De omschreven situatie klopt volkomen zoals ook sigdock beschrijft en de andere reacties.
Mijn MD11C had dit ook, temperatuur loopt bij het stilliggen op. Dit omdat er geen koelwater meer circuleert. Het stomen is ook normaal, de thermostaat gaat open op 45° en er komt dus meer en warmer koelwater. Het vuilere water komt wellicht ook daardoor (had ik ook) omdat het motorblok grondiger wordt gespoeld. En natuurlijk door de vervuiling van koelkanalen! Je ziet op de foto’s hoe erg het kan worden!
mocht het water echt vuil zijn, met olie vervuild, dan zijn het echter de klepgeleiders die olie in het koelwater doorlaten, vervangen dus (nu je de stukken nog kunt kopen!).
zoals ik eerder zei heb ik een warmtewisselaar laten monteren (zoals forumleden me hebben aangeraden, ik luister af en toe eens…); Martec (
www.martec.se/) heeft types voor diverse motoren. Technisch degelijk, het enige mogelijks zwakke punt (maar ook met voordelen! Zie verder) is dat de eigenlijke koeling van het blok door een elektrisch pompje geschiedt! En dit niet-mechanisch onderdeel is mogelijks een zwakte.
Globaal zijn er niets dan voordelen:
* geen zoutwater meer in het blok,
* motor warmt op tot 75° wat betere verbranding en minder vorming van ketelsteen tot gevolg heeft (er zitten aangepaste thermostaat en temperatuurgever bij het pakket)
* bij het stilzetten kan je kontact aan laten staan en de koeling draait verder! Ik heb de indruk dat die temperatuurpiek zoals beschreven, wegblijft.
Ik zou dit ten zeerste aanraden! Maar wel na revisie of minstens grondige reiniging van de motor!
Dit zijn reacties na een eerste beperkte test. Dit weekend gaan we grondig testen en varen. Ik ben naar aanleiding van de diverse werken aan de motor er serieus ingevlogen! Met als gevolg dat :
* dieseltank gedemonteerd, gereinigd, nieuwe flens, niveaumeter, nieuwe leidingen,
* veel foutief herstelwerk terug functioneel gemaakt
*Wallas 1800 oliekacheltje uit 1979 gereviseerd en met eigengemaakte onderdelen weer 100% operationeel gezet,
* elektrische bilgepomp met self-made, aangepast aanzuigsysteem
* elektrobord vernieuwd, alle bekabeling waar nodig vervangen en nieuwe bij voorzien
* gasfornuis revisie!
* interieur; vernis, zetels overtrokken
* nieuwe glijders kajuitluik (zijn besteld)
* compas laten vullen en reviseren
* nieuwe buiskap, huik en stuurwielhoes (laten maken)
* lazy-jack en genuaneerhaler (alternatief voor rolfok)
* en nog meer
Ik kom er op terug in een afzonderlijk verslag, of zet het bij de betrokken rubrieken, neem dit weekend foto’s, ook van de motor!
Één anekdote alvast over foutieve herstellingen: de motorruimte, die erg krap is wordt geventileerd door een ventilator maar er is ook een aanvoer (beneden in de ruimte).
De aanvoerbuis bleek aangesloten op de ventilator van het toilet!!!
Met andere woorden als je het toilet ventileerde zoog je lucht uit de motorruimte! Voor de rest kan ik me niet voorstellen dat dit een goede luchttoevoer aan de motor gaf.
Liggend tussen achterkajuit en bakskist een leuk klusje om het weer recht te zetten.
Maar nu is’t een mooi scheepje!
chris