@Saeftinge:
Daar staan nogal wat foutjes in:
Valt wel mee toch?
Efficiencie meer dan 40% vaak al over 50%
is dat zo? Ik zie graag de bron en laat me graag corrigeren.
Warmte is in het koude jaargetijde bruikbaar en zelfs ook in de zomer voor opwarming van boiler.
warmte is toch een ongewenst bijeffect. Waarom anders al die ingewikkelde koelsystemen? En mantel met rondgepompte vloeistof in je voertuig.... is dat echt handig?
Loopt op brandbare vloeistof goed beveiligd
Met allerlei beveiligingen onder controle te krijgen inderdaad. Niet ideaal.
Geen ontploffingen, gecontroleerde verbranding.
tja... is maar net hoe je het formuleert.
Een decimaalfoutje in het aantal bewegende delen??
nee, zoek maar op..
Die zuiger beweging is perfdect gebalanceerd, wekt al meer dan 100 jaar tot volle tevredenheid.
Na 100 jaar is het op zijn hoogst acceptabel. Maar lang niet zo goed als een elektromotor.
De wankelmotor is niet zo geweldig gebleken.
dat klopt, problemen met afdichting van de verbrandingskamers.
ALLES slijt en heeft een levensduur en vaak betrouwbaarder dan andere aandrijvingen.
een ICE slijt natuurlijk gewoon meer dan een EV.
De vervuilende gassen zijn iets uit de beginperiode is nu vrijwel nihil.
Als het gaat om NOx, ja is een stuk minder geworden. Maar Co2?
Alle energieleverende zaken zorgen voor opwarming van de wereld.
Klopt, maar een ICE flink extra door de CO2 uitstoot.
Het lawaai is ook iets uit het verleden, ik hoor mijn dieseltje amper
Heb je al eens een EV gereden? Onvergelijkbaar met een diesel.
Het is maar net hoe men het zien wil.
Nou, ik denk dat je een hoop nadelen van een ICE vergoelijkt.... Hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat een elektromotor veel gelijkmatiger zijn vermogen afgeeft, met een vlakke koppelkromme. En daarbij: fossiele brandstoffen raken binnenkort op...
De enige pré die ik kan bedenken is de emotie die een ICE biedt. Die valt niet te evenaren. Ik vind mijn eigen ICE fantastisch klinken bij 8300 RPM. Maar dat is een subjectief gegeven.