maar niet zoals bv auto en fiets industrie) verbaast me dat ?
Zou kwa infrastructuur moeten kunnen; er ligt toch al veel walstroom en snelladen lijkt onzin.
Zou kwa gemiddeld gebruik moeten kunnen; haventje in, haventje uit, groot deel zeilend.
Zou kwa doelgroep misschien ook wel kunnen; zeilers pretenderen vaak iets op te hebben met milieu en natuur(?)
Zou kwa bestaande techniek ook moeten kunnen; als je met een zwaar accupakket een redelijk bruikbare auto kunt bouwen, kun je er ook een zeilboot op aanpassen.
Zo'n E aandrijving lijkt mij momenteel het enige bruikbare alternatief voor een diesel, als ze tenminste seriematig worden ingebouwd in zeiljachten die daarvoor zijn ontworpen.

Hermotorisering met zwaar accupakket van bestaande boten is leuk als hobby of kleinschalig, net als ombouwen van brandstof motoren in auto's......maar gewoon bestaande diesels netjes draaiende houden zolang dat lukt en nog mag kan ook natuurlijk. Zal onder de streep voor het milieu weinig uitmaken.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 09:25 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 09:30 #1469940

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
sy helios schreef :
voorbeeldje,
Design for Repair
en Design for Recycling
staat pas sinds een jaar op de agenda van EU
net als(EV) batterij Verordening
traag als dikke poep
het schema voor recycling van Ewaste (WEEELABEX_CENELEC) is alleen in NL wettelijk als eis aangenomen,
rest EU (uitzondering daar gelaten) als een richtsnoer
pfff

Tja. Kun je nagaan hoe hard het zou opschieten als de EU er niet was. Met Frans Timmermans en Diederik Samson aan het roer daar gaat het echt wel lukken denk ik. Met Rutte in Nederland niet, natuurlijk.
ik ga weer verder met een WBX rapport ;)
grt

Google heeft nog nooit van een WBX rapport gehoord. Bestaat het wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 09:33 #1469946

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
check out; weeelabex.org
and you will find more..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 09:43 #1469957

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Watermaat schreef :
Het is weer ouderwets gezellig hier op het "zeilers"forum !?
Volgens mij gaat het hier niet over wereldpolitiek en energie-transitie in het algemeen, maar of het dieseltje nog 50jr DE aandrijving blijft op een zeiljachtje ?

Er is hier net geschetst hoe snel de ontwikkelingen gaan op het gebied van duurzame energie. Met dat in het achterhoofd de vraag stellen of er over 50 jaar nog bootjes met een diesel rondvaren, is de vraag beantwoorden, denk ik.
Zou kwa infrastructuur moeten kunnen; er ligt toch al veel walstroom en snelladen lijkt onzin.
Zou kwa gemiddeld gebruik moeten kunnen; haventje in, haventje uit, groot deel zeilend.
Zou kwa doelgroep misschien ook wel kunnen; zeilers pretenderen vaak iets op te hebben met milieu en natuur(?)
Zou kwa bestaande techniek ook moeten kunnen; als je met een zwaar accupakket een redelijk bruikbare auto kunt bouwen, kun je er ook een zeilboot op aanpassen.

Je ziet wel iets over het hoofd in deze beschouwing: het aantal motorbootjes dat Nederland telt. Ik vermoed zomaar dat dit het aantal van de kajuitzeilboten overtreft. Dat lijkt mij van aanzienlijke invloed op de vraag of de infrastructuur op de jachthaven geen aanzienlijke aanpassingen nodig heeft. Als motorboten gaan toeren zal men wèl willen snelladen, denk ik. Zelfs met een zeiljacht lijkt me dit niet uitgesloten. Het gaat daarbij voornamelijk om de vakantiemaanden, maar toch.
We hebben de top van de grijze golf nog niet gehad. Het aantal motorboten zal de komende jaren nog groeien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 09:46 #1469964

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
sy helios schreef :
check out; weeelabex.org
and you will find more..

Sjiek hoor, dat Engels.
Weelabex is een club van certificaten- en normentijgers, zo te zien. In het verleden heb ik uit betrouwbare bron iets vernomen over ISO-certificering en de papierwinkel die daaraan hangt. Ik benijd je niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 09:53 #1469973

Watermaat schreef :
.....maar gewoon bestaande diesels netjes draaiende houden zolang dat lukt en nog mag kan ook natuurlijk. Zal onder de streep voor het milieu weinig uitmaken.
Ik denk het juist wel toch? Bestaande dieseltjes in zeilboten (die toch al weinig draaiuren maken) zo lang mogelijk onderhouden/door laten leven, tot het echt niet meer kan: dat is toch veel milieuvriendelijker dan een (nog goede) dieselmotor uitbouwen en vervangen door elektrisch? De benodigde resources voor het produceren van een groot accupakket+elektromotor, en de uitstoot bij de productie daarvan, vormen denk ik een veel grotere belasting voor het milieu.

Uiteraard: op echt lange termijn (afhankelijk van de staat van de motor, en je vaargebied/doel) blijft ombouwen naar elektrisch natuurlijk de mooiste oplossing, zou 't zelf ook doen.

Dus mijn hypothese: boten gewoon pas ombouwen naar elektrische aandrijving, als de dieselmotor écht op is of financieel niet meer aantrekkelijk om te reviseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 09:53 #1469974

Wadloper schreef :
In het verleden heb ik uit betrouwbare bron iets vernomen over ISO-certificering en de papierwinkel die daaraan hangt. Ik benijd je niet!

Volgens mij zit Helios aan de goede kant ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 09:56 #1469975

jvanakker schreef :
Dus mijn hypothese: boten gewoon pas ombouwen naar elektrische aandrijving, als de dieselmotor écht op is of financieel niet meer aantrekkelijk om te reviseren.

Dus bij een total-loss nu ook overstappen naar E-aandrijving? Of nog één diesel kopen, nu het nog kan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl