Scandal schreef :
Daar is weer zo'n loze kreet zonder achtergrond.
Leuk artikel, oordeelkundig wordt weggelaten dat het ding op 300 a 350 graden C gehouden moet worden (gesmolten natrium), lekker praktisch op een jachtje!
Het plaatje erbij is hetzelfde wat op wikipedia staat, meer dan 50 jaar oud inderdaad. Werden beperkt gebruikt voor grote installaties maar uiteindelijk waren de nadelen te groot.
Voordelen:
onbeperkt laden/ontladen zonder levensduurbeperking (volgens Wikipedia)
"Hoge" energiedichtheid
Goedkope grondstoffen
Nadelen:
Hoge corrosiviteit vloeibaar natrium (is inderdaad zeer vervelend spul)
Moet tussen de 300 en 350 C gehouden worden - stollen is einde accu
Zeer brandgevaarlijk.
Leuk in een vliegtuig dus, kerosine heeft nog altijd een 4 keer zo hoge vermogensdichtheid. Zou voor een Jumbojet een accupakketje zijn van zo,n 600 ton (Maximum take-off weight is ca 400 ton, waarvan zo'n 160 ton brandstof), vol met vloeibaar natrium van 350 C!
Vergelijk maar met die andere wondermiddelen die regelmatig weer opduiken: de Stirlingmotor van 1816, de brandstofcel van 1838, en de batterij is uit 1749.
Een artikel over de voortgang van de batterij begon met de strofe:"And as the mouse said to Alice, the story of the battery is a long and sad one".
Probleem is dat elektriciteit niet is op te slaan en onze huidige accu's werken volgens het principe van omzetting in chemische energie. Uitzondering is de condensator, maar deze is niet praktisch geschikt voor het opslaan van serieuze energie - de grotere zijn al elektrolitische die ook al chemisch werken.
Dit is een inherent probleem waar op korte termijn geen wonderoplossingen voor zijn te verwachten.
Op dit moment is de enige manier om serieuze hoeveelheden elektrische energie te "bewaren" mechanisch: pumped storage: bij overschot oppompen van stuwmeren en dit bij tekort weer terug te laten lopen. Rendement zo'n 80%
Waterstof?-wordt momenteel uit aardgas gewonnen, is extreem brandgevaarlijk, kan niet vloeibaar gemaakt worden (dus gasflessen van 800 bar, en waterstof diffundeert door stalen fleswanden - been there (duikbootjes)). Elektrolyse uit windenergie? rendement 20%! - wie jammert er over die 30% van dieselmotortjes?
We gaan het zien, er is veel luchtfietserij, en de wal keert het schip. Komende 30 jaar kan je nog gewoon met je dieseltje varen. We zijn als zeilers toch al "milieuvriendelijk" bezig, en ik heb ergens gelezen dat het totale dieselverbruik van de Nederlandse watersport overeenkomt met 1 dagomzet van een groot pompstation langs de rijksweg.
We zitten dus toch al in de klasse van mensen die het klimaat redden door hun telefoon minder op te laden!
Vroeger werd dit soort dingen behept door mensen die er verstand van hadden, nu door politici.
Een politicus is een gladbabbelende amateur die struikelend achter de waan van de dag aanrent op weg naar de eerstvolgende verkiezing (enkele uitzonderingen daargelaten, maar die zijn zeldzaam).