Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 10:41 #1469676

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
AndreAzuree schreef :
En de techniek die die mensen gebruiken is nog niet kant en klaar te koop bij een werf....
Oceanvolt bijvoorbeeld verkoopt al een jaar of 10 prima systemen die vrijwel elke werf kan inbouwen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 10:47 #1469678

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 10:55 #1469681

Sunshine:
Ik ben er van overtuigd dat de centrale wat schonere uitstoot heeft dan de uitlaat van mijn automobiel.
Maar ook dat het transport van electra hier weer afbreuk aan doet.
En ik geloof ook dat je goed begrijpt wat ik bedoel zonder ellenlange stukken te schrijven.



Escapade:
helemaal mee eens wat betreft die kerncentrales, goed verdeeld naar verbruik over het land.
Water-Wind-Zon kan naar mijn mening niet gezien worden als vervanger van fosiel in de verre toekomst, maar wèl als besparing op fosiel gebruik, zodat het opraken ervan uitgesteld wordt


Portugal heeft aan WWZ capaciteit meer staan dan het totale verbruik van het land.
De eerste keer dat één dag lang de produktie hoger was dan het verbruik was een hele voorpagina in de kranten.

Een paar jaar later toen het een volle week meer was dan de afname was het een berichtje van een paar regels op pagina 3.

Er draaien altijd fosiel centrales, het teveel aan eigen gebruik wordt verkocht, grotendeels naar Spanje denk ik.
Spanje heeft ongeveer 60% van her verbruik aan WWZ aan capaciteit, en produceert doorgaans rond de 50% van het vernruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 10:58 #1469682

Saeftinghe schreef :
Sunshine:
Ik ben er van overtuigd dat de centrale wat schonere uitstoot heeft dan de uitlaat van mijn automobiel.
Maar ook dat het transport van electra hier weer afbreuk aan doet.
En ik geloof ook dat je goed begrijpt wat ik bedoel zonder ellenlange stukken te schrijven.

Ik begrijp prima wat je bedoelt, maar je zit er gewoon naast. Door onrealistische waardes (bv verlies bij transport) te hanteren klopt je betoog niet meer. Het efficiëncy verschil tussen brandstof en elektromotoren is zó groot, dat wordt niet teniet gedaan door verliezen elders in de keten. Hier kun je zelf de feiten tot je nemen:

ce.nl/wp-content/uploads/2021/...ersonenautos_Def.pdf
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 10:58 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 11:05 #1469684

JRomkes schreef :
AndreAzuree schreef :
En de techniek die die mensen gebruiken is nog niet kant en klaar te koop bij een werf....
Oceanvolt bijvoorbeeld verkoopt al een jaar of 10 prima systemen die vrijwel elke werf kan inbouwen

Gebeurt dat ook al, bij de grote bootwerven? m.a.w. kan ik als ik een nieuwe Beneteau bestel gewoon een Oceanvolt systeem laten inbouwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 11:11 #1469686

AndreAzuree schreef :
It Paradyske schreef :
AndreAzuree schreef :
madoc schreef :
AndreAzuree schreef :
@JRomkes:
Binnenkort? Koper, Zilver en Lithium worden waarschijnlijk veel eerder ontzettend schaars. Staat er geen Diesel in die Azuree? Of verwacht je dat die nog wel een jaar of 30 mee gaat?


Er varen mensen elektrisch en op zeil rond de wereld. Wil jij nog verder? Het heelal in? :-)

Mijn ambities zijn niet zo groot ;) . En de techniek die die mensen gebruiken is nog niet kant en klaar te koop bij een werf....
De Ya gebruikt standaardtechniek. En die kan elke werf aan je leveren. Mits de wil er is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 11:12 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 11:17 #1469688

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6704
De gemiddelde boot gaat veel langer mee dan de gemiddelde auto. En dat is wel een probleem, want in oude boten staan vaak ook oude, vervuilende dieselmotoren. Wij moeten in de sluis regelmatig naar adem happen omdat het blauw staat van de dieselwalm. Het zou al een hele sprong voorwaarts zijn als de bezitters van oude diesels op de een of andere manier geprikkeld worden om te moderniseren.
En sommigen hier kunnen wel lekker afgeven op speedboten, maar daar zijn ze over het algemeen veel verder. 2-takt motoren zijn al zo goed als uitgebannen en de gemiddelde BBM is een wonder van vernuft en efficiency vergeleken met de gemiddelde scheepsdiesel.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 11:34 #1469692

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
Ergens las ik:"productie buiten beschouwing gelaten".

Dat kan dus niet voor een eerlijk vergelijk: wind en zon hebben juist daar, èn in onderhoud hun uitstoot zitten.

Je kunt alleen vergelijken als je de hele keten meeneemt, van alles. Dan nog wil ik best geloven dat elektrisch schoner is, of de potentie heeft dat te worden. De twijfel, verwarring, en onbegrijpelijke inefficiënties die we nu zien, zijn symbool voor t proces waarmee in zitten. Transitie. Omwenteling. Over 100 jaar hebben ze het niet over de energie transitie, maar over de energie revolutie. Vergis je niet hoe snel dingen gaan. Daarom wacht ik.

Een belangrijk probleem van andere energiebronnen dan fossiel: gedrag over de tijd. Zelfs als je vele malen het benodigde vermogen aan geïnstalleerd vermogen hebt staat, gaat t nog immer mis: zonder zon en windgeen stroom. Er is maar 1 parameter die wel echt wat zegt: kgCO2/kWh gebruikt. Die zegt iets over hoe effectief je in staat bent fossiel af te schakelen. Daarin zij zon en wind nog geen sterren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 11:37 #1469693

Dat kan dus niet voor een eerlijk vergelijk: wind en zon hebben juist daar, èn in onderhoud hun uitstoot zitten.

Dat geldt toch nog veel meer voor fossiel (winning/productie)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 11:39 #1469695

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Teun69 schreef :
Puur hypothetische vraag
Stel je dieselmotor is dusdanig kapot/ versleten zodat er vervanging moet komen
Wat zouden jullie doen?

A volledig elektrisch want ik motor enkel korte stukjes
B elektrisch , maar met een aggregaat (diesel) want ik wil ook langere stukken op de motor kunnen varen
C ik monteer gewoon een andere dieselmotor. Gebruikt of nieuw
D een andere oplossing?

Zelf zou ik waarschijnlijk voor B gaan , ik zou namelijk altijd op mijn motor willen vertrouwen, en met een hybride systeem realiseer ik ook een mooie besparing op diesel kosten

Ik ben benieuwd.
Ik heb recent voor C gekozen. De ouwe trouwe Bukh voelde door lawaai en stank inmiddels ongemakkelijk. Mijn voorkeur ging uit naar B, maar ik kon gezien de relatief korte te verwachten gebruiksperiode vanwege mijn leeftijd de aanzienlijke extra investering voor mijn gevoel niet verantwoorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 12:01 #1469696

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Logische beslissing @Knar, ik heb vorig jaar een boot bezichtigd met een slechte motor
Toen heb ik ook een berekening gemaakt. Bij een waterverplaatsing van 11 ton . Was nog een fiks bedrag, als ik het mij goed herinner ging het incl montage en accu’s richting de 25000€

Dat was nog zonder aggregaat btw
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 12:03 door Teun69.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 12:06 #1469697

De Ya is geen standaard schip, is ontworpen voor het doel waarvoor gebruikt.
En dat is zeer goed en oordeelkundig gedaan.

Zodra er ter plaatse van verbruik OOK opgewekt kan worden zijn de transport problemen en verliezen er niet meer. zoals eerst spanning opvoeren tot 400kV en later weer terug naar 230 of 380V
Die transport verliezen zijn niet zo gering als meestal gedacht wordt.

Bij mij aan boord is een ´overmaat´ aan panelen die maakt dat ik totaal vrij van walstroom aan boord kan leven.
Theoretisch zou ik 7 kWh kunnen binnenhalen, wanneer ik voldoende afname zou hebben.
In de praktijk zou ik tot ongeveer 3kWh kunnen komen op de korste dag.
Accu´s altijd hoger dan 12,5V Boiler altijd warm water tijdens de kortste dag.

Met een beetje zonnig weer zou ik zelfs nog wel voldoende kunnen verwarmen denk ik.
Dit brengt me op het idee om daarvoor iets te gaan maken.
Zal lastig zijn want warmte is in de donkere uren nodig en dan doen panelen het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 12:37 #1469700

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
AndreAzuree schreef :
Dat kan dus niet voor een eerlijk vergelijk: wind en zon hebben juist daar, èn in onderhoud hun uitstoot zitten.

Dat geldt toch nog veel meer voor fossiel (winning/productie)?

Ja. Daarom kun je alleen hele ketens vergelijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 13:14 #1469707

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Joop66 schreef :
AndreAzuree schreef :
Dat kan dus niet voor een eerlijk vergelijk: wind en zon hebben juist daar, èn in onderhoud hun uitstoot zitten.

Dat geldt toch nog veel meer voor fossiel (winning/productie)?

Ja. Daarom kun je alleen hele ketens vergelijken.
....wat volgens mij geen doen is en altijd arbitrair zal blijven. Hoe streep je de ontstane rust rond een drukke verkeersweg weg tegen de personen die depressief worden door zowel het geluid als het klapwiekende beeld van windmolens? Dat maakt dit soort keuzes tot politieke en geen wetenschappelijke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 13:17 #1469708

nu noem je 1 subjectief element, maar in grote lijnen valt er natuurlijk heel veel aan te rekenenen. Lijkt me dus in grote lijnen een rationeel keuzeproces, maar natuurlijk uiteindelijk beslist door politieke overwegingen.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 13:17 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 13:31 #1469711

nou dit kan wel weer naar off topic/politiek, mods.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 13:36 #1469713

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
AndreAzuree schreef :
nu noem je 1 subjectief element, maar in grote lijnen valt er natuurlijk heel veel aan te rekenenen. Lijkt me dus in grote lijnen een rationeel keuzeproces, maar natuurlijk uiteindelijk beslist door politieke overwegingen.
Er valt zeker veel aan te rekenen, maar alleen al de vraag waaraan je gaat rekenen is al subjectief. Kostprijs per prestatie-eenheid? Grondstofverbruik? Milieubelasting? Wij willen graag van fossiele brandstoffen af vanwege de ermee samenhangende ongemakken die zo groot zijn dat we de enorme kostprijverhoging voor onze energie voor lief nemen. Dat is op zichzelf al een subjectieve leuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 13:51 #1469716

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
Aad77 schreef :
Een politicus is een gladbabbelende amateur die struikelend achter de waan van de dag aanrent op weg naar de eerstvolgende verkiezing (enkele uitzonderingen daargelaten, maar die zijn zeldzaam).

:laugh: die bewaar ik even!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 14:06 #1469721

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
Ik denk dat dit niet zo snel zal gebeuren zeker niet zolang er geen acceptabel alternatief is.
Net zomin als dat internationaal transport per vrachtwagen volledig elektrisch gaat worden.
Hoewel de ontwikkelingen snel gaan is de techniek nog lang niet zo ver.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 14:11 #1469723

Knar schreef :
AndreAzuree schreef :
nu noem je 1 subjectief element, maar in grote lijnen valt er natuurlijk heel veel aan te rekenenen. Lijkt me dus in grote lijnen een rationeel keuzeproces, maar natuurlijk uiteindelijk beslist door politieke overwegingen.
Er valt zeker veel aan te rekenen, maar alleen al de vraag waaraan je gaat rekenen is al subjectief. Kostprijs per prestatie-eenheid? Grondstofverbruik? Milieubelasting? Wij willen graag van fossiele brandstoffen af vanwege de ermee samenhangende ongemakken die zo groot zijn dat we de enorme kostprijverhoging voor onze energie voor lief nemen. Dat is op zichzelf al een subjectieve leuze.

Niet helemaal mee eens. Klimaatverandering is dermate ingrijpend dat je dat moeilijk nog een "ongemak" kunt noemen. Die kostprijsverhoging van energie kun je ook weer makkelijk objectief maken: de gevolgen van doorgaan met fossiele energie zijn duurder. Dat is allemaal al wel becijferd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 14:15 #1469726

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7623
Het zal ongetwijfeld een gigantisch verschil maken voor de natuur, de dag dat ik in plaats van 20 liter diesel per jaar. Overstap op elektrisch.
Dan moet er een accu pakket gekocht worden ( waar een enorme bult co2 voor zal moeten verstookt worden bij productie, van bvb kobalt, lithium, )
Dan moet er ook een elektro motor gemaakt worden met ettelijke kg koper. Zal ongetwijfeld ook een pak CO2 veroorzaken.
En om mijn accu te laden zal de elektriciteit, voor mij en alle mede elketriciteitvarenden, ook via een nieuw en uitgebreider elektriciteitsnet aangevoerd moeten worden.
Dat zal ook het nodige CO2 veroorzaken.

Ziet er goed uit voor de natuur als we zo bezig zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 14:23 #1469730

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Reed schreef :
Ik denk dat dit niet zo snel zal gebeuren zeker niet zolang er geen acceptabel alternatief is.
Net zomin als dat internationaal transport per vrachtwagen volledig elektrisch gaat worden.
Hoewel de ontwikkelingen snel gaan is de techniek nog lang niet zo ver.

Een vrachtwagen heeft geen zeilen als primaire voortstuwing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 14:54 #1469737

Een nieuwe Winner 900 wordt standaard met electro motor geleverd.
Zie hetzelfde bij andere nieuwe boten van hetzelfde type / lengte.
Goedkoper, beter voor t milieu en passend bij 95% van t gebruik.

En kijk eens hoe je onderhoud vereenvoudigd. Vriest niet stuk.

Indien je bang bent dat je groter bereik nodig hebt, dan voeg je accu's of een generator toe, naast een zonnepaneeltje etc.

Ik denk dat t voor de nieuwe boten, onder de 10m, heel snel zal gaan.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 15:24 #1469740

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
JRomkes schreef :
Reed schreef :
Ik denk dat dit niet zo snel zal gebeuren zeker niet zolang er geen acceptabel alternatief is.
Net zomin als dat internationaal transport per vrachtwagen volledig elektrisch gaat worden.
Hoewel de ontwikkelingen snel gaan is de techniek nog lang niet zo ver.

Een vrachtwagen heeft geen zeilen als primaire voortstuwing.

Misschien was het je nog niet opgevallen maar er varen ook best veel bootjes rond zonder zeilen en daarvoor geldt hetzelfde.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 15:40 #1469745

Tony2920 schreef :
Het zal ongetwijfeld een gigantisch verschil maken voor de natuur, de dag dat ik in plaats van 20 liter diesel per jaar. Overstap op elektrisch.
Dan moet er een accu pakket gekocht worden ( waar een enorme bult co2 voor zal moeten verstookt worden bij productie, van bvb kobalt, lithium, )
Dan moet er ook een elektro motor gemaakt worden met ettelijke kg koper. Zal ongetwijfeld ook een pak CO2 veroorzaken.
En om mijn accu te laden zal de elektriciteit, voor mij en alle mede elketriciteitvarenden, ook via een nieuw en uitgebreider elektriciteitsnet aangevoerd moeten worden.
Dat zal ook het nodige CO2 veroorzaken.

Ziet er goed uit voor de natuur als we zo bezig zijn.

Ik weet niet hoe de berekening voor scheepsdieseltjes uitvalt. Maar voor EV's versus auto's met ICE heb je ongelijk. De carbon footprint daalt bij EV's t.o.v. fossiel. Verder zit er een drogreden in jouw argumentatie: jouw 20 liter diesel per jaar is natuurlijk niet significant. Alle diesels weg, dat is wel significant, en daar gaat het om.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 15:41 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl