Even een update voor deze rubriek “ervaringen” die blijkbaar nog altijd reacties uitlokt.
Even opnieuw situeren:
Na een eerste panne is er een “ruil” MD11C geplaatst (door de werf waar ik gewoonlijk ging voor onderhoud), die heeft na één seizoen ook de geest gegeven (verstopte koelkanalen) en dan heb ik beslist om door een (uitstekende) monteur van de beide motoren één volledig gereviseerde machine te laten maken. De werf was daar niet blij mee, ze wensten zelf die revisie te doen, ik heb het montage en hijswerk voor de motor betaald en beide motoren naar Eeklo gevoerd (Adrie). Het verhaal van de uitstekende revisie staat in de aanvang van deze rubriek.
Ik heb me echter laten overtuigen (onder meer door reacties op dit forum) om de ,origineel direct gekoelde motor, te voorzien van een “intercooler” die met koelvloeistof en warmtewisselaar de motor indirect koelt. Merk “MARTEC”.
Helaas heb ik dit circuit laten plaatsen door “jachtwerf *****” waar de Calypso in winterstalling lag en waar ik de motor moest laten uit- en in plaatsen. De Belgische dieselmonteur had geen ervaring met de plaatsing van “Martec”, de jachtwerf zogezegd wel, en ik wou een gebaar van goodwill stellen, ze een compensatie gunnen voor de revisie die ik elders liet doen. Bij het terugplaatsen van motor heeft de betrokken werfbaas het afgesproken uurtarief met 50% verhoogd, beetje aan de uren getrokken, timing en afspraken niet nagekomen en het verhaal compleet gemaakt met chantage (hij wou ons niet terug in ’t water leggen als ik niet situ prestu de kosten in het handje contant betaalde) enz… het was dus ook het afscheid van de werf.
Het eerste seizoen met de intercooler verliep schijnbaar rimpelloos, al moet ik erbij zeggen dat we dat seizoen geen zware motortochten gedaan hebben.
2010 zou anders worden: wat meer noordzee-ervaring opdoen! Eerste plan was een tocht naar “oostende voor anker”, eind mei.
Bij de tocht roompot-zeebrugge is de motor beginnen oververhitten. Ik heb dat gemerkt bij de uitloop van de roompot, het eerste stuk hebben we tot aan de Domburger Rassen op motor gedaan, er was weinig wind. We zijn dan op zeil gegaan. ‘k heb de bemanning een beetje in het ongewisse gelaten, maar toen ik aan zeebrugge de motor bijzette zag ik de wijzer knal in ’t rood gaan. We zijn dan op zeil, met de motor op “rallenti” (vrijloop in ’t vloms) Zeebrugge binnengelopen, motor enkel twee keer bijgezet om te sturen. Ietske voorbij het havenhoofd is hij dan vastgelopen, gelukkig op lage toeren. De zeil- en reddingsoperatie achteraf verliep voorbeeldig… we zijn op de goede ligplaats geraakt.
Wat was er aan de hand:
- De koelvloeistof was weggelopen, wat wil zeggen dat de motor minstens een uur (ik schat het dubbele) zonder koeling heeft (blijven!) gedraaid
- De koelvloeistof wordt door een elektrisch motortje rondgestuurd, het waaierpompje daarvan is gewoon doorgesleten, wellicht door droog te draaien.
- Voor de montage van die intercooler is het nodig de thermostaat te vervangen, blijkt dat het thermostaathuis lekte, niet goed gemonteerd was…(door ***) corrosie op de startmotor bewijst dit. Het probleem heeft zich doorgezet bij de trip op de noordzee, wellicht is daar het pomphuis helemaal doorgeslagen en de motor “droog” gegaan.
Wat hebben we gedaan??
- Nooit na een vastloper de motor proberen opnieuw op te starten!! Bij de hoge temperatuur zet de aluminium zuiger extreem uit en herstarten zorgt alleen maar voor grotere schade.
- Telefonisch mijne monteur geraadpleegd, uiteraard motor laten afkoelen en dinsdagmorgen eerste check: kijken of vliegwiel handmatig rond te draaien is en er compressie te voelen is.
- Intussen vastgesteld dat de intercooler zo lek was als een zeef.
- ‘k ben dan zelf begonnen het ding eruit te gooien, en de motor terug op directe koeling te zetten. Gelukkig had ik allerlei stukjes slang en klemmetjes verzameld na de ombouw zodat dit “relatief” vlot ging.
- ’s avonds is dan “Adrie” de monteur uit Eeklo, rond 19.00u komen assisteren. De laatste aansluitingen voor directe koeling gedaan en dan… startte de motor van de eerste slag!!! Adrie heeft op gehoor en gevoel de diagnose gemaakt. De motor doen draaien op cilinder één en dan enkel op twee… probleemloos. Er is enige schade (krassen op cilinder en zuiger) maar draait goed en met kracht.
- Na die testen waren er nog enkele lekken in de koelleidingen, omdat we natuurlijk een noodherstelling hadden gedaan. Ik heb daar een dagje verder aan gesleuteld, olie vervangen (ze rook nogal erg verbrand…) en dan gedurende een vijftal uur de motor op vrijloop en belasting getest. Donderdag een proefvaart gedaan en geen problemen vastgesteld…
- De machine geeft nu een beetje witte rook, soms een oliespoortje, wat wijst op krassen in cilinder. Volgens Adrie was de motor goed voor 15 jaar en na de panne zal dat 10 jaar zijn… In elk geval hebben we er zaterdag tien uur mee gevaren, temperatuur blijft constant en binnen normale limieten.
Al met al sjanse gehad. En de betrouwbaarheid is terug. Het grapje heeft me niet met bijkomende kost opgezadeld, alleen drie verwaaide dagen in Zeebrugge, vuile kleren en vodden, enkele flessen champagne voor de helpers, blauwe plekken en schrammen door in het motorruim te klooien.
Na deze interventie heb ik mijn tocht “probleemloos” (met in de aanvang een angstig oog op de temperatuurmeter, steeds luisteren naar motorgeluid, enz) kunnen verderzetten.
Meer nog, ik heb deze zomer (en dat komt wellicht in de “grote verhalen” rubriek) een reuze tocht gemaakt naar Noord-Frankrijk, en een aantal keer in zwaar weer de motor zwaar belast. Enkel op deze tocht heb ik 100 motoruren, waar ik er vroeger per seizoen 30 had.
Ik kan enkel bevestigen: het zijn sterke spullen die MD11. De mijne draait nu terug op directe koeling. Het heeft dertig jaar zo gewerkt, ik zal er wel weer tien jaar mee doen??
Mijn dieseladviseur zegt dat het “incident” de levensduur van 15 naar 10 jaar heeft verkort, who cares, hij loopt nu betrouwbaar (de motor).
De (minstens mede-) verantwoordelijke werf **** blijft buiten schot, heeft me noch voor de “martec” nog voor de plaatsing een factuur willen geven, ze doen dat door je schip te gijzelen… en ik vind ze de eer van een proces niet waard…
De motor doet het uitstekend, wat je wel bij de MD moet beseffen: beetje rook is geen zorg!
Bij koudstart komt er blauwe rook uit, onder zware belasting witte (stoom), maar ik kan je garanderen, bij 6-7 bf stroom mee, wind tegen (putten!) blijft het spul z’n job doen.
Als je twijfelt aan de betrouwbaarheid, zou ik opteren voor een volledige revisie (koelkanalen zijn de bottleneck!), of een “swap” (wisselen met een revisiemotor van betrouwbare bron).
Groet