Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 15:44 #1469748

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8197
Knar schreef :
Joop66 schreef :
AndreAzuree schreef :
Dat kan dus niet voor een eerlijk vergelijk: wind en zon hebben juist daar, èn in onderhoud hun uitstoot zitten.

Dat geldt toch nog veel meer voor fossiel (winning/productie)?

Ja. Daarom kun je alleen hele ketens vergelijken.
....wat volgens mij geen doen is en altijd arbitrair zal blijven. Hoe streep je de ontstane rust rond een drukke verkeersweg weg tegen de personen die depressief worden door zowel het geluid als het klapwiekende beeld van windmolens? Dat maakt dit soort keuzes tot politieke en geen wetenschappelijke.

Dat is een beetje te pessimistisch. Er is wel degelijk aan te rekenen. En er is weldegelijk wetenschappelijk iets van te zeggen. Niet voor jouzelf, maar wel aan de principes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 16:04 #1469752

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
escapade schreef :
@Saefthinge je raakt de kern. Alleen je maakt een denkfout, in mijn ogen, met de opwekking van excercitie. De opwekking met windmolens, zonnepanelen zal altijd in de marge blijven. Het transporteren van de elektriciteit naar de gebruikers is en blijft een houtje touwtje netwerk waarin veel energie verloren gaat
Het antwoord is kleine kerncentrales verdeeld over het land. Met die energie kunnen we waterstof implementeren. Auto's kunnen er op rijden en is meteen te gebruiken om woningen en bedrijfsgebouwen te verwarmen. Waterstof kan door de gasleidingen. De hele gasbuizen infrastructuur ligt er namelijk al.


optie K; iedereen zijn eigen kerncentrale aan boord :P

wat een totale non discussie is dit
bijdrage kleine boot dieseltjes er uit; zeg 0,00001%
KUL !!
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 16:05 #1469753

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7520
Methaan = LNG, is er in overvloed. Is zelfs een broeikas gas. Kan gemaakt worden met bio vergisting of gewoon uit de lucht gewonnen worden. Dat heeft toch niets met fossiele brandstof te maken ?

Met moderne chemie maak je er schone brandstof van. Kan ook al van Co2.

Moderne wankel motoren komen er aan met nauwelijks bewegende delen en roterend.

Met 3 verbrandingskamers.

GTL-achtige brandstoffen passen in een jerry-can.

Hoe zie je de havens voor je als je na een vaartocht stroom moet "tanken".

Een woud van laadpalen ?

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 16:09 #1469755

brambo schreef :
Methaan = LNG, is er in overvloed. Is zelfs een broeikas gas. Kan gemaakt worden met bio vergisting of gewoon uit de lucht gewonnen worden. Dat heeft toch niets met fossiele brandstof te maken ?

Met moderne chemie maak je er schone brandstof van. Kan ook al van Co2.

Moderne wankel motoren komen er aan met nauwelijks bewegende delen en roterend.

Met 3 verbrandingskamers.

GTL-achtige brandstoffen passen in een jerry-can.

Hoe zie je de havens voor je als je na een vaartocht stroom moet "tanken".

Een woud van laadpalen ?

Bram

De GTL die je aan de pomp koopt wordt van aardgas gemaakt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 16:11 #1469757

sy helios schreef :
escapade schreef :
@Saefthinge je raakt de kern. Alleen je maakt een denkfout, in mijn ogen, met de opwekking van excercitie. De opwekking met windmolens, zonnepanelen zal altijd in de marge blijven. Het transporteren van de elektriciteit naar de gebruikers is en blijft een houtje touwtje netwerk waarin veel energie verloren gaat
Het antwoord is kleine kerncentrales verdeeld over het land. Met die energie kunnen we waterstof implementeren. Auto's kunnen er op rijden en is meteen te gebruiken om woningen en bedrijfsgebouwen te verwarmen. Waterstof kan door de gasleidingen. De hele gasbuizen infrastructuur ligt er namelijk al.


optie K; iedereen zijn eigen kerncentrale aan boord :P

wat een totale non discussie is dit
bijdrage kleine boot dieseltjes er uit; zeg 0,00001%
KUL !!

Ja, wat kan ik nou bijdragen met mijn 1/7888000000e deel!
Nou ja als die 7887999999 mensen net als ik doen dan....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 16:15 #1469758

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
dat was de mogelijke, totale bijdrage
droom verder
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 16:54 #1469770

brambo schreef :
Methaan = LNG, is er in overvloed. Is zelfs een broeikas gas. Kan gemaakt worden met bio vergisting of gewoon uit de lucht gewonnen worden. Dat heeft toch niets met fossiele brandstof te maken ?

Met moderne chemie maak je er schone brandstof van. Kan ook al van Co2.

Moderne wankel motoren komen er aan met nauwelijks bewegende delen en roterend.

Met 3 verbrandingskamers.

GTL-achtige brandstoffen passen in een jerry-can.

Hoe zie je de havens voor je als je na een vaartocht stroom moet "tanken".

Een woud van laadpalen ?

Bram

In élke box een stroomaansluiting, on-mo-ge-lijk!!
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 16:56 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 17:02 #1469774

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
de hi-load laadpalen komen naast de (niet bestaande) poepslurpers...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 17:15 #1469776

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7520
It Paradyske schreef :
brambo schreef :
Methaan = LNG, is er in overvloed. Is zelfs een broeikas gas. Kan gemaakt worden met bio vergisting of gewoon uit de lucht gewonnen worden. Dat heeft toch niets met fossiele brandstof te maken ?

Met moderne chemie maak je er schone brandstof van. Kan ook al van Co2.

Moderne wankel motoren komen er aan met nauwelijks bewegende delen en roterend.

Met 3 verbrandingskamers.

GTL-achtige brandstoffen passen in een jerry-can.

Hoe zie je de havens voor je als je na een vaartocht stroom moet "tanken".

Een woud van laadpalen ?

Bram

De GTL die je aan de pomp koopt wordt van aardgas gemaakt.

Maar het kan heel goed van andere methaan bronnen. Este is al een voorbeeld van vergelijkbaar product gemaakt van afvalstoffen.

Op de veiling Breda was destijds een test met een bio reactor, waarmee doorgedraaide groeten werden omgezet in methaan. Er draaiden ook motoren op.

Co2 is koolstof en zuurstof. In Duitsland is er een installatie waren ze er een brandstof van maken.

Moderne vloeibare brandstoffen gemaakt met moderne chemisch processen gaan zeker een goede toekomst tegemoet.

Vloeistoffen zijn zoveel gemakelijker te gebruiken.

Bovendien kan voorlopig het stroomnet het niet aan.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 17:31 #1469779

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
Reed schreef :

Misschien was het je nog niet opgevallen maar er varen ook best veel bootjes rond zonder zeilen en daarvoor geldt hetzelfde.

Ik nam aan dat het hier over zeilbootjes ging, de voornaamste doelgroep hier. (ok,ok, ik heb ook een boot zonder zeilen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 17:40 #1469780

sy helios schreef :
de hi-load laadpalen komen naast de (niet bestaande) poepslurpers...

Hoeven toch geen snelladers te zijn? Kilowatje laden is snel zat als ‘t weekend weer voorbij is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 17:45 #1469781

sy helios schreef :
escapade schreef :
@Saefthinge je raakt de kern. Alleen je maakt een denkfout, in mijn ogen, met de opwekking van excercitie. De opwekking met windmolens, zonnepanelen zal altijd in de marge blijven. Het transporteren van de elektriciteit naar de gebruikers is en blijft een houtje touwtje netwerk waarin veel energie verloren gaat
Het antwoord is kleine kerncentrales verdeeld over het land. Met die energie kunnen we waterstof implementeren. Auto's kunnen er op rijden en is meteen te gebruiken om woningen en bedrijfsgebouwen te verwarmen. Waterstof kan door de gasleidingen. De hele gasbuizen infrastructuur ligt er namelijk al.


optie K; iedereen zijn eigen kerncentrale aan boord :P

wat een totale non discussie is dit
bijdrage kleine boot dieseltjes er uit; zeg 0,00001%
KUL !!

Ook een drogreden: ieder subsegmentje draagt op zich natuurlijk weinig bij. Maar alles bij elkaar weer wel....
Het is nog veel simpeler: als de hele wereld uiteindelijk van ICE naar EV gaat, dan is straks geen enkele fabrikant meer die nog zin heeft om speciaal voor die paar jachtjes nog dieseltjes gaat bouwen. We gaan gewoon mee met de rest. Het duurt alleen nog even.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 17:49 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 17:46 #1469782

Sunshine 36 schreef :
brambo schreef :
Methaan = LNG, is er in overvloed. Is zelfs een broeikas gas. Kan gemaakt worden met bio vergisting of gewoon uit de lucht gewonnen worden. Dat heeft toch niets met fossiele brandstof te maken ?

Met moderne chemie maak je er schone brandstof van. Kan ook al van Co2.

Moderne wankel motoren komen er aan met nauwelijks bewegende delen en roterend.

Met 3 verbrandingskamers.

GTL-achtige brandstoffen passen in een jerry-can.

Hoe zie je de havens voor je als je na een vaartocht stroom moet "tanken".

Een woud van laadpalen ?

Bram

In élke box een stroomaansluiting, on-mo-ge-lijk!!

Dus als dat bij onze haven wel zo gedaan wordt, dan is dat een wonder?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 17:47 #1469783

Sunshine 36 schreef :
sy helios schreef :
de hi-load laadpalen komen naast de (niet bestaande) poepslurpers...

Hoeven toch geen snelladers te zijn? Kilowatje laden is snel zat als ‘t weekend weer voorbij is.

Bovendien kan je de hele week je accu's laten met een paar zonnepanelen/windgenerator...totdat je het volgende weekend er weer bent.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 17:49 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 17:49 #1469784

brambo schreef :
It Paradyske schreef :
brambo schreef :
Methaan = LNG, is er in overvloed. Is zelfs een broeikas gas. Kan gemaakt worden met bio vergisting of gewoon uit de lucht gewonnen worden. Dat heeft toch niets met fossiele brandstof te maken ?

Met moderne chemie maak je er schone brandstof van. Kan ook al van Co2.

Moderne wankel motoren komen er aan met nauwelijks bewegende delen en roterend.

Met 3 verbrandingskamers.

GTL-achtige brandstoffen passen in een jerry-can.

Hoe zie je de havens voor je als je na een vaartocht stroom moet "tanken".

Een woud van laadpalen ?

Bram

De GTL die je aan de pomp koopt wordt van aardgas gemaakt.

Maar het kan heel goed van andere methaan bronnen. Este is al een voorbeeld van vergelijkbaar product gemaakt van afvalstoffen.

Op de veiling Breda was destijds een test met een bio reactor, waarmee doorgedraaide groeten werden omgezet in methaan. Er draaiden ook motoren op.

Co2 is koolstof en zuurstof. In Duitsland is er een installatie waren ze er een brandstof van maken.

Moderne vloeibare brandstoffen gemaakt met moderne chemisch processen gaan zeker een goede toekomst tegemoet.

Vloeistoffen zijn zoveel gemakelijker te gebruiken.

Bovendien kan voorlopig het stroomnet het niet aan.

Bram

Ja, dat KAN wel, maar momenteel komt de GTL van de aardgasoverschotten uit het middenoosten.
Die redeneren net als de Nederlanders in de jaren zeventig: straks is het niks meer waard, dus als de sodemieter nu op maken.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 17:51 #1469785

"De stroomnetten kunnen het niet aan"

We spoelen even 80 jaar terug: "Het aantal tankstations kan dat nooit aan".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 17:52 #1469787

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
AndreAzuree schreef :
sy helios schreef :
escapade schreef :
@Saefthinge je raakt de kern. Alleen je maakt een denkfout, in mijn ogen, met de opwekking van excercitie. De opwekking met windmolens, zonnepanelen zal altijd in de marge blijven. Het transporteren van de elektriciteit naar de gebruikers is en blijft een houtje touwtje netwerk waarin veel energie verloren gaat
Het antwoord is kleine kerncentrales verdeeld over het land. Met die energie kunnen we waterstof implementeren. Auto's kunnen er op rijden en is meteen te gebruiken om woningen en bedrijfsgebouwen te verwarmen. Waterstof kan door de gasleidingen. De hele gasbuizen infrastructuur ligt er namelijk al.


optie K; iedereen zijn eigen kerncentrale aan boord :P

wat een totale non discussie is dit
bijdrage kleine boot dieseltjes er uit; zeg 0,00001%
KUL !!

Ook een drogreden: ieder subsegmentje draagt op zich natuurlijk weinig bij. Maar alles bij elkaar weer wel....
Het is nog veel simpeler: als de hele wereld uiteindelijk van ICE naar EV gaat, dan is straks geen enkele fabrikant meer die nog zin heeft om speciaal voor die paar jachtjes nog dieseltjes gaat bouwen. We gaan gewoon mee met de rest. Het duurt alleen nog even.

kosten/ baten, zoiets
maar daar is D66 en consorten allang los van...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 17:54 #1469788

Een onbegrijpelijke post, en dan natuurlijk D66 de schuld geven. Jaja..zo komen we er wel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 18:06 #1469793

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
pff,

ok
heel moeilijk doen, wat veel geld en effort gaat kosten
en zal bijdragen voor; 0.000xx
dus, anders,
stop geld in zaken die WEL bijdragen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 18:08 #1469794

Wat stel jij voor? Gewoon door gaan met fossiel? Wat kost dat? Toch ook gewoon kosten/baten? Of lullen we langs elkaar heen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 19:06 #1469804

It Paradyske schreef :
Sunshine 36 schreef :
brambo schreef :
Methaan = LNG, is er in overvloed. Is zelfs een broeikas gas. Kan gemaakt worden met bio vergisting of gewoon uit de lucht gewonnen worden. Dat heeft toch niets met fossiele brandstof te maken ?

Met moderne chemie maak je er schone brandstof van. Kan ook al van Co2.

Moderne wankel motoren komen er aan met nauwelijks bewegende delen en roterend.

Met 3 verbrandingskamers.

GTL-achtige brandstoffen passen in een jerry-can.

Hoe zie je de havens voor je als je na een vaartocht stroom moet "tanken".

Een woud van laadpalen ?

Bram

In élke box een stroomaansluiting, on-mo-ge-lijk!!

Dus als dat bij onze haven wel zo gedaan wordt, dan is dat een wonder?

Ja dat was de grap he, die aansluiting ligt er al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 20:47 #1469822

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
Roozeblij schreef :
nou dit kan wel weer naar off topic/politiek, mods.

Indrdaad, of naar de afdeling "op zolder" of ZZ (zinloze Zeilers)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 20:59 #1469826

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7636
Jumpinjack schreef :
Een nieuwe Winner 900 wordt standaard met electro motor geleverd.
Zie hetzelfde bij andere nieuwe boten van hetzelfde type / lengte.
Goedkoper, beter voor t milieu en passend bij 95% van t gebruik.

En kijk eens hoe je onderhoud vereenvoudigd. Vriest niet stuk.

Indien je bang bent dat je groter bereik nodig hebt, dan voeg je accu's of een generator toe, naast een zonnepaneeltje etc.

Ik denk dat t voor de nieuwe boten, onder de 10m, heel snel zal gaan.

Ik ben eerder bang dat je je accu's niet opgeladen krijgt.
De meeste jachthavens zijn niet voorzien om zoveel elektriciteit te kunnen leveren.
Zeker tijdens het zomerseizoen zitten we bij ons aan de maximale afname, en meer krijgen we de eerste 10 jaar niet. Het netwerk kan gewoon niet meer energie leveren.

Als nu 30% extra boten overstappen op elektrisch varen gaan we echt problemen krijgen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 06:00 #1469851

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
En op het parkeerterrein van de jachthaven komen ok nog eens tig laadpalen voor de auto's. Die kWh-tjes moeten ook nog eens aangeleverd worden. Dat worden dus allemaal overdekte parkeerterreinen. En pok overdekte ligplaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 30 mrt 2023 06:00 #1469852

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13621
bij de groene dromers is dat in hun wereld niet zo,
ook kunnen alle huisaansluitingen voorzien worden van een EV snellader
is geen probleem'
kan het net prima aan



zijn we al op 200?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl