Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ervaringen met MD11C

Re: ervaringen met MD11C 15 mrt 2010 18:23 #118928

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Uitlaatgassen zijn altijd bijzonder heet. Wanneer de temperatuur van de uitlaat voor het punt waar het koelwater er bij komt hoog wordt moet je dat zien als een normale zaak. Tenmminste als er ook koelwater uit je uitlaat komt. Uitlaatgassen zijn honderden graden celcius.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 30 juli 2010 19:03 #139631

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo Hallo!

Hier ben ik weer!:)

Vraagje, vanaf het begin dat wij onze boot hebben, komt de motor niet boven de 2000rpm uit. Alleen als hij in de neutraal staat.
Waar zou dit aan kunnen liggen? zou dit door de verstuivers komen? en hoe kom ik er achter of het ook daadwerkelijk aan de verstuivers ligt?

Groetjes,

Niels Bos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 30 juli 2010 19:45 #139635

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Als het altijd zo geweest is, heb je verschillende mogelijkheden:
- Te weinig inlaatlucht
- Te weinig brandstof
- Te zware schroef
- Afstelling gashendel

Ik zou het niet in eerste instantie bij de injectoren zoeken eigenlijk, tenzij je dar specifieke aanwijzingen voor hebt.
Wat gebeurt er met je uitlaatgassen bij onbelast toerental? En belast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 30 juli 2010 21:45 #139649

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Als de motor onbelast wel normaal wil draaien, dan kan je wat mij betreft lucht en brandstof als oorzaken naar beneden schuiven op je lijstje. Ga de rest van je aandrijving maar nalopen, mogelijk draait de schroef nogal zwaar (lager stuk, kk niet fris meer etc).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 31 juli 2010 13:21 #139693

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als ik je zo je verhaal lees lijkt het er op dan je een te zware schroef heb.

Vraag: als je op vol gas draait rookt de motor dan zwart.
Vraag: wat voor koppeling zit achter de motor.

Een stroef lopende koppeling kan maar komt zelfde voor wat je nog wel kan bekijken is of je de schroefas moet de hand kan draaien.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 31 juli 2010 13:22 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 31 juli 2010 15:59 #139700

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hoe is de afstelling van de kleppen?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 01 aug 2010 07:22 #139768

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo,

Super, al die snelle reacties!:)

Even een reactie op al de reacties die ik gekregen heb:)
Ik heb het geprobeerd zonder luchtfilters, maar zonder enig effect. De schroef, daar durf ik niks over te zeggen. Aangezien wij hem nog nooit uit het water gehad hebben. Wel kan ik de schroef/schroefas soepel ronddraaien. De keerkoppeling die er op zit is een Monoshift 1,91:1.

De rook bij een onbelaste motor is volgens mij wel wat meer dan dat normaal is. niet dramatisch, maar wel wat meer. Als ik volgas heef, rookt hij bijna niet. Er zit op de motor wel zoon stelboutje wat volgens mij de gasbegrenzing is. Deze zit normaal gezegeld maar dat hebben die vorige eigenaren weg gehaald. als ik deze verder terug draai, dan kan ik hem wel op 2500rpm krijgen, maar rookt hij gigantisch zwart.
De afstelling van de kleppen zijn prima. Pas nagekeken!:)

Maar kan het verder kwaad als ik de verstuivers af laat persen/onderhoudsbeurt?
Of zou ik hier alleen maar voordelen van hebben?

Nogmaals bedankt voor alle snelle reacties!

Niels Bos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 01 aug 2010 08:06 #139774

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Op zich kan een controle van de verstuivers natuurlijk geen kwaad. Behalve dan voor je portemonnaie, als het overbodig werk is.
Oudere verstuivers hebben vakk inderdaad geen mooi sproeibeeld meer, en verbetering daarin laat je motor wel wat beter (vooral schoner) lopen, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het je probleem met toerental op zal lossen.
Ik zou er mee wachten tot de winter: mogelijk haal je het schip er dan toch uit.
Laat in ieder geval, gewapend met kennis van gewicht van het schip, overbrenging van de keerkoppeling en vermogen van de motor, maar eens uitrekenen welke schroef je het beste kunt hebben. Elke schroevenspecialist kan dat.
Als de boot uit het water is, kan je dan (laten) vergelijken of het type goed is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 01 aug 2010 18:18 #139842

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Duidelijk beschrijving er is dus niets aan de hand de vorige eigenaar (monteur)heeft het max toerental naar beneden geschroef om geen rokende motor te krijgen dit kan zijn omdat de schroef te zwaar is maar ook omdat het beestje ouder word en meer rookt bij hoge toerentallen produceert.

Overigens willen deze motoren vaak roken als je bij max toerental kommen dus daar wil je niet in de buurt komen en dit hoeft ook niet maar 2500 omw zo wel moet kunnen zonder dat er veel rook te zien is.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 05 sept 2010 17:39 #146838

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo iedereen!:)

Een vraag, ik heb in de vakantie een vrij grote tocht gemaakt waar we ongeveer 30 uur gevaren hebben. Nadat wij een probleemloze tocht gehad hebben merkte ik toen we terug waren in onze thuishaven dat de motor veel meer rookte. overigens merk je verder helemaal niks. als ik wat meer gas geef, dan is de rook verdwenen. Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen? ik zelf dacht aan de verstuivers? of de kleppen? verder zijn er geen problemen, dus alleen het overmatig roken bij stationair toerental. starten gaat ook gewoon super!

Groetjes,
Niels Bos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 05 sept 2010 21:18 #146889

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hey Niels wat voor kleur rook is het? Rook komt in verschillende vormen voor de kleur geeft aan waar je het eventueel moet zoeken.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 06 sept 2010 09:24 #146946

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
En ga even na wat je eventueel veranderd hebt in die tijd? Brandstof getankt op een plek waar je anders niet komt misschien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 06 sept 2010 16:47 #147044

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De vragen van Apae zijn ook belangrijk

Even de vragen op een rij

1 wat voor rook, zwart, blauw,grijs of wit?

2 wat dit probleem op eens?

3 heb je getank en toen kreeg je het probleem van het roken?

4 wat is het stationeertoerental?

5 wat is de motor tempratuur?

6 heb je een waterafacheider?

7 als je meer toeren geeft gaat de rook weg maar is dit meteen (binnen een minuut) of duurt dit even?

8 is het olie pijl gezakt

Probeer zo nauwkeurig mogelijk de vragen beantwoorden als je wil

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 07 sept 2010 09:25 #147197

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo,

Hier de antwoorden op de vragen!


1 wat voor rook, zwart, blauw,grijs of wit?
De rook heeft een grijs/blauwe kleur.

2 wat dit probleem op eens?
Dit is sinds dat we een grote afstand gevaren hebben, hij rookt alleen op stationair toerental boven de 12oo rpm loopt hij weer zonder rook. Verder merk je niks aan de motor.

3 heb je getank en toen kreeg je het probleem van het roken?
Ik heb getankt, maar dit voordat ik naar onze bestemming gevaren ben. (15 uur)

4 wat is het stationeertoerental?
Het stationairtoerental is ongeveer 6 a 700 rpm!

5 wat is de motor tempratuur?
De motor is uitgerust met een Warmtewisselaar van Volvo zelf. De temperatuurmeter staat netjes in het midden.

6 heb je een waterafacheider?
Ja, tussen de brandstofleiding zit een brandstoffilter/waterafscheider.

7 als je meer toeren geeft gaat de rook weg maar is dit meteen (binnen een minuut) of duurt dit even?
Dit is meteen. Als ik gas geef is de rook meteen verdwenen.

8 is het olie pijl gezakt
Het oliepeil is niet gezakt!

Bedankt alvast voor de moeite!

Niels Bos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 07 sept 2010 13:20 #147233

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Klinkt als normaal MD11 gedrag. Hoe overmatig is 'overmatig roken' eigenlijk, je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat het hier om een (eind) jaren '70 motor gaat en die zullen nooit rookloos lopen. Zo te lezen doet 'ie hetzelfde als mijn MD2b en voorgaande MD2 en hetzelfde als een aantal andere Pentaatjes die ik ken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 07 sept 2010 18:35 #147308

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een rook probleem gaat meestal gepaar met nog een ander symptoom, maar bij jou is het allen rook bij stationeer toerental en verder niets, ook niet meer dieselklop dan normaal?

Blauwe /grijze rook geeft aan dat de brandstof timing niet goed is maar ik neem aan dat je niet aan je pomp heb gezeten verder kan een defecte opvoerpomp ook voor probleem zorgen het kan zijn dat het menraam is ingescheurde.

Als je dit na kijkt kijk dan ook meten even of het fijnfilter schoon is brandstof vervuil kan een rook probleem omdat de verstuiver smerig zijn maar ik denk dat de verstuiver op leeftijd beginnen te komen.

Grijs(blauw) is echt onverbrande dieselolie. Dan zouden de verstuivertips in een eerste fase van wat slijtage kunnen zitten (de motor loopt bij normale belasting rookvrij begreep ik).

Dus de rook is niet erg je machientje zal er oud mee worden maar je kunt verwachten dat het erger word dan kan je de verstuiver laten kijken (zo ik doen ) let op dit bezorgd je een lege portemonnee dan zullen ze je aansmeer om ook je pomp te laten revieren dan heb je een lege bankrekening

Een ding wil ik echt voor waarschuwen een pomp word te snel weggebracht en gereviseerd en het resultaat is zelden bevredigend.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 07 sept 2010 18:37 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 13 sept 2010 10:02 #148523

Hallo forumleden,

er wordt hier melding gemaakt van een persoon uit Eeklo die verdomd goed is in het reviseren van oude Volvo Penta motoren.
Zoals ik begrijp is het iemand die niet wenst vermeld te worden.
Echter ik had graag zijn contactgegevens.
Kan iemand die mij laten geworden?

Dank voor jullie tussenkomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 sept 2010 07:54 #148776

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Kijk ff op MP daar heeft 'ie regelmatig advertenties staan. Voor mij net te ver weg, hij heeft idd regelmatig leuk dingen staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 sept 2010 15:05 #148916

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Even een eerste reply over “de monteur uit Eeklo”:
- Geen discussie: dit is een super vakman, is overigens ook professioneel (zware scheepsdiesels) monteur,
- MD11 en andere oude Volvo’s en diesels is zo’n beetje zijn (uit de hand gelopen) hobby. Hij kent de spullen als geen ander, heeft de vakkennis en de intuïtie om die dingen op punt te stellen (zie foto’s van de revisie en aanvullend verslag dat ik straks plaats)
- Naast de kwaliteiten moet je ook de restricties kennen:
o hij doet dit als hobby, zijn beschikbaarheid, bereikbaarheid is niet dezelfde als van een full time prof. Hij is daar zelf zeer duidelijk in, voor de revisie van mijn MD11C wou hij geen bindende timing beloven, ik heb hem het ganse winterseizoen gegeven, maar, als je die ruimte voorziet komt hij afspraken strikt na.
o zijn professionele activiteiten vergen veel en lange buitenlandse reizen, (laatste bericht op 2 september uit Singapore) de tijd daartussen verdeelt hij tussen familie en zijn dieselhobby. Verwacht dus niet dat ie “even komt kijken” naar een tegenpruttelende diesel.
o Hij komt dus ook niet ter plaatse diesels reviseren, je bezorgd de spullen bij hem, demonteren en monteren moet je zelf voor mekaar brengen.
- wat intussen wel mogelijk is; de inruil van een “goede” (dit is bv vastgelopen, maar zonder krukasschade) motor voor een exemplaar dat hij gereviseerd heeft (laatste berichten heeft hij er zeker een tweetal staan). Ook hier niet vergeten dat brengen en ophalen en plaatsen voor jouw rekening is.
- Ik stuur (in verband met spam edm) zijn contactgegevens enkel via PB
De grote lijnen van ’t bovenstaande heb ik overigens met hem besproken, al ben ik zijn mandataris niet ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 sept 2010 15:26 #148930

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Even een update voor deze rubriek “ervaringen” die blijkbaar nog altijd reacties uitlokt.
Even opnieuw situeren:
Na een eerste panne is er een “ruil” MD11C geplaatst (door de werf waar ik gewoonlijk ging voor onderhoud), die heeft na één seizoen ook de geest gegeven (verstopte koelkanalen) en dan heb ik beslist om door een (uitstekende) monteur van de beide motoren één volledig gereviseerde machine te laten maken. De werf was daar niet blij mee, ze wensten zelf die revisie te doen, ik heb het montage en hijswerk voor de motor betaald en beide motoren naar Eeklo gevoerd (Adrie). Het verhaal van de uitstekende revisie staat in de aanvang van deze rubriek.
Ik heb me echter laten overtuigen (onder meer door reacties op dit forum) om de ,origineel direct gekoelde motor, te voorzien van een “intercooler” die met koelvloeistof en warmtewisselaar de motor indirect koelt. Merk “MARTEC”.
Helaas heb ik dit circuit laten plaatsen door “jachtwerf *****” waar de Calypso in winterstalling lag en waar ik de motor moest laten uit- en in plaatsen. De Belgische dieselmonteur had geen ervaring met de plaatsing van “Martec”, de jachtwerf zogezegd wel, en ik wou een gebaar van goodwill stellen, ze een compensatie gunnen voor de revisie die ik elders liet doen. Bij het terugplaatsen van motor heeft de betrokken werfbaas het afgesproken uurtarief met 50% verhoogd, beetje aan de uren getrokken, timing en afspraken niet nagekomen en het verhaal compleet gemaakt met chantage (hij wou ons niet terug in ’t water leggen als ik niet situ prestu de kosten in het handje contant betaalde) enz… het was dus ook het afscheid van de werf.
Het eerste seizoen met de intercooler verliep schijnbaar rimpelloos, al moet ik erbij zeggen dat we dat seizoen geen zware motortochten gedaan hebben.
2010 zou anders worden: wat meer noordzee-ervaring opdoen! Eerste plan was een tocht naar “oostende voor anker”, eind mei.
Bij de tocht roompot-zeebrugge is de motor beginnen oververhitten. Ik heb dat gemerkt bij de uitloop van de roompot, het eerste stuk hebben we tot aan de Domburger Rassen op motor gedaan, er was weinig wind. We zijn dan op zeil gegaan. ‘k heb de bemanning een beetje in het ongewisse gelaten, maar toen ik aan zeebrugge de motor bijzette zag ik de wijzer knal in ’t rood gaan. We zijn dan op zeil, met de motor op “rallenti” (vrijloop in ’t vloms) Zeebrugge binnengelopen, motor enkel twee keer bijgezet om te sturen. Ietske voorbij het havenhoofd is hij dan vastgelopen, gelukkig op lage toeren. De zeil- en reddingsoperatie achteraf verliep voorbeeldig… we zijn op de goede ligplaats geraakt.
Wat was er aan de hand:
- De koelvloeistof was weggelopen, wat wil zeggen dat de motor minstens een uur (ik schat het dubbele) zonder koeling heeft (blijven!) gedraaid
- De koelvloeistof wordt door een elektrisch motortje rondgestuurd, het waaierpompje daarvan is gewoon doorgesleten, wellicht door droog te draaien.
- Voor de montage van die intercooler is het nodig de thermostaat te vervangen, blijkt dat het thermostaathuis lekte, niet goed gemonteerd was…(door ***) corrosie op de startmotor bewijst dit. Het probleem heeft zich doorgezet bij de trip op de noordzee, wellicht is daar het pomphuis helemaal doorgeslagen en de motor “droog” gegaan.
Wat hebben we gedaan??
- Nooit na een vastloper de motor proberen opnieuw op te starten!! Bij de hoge temperatuur zet de aluminium zuiger extreem uit en herstarten zorgt alleen maar voor grotere schade.
- Telefonisch mijne monteur geraadpleegd, uiteraard motor laten afkoelen en dinsdagmorgen eerste check: kijken of vliegwiel handmatig rond te draaien is en er compressie te voelen is.
- Intussen vastgesteld dat de intercooler zo lek was als een zeef.
- ‘k ben dan zelf begonnen het ding eruit te gooien, en de motor terug op directe koeling te zetten. Gelukkig had ik allerlei stukjes slang en klemmetjes verzameld na de ombouw zodat dit “relatief” vlot ging.
- ’s avonds is dan “Adrie” de monteur uit Eeklo, rond 19.00u komen assisteren. De laatste aansluitingen voor directe koeling gedaan en dan… startte de motor van de eerste slag!!! Adrie heeft op gehoor en gevoel de diagnose gemaakt. De motor doen draaien op cilinder één en dan enkel op twee… probleemloos. Er is enige schade (krassen op cilinder en zuiger) maar draait goed en met kracht.
- Na die testen waren er nog enkele lekken in de koelleidingen, omdat we natuurlijk een noodherstelling hadden gedaan. Ik heb daar een dagje verder aan gesleuteld, olie vervangen (ze rook nogal erg verbrand…) en dan gedurende een vijftal uur de motor op vrijloop en belasting getest. Donderdag een proefvaart gedaan en geen problemen vastgesteld…
- De machine geeft nu een beetje witte rook, soms een oliespoortje, wat wijst op krassen in cilinder. Volgens Adrie was de motor goed voor 15 jaar en na de panne zal dat 10 jaar zijn… In elk geval hebben we er zaterdag tien uur mee gevaren, temperatuur blijft constant en binnen normale limieten.
Al met al sjanse gehad. En de betrouwbaarheid is terug. Het grapje heeft me niet met bijkomende kost opgezadeld, alleen drie verwaaide dagen in Zeebrugge, vuile kleren en vodden, enkele flessen champagne voor de helpers, blauwe plekken en schrammen door in het motorruim te klooien.
Na deze interventie heb ik mijn tocht “probleemloos” (met in de aanvang een angstig oog op de temperatuurmeter, steeds luisteren naar motorgeluid, enz) kunnen verderzetten.
Meer nog, ik heb deze zomer (en dat komt wellicht in de “grote verhalen” rubriek) een reuze tocht gemaakt naar Noord-Frankrijk, en een aantal keer in zwaar weer de motor zwaar belast. Enkel op deze tocht heb ik 100 motoruren, waar ik er vroeger per seizoen 30 had.
Ik kan enkel bevestigen: het zijn sterke spullen die MD11. De mijne draait nu terug op directe koeling. Het heeft dertig jaar zo gewerkt, ik zal er wel weer tien jaar mee doen??
Mijn dieseladviseur zegt dat het “incident” de levensduur van 15 naar 10 jaar heeft verkort, who cares, hij loopt nu betrouwbaar (de motor).
De (minstens mede-) verantwoordelijke werf **** blijft buiten schot, heeft me noch voor de “martec” nog voor de plaatsing een factuur willen geven, ze doen dat door je schip te gijzelen… en ik vind ze de eer van een proces niet waard…
De motor doet het uitstekend, wat je wel bij de MD moet beseffen: beetje rook is geen zorg!
Bij koudstart komt er blauwe rook uit, onder zware belasting witte (stoom), maar ik kan je garanderen, bij 6-7 bf stroom mee, wind tegen (putten!) blijft het spul z’n job doen.
Als je twijfelt aan de betrouwbaarheid, zou ik opteren voor een volledige revisie (koelkanalen zijn de bottleneck!), of een “swap” (wisselen met een revisiemotor van betrouwbare bron).
Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 30 sept 2010 09:16 #152110

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo!:)

Reeds de verstuivers laten reviseren wat volgens de monteur hard nodig was!
De motor loopt weer een stuk rustiger/schoner!

Alleen moet ik nu het stationair en max toerentalbegrenzing weer afstellen. Het stationair toerental afstellen is me zonder problemen gelukt.
Ik vraag me alleen af of ik het max toerental af moet stellen wanneer de motor belast wordt (de schroef in werking), of dat ik dit af moet stellen wanneer de motor in de vrij staat?

Met vriendelijke groet,
Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 30 sept 2010 11:19 #152153

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dus toch de vertuivers

De motor moet om te beginnen warm zijn, het stationeert toerental moet rond de 750 en de 810 omw zitten.

Het max toertal is voor een MD11C, MD17C 2640 omw/min
Voor een MD11D, MD17D is dit 2760 omw/min

Ik weet even niet meer precies wel type jij heb maar is zou de motor op 2540 omw/min afstellen.

Deze afstelling zijn uiteraard zonder de motor in zijn werk te zetten.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 07 okt 2010 11:32 #153484

Graag zou ik mijn ervaringen met MD11C en de Martec koeler willen delen.
Jaren problemen gehad met de koeltemperatuur van de motor. Tweemaal een nieuwe koelwaterpomp geplaatst (misschien was het goedkoper geweest om alleen het nokje te vervangen). Gaatjes geboord in de thermostaat. En dit alleen maar omdat de koelwatertemperatuur enorm varieerde. Met een frequentie van eenmaal in de anderhalve minuut. Al deze maatregelingen hielpen tijdelijk. Maar vermoedelijk vervuilde het koelwatercircuit weer wat. De bronoorzaak is dat er gewoon te weinig koelwater door het motorblok liep. Je balanceerde continu op de grens.
Uiteindelijk schade aan de cylinder en zuigers opgelopen. Met name krassen. Toen maar de motor laten reviseren waarbij het koelsysteem schoongemaakt is. Zelf heb ik de Martec koeler geplaatst. Deze kun je kopen specifiek voor de MD11C. De motor loopt perfect! Alleen boven de 2000 toeren gaat hij in het rood lopen. Terwijl 2300 toeren vroeger op buitenkoeling geen probleem was.
Nu heb ik een grafiek gemaakt van de buitenwaterhoeveelheid tov het toerental. Heel simpel te doen. De motor op verschillende toerentallen laten lopen. En gedurende een minuut het buitenkoelwater opgevangen in een tankje met een maatverdeling. Dat ging prima.
Graag zou ik met iemand willen vergelijken welke waarden hij heeft van een MD11C.
Ik zoek namelijk wat nu de oorzaak is. Of te weinig koeling van het buitenwater of de koeling van de interkoeler is niet goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 07 okt 2010 11:36 #153486

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8051
Heb je ook een andere thermostaat bij je martec gekregen? Ik heb zelf ook zo'n martec op mijn yanmar en daar zat een andere thermostaat bij die expres de tempratuur verhoogd omdat dit beter is (voor mijn yanmar dan) en het nu wel kan. Dan kan je oude meter in het rood lopen. Hoe warm wordt hij dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ervaringen met MD11C 07 okt 2010 11:46 #153489

Er was geen andere thermostaat bij de Martec set. Het wonderlijke was wel dat ik op zoek geweest ben voor een andere MD11C thermostaat voor intercooling. Maar nadat ik deze gekocht had, bleek deze helemaal niet te passen. Klaarblijkelijk zijn deze er niet met dezelfde maten als de oude thermostaat. Verder ben ik daar niet meer op zoek gegaan. Maar misschien moet ik een nieuwe poging wagen.
Ook heb ik een test gedaan met mijn temperatuur meter en gekeken bij welke stand van de wijzer welke temperatuur daarbij hoort. Rood is echt wel 100 graden. En daarin continu te varen lijkt mij niet zo geslaagd. Overigens weet ik niet welke maximale temperaturen gelden voor koelvloeistof.

Arjen
Laatst bewerkt: 07 okt 2010 11:57 door Esperance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl