Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Flytour restauratie

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 31 dec 2012 06:45 #352313

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :


Ik heb dus al leiogen/genuarails die verstelbaar zijn(kijk maar op de foto) deze zaten al op de boot toen ik hem kocht., aha... Er was verwarring over de betekenis van leiogen... Ik dacht dat dat bij de boeg zat.... :ohmy:
Maar zaten ze niet veel te ver naar achteren toe op de foto?

Wat lijkt jullie voor mij het verstandigst? Fok of Genua.
Deze boot heeft een grote kiel..
Ik ben geen race-zeiler en dat ding hoeft ook niet als een gek te gaan. Ik wil wel de vaste voorstag houden (7,5 m hoog en heel zwaar, geen doorgestoken mast)
Ik moet voor geen goud die kabeltjes in het dek, dus inderdaad met leuvers aan de stag.


Nu alleen de vraag nog wat voor soort zeil, iets te groot, erg of niet? Langer voorlijk dan origineel erg? Hoger getuigd ofzoiets :huh: Of luistert het allemaal niet zo heel nauw en is het goed als een genua zeil er gewoon redelijk goed op past en vrij goed achter de mast komt met de schoothoek? ..of dat ik een leuk goed passend fokje neem?

De leiogen die op je boot zitten zijn goed voor en genua!
Voor een kleinere fok zitten ze te ver naar achteren, tenzij je een fok gebruikt met een hoog zittende schoothoek.
Die fok moet je dan speciaal in laten meten of toevallig een vinden die past!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 31 dec 2012 08:29 #352337

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik ga wel eens kijken, ik laat in ieder geval die kabels weg.
Ik moet denk ik zoals Douwe zegt op zoek naar een specialere fok, of anders gewoon een genua erop.

Of ik ik maak er gewoon een dubbele leioog rail op, twee die meer vooraan zitten. :)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 dec 2012 08:31 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 16:32 #352612

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
alweer 2013...pff wat gaat het toch snel allemaal.....
Hopen dat het snel zomer wordt. :)

Zou het eigenlijk zo'n raar idee zijn om er aan beide kanten een twee leioog rails op te maken? De ene verder naar voren dan de ander?
Dan kan ik zowel op de fok als genua goed varen, stel dat ik ergens een compleet set zeilen koop waar fok en genua bij zitten...
Dan zou ik voor mezelf uiteindelijk uit kunnen vinden wat het prettigst vaart, een fok of genua..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 jan 2013 16:35 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 16:34 #352615

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Mooier is om de bestaande rail naar voren toe te verlengen
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 16:35 #352616

Fly-Tour schreef :
Zou het eigenlijk zo'n raar idee zijn om er aan beide kanten een twee leioog rails op te maken? De ene verder naar voren dan de ander?

dat is een heel goed idee!
en dan de voorste iets meer naar binnen, en beide naar achteren schuin (verder van het midden) weglopend.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 16:36 #352617

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dan zo je er een heel precies tegenaan moeten maken, tegen de kop van de ander aan, moet kunnen..

Tenzij je kant en klare rails kan kopen die zo lang zijn..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 jan 2013 16:39 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 16:38 #352619

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
waarom de ene meer naar binnen?
Is dat omdat een fok vaak wat meer naar het midden wordt getrokken met de schoothoek?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 jan 2013 16:39 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 16:49 #352622

Fly-Tour schreef :
waarom de ene meer naar binnen?
Is dat omdat een fok vaak wat meer naar het midden wordt getrokken met de schoothoek?
precies. met een fokje kun je hoger varen dan met een genua. maar alleen als de rail op de juiste plek zit.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 16:53 #352624

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
precies. met een fokje kun je hoger varen dan met een genua. maar alleen als de rail op de juiste plek zit.

aha juist ja, mijn zetes heeft ook de voorste schootogen dichter achter de mast zitten, als ik op de fok voer dan ging de schoot door de voorste en achterste ogen, en op de genua deed ik die alleen door de achterste ogen zodat het schoothoek wat ''hoger kwam'' ik vond hem op die manier beter zeilen ... alleen zaten de voorste schootogen zo dat de schoot daar ook wel doorheen kon op de genua, maar dat vond ik niet prettig zeilen.

De genua was bij deze boot een stuk minder lang in voorlijk lengte dan de fok, die kon tot bijna bij het valblok komen met de ooghoek.

@klusbaasje, dus met hoger varen met de fok bedoel jij sneller dan met de genua omdat de fok hoger komt en meer wind vangt..? :dry:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 jan 2013 17:18 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 17:25 #352638

Fly-Tour schreef :
@klusbaasje, dus met hoger varen met de fok bedoel jij sneller dan met de genua omdat de fok hoger komt en meer wind vangt..? :dry:

je hebt een geweldig talent om dingen anders te begrijpen dan ze bedoeld zijn, wist je dat? misschien moet je in de politiek gaan :woohoo:

hoger = hoger aan de wind, dus sneller bij je indewindse doel (als je tenminste de snelheid erin weet te houden, 'knijpen' ligt altijd op de loer!)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 jan 2013 17:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 17:35 #352643

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
de politiek in nederland, nou daar zitten al genoeg mensen die het niet begrijpen en anders begrijpen (en niet kunnen regeren) :evil: :evil: :evil:



...maar
ik snap het volgens mij al helemaal, je gaat wat sneller als je in de bezeilde sector schuin in de wind gaat. Dat vond ik met de zetes altijd moeilijk gaan met de genua, de ene dag voer ik gemakkelijker op de fok....en dat was toevallig als ik heel veel moest laveren en schuin in de wind voer om aan de andere kant van de plas te komen..
Halvewindse koersen en voordewindse koersen vond ik juist 10x beter met de genua.
De genua geeft in de indewindse situatie dus minder voortstuwing, dan de fok, ergens wel logisch als je het van boven gezien een beeld vormt, hoe dan de luchtstroom zou lopen ect.

De genua deed altijd moeilijk met naar de andere kant slaan, dan bleef ie weer half achter de mast kleven, dat had ik met de fok nooit.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 jan 2013 17:36 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 19:44 #352691

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8396
Kijk eens naar de inrichting van de lijogen van de Efsix. Hier wordt met een barberhauler gewerkt voor de fokkeschoot. Een mooi en zeer flexibel systeem dat maar weinig aan onderdelen vraagt. Een klein railtje dwarsscheeps met een oog er op, een lijntje hier doorheen met aan het losse eind een enkel blokje waardoor de fokkeschoot loopt. Het andere eind loopt door een klem en kan als zodanig gebruikt worden om de hoek van de schoot te veranderen. Door het railtje kun je de dwarsscheepse plaats van de fokkeschoot bepalen (Tbv aandewindse koersen / ruime koersen).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 20:09 #352699

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Jij bedoelt dus dat je dan de fok beter dwarscheeps kunt verstellen dan op de oude manier? jouw uitleg over klemmetjes en blokjes klinkt nogal verwarrend.

De onderdelen op zich zit ik niet zo mee, een railtje meer of minder ook niet, ik wou het graag zo houden zoals het bij de meeste van deze boten zit, een beetje simpel dus. Ik denk dat ik het beste uit ben om er een tweede rail aan te maken voor de andere, dan kan er ook goed op de fok gevaren worden. De tweede rail wel iets meer naar binnen natuurlijk.

Ik zou kunnen overwegen om de tweede rail bijna achter de mast uit te laten komen met het uiteinde, zodat je met het andere eind van de schoot de dwarsscheepse stand/positie van de fok beter kunt regelen, ik deed dat met mijn Zetes zeilboot ook, alleen die heeft een ronde mastvoet, waardoor de schoot er gemakkelijk langsglijdt en het dus niet nodig is dat de schoot vrij voorlangs de mastvoet kan bewegen, bij de Flytour is dit absoluut nodig als je met het andere eind van de schoot de dwarsscheepse positie van de fok goed wilt regelen. :dry: :unsure:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 jan 2013 20:25 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 20:34 #352703

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Plaatje van hoe het bij de efsix zit ter verduidelijiing van het verhaal van Koezt.
Wel minder geschikt om te combineren met genua en fok, omdat je de rail niet te ver achter je schoothoek wil hebben. Dan zou je al twee railtjes moeten monteren

Bijlage:

Bestandsnaam: Efsixbarbe...1-01.pdf
Bestandsgrootte:51 KB
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 20:48 #352708

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wybe, datzelfde wou ik dus bereiken met een tweede rail gewoon in de lengte, die tweede rail dicht achter de mast, zo kan de dwarsscheepse positie van de fok goed bepaald worden en met de achterste rail kan ik dan alsnog een genua bedienen.

Een rails dwars, zou bij een Flytour moeilijk gaan, omdat die geen dek achter de mast heeft en het gangboord smal is. Ik kan alleen rails in de lengte kwijt. Ik kan op de efsix manier bij verschillende zeilen de schoothoek niet goed bepalen.

Zie mijn plaatje ter verduidelijking van mijn idee.
Gegeven is dat er in het plaatje op de fok zou wordt gevaren als het ware.. en door het schooteind aan bakboord de dwarsstaande positie van de fok geregeld wordt en door het schooteind aan stuurboord de lengte positie uiteraard , moet zo toch aardig werken lijkt mij?

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 jan 2013 20:52 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 20:52 #352710

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Lijkt me een mooie oplossing zo. Wel zou ik de rails iets verder naar binnen plaatsen dan getekend.

Ps. Zit je schoothoek nou zo hoog of is dat ingetekend?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 20:54 #352711

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
ingetekend joh :P , er staat geeneens een mast op de boot, hoe kan ik zonder mast een zeil hijsen...? huh?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 jan 2013 20:56 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 20:55 #352713

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
dit nog ter verduidelijking van het plaatje:
Gegeven is dat er in het plaatje op de fok zou wordt gevaren als het ware.. en door het schooteind aan bakboord de dwarsstaande positie van de fok geregeld wordt en door het schooteind aan stuurboord de lengte positie uiteraard , moet zo toch aardig werken lijkt mij?


Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 jan 2013 20:56 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 20:59 #352715

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Nee, werkt zo niet.
Je moet geen spanning op je loefschoot zetten, daar wordt je zeilstand niet beter van.
Als je je schoothoek op de juiste plek intekend (zie pdf efsix) wordt het wel duidelijker.
Met de getekende rail heb je voldoende trimmogelijkheid overigens.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 01 jan 2013 21:08 #352717

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
maar hoe zou je dan in mijn situatie de stand van het zeil dwarsscheeps goed moeten bepalen? Ik twijfelde eigenlijk ook al aan de werking van mijn plan..
Dwarsstaande rails enz gaan het bij de Flytour niet worden.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 jan 2013 21:13 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 02 jan 2013 12:04 #352835

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
dus de stand van de fok komt vanzelf wel goed als er enkelt spanning staat op de lijschoot? onder de goede hoek natuurlijk.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 02 jan 2013 12:13 #352838

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Yep, dit systeem wordt op de meeste zeilboten toegepast, dus "dan zal het wel werken" :P
Het systeem zoals toegepast op de Efsix geeft je wel meer trimmogelijkheid, omdat je je "vliegende" leioog zowel in hoogte als breedte kan regelen, maar in de praktijk staat hij bij mij altijd zo ver mogelijk naar binnen.
Er zijn waarschijnlijk wel richtlijnen over waar je rail precies moet zitten, maar dat kunnen anderen je waarschijnlijk wel vertellen.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 02 jan 2013 12:22 #352841

wybeslot schreef :
Er zijn waarschijnlijk wel richtlijnen over waar je rail precies moet zitten, maar dat kunnen anderen je waarschijnlijk wel vertellen.
Voor boten die een onderwaterschip en tuig hebben dat goed hoog aan de wind kan varen zet je de leiogen op een hoek van 8 graden tussen hartlijn en voorstag. Voor een "normale" boot hou je dit omstreeks de 11 graden en voor een zware boot die lastig zijn rompsnelheid haalt, een breede tuigage heeft of een volle boeg terwijl openwater het vaargebeid is, dan ga je zelfs wel richting 16 graden. (alles vanuit het bovenaanzich gezien natuurlijk)

En voor de afstand tov je voorstag:
neem de halve voorlijk lengte van het zeil dat je gebruiken wilt, trek vanaf daar een rechtelijn over de schoothoek van het zeil en trek dat denkbeeldig door naar het dek. De plaats waar deze denkbeeldige lijn op het dek komt is zo ongeveer de optimale plaats van je leioog.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 jan 2013 12:24 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 02 jan 2013 12:34 #352843

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nou, dan kan ik in ieder geval die kabeltjes weglaten, daar ging het in hoofdzaak om, en dan maak ik die tweede rail erbij zodat ik op zowel fok als genua goed kan varen.
Als ik precies zo'n zelfde rail vind dan kan ik met een enkel leioog vooruit, ik kan hem dan van de ene rail af schuiven en op de andere rail zetten.
Dat scheelt doorhalen van de schoot als ik omschakel van genua naar fok, of andersom. Dan zet ik gewoon het leioog met schoot en al er nog doorheen op de andere rails. Mijn huidige rails wordt op het eind niet afgestopt, zo moet ik het dan ook laten bij de tweede rails.

Dan uiteindelijk het goede zeil zien te vinden, de genua moet een iets groter onderlijk (plusminus 40 cm langer) hebben dan origineel, of niet?
Een lange smalle fok wil ik er ook wel bij hebben. En natuurlijk het grootzeil..
De zeilen komen in principe als laatste, eerst alle andere dingen af maken, dek etc..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 02 jan 2013 12:40 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies gevraagd, houten dek Flytour opknappen. 02 jan 2013 12:54 #352848

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Erikdejong schreef :
wybeslot schreef :
Er zijn waarschijnlijk wel richtlijnen over waar je rail precies moet zitten, maar dat kunnen anderen je waarschijnlijk wel vertellen.
Voor boten die een onderwaterschip en tuig hebben dat goed hoog aan de wind kan varen zet je de leiogen op een hoek van 8 graden tussen hartlijn en voorstag. Voor een "normale" boot hou je dit omstreeks de 11 graden en voor een zware boot die lastig zijn rompsnelheid haalt, een breede tuigage heeft of een volle boeg terwijl openwater het vaargebeid is, dan ga je zelfs wel richting 16 graden. (alles vanuit het bovenaanzich gezien natuurlijk)

En voor de afstand tov je voorstag:
neem de halve voorlijk lengte van het zeil dat je gebruiken wilt, trek vanaf daar een rechtelijn over de schoothoek van het zeil en trek dat denkbeeldig door naar het dek. De plaats waar deze denkbeeldige lijn op het dek komt is zo ongeveer de optimale plaats van je leioog.

Erik, duidelijk verhaal.
Ik lees in je verhaal een plaats in lengterichting en een hoek, maar ik mis de plaats in dwarsrichting. Kan je daar nog wat over zeggen?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl