Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 18:01 #1469479

Beste,

Wat denken jullie, zou er ook een keer een eind komen aan de dieselmotor in de nieuwe vaartuigen.
Zoals je dat nu al leest over de voertuigen die vanaf 2035? alleen nog elektrisch aangedreven mogen worden?

Nou lijkt me dat voor een zeilboot niet zo'n probleem, maar hoe moet dat met alle motorboten, en dan met name de snelvarende?

Vroeg ik me zomaar af... :)

Gr Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 18:03 #1469480

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
De vraag stellen is hem beantwoorden denk ik.
De vraag is wanneer.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 18:06 #1469481

Gaat 100% zeker gebeuren, maar zal nog wel even duren. Ik schat ook 2035 of later.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 18:20 #1469491

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Was het probleem niet dat je op dit moment behoorlijk wat accu’s mee moet nemen?
Hopelijk gaat de techniek snel vooruit en kunnen we fluisterstil de haven in en uitlopen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 18:23 #1469492

hoe moet dat met alle motorboten, en dan met name de snelvarende?

Om de 60 mijl laadboeien op zee.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 28 mrt 2023 18:53 door Noballast. Reden: Quote toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 18:25 #1469494

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
motorboten, en dan met name de snelvarende?
ik hoop zo snel mogelijk.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 18:33 #1469498

Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Beste,

Wat denken jullie, zou er ook een keer een eind komen aan de dieselmotor in de nieuwe vaartuigen.
Zoals je dat nu al leest over de voertuigen die vanaf 2035? alleen nog elektrisch aangedreven mogen worden?

Nou lijkt me dat voor een zeilboot niet zo'n probleem, maar hoe moet dat met alle motorboten, en dan met name de snelvarende?

Vroeg ik me zomaar af... :)

Gr Erik

Varen jullie nog op diesel dan? Dat is zo 2019!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 18:43 #1469505

De accu-techniek gaat snel vooruit, en fabrikanten kunnen natuurlijk zeiljachten zo'n gaan bouwen dat de accu's de ballast zijn. Dat werkt inderdaad niet voor speedboten. En nee, dat vind ik niet zo erg.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 18:58 #1469508

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 796
Laatst een ANWB'er gesproken die het elektrisch rijden als een kind met een waterhoofd betitelde. Momenteel kan, volgens hem, worden er nieuwe dieselmotoren ontwikkeld die zuiniger en milieuvriendelijker zijn dan alle andere alternatieven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 19:06 #1469509

Komt die ANWB-er nog wel eens buiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 19:18 #1469514

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Er komt straks de tweedeling accu’s en synthetische brandstofX.
De eerste voor een beperkte maar vaak optredende redelijk actieradius (personenauto’s; thuisaccu dag-nacht) de ander voor zware toepassingen, industrie, zwaar verweg transport.

Waar de grens daartussen zal liggen is afhankelijk van de ontwikkelingen voor beide.

Synthetische brandstofX is een circulaire brandstof die op basis van zon en wind of andere renewable energie na verbranding weer tot brandstof wordt gemaakt. Die hoeft niet Carbon gebaseerd te zijn en brengt geen extra ongewenste stoffen in de lucht (geen extra CO2; geen extra stikstof; geen fijn stof; geen ???).

BrandstofX is dus eerder een opslag- en transportmedium (zomer-winter en evenaar-NW Europa) dan een brandstof. Verschil met een accu is dat we pojpleidingen, tanks en traditionele motoren, “ICE”, kunnen (blijven) gebruiken.

De bekendste circulaire brandstof X is Waterstof hetgeen vooral geschikt is voor de industrie, maar de scheepvaart kijkt vooral naar Methanol en eventueel Ammonia.

Daarnaast gaat het ook om circulaire diesel uit Carbon Capture en dat is de insteek van de Duitse auto lobby van afgelopen weken.

Nadeel van brandstoffen die lijken op brandstoffen die we uit olie maken is dat de kans op greenwashing of gewoon fraude groot is (zie Follow the Money mbt houtkap voor biomassa centrales en voor thuis). Nederland is daar traditioneel heel goed in.

Voor het zeilbotenforum liggen E-motoren, lfp accu’s en terugwin via de schroef het meest voor de hand. We zeilen op de wind en lopen op zon en wind binnen. Bij langewindstilte dobberen of ankeren. Het plannings en voorbereiding spelletje wordt er alleen maar leuker van.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2023 19:25 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 20:31 #1469532

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1753
Booty24 schreef :
Er komt straks de tweedeling accu’s en synthetische brandstofX.
De eerste voor een beperkte maar vaak optredende redelijk actieradius (personenauto’s; thuisaccu dag-nacht) de ander voor zware toepassingen, industrie, zwaar verweg transport.

Waar de grens daartussen zal liggen is afhankelijk van de ontwikkelingen voor beide.

Synthetische brandstofX is een circulaire brandstof die op basis van zon en wind of andere renewable energie na verbranding weer tot brandstof wordt gemaakt. Die hoeft niet Carbon gebaseerd te zijn en brengt geen extra ongewenste stoffen in de lucht (geen extra CO2; geen extra stikstof; geen fijn stof; geen ???).

BrandstofX is dus eerder een opslag- en transportmedium (zomer-winter en evenaar-NW Europa) dan een brandstof. Verschil met een accu is dat we pojpleidingen, tanks en traditionele motoren, “ICE”, kunnen (blijven) gebruiken.

De bekendste circulaire brandstof X is Waterstof hetgeen vooral geschikt is voor de industrie, maar de scheepvaart kijkt vooral naar Methanol en eventueel Ammonia.

Daarnaast gaat het ook om circulaire diesel uit Carbon Capture en dat is de insteek van de Duitse auto lobby van afgelopen weken.

Nadeel van brandstoffen die lijken op brandstoffen die we uit olie maken is dat de kans op greenwashing of gewoon fraude groot is (zie Follow the Money mbt houtkap voor biomassa centrales en voor thuis). Nederland is daar traditioneel heel goed in.

Voor het zeilbotenforum liggen E-motoren, lfp accu’s en terugwin via de schroef het meest voor de hand. We zeilen op de wind en lopen op zon en wind binnen. Bij langewindstilte dobberen of ankeren. Het plannings en voorbereiding spelletje wordt er alleen maar leuker van.

Wel een logisch scenario denk ik.

Wat me eigenlijk wel verbaasd is dat bv auto en fietsbranche vol op E inzetten en verkrijgbaar zijn terwijl ik in de jachtwereld eigenlijks niks zie gebeuren. Beetje hermotorisering en fluisterboten, maar bv een serie zeiljacht dat standaard een E-aandrijving heeft met accu's als onderdeel van de ballast, geintegreerde zonnepanelen in dak/dek ken ik niet? Zou toch met de huidige technologie betaalbaar te produceren moeten zijn? Of mis ik iets?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 20:35 #1469535

AndreAzuree schreef :
De accu-techniek gaat snel vooruit, en fabrikanten kunnen natuurlijk zeiljachten zo'n gaan bouwen dat de accu's de ballast zijn. Dat werkt inderdaad niet voor speedboten. En nee, dat vind ik niet zo erg.... ;)

Uiteindelijk zullen de speedboten uitsterven denk ik
En daar mee de vaarbewijzen ook… ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 20:47 #1469540

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Watermaat schreef :
Wel een logisch scenario denk ik.

Wat me eigenlijk wel verbaasd is dat bv auto en fietsbranche vol op E inzetten en verkrijgbaar zijn terwijl ik in de jachtwereld eigenlijks niks zie gebeuren. Beetje hermotorisering en fluisterboten, maar bv een serie zeiljacht dat standaard een E-aandrijving heeft met accu's als onderdeel van de ballast, geintegreerde zonnepanelen in dak/dek ken ik niet? Zou toch met de huidige technologie betaalbaar te produceren moeten zijn? Of mis ik iets?

Zoek eens op YouTube naar de nieuwe Saffier se24.
Leverbaar met Torqueedo pod motor en zonnepanelen in het dek. Ontwikkeld voor de (Zwitserse) meren waar men veelal aan een mooring ligt en geen toegang heeft tot walstroom. Wel een mooie oplossing vind ik.

Ook Contest heeft de nieuwe 49/50CS leverbaar met elektro aandrijving.

Een paar jaar terug was er een filmpje van een nieuwe Hanse met een Torqueedo pod motor in het roerblad ingebouwd. Geen idee of dat wat geworden is eigenlijk.

Het is er allemaal wel maar het duurt een beetje lang voordat het gemeengoed is.
Je zou haast denken dat de watersport branche nogal conservatief is hahaha:-D

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 20:54 #1469546

Watermaat schreef :
…terwijl ik in de jachtwereld eigenlijks niks zie gebeuren. Beetje hermotorisering en fluisterboten, maar bv een serie zeiljacht dat standaard een E-aandrijving heeft

In Düsseldorf waren best wat zeilboten met E-aandrijving te zien, net als een halve hal met nieuwe ontwikkelingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 21:26 #1469564

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 21:50 #1469565

hmm dat had ik dus mis :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 21:57 #1469568

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Bouwer van grondverzetmachines JCB heeft net een zuigermotor uitgebracht die op waterstof loopt. Viercilinder, 3.9 liter, ik meen 120 pk. Dit omdat accus voor de grotere vermogens niet genoeg capaciteit hebben om een volle dag mee te werken, laadstroom in afgelegen plaatsen moeilijk is en de brandstofcel in de praktijk niet robuust genoeg blijkt. In wezen in dit gewoon een dieselmotor met een aangepaste kop. MAN is voor de trucks en scheepvaart ook met dergelijke oplossingen bezig. dat gaat voor de (snelle) motorboten waarschijnlijk ook de oplossing vormen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 22:07 #1469570

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Dat gaat natuurlijk nooit wat worden. Wel voor korte zeiltochten. Maar voor lange tochten werkt het niet of je moet diesel-electrisch gaan varen. Maar dat helpt ook niet.

De verbrandingsmotor is een prima ding. Een nieuwe vorm van de wankelmootor komt eraan.

Het probleem is de fossiele brandstof.

Wat er aan gaat komen zij E brandstoffen. Este is er al een voorbeeld van.

Ook GTL geeft een schone verbranding. De GTL die wordt dan wel gemaakt van LNG.

LNG is nota bene methaan en is een broeikasgas. CO2 kun je weer omzetten in een brandstof.

Alles electrisch is voorlopig een utopie.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 22:17 #1469571

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Voor waterstof ICE zijn relatief kleine aanpassingen nodig.
Aan retrofit wordt ook gewerkt.

ABC (het merk) motoren zijn al beschikbaar.

Wel jammer om de synthetische brandstof weer in een ICE te moeten verbranden. Naast de renewable energie om het te maken (voor opslag cq transport voor zware applicaties) is ICE zelf ook niet zo efficiënt.
Die keten zal nog veel efficiënter moeten en dat zal tot een andere brandstofX gaan leiden en een andere motor, ooit.
We moeten echter nu gewoon verder met de mogelijkheden die we vandaag hebben: zo’n, wind, waterstof, methanol en later alles nog eens om moeten bouwen.

Die brandstofX zal ook een grotere energieinhoud moeten hebben om vliegen en varen efficiënter te maken en een grotere autonomy/actieradius te geven.
Een omzettingsefficienty richting 96% zoals bij elektrisch zou natuurlijk ook heel fijn zijn.

Er is voor Scheepsbouwers (system engineers), wtb-ers, CT-ers, planologen etc echt genoeg te doen voorlopig.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2023 22:18 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 22:17 #1469572

De verbrandingsmotor is een prima ding.

Leg dat eens uit aan een engineer....

-Efficiency: 29%
-Genereert vooral warmte
-Loopt op een brandgevaarlijke vloeistof
-Haalt bewegingsenergie uit ontploffingen
-Heeft gemiddeld zo'n 2000 bewegende delen
-Brengt een zuiger op gang die vervolgens weer afgeremd wordt, en dan de andere kant op moet. En dat 4x, voor 1 rondje aandrijving (met als uitzondering de niet zo betrouwbare wankelmotor)
-Slijt en is niet altijd betrouwbaar
-Stoot vervuilende gassen uit
-Zorgt dat onze aarde teveel opwarmt
-Maakt een hoop lawaai
Laatst bewerkt: 28 mrt 2023 22:19 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 28 mrt 2023 22:55 #1469573

André,

Daar staan nogal wat foutjes in:

Efficiencie meer dan 40% vaak al over 50%
Warmte is in het koude jaargetijde bruikbaar en zelfs ook in de zomer voor opwarming van boiler.
Loopt op brandbare vloeistof goed beveiligd
Geen ontploffingen, gecontroleerde verbranding.
Een decimaalfoutje in het aantal bewegende delen??
Die zuiger beweging is perfdect gebalanceerd, wekt al meer dan 100 jaar tot volle tevredenheid.
De wankelmotor is niet zo geweldig gebleken.
ALLES slijt en heeft een levensduur en vaak betrouwbaarder dan andere aandrijvingen.
De vervuilende gassen zijn iets uit de beginperiode is nu vrijwel nihil.
Alle energieleverende zaken zorgen voor opwarming van de wereld.
Het lawaai is ook iets uit het verleden, ik hoor mijn dieseltje amper

Het is maar net hoe men het zien wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 00:07 #1469574

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
AndreAzuree schreef :
De verbrandingsmotor is een prima ding.

Leg dat eens uit aan een engineer....

energiedichtheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 00:14 #1469575

da's een kwestie van batterijtechniek. En die gaat vooruit....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De toekomst van de dieselmotor in onze vaartuigen 29 mrt 2023 00:21 #1469576

@Saeftinge:
Daar staan nogal wat foutjes in:

Valt wel mee toch?
Efficiencie meer dan 40% vaak al over 50%

is dat zo? Ik zie graag de bron en laat me graag corrigeren.

Warmte is in het koude jaargetijde bruikbaar en zelfs ook in de zomer voor opwarming van boiler.

warmte is toch een ongewenst bijeffect. Waarom anders al die ingewikkelde koelsystemen? En mantel met rondgepompte vloeistof in je voertuig.... is dat echt handig?
Loopt op brandbare vloeistof goed beveiligd

Met allerlei beveiligingen onder controle te krijgen inderdaad. Niet ideaal.
Geen ontploffingen, gecontroleerde verbranding.

tja... is maar net hoe je het formuleert.
Een decimaalfoutje in het aantal bewegende delen??

nee, zoek maar op..
Die zuiger beweging is perfdect gebalanceerd, wekt al meer dan 100 jaar tot volle tevredenheid.

Na 100 jaar is het op zijn hoogst acceptabel. Maar lang niet zo goed als een elektromotor.
De wankelmotor is niet zo geweldig gebleken.

dat klopt, problemen met afdichting van de verbrandingskamers.
ALLES slijt en heeft een levensduur en vaak betrouwbaarder dan andere aandrijvingen.

een ICE slijt natuurlijk gewoon meer dan een EV.
De vervuilende gassen zijn iets uit de beginperiode is nu vrijwel nihil.

Als het gaat om NOx, ja is een stuk minder geworden. Maar Co2?
Alle energieleverende zaken zorgen voor opwarming van de wereld.

Klopt, maar een ICE flink extra door de CO2 uitstoot.
Het lawaai is ook iets uit het verleden, ik hoor mijn dieseltje amper

Heb je al eens een EV gereden? Onvergelijkbaar met een diesel.
Het is maar net hoe men het zien wil.

Nou, ik denk dat je een hoop nadelen van een ICE vergoelijkt.... Hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat een elektromotor veel gelijkmatiger zijn vermogen afgeeft, met een vlakke koppelkromme. En daarbij: fossiele brandstoffen raken binnenkort op...

De enige pré die ik kan bedenken is de emotie die een ICE biedt. Die valt niet te evenaren. Ik vind mijn eigen ICE fantastisch klinken bij 8300 RPM. Maar dat is een subjectief gegeven.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 00:28 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl