Zo hier en daar viel het al op: wij hebben de Gotcha gekocht. We hadden gezien dat er nog genoeg werk in zat en hebben bewust die keuze gemaakt.
Vandaag is me het zoveelste kleine dingetje opgevallen en ik word er aardig gek van. En dus ook besloten dat alles wat los kan ook los gaat.
Er zijn een aantal grotere projecten aan de Gotcha. Aankomend weekeinde gaat het eerste startschot vallen en gaat de kuipbank en vloer onder handen genomen worden. De bank lekt. Het teak is er op gezet met epoxy, dat niet beschermd is tegen uv licht en nu dus verrot.
In de kuipvloer zit een scheur, die je hoort soppen als het heeft geregend.
Hiervoor moet de boot in een hal ivm met temperatuurcontrole. Ik ga proberen meteen nog wat dingen beet te pakken die uit het water beter gaan als er in. Aanpoten dus.
Ik zal ook heel veel vragen voor jullie hebben. Vrijwel alle experstises gaan voorbij komen. Bij het meeste heb ik een heel behoorlijk idee wat er moet gebeuren, maar met de inbreng van het ZF kan dat alleen maar beter worden.
Ik heb ontdekt dat de boot op zeer gedetaileerd nivo niet goed in elkaar zit. Het gaat dus niet over de grote dingen, zoals zeilen, mast of motor, dat zit echt wel goed, maar al die kleine dingen die er bij komen kijken.
Om maar even wat voorbeelden te noemen: zit ik te kijken naar de accu's, blijkt er eentje voor piet snot te staan. Die wordt alleen geladen, zit geen gebruiker aan. Haal ik de accuklemmen los, zit er zoveel roest tussen dat goed kontact uitgesloten was, haal ik de laadkabels los, zelfde verhaal. Loop ik de voeding van de marifoon langs, zitten er vier verschillende kroonsteentjes tussen, met vier draadjes.
Laat ik vandaag de dieseltank leeglopen, kom ik er achter dat de slangtule geschikt is voor 6 mm slang, terwijl de slang 10mm is, vervang ik een slang van het toiletdoorvoer, zit er geen slangtule maar een koperen pijpje, vraag ik me af waar toch dat water in de bilge vandaan komt, blijkt de kuipafvoer gebroken. En: ze lozen op huiddoorvoeren die echt onder water uitkomen. En dat terwijl er hoogteverschil genoeg is die afvoer boven de waterlijn te hebben, en zo verder en zo verder.
Het ergste is op dit moment dat ik me eigenlijk niet veilig voel op de Gotcha. Alles zit er op en er aan, maar is het wel goed onderhouden, of zit er kneiwerk onder? Die doorvoeren bijvoorbeeld. Ook het afwasbakje loost er op, via een T stuk, vlak bij de afsluiter. Ziet er uit als een koper pijp, gelast (maar niet onwaarschijnlijk gesoldeerd) in een dikkere koper pijp. Gelukkig gaat de boot donderdag uit het water, kan ik dat gelijk beetpakken.
Murphy is aan boord, en dan niet die gezellige wolbaal van Anjo.
Godzijdank zeilt de boot fantastisch en heeft de motor de hele SMR geen klap verkeerd gegeven, ziet de verstaging er goed uit heeft het schip potentie zat. Maar het is een project, het is me een project.....