Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ervaringen met MD11C

ervaringen met MD11C 13 mrt 2009 21:42 #62688

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
als nieuwe gebruiker best beginnen met een ervaring te delen:
De calypso heeft een Volvo MD11C. na een 6-tal jaar weinig miserie was 2008 een rampjaar.
De motor: is in 2008 twee keer in de soep gedraaid. Dat wil zeggen: de MD11C die erin zat (ik denk de originele, was misschien eenmaal gereviseerd) heeft in mei 2008 de geest gegeven: oververhit, gebroken impeller, uitlaatspruitstuk helemaal verroest. Dan maar een tweedehands-niet gereviseerde- motor om het seizoen te redden en die is na een druk vaarseizoen ook geknakt (koppakking, maar bleek helemaal vol roest en aanslag).
Hier de motor 1 met zicht op de uitwendige schade:

De motor liep plots zeer warm, en de impeller bleek gebroken, maar het is duidelijk dat voordien het uitlaatspruitstuk lekte…
Motor 2 via internet gevonden bij een werf (omgeving Amsterdam) motor was nagezien, niet gereviseerd (ongeveer 3.000¤). Meteen ook de kraag van de saildrive enz vervangen.
De 2de panne (motor weigerde te starten, net voor ingang kanaal Hansweert, voor Wemeldinge) eind seizoen leek enkel een koppakking, maar bleef warmlopen en dat kwam omdat de koelkanalen verstopt waren:

En de zuiger ook niet meer zo fris

En dan heb je twee motoren


Een vakman gevonden in België, die van beide motoren, met de nodige nieuwe stukken een “zo goed als nieuwe” heeft gemaakt.
Met gereinigde gezandstraalde koppen:

Mooie cilinders (gehoond):

En die nieuwe motor moet nog gespoten worden maar draait als een Zwitserse klok:

Ik wacht met ongeduld op de eerste proefvaart met de vernieuwde motor….
Goede raad: die direct gekoelde motoren kweken binnenin verdomde aanslag die de koelkanalen gaat verstoppen! Degelijk onderhoud, maar toch om de 10 jaar grondige revisie zegt mijn adviseur.
Vragen aanvullingen, bemerkingen? Laat maar komen…
Groet
chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 13 mrt 2009 21:49 #62689

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als je nu toch zo aan het sleutelen bent ,waarom niet gelijk een warmte wisselaar erop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 13 mrt 2009 22:15 #62699

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
kweet niet of dat zo'n eenvoudige klus is...
zijn die onderdelen courant verkrijgbaar?

ik zal de vraag aan mijn hersteller doorsturen

ik opteerde wel om de oude motorisatie te behouden, anders moest alles; fundatie, saildrive enz aangepakt
ebn het plaatje 2008 - 2009 motor draait toch rond e 6.000¤
hou je op de hoogte en neem dit ter harte

groet
chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 13 mrt 2009 22:20 #62702

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
De saildrive bindt je aan een gelijksoortige motor. Anders had je voor véél minder een gebruikte dan wel nieuwe motor kunnen aanschaffen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 mrt 2009 10:31 #62738

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
De saildrive bindt je aan een gelijksoortige motor. Anders had je voor véél minder een gebruikte dan wel nieuwe motor kunnen aanschaffen.

Er zijn pas stukken in de handel voor de vetus en sole motor die passen aan de bestaande sealdrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 mrt 2009 10:38 #62740

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dan begrijp ik hier iets niet ...... 8O
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 mrt 2009 10:44 #62741

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 mrt 2009 11:04 #62745

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dat had ik wel kunnen bedenken dat ze een pasplaat voor hermotorisatie zouden fabriceren. Dan bedoel ik dus ook dat ik daarom niet begrijp dat ons medeforumlid dit niet heeft meegewogen. Nu heeft hij voor 6000 Euro een weliswaar gereviseerde motor maar nog steeds met een buitenwater koelsysteem.
In de tijd van de zware gietijzeren blokken ging dat nog wel, maar niet meer in de huidige met alle lichte metaallegeringen die niet zo best op zout reageren. Een nieuw Beta blok kost plm 4000 euro. (basis Kubota).
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 mrt 2009 16:32 #62792

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als ik vanuit mag gaan dat die revisie goed is gedaan ,en hij zet er een warmte wisselaar op.
En ook de volgende keer als de motor heet word beter oplet.

Dan gaat die motor langer mee als de eigenaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 15 mrt 2009 16:26 #62891

Is die technieker toevallig van Eeklo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 15 mrt 2009 16:51 #62894

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
klopt,
voor een goed begrip: hij heeft enkel voor de grondige revisie NA de beide pannes ingestaan
de genoemde totale kosten zijn voor de ruilmotor, montage, demontage en nieuwe kraag saildrive enz... een beperkt stukje voor de revisie

het kostenplaatje moet je zien over seizoen 2008
* eerste panne, herstelling impeller, blijkt dat uitlaatstuk lekt
* demonteren motor (het motorruim in de 98AK is verdomd nauw)
* om het seizoen niet te verknallen; ruilmotor gekocht
* nazicht saildrive, montage motor
* tweede panne
tegen dan zijn er heel wat eur door de schouw geblazen...
en dan de revisie

misschien, als dan, indien we wisten dat er zonder nieuwe fundatie, en aanpasstuk saildrive een nieuwe kon geplaatst worden... binnen redelijke termijn...
was dat een beter optie geweest...
(op de werf wist men zo geen oplossing; men sprak van motor, fundatie, schroefas inlamineren enz...)
je moet het verhaal natuurlijk in al zijn stappen kennen

en achteraf kan je dan zeggen: er was misschien een betere oplossing...

zo gaat dat
chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 26 mrt 2009 23:43 #64422

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
naar aanleiding van jullie opmerkingen en een gelijkaardig voorbeeld op de werf heb ik een "martec" warmtewisselaar gekocht. zo wordt de motor zoetwater gekoeld en hoop ik nog voor jaaaren probleemloos te dieselen.
als geïnstalleerd geef ik meer nieuws.
't lijkt me technisch een keurig ding en inventief, plaatsbesparend in te bouwen.
groet
chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwart water bij 2300 rpm 13 mei 2009 21:13 #71539

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo,

Mijn motor (Volvo Penta MD11C) heeft altijd ongeveer 2000 rpm gedraaid. ik las in het boekje van de motor dat deze eigenlijk 2500 rpm zou moeten draaien. Nu heb ik aan dat verstelschroefje aan de motor gedraaid totdat die op 2300 rpm staat. (dit vond ik wel een mooi toerenaantal omdat de boot dan 12km/h gaat). Het varen ging prima, maar ik wou hem nog iets remmen.. dus ik zet de motor meteen uit en doe dat, toen ik hem weer op contact zette stond de temperatuurmeter aan het begin van het rode. is dit normaal omdat ik hem zo plotseling uitgezet heb? na volgas?

En mijn tweede vraag is, als de motor boven de 2000rpm komt komt er veel stoom uit te motor en is het koelwater wat uit de uitlaat komt zwart. De rook zelf is niet zwart.
Zou dit zijn omdat die altijd minder toeren gedraaid heeft?

Graag hoor ik advies van jullie!
Bij voorbaat dank en met zeer vriendelijke groet!
Niels Bos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 mei 2009 06:11 #71561

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hallo Niels, de situatie de je beschrijft komt wel vaker voor bij direct gekoelde motoren. Zolang de motor draait kan deze zijn warmte kwijt aan het koude koelwater wat er doorheen circuleert. Als je de motor na een tijdje vollast draaien uitzet loopt er geen koelwater meer door en wordt het resterende water opgewarmd, er komt immers geen koud water meer bij. Het is dan ook altijd verstandig om een dergelijke motor, na 'zwaar' gebruik, een tijdje rustig te laten draaien om de temperatuur te laten zakken. Verder kan het overigens geen kwaad dus je hoeft je geen zorgen te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 mei 2009 06:49 #71565

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
en achteraf kan je dan zeggen: er was misschien een betere oplossing...

Tja, als ik het allemaal had geweten.........Was ik bij moeders thuis gebleven!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 mei 2009 06:52 #71568

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Niels,

als ik jou was zou ik wel even de temperatuur van de uitlaat meten.
Eerst de motor een uurtje flink belasten, hard varen tegen max toerental aan, en dan meten hoe warm de uitlaat is, daar waar er net water in geinjecteerd wordt.
Mijn MD11D was dan bijna 250 graden, terwijl het onder de 100 moet zijn.
Komt door kalkaanslag in het koelcircuit. Ontkalken is dan nodig.
Bij mij begon de meter ook iets in het rood na afzetten, maar een jaar later stond hij altijd in het rood bij hard werken....
Leen een thermometer bij een werf of motorenbedrijf; die meten op afstand met een infrarood straaltje. Dat meten is 2 seconden werk, het lenen zal wat langer duren :lol:

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 mei 2009 09:27 #71602

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo!

Bedankt voor de reactie's!
Ja ik zal inderdaad eens voor zoon meter zorgen zodat ik de temperatuur op kan meten. Maar mijn motor blijft onder het volgas varen netjes op temperatuur. hij stijgt ook niet. Nou heb ik nog 1 vraagje, als mijn motor boven de 2000rpm uit komt, komt er zwart water uit? Zou dit nog in de uitlaat zitten omdat die nooit boven de 2000 rpm is gekomen?

Groetjes,
Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 14 mei 2009 11:02 #71615

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
De omschreven situatie klopt volkomen zoals ook sigdock beschrijft en de andere reacties.
Mijn MD11C had dit ook, temperatuur loopt bij het stilliggen op. Dit omdat er geen koelwater meer circuleert. Het stomen is ook normaal, de thermostaat gaat open op 45° en er komt dus meer en warmer koelwater. Het vuilere water komt wellicht ook daardoor (had ik ook) omdat het motorblok grondiger wordt gespoeld. En natuurlijk door de vervuiling van koelkanalen! Je ziet op de foto’s hoe erg het kan worden!
mocht het water echt vuil zijn, met olie vervuild, dan zijn het echter de klepgeleiders die olie in het koelwater doorlaten, vervangen dus (nu je de stukken nog kunt kopen!).
zoals ik eerder zei heb ik een warmtewisselaar laten monteren (zoals forumleden me hebben aangeraden, ik luister af en toe eens…); Martec (www.martec.se/) heeft types voor diverse motoren. Technisch degelijk, het enige mogelijks zwakke punt (maar ook met voordelen! Zie verder) is dat de eigenlijke koeling van het blok door een elektrisch pompje geschiedt! En dit niet-mechanisch onderdeel is mogelijks een zwakte.
Globaal zijn er niets dan voordelen:
* geen zoutwater meer in het blok,
* motor warmt op tot 75° wat betere verbranding en minder vorming van ketelsteen tot gevolg heeft (er zitten aangepaste thermostaat en temperatuurgever bij het pakket)
* bij het stilzetten kan je kontact aan laten staan en de koeling draait verder! Ik heb de indruk dat die temperatuurpiek zoals beschreven, wegblijft.
Ik zou dit ten zeerste aanraden! Maar wel na revisie of minstens grondige reiniging van de motor!
Dit zijn reacties na een eerste beperkte test. Dit weekend gaan we grondig testen en varen. Ik ben naar aanleiding van de diverse werken aan de motor er serieus ingevlogen! Met als gevolg dat :
* dieseltank gedemonteerd, gereinigd, nieuwe flens, niveaumeter, nieuwe leidingen,
* veel foutief herstelwerk terug functioneel gemaakt
*Wallas 1800 oliekacheltje uit 1979 gereviseerd en met eigengemaakte onderdelen weer 100% operationeel gezet,
* elektrische bilgepomp met self-made, aangepast aanzuigsysteem
* elektrobord vernieuwd, alle bekabeling waar nodig vervangen en nieuwe bij voorzien
* gasfornuis revisie!
* interieur; vernis, zetels overtrokken
* nieuwe glijders kajuitluik (zijn besteld)
* compas laten vullen en reviseren
* nieuwe buiskap, huik en stuurwielhoes (laten maken)
* lazy-jack en genuaneerhaler (alternatief voor rolfok)
* en nog meer
Ik kom er op terug in een afzonderlijk verslag, of zet het bij de betrokken rubrieken, neem dit weekend foto’s, ook van de motor!
Één anekdote alvast over foutieve herstellingen: de motorruimte, die erg krap is wordt geventileerd door een ventilator maar er is ook een aanvoer (beneden in de ruimte).
De aanvoerbuis bleek aangesloten op de ventilator van het toilet!!!
Met andere woorden als je het toilet ventileerde zoog je lucht uit de motorruimte! Voor de rest kan ik me niet voorstellen dat dit een goede luchttoevoer aan de motor gaf.
Liggend tussen achterkajuit en bakskist een leuk klusje om het weer recht te zetten.
Maar nu is’t een mooi scheepje!
chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 17 mei 2009 21:25 #72066

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo iedereen!

Hartstikke bedankt voor de reactie's! na een tijdje volgas water kwam er weer mooi blank water uit mijn uitlaat. Maar nu ben ik op het volgende probleem gestuit!

Het viel mij op dat er steeds meer water onder in de romp kwam te staan na het varen. Ik heb toen de motor gestart en zag een straaltje water lopen. Ik heb gekeken waar het water vandaan komt, en het komt van de plek waar de waterpomp op de motor gemonteerd zit. Weten hoe ik dit op kan lossen? volgens mij hoort op die lokatie van de pomp geen water te komen toch? Zou ik de pomp moeten vervangen of zou het ook aan de impeller kunnen liggen? Ik hoor graag een advies van jullie!

Met vriendelijke groet!

Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 17 mei 2009 21:30 #72070

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Loopt het uit een gaatje van de waterpomp of tussen de aansluiting van de waterpomp aan het blok?

In het eerste geval moet je nieuwe keerringen plaatsen en is er verder niets aan de hand. In het tweede geval moet je nog steeds naar je keerringen kijken, maar ook naar je motorolie of er geen water bij in zit.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 17 mei 2009 21:43 #72075

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo,

Nee het loopt echt tussen de aansluiting tussen de pomp en het motorblok.
Zijn die keerringen makkelijk te vervangen? en ik heb ook gelezen dat wanneer de pomp zijn capaciteit verliest, de nok vervangen moet worden. is dit gewoon de as?

Groetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 18 mei 2009 10:58 #72181

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
hoi!

toch even goed kijken! als het de dichting tussen motorblok en pompje is dan heb je:
a) olie die naar buiten lekt, of
b) water dat in de motor komt! dus slecht nieuws
je maakt enkel melding van water, wellicht lekt het pompje en zie je 't water erlangs lekken
ik heb bij m'n revisie een reserve pompje meegekregen, kan je foto's bezorgen van het ding en hoe 't in mekaar zit,
het lijkt me dat jouw probleem zich eerder in de pomp dan in de aansluiting op 't blok situeert
zoals reactie wallaby zei: olie nazien!
eventueel uitzien naar wisselpompje?

succes!
chris

NB: vernieuwde motor heeft dit weekend vier uurtjes probleemloos, constante temperatuur en 2000 toeren perfect gedraaid!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 18 mei 2009 15:40 #72220

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Keerringen vervangen is geen grote klus en is helemaal gemakkelijk te doen als je een goede handleiding hebt. Wel de goede keerringen gebruiken, je kan het type terug vinden door je type waterpomp op te geven bij een dealer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 02 juni 2009 07:43 #74073

  • Nanno
  • Nanno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Ook ik heb sinds gisteren een probleem met mijn MD11C.

Zondag was er nog niets aan de hand en koelde hij normaal, ook bij lang motorren bleef de temperatuurmeter netjes in het midden.
2e Pinksterdag zat de temperatuurmeter bij normale belasting (+/- 2000 toeren) na een kwartiertje al in het rood, het viel mij tijdens havenmanouvres op dat er toen geen koelwater uit de uitlaat kwam. Bij de sluis van Stavoren lang moeten wachten en de motor alleen indien nodig aangezet, eenmaal in de sluis de motor draaiende gehouden en toen viel mij op dat er WEL koelwater uit de uitlaat kwam. Na de sluis weer 2000-2500 toeren gaan draaien en toen liep de temperatuur weer op tot in het rood. In de haven nog even stationair laten draaien, er kwam weer koelwater uit de uitlaat en de temperatuur daalde netjes.

Welke oorzaak zou dit kunnen hebben?

Ik heb soms de indruk dat er wat lekkage is bij de waterpomp. Heb dit nog niet goed kunnen onderzoeken, maar zou dit iets met bovenstaand probleem te maken kunnen hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ervaringen met MD11C 02 juni 2009 08:54 #74080

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Verstopte koelkanalen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl