Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ervaringen met MD11C

Re: ervaringen met MD11C 12 okt 2009 09:31 #93506

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Als de buitenpomp te weinig water geeft dan koelt 'ie te weinig en dan moet je dat ook merken aan de temperatuur van de motor lijkt mij. Gaat het water via de motoruitlaat naar buiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 12 okt 2009 09:41 #93508

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Niels met jouw motor is niets aan de hand wat niet klopt.
Je uitlaat water word op een plaats erg warm door dat je vol gas geeft en er komt wat stoom.
Maar doordat er steeds water bij komt is dat geen enkel probleem.
Dat heb ik ook , maar vol gas doe ik maar een paar minuten ,alleen om af en toe de zaak schoon te blazen .
Als je deze motoren normaal op 80% belast gaan ze langer mee dan je zelf. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 12 okt 2009 09:44 #93509

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
2 pompjes achter elkaar gaan elkaar alleen maar tegenwerken, niet doen dus.

Even terug naar het begin, je motortemp is normaal maar toch zie je stoom. Waar zie je stoom, is dat in je motorruimte of bij de uitlaat. Waarom denk je dat er iets niet goed zit terwijl de bedrijfstemperatuur normaal is. Verlies je ergens water, heb je water onder de motor? Ik weet nu nog te weinig om iets gerichts te kunnen zeggen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 12 okt 2009 09:48 #93510

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ik verder geen last van waterverlies o.i.d. De stoom komt alleen uit de uitlaat, maar mij lijkt dit niet normaal. Ik had het idee om een Y splitsing tussen de beluchter en de warmtewisselaar te zetten en daar een extra pomp bij te zetten.
De bedrijfstemperatuur blijft verder inderdaad normaal.

Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 12 okt 2009 10:20 #93518

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Als de bedrijfstemperatuur van de motor normaal blijft dan is er geen enkele reden om aan de gang te gaan met extra pompen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 12 okt 2009 15:21 #93565

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Waar je wel op moet letten, is dat er naast stoom ook nog gewoon water uit de uitlaat komt. Is dat niet meer het geval, dan is er inderdaad iets mis en heeft je buitenwatercircuit niet voldoende capaciteit om het binnenwatercircuit goed te koelen. Nakijken van kroosfilter en de bestaande pomp (impeller!) is dan de eerste stap, eventueel een zwaardere pomp plaatsen, geen extra pomp!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 12 okt 2009 16:54 #93581

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Als het alleen bij vol gas s zou het ook onverbrande brandstof kunnen zijn ipv stoom, dat is namelijk ook wit.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 13 okt 2009 06:15 #93668

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@apae: daar heb ik ook heel even aan gedacht maar hoe kan je het buitenwater aan de kook brengen terwijl de motortemperatuur normaal blijft? Voor een dergelijke situatie moet het binnencircuit toch ook wel minimaal koken zou je zeggen.... :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 13 okt 2009 07:00 #93673

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Euhh, ja, je hebt een punt... het is wel duidelijk dat ik zelf een directe koeling heb zeker :)
Enige manier die ik kan bedenken is dat de uitlaatgassen het al voordat het de uitlaat verlaat verhitten tot stoom. Zit het injectiepunt ver van de uitlaatmonding?
En: controleer ook even of je inboard koeling daadwerkelijk niet aan het koken is. Je zou de eerste niet zijn die op een metertje vertrouwt en waarbij vervolgens een sensor stuk blijkt. Of droog staat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 13 okt 2009 08:29 #93697

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Daadwerkelijk controleren is idd een sterk punt, ik heb die metertjes ook al regelmatig een fout zien aangeven. En dan meteen controleren of er wel voldoende water/koelvloeistof in het expansievat zit. Als dat te weinig is zou het ook wel eens vervelende effecten kunnen hebben.
Overigens is een MD11c normaal een directe koeler, is deze uitgerust met een Martec intercooler?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 okt 2009 18:18 #93905

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo!

Ik heb regelmatig gekeken onder het lopen van de motor of het water kookt, maar dat is niet het geval. er komt een heeeeel klein beetje stoom uit het expansievat dan. Ik heb het gevoel dat die warmte komt bij dat laatste stuk waar het koelwater de uitlaat ingespoten word. Dat kan je zo goed als niet aanraken. Daarom dacht ik als ik een pomp met een grotere capaciteit of een extra pomp er bij zit, die dan meer water door dat stuk pomp dus min of meer de warmte meer verdeelt.
Ik controleer elke keer voordat ik ga varen hoeveel koelvloeistof er in zit en zorg ervoor dat dit altijd op het max streepje staat.

Volvo Penta heeft zelf ook een warmtewisselaar (Interkoeler) ontworpen voor de MD11C, die zit er op.

Groetjes,
Niels Bos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 15 okt 2009 07:20 #93961

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Komt er ook nog gewoon koelwater uit je uitlaat of is het bij volgas alleen maar stoom? En kun je nagaan hoeveel water er bij het injectiepunt wordt ingespoten? Is dat even veel als er bij de inlaat naar binnen gaat?

Die intercooler van Volvo ken ik overigens alleen maar van de MD11d, heb je die zelf geplaatst of zat die al op de motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 15 okt 2009 15:28 #94034

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Komt er ook nog gewoon koelwater uit je uitlaat of is het bij volgas alleen maar stoom? En kun je nagaan hoeveel water er bij het injectiepunt wordt ingespoten? Is dat even veel als er bij de inlaat naar binnen gaat?

Die intercooler van Volvo ken ik overigens alleen maar van de MD11d, heb je die zelf geplaatst of zat die al op de motor?

Ja er komt ook nog gewoon koelwater uit. ik heb vandaag de slang van het injectiepunt afgehaald en in de wierfilter gehangen, de inlaatkraan dicht gezet en het water laten circuleren om te kijken of ik waterverlies had. (natuurlijk met een koude motor) Maar de hoeveelheid water bleef het zelfde.

De intercooler zat al op de motor. In het boekje van Volvo met onderdelen staat die ook vermeld voor de MD11C.

Groetjes,
Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 19 okt 2009 07:24 #94463

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm... geen waterverlies, er komt ook gewoon koelwater uit de uitlaat maar ook veel stoom? Dan moet het aan de temperatuur van het uitlaatspruitstuk of van de uitlaatgassen. Oh ja, heb je een flexibele uitlaat, van die mooi Vetus-slangen, of een stalen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 19 okt 2009 08:56 #94473

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hmm... geen waterverlies, er komt ook gewoon koelwater uit de uitlaat maar ook veel stoom? Dan moet het aan de temperatuur van het uitlaatspruitstuk of van de uitlaatgassen. Oh ja, heb je een flexibele uitlaat, van die mooi Vetus-slangen, of een stalen?

Hallo!

Inderdaad! het water wat er uit komt is ook zo warm dat je je hand er niet lang onder houd. Het spruitstuk is ook niet vast te pakken! Ik heb een een Flexibele uitlaat van Vetus.
Kan dat wel het probleem zijn, dat het gewoon te weinig koelwater is om het spruitstuk nog genoeg te koelen? als er meer water doorheen loopt dan moet de warmte zegmaar meer verdeelt worden over het water?

Groetjes en echt bedankt voor alle reacties!
Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 19 okt 2009 09:57 #94480

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Nee, het is volgens mij geen zaak van te weinig water want dan zou de motor ook heter worden. Hoe zit het met de koelkanalen van het uitlaatspruitstuk, zijn die ook helemaal schoon?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 19 okt 2009 12:35 #94512

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Nee, het is volgens mij geen zaak van te weinig water want dan zou de motor ook heter worden. Hoe zit het met de koelkanalen van het uitlaatspruitstuk, zijn die ook helemaal schoon?

De koelkanalen van het spruitstuk zijn schoon. Ook daarvan zijn de koelkanalen schoongemaakt en zelfs de buitenkant gezandstraalt en gespoten e.d.

Met vriendelijke groeten!
Niels Bos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 19 okt 2009 13:09 #94515

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Het begint te klinken alsof je uitlaatgassen wel bijzonder heet zijn. Ik zou het dan niet meer in koelproblemen maar in mengselproblemen gaan zoeken: loopt de motor veel te arm?

Ik denk dat het verstandig is om op diverse plekken eens de temperatuur te gaan meten, temperatuur van het uitlaatspruitstuk direct na de motor, etc.

Als het koelwater tijd heeft om zo heet te worden, zal het injectiepunt niet te kort voor de uitlaat zitten, dat is eentje om voorlopig uit te sluiten.

Zolang je vast water uit de uitlaat krijgt, heb je ook nog koelcapaciteit om je binnenwatercircuit af te koelen, je geeft zelf al aan dat die temperatuur normaal is, en de warmtewisselaar schoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 19 feb 2010 20:49 #115632

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo!

Ik heb afgelopen week mijn motor weer een keer gestart, nadat die stil gelegen heeft sinds begin november. Ook was het ongeveer -2.

Is het dan normaal dat de motor (zonder koudstart) niet makkelijk start? ik heb zeker 4 keer moeten starten en dan ongeveer 15 sec.?

En nog een vraag, volgens mij zijn de luchtfilters van mijn motor nog nooit schoongemaakt, ook niet door de vorige eigenaren. Ik wil deze graag schoonmaken omdat ik het idee heb dat ze toch niet zo schoon meer zijn, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet doen! Hebben jullie tips hoe je deze schoon moet maken? of hoe doen jullie dat altijd?

Ik heb een tijd terug een vraag gesteld wat ging over stoom uit de uitlaat, maar ik ben er achter gekomen dat dat aan de weersomstandingheden afhangt! dus volgens mij is dat gewoon condens!

Met vriendelijke groet,

Niels Bos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 22 feb 2010 09:58 #115989

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ja, het is normaal dat je motor zonder koudstart bij -2 niet direct aan wil slaan. Daarom heeft Volvo die koudstart er op opgezet.... De luchtfilters kan je er vrij makkelijk vanaf halen, ze zitten met een klemring vast volgens mij. En volgens mij zitten er metalen filterelementen in dus dan kaan je de zaag gewoon spoelen met benzine of petroleum. Daarna met water en zeep en naspoelen met gewoon water en klaar ben je. Met papieren filters gaat dat niet werken... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 22 feb 2010 11:49 #116003

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik zou het andersom doen , eerst met een sopje en als laatste met gasolie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 22 feb 2010 14:17 #116036

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Wat jij wilt, belangrijkste is dat de zaak schoon wordt.. toch... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 15 mrt 2010 17:49 #118915

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo!:)

Bedankt voor de reactie's over het schoonmaken van de filters!:)

Nou heb ik nog een vraagje, Bij het orginele warmtewisselaarset van Volvo Penta, zit een circulatiepomp bij. Zit hier ook een impeller in die afentoe vervangen moet worden?

Hier een link waar de pomp op staat rechts onderin, nummer 37.

www.marinepartseurope.com/en/v...742230-26-15107.aspx

Met vriendelijke groet!

Niels Bos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 15 mrt 2010 17:53 #118917

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
nielsbos schrijft:
Nou heb ik nog een vraagje, Bij het orginele warmtewisselaarset van Volvo Penta, zit een circulatiepomp bij. Zit hier ook een impeller in die afentoe vervangen moet worden?

Nee dat is een ouderwetse waaierpomp :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 15 mrt 2010 18:08 #118922

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Oke!:D

Bedankt!:)

Groetjes,
Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl