Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 04:24 #1469578

Varen op brandstofX wordt dan alleen 7x zo duur. En die warmte, ja leuk in de winter, maar dan varen we niet.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 05:32 #1469584

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6106
brambo schreef :
Dat gaat natuurlijk nooit wat worden. Wel voor korte zeiltochten. Maar voor lange tochten werkt het niet of je moet diesel-electrisch gaan varen. Maar dat helpt ook niet.

De verbrandingsmotor is een prima ding. Een nieuwe vorm van de wankelmootor komt eraan.

Het probleem is de fossiele brandstof.

Wat er aan gaat komen zij E brandstoffen. Este is er al een voorbeeld van.

Ook GTL geeft een schone verbranding. De GTL die wordt dan wel gemaakt van LNG.

LNG is nota bene methaan en is een broeikasgas. CO2 kun je weer omzetten in een brandstof.

Alles electrisch is voorlopig een utopie.

Bram

En de toekomst is er nu al hoor, ik vaar al een jaar of 10 uitsluitend GTL. B)
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 05:34 #1469585

  • Scandal
  • Scandal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Elektrisch ipv Lithium:
100 x zo goedkoop, qua grondstoffen
Actieradius 10 x zover, qua capaciteit

:whistle:

www.jachtbouw.nl/nieuwe-natriu...-kan-zonder-lithium/

www.trouw.nl/duurzaamheid-econ...h-echt-aan~b49baf80/
Scanmar 33 - nr. 373
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 06:10 #1469588

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
Watermaat schreef :
Wat me eigenlijk wel verbaasd is dat bv auto en fietsbranche vol op E inzetten en verkrijgbaar zijn terwijl ik in de jachtwereld eigenlijks niks zie gebeuren. Beetje hermotorisering en fluisterboten, maar bv een serie zeiljacht dat standaard een E-aandrijving heeft met accu's als onderdeel van de ballast, geintegreerde zonnepanelen in dak/dek ken ik niet? Zou toch met de huidige technologie betaalbaar te produceren moeten zijn? Of mis ik iets?

Ja, ik denk dat je een paar dingen mist.

1: Bootjes branche als geheel is extreem behoudend. We zijn nog immer aan het soebatten over de uitvoering van het verbod op koperhoudende AF, en onderwatertoiletten. Beide wetgevinng van 25 jaar geleden.
2: Het is nog lang niet gezegd welke van de technologien gaat winnen. Accu, H2 zuiger, H2 brandstofcel, ammoniak. Allemaal hebben heel vette nadelen. Voor geen van allen is zelfs maar een marginaal betrouwbaar distributie netwerk aanwezig rondom het water.
3: 3 van de 4 technologien doen een enorm beroep op moeilijk verkrijgbare grondstoffen.
4: Al deze technologien zijn nog LANG niet volwassen. Ook als de enthousiastelingen hier anders beweren. Het zijn niet voor niks early adopters. Dat betekent dat er ook bij werven, ontwerpbureaus, en bij dealers onvoldoende kennis aanwezig is.
5: De meeste boten worden, denk ik, gekocht met grotere avonturen voor ogen dan er ooit gevaren gaan worden. Hoe zit het met punt 2 wereldwijd, als we nog niet eens met een E-auto naar Portugal kunnen rijden?

Gaat heus gebeuren. En over 10 jaar ziet deze wereld er ook anders uit. Voor nu zou mijn praktische advies zijn: Ten koste van vrijwel alles je ouwe ploffer aan de gang houden. Als deze race gelopen is, dan kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 06:14 #1469589

Jutter schreef :
brambo schreef :
Dat gaat natuurlijk nooit wat worden. Wel voor korte zeiltochten. Maar voor lange tochten werkt het niet of je moet diesel-electrisch gaan varen. Maar dat helpt ook niet.

De verbrandingsmotor is een prima ding. Een nieuwe vorm van de wankelmootor komt eraan.

Het probleem is de fossiele brandstof.

Wat er aan gaat komen zij E brandstoffen. Este is er al een voorbeeld van.

Ook GTL geeft een schone verbranding. De GTL die wordt dan wel gemaakt van LNG.

LNG is nota bene methaan en is een broeikasgas. CO2 kun je weer omzetten in een brandstof.

Alles electrisch is voorlopig een utopie.

Bram

En de toekomst is er nu al hoor, ik vaar al een jaar of 10 uitsluitend GTL. B)

GTL is fossiel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 06:30 #1469592

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
AndreAzuree schreef :
Warmte is in het koude jaargetijde bruikbaar en zelfs ook in de zomer voor opwarming van boiler.

warmte is toch een ongewenst bijeffect. Waarom anders al die ingewikkelde koelsystemen? En mantel met rondgepompte vloeistof in je voertuig.... is dat echt handig?

Een elektromotor wordt natuurlijk helemaal niet warm. Daar hoeft geen ventilator op. Of zelfs waterkoeling komt ook nooit voor. Iets met rondgepompte vloeistof in een mantel in je voertuig.........................
Heb je al eens gekeken hoe veel koelleidingen er in een Tesla zitten?

Om over verwarming van de accu bij lage temperaturen nog maar te zwijgen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 06:31 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 06:39 #1469597

daan1508 schreef :
AndreAzuree schreef :
Warmte is in het koude jaargetijde bruikbaar en zelfs ook in de zomer voor opwarming van boiler.

warmte is toch een ongewenst bijeffect. Waarom anders al die ingewikkelde koelsystemen? En mantel met rondgepompte vloeistof in je voertuig.... is dat echt handig?

Een elektromotor wordt natuurlijk helemaal niet warm. Daar hoeft geen ventilator op. Of zelfs waterkoeling komt ook nooit voor. Iets met rondgepompte vloeistof in een mantel in je voertuig.........................
Heb je al eens gekeken hoe veel koelleidingen er in een Tesla zitten?

Om over verwarming van de accu bij lage temperaturen nog maar te zwijgen.

We hebben het over bootjes Daan, niet over Tesla's.
En ja in bootjes is ook een klein beetje koeling nodig 10-15% schat ik. Geen 60%.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 06:48 #1469599

In plezierbootjes gaat álle energie toch verloren? Fossiel, electrisch fossiel, zon, wind? Uiteindelijk wordt die energie, waar wellicht iets nuttigs mee gedaan zou kunnen worden, in golven omgezet. Onze hobby is nu eenmaal onnodig en verspillend. Goed voor de economie misschien dan, een beetje…
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 06:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 06:50 #1469600

Ja zo ken ik er nog wel een paar. Dan kun je álle hobby's wel afschrijven.

Gaat energie dan alleen niet verloren als het onze voedselvoorziening en gezondheidszorg betreft? Of tel je voortplanting wél mee?
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 06:50 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 06:52 #1469601

Precies ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 06:58 #1469602

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
It Paradyske schreef :
We hebben het over bootjes Daan, niet over Tesla's.
En ja in bootjes is ook een klein beetje koeling nodig 10-15% schat ik. Geen 60%.

Tuurlijk! Maar er zijn boten met elektromotor en waterkoeling. Dat is dan geen valide reden meer om dat bij een verbrandingsmotor af te kraken.
Natuurlijk gaat wel het over afvoer van minder warmte.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 07:07 #1469605

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
AndreAzuree schreef :
De verbrandingsmotor is een prima ding.

Leg dat eens uit aan een engineer....

-Efficiency: 29%
-Genereert vooral warmte
-Loopt op een brandgevaarlijke vloeistof
-Haalt bewegingsenergie uit ontploffingen
-Heeft gemiddeld zo'n 2000 bewegende delen
-Brengt een zuiger op gang die vervolgens weer afgeremd wordt, en dan de andere kant op moet. En dat 4x, voor 1 rondje aandrijving (met als uitzondering de niet zo betrouwbare wankelmotor)
-Slijt en is niet altijd betrouwbaar
-Stoot vervuilende gassen uit
-Zorgt dat onze aarde teveel opwarmt
-Maakt een hoop lawaai
De Dieselmotor is aan boord van schepen nog steeds het meest rendabele voortstuwigswerktuig. Onze kleine motortjes hebben idd een rendement van rond de 30%. Echter de hele grote jongens in een containerschip hebben een rendement van 50 %. Dat is de reden dat rederijen vor die motoren kiezen en niets anders.De Wankelmotor werd niet voor niets zeer snel afgeserveerd. Mechanish slecht en een rendement slechter dan een norme benzine motor.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 07:13 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 07:16 #1469606

30% voor een dieseltje hoorde ik al vaker. Wat doet een elektromotor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 07:20 #1469607

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Rendement van een elektromotor an sich is heel behoorlijk, zeker weten 75%.
Moet je er alleen geen kolencentrale voor zetten.
Nevertheless, het is wel heerlijk stil.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 07:21 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 07:24 #1469608

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
AndreAzuree schreef :
De verbrandingsmotor is een prima ding.

Leg dat eens uit aan een engineer....

-Efficiency: 29%
Voor de niet engineers: Dat is best hoog. Vliegtuigturbines zijn nog veel rampzaliger. Een stoommachine (industriele revolutie) mag blij zijn met 15%. Alleen stationaire machines komen wat hoger.

AndreAzuree schreef :
-Genereert vooral warmte

Die kun je behoorlijk goed wegkoelen. Geen engineering probleem.
AndreAzuree schreef :
-Loopt op een brandgevaarlijke vloeistof

Dat was t idee. Risico wordt nooit nul, maar is door engineering prima acceptabel te krijgen.
AndreAzuree schreef :
-Haalt bewegingsenergie uit ontploffingen

Ik snap het fundamentele bezwaar niet?
AndreAzuree schreef :
-Heeft gemiddeld zo'n 2000 bewegende delen

ja, mooi, hè? Wel allemaal onderdelen van materialen die redelijk beschikbaar zijn. Geen Neodymium, Geen Lithium, geen platinum, geen goud, geen cobalt. Dan is t voornamelijk een engineering en manufacturing probleem. Geen fundmentele beschikbaarheid, of poltieke gevoeligheid (China, Rusland)

Het blijkt ook nog dat hoe kleiner de onderdelen zijn, hoe meer er dus zijn, hoe groter de betrouwbaarheid en levensduur. Een meer-cilindermotor gaat langer mee dan een 1 cilinder.
AndreAzuree schreef :
-Brengt een zuiger op gang die vervolgens weer afgeremd wordt, en dan de andere kant op moet. En dat 4x, voor 1 rondje aandrijving (met als uitzondering de niet zo betrouwbare wankelmotor)

Is geen verloren energie. Is het omzetten van potentiele naar kinetische energie dmv de krukas. Dan gaat t nog over heelhouden. Dat is weer engineering. Daar zijn we redelijk uit, inmiddels.

Wankelmotor is een hel ivm de enorme lengte van alle afdichtingen. Veel moeilijk te maken nauwkeruige vormen nodig.
AndreAzuree schreef :
-Slijt en is niet altijd betrouwbaar

Klopt.
AndreAzuree schreef :
-Stoot vervuilende gassen uit

Geen engineering, maar een regelgeving probleem
AndreAzuree schreef :
-Zorgt dat onze aarde teveel opwarmt

Idem
AndreAzuree schreef :
-Maakt een hoop lawaai
Idem

Dit is natuurlijk de visie van een engineer.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 07:28 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 07:24 #1469609

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1753
Joop66 schreef :
Watermaat schreef :
Wat me eigenlijk wel verbaasd is dat bv auto en fietsbranche vol op E inzetten en verkrijgbaar zijn terwijl ik in de jachtwereld eigenlijks niks zie gebeuren. Beetje hermotorisering en fluisterboten, maar bv een serie zeiljacht dat standaard een E-aandrijving heeft met accu's als onderdeel van de ballast, geintegreerde zonnepanelen in dak/dek ken ik niet? Zou toch met de huidige technologie betaalbaar te produceren moeten zijn? Of mis ik iets?

Ja, ik denk dat je een paar dingen mist.

1: Bootjes branche als geheel is extreem behoudend. We zijn nog immer aan het soebatten over de uitvoering van het verbod op koperhoudende AF, en onderwatertoiletten. Beide wetgevinng van 25 jaar geleden.
2: Het is nog lang niet gezegd welke van de technologien gaat winnen. Accu, H2 zuiger, H2 brandstofcel, ammoniak. Allemaal hebben heel vette nadelen. Voor geen van allen is zelfs maar een marginaal betrouwbaar distributie netwerk aanwezig rondom het water.
3: 3 van de 4 technologien doen een enorm beroep op moeilijk verkrijgbare grondstoffen.
4: Al deze technologien zijn nog LANG niet volwassen. Ook als de enthousiastelingen hier anders beweren. Het zijn niet voor niks early adopters. Dat betekent dat er ook bij werven, ontwerpbureaus, en bij dealers onvoldoende kennis aanwezig is.
5: De meeste boten worden, denk ik, gekocht met grotere avonturen voor ogen dan er ooit gevaren gaan worden. Hoe zit het met punt 2 wereldwijd, als we nog niet eens met een E-auto naar Portugal kunnen rijden?

Gaat heus gebeuren. En over 10 jaar ziet deze wereld er ook anders uit. Voor nu zou mijn praktische advies zijn: Ten koste van vrijwel alles je ouwe ploffer aan de gang houden. Als deze race gelopen is, dan kiezen.

Klopt wel denk ik, maar dat geldt ook grotendeeld voor bv auto branche (minder conservatief misschien?) en daar wordt voorlopig wel fors ingezet op E incl wetgeving, infra structuur en kopen mensen toch in grote aantallen elektrische auto's. Als je daar redelijkerwijze een paar honderd km mee kunt rijden, dan kun je ook een zeiljacht aandrijven voor 90% van het normale gebruik. Wereld omzeilers zijn net als bv lange afstand vrachtverkeer aangewezen op andere techniek, maar vv Engeland of rondje Kanaal moet toch makkelijk kunnen met huidige techniek?
Ik doel niet op exclusief spul als een grote HR of dure dagzeiler, maar bv een Beneteau of Hanse vanaf 150k€ .

NB: ik persoonlijk ben erg afwachtend en verre van early adapter, maar kijk op afstand wel geinteresseerd mee.
Je leest wel dat zeilers "milieu bewust" willen zijn, maar veel verder dan biodiesel erin gooien of elektromotortje aan de bijboot komen we natuurlijk niet.....en of coppercoat smeren nou echt iets doet voor het milieu nemen we maar aan. Behalve een paar goedbedoelde dhz akties van early adapters, varen we al 50jr met vrijwel dezelfde techniek wat betreft milieu belasting en worden boten en motoren alleen maar groter.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 07:31 #1469611

Watermaat schreef :
Wereld omzeilers zijn net als bv lange afstand vrachtverkeer aangewezen op andere techniek, maar vv Engeland of rondje Kanaal moet toch makkelijk kunnen met huidige techniek?
Ik doel niet op exclusief spul als een grote HR of dure dagzeiler, maar bv een Beneteau of Hanse vanaf 150k€ .

De Ya (fossilfreearoundtheworld.org) bewijst al dat dat geen probleem is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 08:08 #1469616

  • baggah
  • baggah's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
Ik denk dat 2035 een mooi streven is. Maar realistisch niet haalbaar. Als ik kijk naar de hele wereld, en niet alleen het rijke westen, dan denk ik dat we nog wel even mogen door dieselen, met onze bootjes.
En langzaam aan zullen we allemaal naar elektra boten gaan. En als tijd geen issue is, hebben wij natuurlijk zeilen op onze boot... die voor de meeste voortgang zorgen.
Misschien worden de regels in havens aangepast, zodat je ook zeilend naar een box mag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 08:11 #1469617

Dan wil ik wel een gietijzeren hekwerk voor m'n box. Als ik nu al zie hoe sommigen aan het hannessen zijn mét motor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 08:20 #1469621

baggah schreef :
Ik denk dat 2035 een mooi streven is. Maar realistisch niet haalbaar. Als ik kijk naar de hele wereld, en niet alleen het rijke westen, dan denk ik dat we nog wel even mogen door dieselen, met onze bootjes.
En langzaam aan zullen we allemaal naar elektra boten gaan. En als tijd geen issue is, hebben wij natuurlijk zeilen op onze boot... die voor de meeste voortgang zorgen.
Misschien worden de regels in havens aangepast, zodat je ook zeilend naar een box mag.

Of we dat "mogen" hangt natuurlijk van de politiek af. Ik denk niet dat er veel coulance zal zijn voor de hobby van een paar rijke zeilers als de noodzaak tot energietransitie groter wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 08:35 #1469627

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
AndreAzuree schreef :
da's een kwestie van batterijtechniek. En die gaat vooruit....

klopt, maar zover is het nog niet.
AndreAzuree schreef :
Valt wel mee toch?
En daarbij: fossiele brandstoffen raken binnenkort op...

Binnenkort? Koper, Zilver en Lithium worden waarschijnlijk veel eerder ontzettend schaars. Staat er geen Diesel in die Azuree? Of verwacht je dat die nog wel een jaar of 30 mee gaat?

Maar wat betreft zeilboten. In de draadjes over electrisch varen wordt vaak krampachtig vastgehouden aan de dieselmotor. Een van de redenen is het bereik. Het bereik van een zeilboot is eindeloos, dus dan valt het oog al snel op de eigenaar. Die hebben vaak geen tijd, of zin om op de wind te wachten. Geen oneindig Bereik... Maandag weer aan het werk moeten, en dan moet de boot ook in de eigen box liggen. Met het OV is ook een onmogelijkheid. Als je dat doorzet naar de draadjes over Groene stroom, dan valt je mond open van verbazing. Op een of andere manier is het dan ineens wel mogelijk, om niet alleen voor de hobby, maar de hele samenleving op 100% groene stroom te draaien.
Watermaat schreef :
Wat me eigenlijk wel verbaasd is dat bv auto en fietsbranche vol op E inzetten en verkrijgbaar zijn terwijl ik in de jachtwereld eigenlijks niks zie gebeuren. Beetje hermotorisering en fluisterboten, maar bv een serie zeiljacht dat standaard een E-aandrijving heeft met accu's als onderdeel van de ballast, geintegreerde zonnepanelen in dak/dek ken ik niet? Zou toch met de huidige technologie betaalbaar te produceren moeten zijn? Of mis ik iets?

Ik plaatste al plaatjes van electrische motorboten. Candela en X-shore verkopen bijde aardig veel boten. Ook op boot Holland, waar voorheen een klein paviljoen was betreffende electrisch varen, is het nu zoeken om een brandstofmotor. Torqueedo en Mercury bijvoorbeeld maken prima electrische buitenboordmotoren, waardoor de keuze voor een klein benzinemotortje ook vaak niet meer logisch is. In mijn vakgebied, lichtgewicht jachtbouw, is electrisch ook vaak de standaard keus. Sterker nog, waar electrisch wordt gekozen, gaan mensen ook meer over naar lichtgewicht constructies. (Candela is koolstofvezel en X shore heb ik zelfs onderdelen voor gebouwd)
Joop66 schreef :

1: Bootjes branche als geheel is extreem behoudend. We zijn nog immer aan het soebatten over de uitvoering van het verbod op koperhoudende AF, en onderwatertoiletten. Beide wetgevinng van 25 jaar geleden.

Vooral 'onze' bubbel is erg behoudend. De gemiddelde leeftijd hier op onze digitale steiger ligt vrijwel net zo hoog als op de echte steigers. Toerende tak van de , eh, 'sport', is wat minder vernieuwend als andere delen van de industrie. Dat is soms erg leuk, maar de vernieuwing komt uit de andere delen. De mensen op de speedboten zijn vaak al een stuk jonger, willen nieuwere speeltjes, en dat pusht de jachtwerven richting vernieuwing. Sloepjesland is groot, en de concurrentie ook, dus als je daarin wil opvallen moet je ook wel vernieuwen. In de zeilwereld komt de vernieuwing vaak uit de performance hoek, en die wordt bevolkt door relatief jonge mensen.

Uiteindelijk sterft het gebruik van de binnenboordmotoren langzaam uit, net als teakdekken, en de eigenaren die er aan vast houden.
(en dat is een stuk meer binnenkort dan de olievelden leeg zijn :silly: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 08:44 #1469630

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Puur hypothetische vraag
Stel je dieselmotor is dusdanig kapot/ versleten zodat er vervanging moet komen
Wat zouden jullie doen?

A volledig elektrisch want ik motor enkel korte stukjes
B elektrisch , maar met een aggregaat (diesel) want ik wil ook langere stukken op de motor kunnen varen
C ik monteer gewoon een andere dieselmotor. Gebruikt of nieuw
D een andere oplossing?

Zelf zou ik waarschijnlijk voor B gaan , ik zou namelijk altijd op mijn motor willen vertrouwen, en met een hybride systeem realiseer ik ook een mooie besparing op diesel kosten

Ik ben benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 08:50 #1469632

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Weg met de motorbootjes en zeiljachten met een of andere motor.Allemaal weer terug in open zeilboten voorzien van een peddel en/of een vaarboom :laugh:Tot aan vorige eeuw waren er ook geen schepen met een mechanische voortstuwing.Hooguit schepen met galeislaven.En daar kunnen we dan in de toekomst asielzoekers voor gebruiken die het dan vervolgens uit hun hoofd laten om hier naar toe te vluchten.Ook dat probleem weer opgelost.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 08:53 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 08:53 #1469634

Teun69 schreef :
Puur hypothetische vraag
Stel je dieselmotor is dusdanig kapot/ versleten zodat er vervanging moet komen
Wat zouden jullie doen?

A volledig elektrisch want ik motor enkel korte stukjes
B elektrisch , maar met een aggregaat (diesel) want ik wil ook langere stukken op de motor kunnen varen
C ik monteer gewoon een andere dieselmotor. Gebruikt of nieuw
D een andere oplossing?

Zelf zou ik waarschijnlijk voor B gaan , ik zou namelijk altijd op mijn motor willen vertrouwen, en met een hybride systeem realiseer ik ook een mooie besparing op diesel kosten

Ik ben benieuwd.

Ik heb al voor A gekozen, vanaf december 2019 varen we al elektrisch.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 08:55 #1469637

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Had ik gelezen in projecten volgens mij .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl