Arent schreef :
Tja.. Omdat het zwart-wit antwoord al is gegeven (met uitleg, gelukkig) ook een nuance:
Nog meer nuance dan? Dit geld overigens voor niet alleen voor matrix constrcuties, maar ook voor welke andere laminaatopbouw dan ook. Dus toch nog een beetje on-topic.
Je moet hier eigenlijk met verschillende hoedjes op naar gaan kijken: eigenaar, ontwerper, bouwer, verzekeraar (hiermee bedoel ik niet financieleverzekeraar maar de kwaliteitsverzekeraar). Die hebben allemaal andere verwachtingen en andere belangen.
De ontwerper doet aanames voor maximale belastingen en dan minimale materiaal eigenschappen om tot een voor dat bouwproject voordelige verhouding van sterkte, stijfheid, levensduur en schade risico te komen.
De bouwer weet niet welke aannames de ontwerper heeft gedaan en doet vaak een interpretatie van wat er gebeurt, daarnaast willen ze ze snel mogelijk werken en willen ze hun personeel zo gezond mogelijk en gemotiveerd houden (ik heb ook kielspanten in mogen lamineren op mijn knieeen zittend in de drek en ik ben het er mee eens dat het een absolute K-klus is).
De eigenaar wil iets wat lang mee gaat, waar hij blind op kan vertrouwen en waar geen omkijken meer naar is. Ik spreek hier even vanuit het oogpunt van de toerzeiler.
De verzekeraar wil iets wat makkelijk te inspecteren is en weinig kans heeft op verborgen gebreken.
Vanuit een bouwers oogpunt ben ik het dan ook volledig met al je punten eens. Vanuit een ontwerpersoogpunt vind ik het een beetje eng omdat je niet weet of het goed gedaan word. Vanuit een verzekeringsoogpunt vind ik het een nachtmerrie want achteraf en gedurende het gebruik van de boot valt er niets meer te inspecteren.
En met dat laatste punt zou ik het als booteigenaar voor langeafstandzeilen dus ook niet in mijn boot willen hebben, ondanks dat het in 99% van de gevallen gewoon goed gaat. Voor wedstrijdzeilen en lekker wat rondvaren op het ijsselmeer en zo voldoet het prima.