AndreAzuree schreef :
da's een kwestie van batterijtechniek. En die gaat vooruit....
klopt, maar zover is het nog niet.
AndreAzuree schreef :
Valt wel mee toch?
En daarbij: fossiele brandstoffen raken binnenkort op...
Binnenkort? Koper, Zilver en Lithium worden waarschijnlijk veel eerder ontzettend schaars. Staat er geen Diesel in die Azuree? Of verwacht je dat die nog wel een jaar of 30 mee gaat?
Maar wat betreft zeilboten. In de draadjes over electrisch varen wordt vaak krampachtig vastgehouden aan de dieselmotor. Een van de redenen is het bereik. Het bereik van een zeilboot is eindeloos, dus dan valt het oog al snel op de eigenaar. Die hebben vaak geen tijd, of zin om op de wind te wachten. Geen oneindig Bereik... Maandag weer aan het werk moeten, en dan moet de boot ook in de eigen box liggen. Met het OV is ook een onmogelijkheid. Als je dat doorzet naar de draadjes over Groene stroom, dan valt je mond open van verbazing. Op een of andere manier is het dan ineens wel mogelijk, om niet alleen voor de hobby, maar de hele samenleving op 100% groene stroom te draaien.
Watermaat schreef :
Wat me eigenlijk wel verbaasd is dat bv auto en fietsbranche vol op E inzetten en verkrijgbaar zijn terwijl ik in de jachtwereld eigenlijks niks zie gebeuren. Beetje hermotorisering en fluisterboten, maar bv een serie zeiljacht dat standaard een E-aandrijving heeft met accu's als onderdeel van de ballast, geintegreerde zonnepanelen in dak/dek ken ik niet? Zou toch met de huidige technologie betaalbaar te produceren moeten zijn? Of mis ik iets?
Ik plaatste al plaatjes van electrische motorboten. Candela en X-shore verkopen bijde aardig veel boten. Ook op boot Holland, waar voorheen een klein paviljoen was betreffende electrisch varen, is het nu zoeken om een brandstofmotor. Torqueedo en Mercury bijvoorbeeld maken prima electrische buitenboordmotoren, waardoor de keuze voor een klein benzinemotortje ook vaak niet meer logisch is. In mijn vakgebied, lichtgewicht jachtbouw, is electrisch ook vaak de standaard keus. Sterker nog, waar electrisch wordt gekozen, gaan mensen ook meer over naar lichtgewicht constructies. (Candela is koolstofvezel en X shore heb ik zelfs onderdelen voor gebouwd)
Joop66 schreef :
1: Bootjes branche als geheel is extreem behoudend. We zijn nog immer aan het soebatten over de uitvoering van het verbod op koperhoudende AF, en onderwatertoiletten. Beide wetgevinng van 25 jaar geleden.
Vooral 'onze' bubbel is erg behoudend. De gemiddelde leeftijd hier op onze digitale steiger ligt vrijwel net zo hoog als op de echte steigers. Toerende tak van de , eh, 'sport', is wat minder vernieuwend als andere delen van de industrie. Dat is soms erg leuk, maar de vernieuwing komt uit de andere delen. De mensen op de speedboten zijn vaak al een stuk jonger, willen nieuwere speeltjes, en dat pusht de jachtwerven richting vernieuwing. Sloepjesland is groot, en de concurrentie ook, dus als je daarin wil opvallen moet je ook wel vernieuwen. In de zeilwereld komt de vernieuwing vaak uit de performance hoek, en die wordt bevolkt door relatief jonge mensen.
Uiteindelijk sterft het gebruik van de binnenboordmotoren langzaam uit, net als teakdekken, en de eigenaren die er aan vast houden.
(en dat is een stuk meer binnenkort dan de olievelden leeg zijn
)