holtere schreef :
Dit zegt Jeanneau:
But Jeanneau Goes Two Steps Further.
The girder system designed into the liner, is created with dedicated special purpose fiberglass clothes to greatly enhance the stiffness of the structure and strength of the girder to resist bending and torsion.
Unlike the pan liner approach which is simply glued in with a hit or miss approach, the structural grid has the sections between the girders cut out, so the girder sections are glassed directly to the hull. This greatly improves the overall strength of the hull and eliminates the wracking and bending moments seen when there is only a pan liner. Years later, there will be no movement so windows won’t leak, bulkheads won’t move around and the boat will not creak and groan when encountering rougher conditions. Overall, this approach is stronger, and safer. You could get by with less—but why would you want to?
Juist, zo zou het moeten. Het voorbeeld van Eric is hoe het kan, maar hoe je het niet wilt. De 'pan' tegenover de 'girder' methode.
Overigens scheelt het zeker nog in tijd als je de hele binnenschaal mét stringers en spanten in een aparte mal lamineert en dan alleen de flenzen hoeft aan te lamineren. Een goed, ervaren team van plakkers heeft dat klusje snel genoeg geklaard. En daar hoef je niet heel lang voor krom te staan of op je knieën te liggen. De doorlooptijd van de romp is nog steeds korter dan de traditionele werkwijze.
Alles in de mal lamineren is structureel het allermooist, maar het blijft een waardeloze klus. Spanten en stringers mee injecteren is structureel fantastisch, maar evengoed geen pretje om te doen. Dan sta of lig je ook een mooie tijd krom. Het spant op onderstaande foto kostte me bijna een halve dag om droog klaar te maken. Dee injectie gaat daarna vrolijk mee met de rest, maar 4 uur op je knieën droge matten plakken is ook niet een pretje....
Op de werkvloer draait het uiteindelijk om snelheid en efficiëntie. Bewerkelijke, constructieve oplossingen delven daardoor nog wel eens het onderspit.
Eerde Beulaker had het in zijn dissertatie over de geschiedenis van de watersport over de emancipatie hiervan. Het feit dat boten betaalbaarder zijn geworden, heeft de watersport toegankelijk gemaakt voor een grotere groep mensen. Dat komt met een prijs....
De formule 1 win je niet met een productieauto; Dakar ga je niet rijden met een standaard 4x4. Onderscheid moet er zijn (aldus Beulaker)
Daarnaast vind ik de opmerking van Eric over de manier van kijken naar een ontwerp helemaal terecht; het hele proces van ontwerp en bouw van een boot loopt over zoveel schijven, je weet nooit wie er nu het hardst op de trom heeft geslagen of wie er leidend is geweest in dat proces. Als eindgebruiker moet je óf accepteren dat een bepaalde boot minder geschikt is voor een bepaalde toepassing, óf daar met studie, hulp van experts en misschien wel veel geld, je eigen weg in vinden.
Gr, Arent