Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ervaringen met MD11C

Re:ervaringen met MD11C 07 okt 2010 13:13 #153504

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Bij welke temperatuur opende de 'oude' thermostaat? Een direct gekoelde motor mag, met het oog op ketelsteen, niet warmer worden dan 50/55 graden. Als dat wel gebeurde is het niet zo gek dat de zaak rap vervuilde... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 07 okt 2010 13:22 #153506

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
aenmsijtsma schrijft:
Graag zou ik mijn ervaringen met MD11C en de Martec koeler willen delen.
Jaren problemen gehad met de koeltemperatuur van de motor. Tweemaal een nieuwe koelwaterpomp geplaatst (misschien was het goedkoper geweest om alleen het nokje te vervangen). Gaatjes geboord in de thermostaat. En dit alleen maar omdat de koelwatertemperatuur enorm varieerde. Met een frequentie van eenmaal in de anderhalve minuut. Al deze maatregelingen hielpen tijdelijk. Maar vermoedelijk vervuilde het koelwatercircuit weer wat. De bronoorzaak is dat er gewoon te weinig koelwater door het motorblok liep. Je balanceerde continu op de grens.
Uiteindelijk schade aan de cylinder en zuigers opgelopen. Met name krassen. Toen maar de motor laten reviseren waarbij het koelsysteem schoongemaakt is. Zelf heb ik de Martec koeler geplaatst. Deze kun je kopen specifiek voor de MD11C. De motor loopt perfect! Alleen boven de 2000 toeren gaat hij in het rood lopen. Terwijl 2300 toeren vroeger op buitenkoeling geen probleem was.
Nu heb ik een grafiek gemaakt van de buitenwaterhoeveelheid tov het toerental. Heel simpel te doen. De motor op verschillende toerentallen laten lopen. En gedurende een minuut het buitenkoelwater opgevangen in een tankje met een maatverdeling. Dat ging prima.
Graag zou ik met iemand willen vergelijken welke waarden hij heeft van een MD11C.
Ik zoek namelijk wat nu de oorzaak is. Of te weinig koeling van het buitenwater of de koeling van de interkoeler is niet goed.

De hoeveelheid water die uit je uitlaat komt is niet echt van belang.
Als het maar genoeg is om de warmte van de motor af te voeren.
Maar jij hebt nu wel een belangrijke verandering aangebracht in het koel systeem.

Kan het niet zo zijn dat de warmte overdracht in je intercooler niet goed is.
Dit kun je uitproberen door je thermostaat eruit te laten.
Als hij dan ook te heet word is er iets met de pomp die de koelvloeistof rond pompt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 07 okt 2010 13:31 #153507

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
tondini schrijft:
Kan het niet zo zijn dat de warmte overdracht in je intercooler niet goed is.
Dit kun je uitproberen door je thermostaat eruit te laten.
Als hij dan ook te heet word is er iets met de pomp die de koelvloeistof rond pompt.

Heeft je intercooler wel genoeg capaciteit?
Wat ook nog zou kunnen is dat de intercooler niet op tegenstroom is aangesloten. Dan is de warmteoverdracht ook niet ideaal.
Inderdaad eerst even proberen zonder thermostaat, als hij dan nog te warm wordt, ligt het aan je warmteoverdracht.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 07 okt 2010 18:16 #153565

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
wybeslot schrijft:



Heeft je intercooler wel genoeg capaciteit?
Wat ook nog zou kunnen is dat de intercooler niet op tegenstroom is aangesloten. Dan is de warmteoverdracht ook niet ideaal.
Inderdaad eerst even proberen zonder thermostaat, als hij dan nog te warm wordt, ligt het aan je warmteoverdracht.

Dat tegenstroom of stroommee in een intercooler van deze afmetingen is het effect te verwaarlozen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 11 okt 2010 18:04 #154001

Even vooraf wat info. Toen ik de temperatuurproblemen in ca. 2004 zat was, heb ik wat rondgeneusd op internet. Daarbij kwam ik grofweg (ook op amerikaanse en engelse sites de volgende feiten tegen).
- de MD11C is een robuuste motor en kent vele tevreden gebruikers.
- alleen de motor is gevoelig voor vervuiling van de koelkanalen. Of scaling door ketelsteen of achterblijvend vuil. Dit is ook mijn ervaring. Bij de revisie kwam veel bagger los. Daarvoor had ik al eens met aggressief middel (engine flush) het motorblok gespoeld.
- Vaak komt het probleem van oscillatie van de temperatuur voor. Een teken dat de kanalen verstopt raken! Het oscilleren is regeltechnisch verklaarbaar. Ooit heeft in de Waterkampioen een beloond idee gestaan om een gaatje in de termostaat te boren.
Om de motor te voorzien van een Martec intercooling was het voorkomen van vervuiling van de koelkanalen voor mij de zwaarste overweging. Daarbij is nu het aftappen van de motor voor mij verleden tijd, wel zo gemakkelijk. Alleen de buitenkoeling doorspoelen met antivries is een fluitje van een cent.
En nu de huidige situatie. De gebruikte Martec intercoolingset is specifiek ontworpen voor de MD11C. Qua capaciteit moet deze daarvoor ontworpen zijn.
Mijn vraag over de hoeveelheid buitenwater is van belang. Immers de afgevoerde warmte is hoeveelheid maal temperatuurverschil (uitlaat-inlaat). De ervaring is dat de werktemperatuur nu ca. 75 graden is bij een toerental van 1900 omw/min. Dit afgelopen weekeinde weer geconstateerd. Het IJselmeer water was 14 graden. Daarbij staat de thermostaat maximaal open. Dit ook kunnen constateren door een afdruk in de thermostaat. Ik gebruik nog de oude thermostaat.
Door het toepassen van de intercooling verandert de warmtehuishouding behoorlijk. Normaal is de inlaattemperatuur van het motorblok de temperatuur van het buitenwater. Door het toepassen van de intercooler wordt deze behoorlijk verhoogd. Ik heb gemeten 20 graden. Want het lukt nooit dat de inlaatemperatuur van het intercoolsysteem de temperatuur van het buitenwater kan krijgen. Er zal altijd een verschil zijn. Doordat de inlaattemperatuur al 20 graden hoger wordt zal de eindtemperatuur ook navenant hoger worden. Denk aan zomerse dagen. De inlaattemperatuur van het motorblok wordt dan gauw 40-45 graden. Hierop komt dan de af te voeren warmte van de motor.
Om verder toch wat uit te zoeken zou ik graag het volgende willen weten:
- welke hoeveelheid buitenwater meten MD11C bezitters met een intercooler. Deze hoeveelheid heeft een relatie met het toerental van de motor. Er zit namelijk geen thermostaat meer in dat circuit.
- bestaat er een thermostaat voor hogere temperaturen voor de MD11C met dezelfde maten als de thermostaat voor buitenwaterkoeling. Van een Volvo Penta dealer krijg ik geen duidelijk antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 09:10 #154161

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dit is een lastig

Ik weet dat er erge iemand zo zetje had geplaat en het zelfde probleem had en dit niet kunnen oplossen.


Het probleem is dat de warmte afdracht niet snel genoeg gaat dit kan meerder oorzaken hebben, te kleine pomp op de inercooling of te kleine slangdiameter, maar niet goed ontluchten of dat er juist lucht word mee gevoer de intercooler in is zeker ook een probleem.

De temperatuur van het IJzelmeer mag geen invloed hebben op de werking van de intercooler

Een ander thermostaat was er vroeger wel maar weet niet of die nog te krijgen is.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 11:46 #154198

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Staat er niet zoals bij Vetus in het instructieboekje hoeveel liter buitenboordkoelwater maximaal bij x toerental gepompt wordt?. Aan de hand van dat getal kun je controleren of er nog genoeg doorheen komt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 12:56 #154212

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Misschien ga ik nu een hele domme vraag stellen.
maar hoeveel water pompen heb je NU op de motor zitten.

Deze vraag heb ik omdat ik begin te denken dat het water in de motor niet circuleert.

Of je hebt geen pomp om dat te laten circuleren of de pomp is stuk.
Laatst bewerkt: 12 okt 2010 13:41 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 14:04 #154225

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8051
Voor een thermostaat zou je bij Martec zelf (of Allpa, de nederlandse importeur) kunnen informeren. Een 75 graden thermostaat staat wel in de inbouwbeschrijving van de Martec koeler op de website van martec. Onderdeel nummer 950-2250.

Mijn thermostaat voor een yanmar met martec koeling heb ik ook via die weg gekregen, yanmar dealer had hem ook niet. Allpa reageerde heel snel via berichtje op hun website.
Wel wat prijzig (60 euro) vooral omdat later bleek dat de thermostaat ook bij bepaalde mercury's gebruikt worden en via die weg iets van 15 euro kosten... Martec haalt ze dan zelf ook daar vandaan.
Laatst bewerkt: 12 okt 2010 14:11 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 15:17 #154234

Mijn reactie op diverse vragen en opmerkingen:
- Fer noemt dat iemand ook een setje aangebracht had en het niet heeft kunnen oplossen. Nu schiet mij te binnen dat ooit de monteur die bij mij de revisie gedaan had eens een keer opmerkte, dat hij de ervaring had dat later men vaak de set eraf gegooid had.Toen ben ik er niet op ingegaan, jammer.
- de temperatuur van het buitenwater is wel van belang. Als de inlaattemperatuur 10 graden hoger zal in principe de uitlaattemperatuur ook 10 graden hoger worden. Gelukkig regelt de thermostaat de hoeveelheid groter zodat de warmtebalans weer klopt. In mijn situatie staat de thermostaat max. open en zal de uitlaattemperatuur stijgen.
- in het instructieboekje staat geen info over hoeveelheden koelwater,
- in het totale koelsysteen zitten twee pompen. Eéntje voor de primaire koeling, dat is de originele koelwaterpomp van de motor. De andere is een electrisch aangedreven centrifugaalpompje van het Martec koelsysteem. Bij het Martec koelsysteem kun je aan een verklikkerstraaltje in het expansievat zien of er wel circulatie is. Maar het is niet een maat voor de hoeveelheid!
- Philip wijst mij op de Allpa leverancier. En ik heb ook even gegoogeld met het artikelnummer. Hierbij kwam ik terecht bij een ombouwset voor een MD2-11. Voor mij verbazend dat hierbij een thermostaat geleverd werd voor het 75 graden bereik. Ik heb nooit een thermostaat gekregen bij de set. Maar ik zal de documentatie nog eens nagaan. Momenteel ligt dat nog op de boot. Maar ik zal Allpa ook een mail sturen voor info.
Verder valt mij op dat ook bij die set een temperatuur voeler meegeleverd wordt. Voor mij vreemd omdat bij mij de huidige temperatuurvoeler ook best tot 100 graden kan meten.

Dank voor alle mee denk reacties,

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 16:25 #154240

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Even voor de duidelijkheid hen je wel of geen thermostaat in het buitboord koelsysteem

De rede dat de kant te niet meer wild is omdat er te veel geld wat ingestoken en de motor prima op buitenboordwater draaide(hij was zelf aan het hobbyen geweest het had dus veel materiaal gekocht en kon het zo weer doorverkopen)

Overigens mag nooit en ten nimmer het buitboorwater in vloed hebben op een cooler

Mvg fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 17:18 #154251

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
aenmsijtsma schrijft:
in het totale koelsysteen zitten twee pompen. Eéntje voor de primaire koeling, dat is de originele koelwaterpomp van de motor. De andere is een electrisch aangedreven centrifugaalpompje van het Martec koelsysteem.

Hier zal de fout waarschijnlijk inzitten .
Je hebt de normale pomp, die bij een buitenwater koeling heel veel water verpompt.
Of de motor nu warm of koud is dat maakt niet uit hij kan zijn water kwijt.
Door de motor of als die koud is door de uitlaat.

Nu heb jij die pomp voor het interne systeem gebruikt.
En als de motor nog niet warm is kan die zijn water niet kwijt.
En is dus snel heeeeel snel stuk.
Heb je die al is nagekeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 17:32 #154254

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8051
Euh normaal gesproken blijft bij zo'n martec koeling de oude buitenwaterpomp nog steeds de buitenwater pomp. Alleen koelt hij nu niet de motor maar de wisselaar. De 'nieuwe' electrische pomp is voor het interne circuit.

Dat heeft de TS vast goed gedaan aangezien hij de handleiding heeft en de toch wel erg je best moet doen om de boel andersom aan te sluiten. Ook krijg je dan (bijna) geen water uit je uitlaat. Waar lees jij Ton dat hij de electrische pomp voor het buitenwater systeem gebruikt?
Laatst bewerkt: 12 okt 2010 17:33 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 17:36 #154256

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Werkt met een thermostaat, kan dus niet zomaar koud blijven. Behalve met een defecte thermostaat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 17:46 #154263

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Eéntje voor de primaire koeling, dat is de originele koelwaterpomp van de motor

dit zecht hij

Volgens mijn heeft hij de pompen omgewisseld
Laatst bewerkt: 12 okt 2010 17:48 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 17:48 #154265

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8051
Hmmm disutabel wat je verstaat onder 'primaire koeling' (ik zie dit dus anders). Maar dan nog lijkt het me sterk dat de boel verkeerd om zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 17:51 #154266

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
De secondaire koeling is het buitenwater
dus is de primaire koeling het motorwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 18:01 #154271

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is niet discutabel, zoals Ton zei is primair het koelsysteem van de motor en secundair het water wat via de warmtewisselaar van buiten naar buiten gepompt wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 18:12 #154274

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8051
hmm in een van de boeken hier staat het andersom: het primaire systeem zorgt voor de daadwerkelijke koeling met het buitenwater, het secundaire systeem zorgt voor de overdracht tussen het koelwater en motor. Op zich ook een logische benadering. Maar goed, doet er niet toe. Laat het maar aan aenmsijtsma wat hij bedoelt ;)
Laatst bewerkt: 12 okt 2010 18:12 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 19:53 #154297

Sorry, onbedoeld heb ik voor een spraakverwarring gezorgd. Met het primaire systeem bedoel ik de buitenkoeling. Het pompje hiervan is de originele mechanisch aangedreven pomp. In dit circuit zit geen thermostaat meer en gaat rechtstreeks naar de de warmtewisselaar en dan naar naar de watergekoelde uitlaat.
Het secundaire systeem is het Martec koelsysteem. Dit is een gesloten systeem waarin de thermostaat van het motorblok opgenomen is. Het pompje is een elektrisch aangedreven centrifugaalpompje. Een centrifugaalpomp is geschikt om volume geregeld te worden. Dit in tegenstelling tot de verdringerpomp (impeller) waardoor een overstort in het thermostaathuis nodig is.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 20:21 #154304

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Primaire koeling is koeling van de cylinders = interne koeling.
Secundaire koeling is koeling van de primaire koeling = buitenwaterkoeling (impeller systeem).
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 20:23 #154306

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
aenmsijtsma schrijft:
Sorry, onbedoeld heb ik voor een spraakverwarring gezorgd. Met het primaire systeem bedoel ik de buitenkoeling. Het pompje hiervan is de originele mechanisch aangedreven pomp. In dit circuit zit geen thermostaat meer en gaat rechtstreeks naar de de warmtewisselaar en dan naar naar de watergekoelde uitlaat.
Het secundaire systeem is het Martec koelsysteem. Dit is een gesloten systeem waarin de thermostaat van het motorblok opgenomen is. Het pompje is een elektrisch aangedreven centrifugaalpompje. Een centrifugaalpomp is geschikt om volume geregeld te worden. Dit in tegenstelling tot de verdringerpomp (impeller) waardoor een overstort in het thermostaathuis nodig is.

Arjen

Duidelijk

Nu nog een vraag je heb de koelkanalen schoongemaakt heb je daarna nog met buitboord water gevaren en geen hoog koelwater alarm gehad?

Dit is belangrijk om te weten dus als je dit niet weet zou je dit even moeten testen

Moge het direct koelen voor problemen zorgen dan is de een intercooler ook geen opzie

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 12 okt 2010 22:04 #154330

Na de revisie heeft de motor altijd op het intercoolsysteem gedraaid. Eigelijk gebeurde de ombouw en de revisie in feite gelijktijdig. Op zich een goede suggestie om eens het geheel op buitenkoeling te zetten. Maar het is een aardige klus om dat te doen. Liefst houd k het nog origineel en zie ik het als een allerlaatste optie.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 13 okt 2010 05:23 #154347

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Hoi Arjen,

Volgens mij moet er in de specs van je intercooler wel staan op basis van hoeveel koelwater het koelvermogen is uitgelegd.
Je kan even kijken of hij die hoeveelheid haalt.

groet, Wybe
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 13 okt 2010 10:11 #154397

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
aenmsijtsma schrijft:
Na de revisie heeft de motor altijd op het intercoolsysteem gedraaid. Eigelijk gebeurde de ombouw en de revisie in feite gelijktijdig. Op zich een goede suggestie om eens het geheel op buitenkoeling te zetten. Maar het is een aardige klus om dat te doen. Liefst houd k het nog origineel en zie ik het als een allerlaatste optie.

Arjen

Ajen ik snap dat het een hoop werk is maar als de koelkanalen niet in orden zijn zal dit setje nooit en ten nimmer werken.


Buitenboordwater heeft een veel grotere koelend vermogen dan een inercooler, dus als de motor al een te hoog tempratuur heeft met buitenboordwater zal het zetje nooit mooi draaien.

Ik denk dat namelijk je probleem in de motor zelf zit.

Mvg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl