Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Renovatie Hydrovane windvaan

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 12:25 #837082

ilCigno schreef :
Omdat de waterdruk toeneemt met de diepte moet een roerblad naar onderen toe taps toelopen. Nog mooier is om het blad elliptisch toe te laten lopen


Leuk dat je in dit draadje ook wat kennis deelt, echter dit is niet de reden dat een hydrofoil soms taps toe loopt, rechthoekig of elliptisch planform heeft. Een elliptische load distributie geeft de beste lift/drag verhouding. Hoewel een elliptisch planform niet per definitie een elliptische load distributie geeft, komt het er aardig bij in de buurt.

Andere eigenschap is dat, wanneer het profiel gaat overtrekken, dit later gebeurt dan bij een rechthoekig planform, echter ook minder geleidelijk. De stuurman verliest dan opeens roerdruk; het is lastiger aanvoelen wanneer een deel van het blad al aan het stallen is bij een elliptisch profiel.

Voor je hydrovane zou elliptsich een goede keuze zijn dus, al zul je in de praktijk weinig verschil merken; zo'n automaat heeft geen "roergevoel" nodig!

Terug naar de renovatie maar weer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 12:26 #837083

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Sloe Gin schreef :
Bestaat er bezwaar om je roerkoning te verlengen?
Nou, dat is niet zo eenvoudig. Het is een gedraaide as waar je dan een stuk op zou moeten lassen en afdraaien. Maar het is de vraag of het handig is, hoe langer de as is hoe lastiger het wordt om het roerblad te plaatsen of te verwijderen. Ook mag je er van uitgaan dat Hydrovane hier goed over heeft nagedacht, het ontwerp bestaat immers al tientallen jaren. Ik hou de as dus zoals die is en moet ervoor zorgen dat het roerblad sterk genoeg is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 mei 2017 12:28 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 12:32 #837086

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb er geen enkel verstand natuurlijk van maar als je dan een pijp inlamineert in je roer welke over je roerkoning schuift? ('t is maar een idee en ik heb geen inzicht of dat kan)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 12:36 #837089

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Nachtvlinder schreef :
Terug naar de renovatie maar weer!
Dank voor deze aanvulling Nachtvlinder. Ik wilde het allemaal niet al te theoretisch maken, maar je hebt uiteraard volkomen gelijk. Niet dat het in dit geval iets uitmaakt, maar voor het ontwerp van een hoofdroerblad is het benaderen van de elliptische vorm wel degelijk de moeite waard. Waarbij ik zelf een warm voorstander ben om dit vooral in de trailing edge te zoeken en de leading edge zo recht mogelijk te houden. Maar dat gaat allemaal wat te ver voor dit draadje.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 12:42 #837090

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Sloe Gin schreef :
Ik heb er geen enkel verstand natuurlijk van maar als je dan een pijp inlamineert in je roer welke over je roerkoning schuift? ('t is maar een idee en ik heb geen inzicht of dat kan)
Dat is wat ik ook doe, zie de tekening. Uit sterkte oogpunt zou een RVS pijp het beste zijn, echter de passing om de roerkoning (Das=28,5mm) komt vrij nauw. Dit vraag om een dikwandige RWS pijp die dan inwendig afgedraaid moet worden - lastig te krijgen en duur waarschijnlijk. Ik kijk dus ook naar een pijp van PVC, die kan ik makkelijker zelf inwendig de juiste passing geven. Qua sterkte uiteraard een heel stuk minder.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 13:20 #837096

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik neem aan dat je die pijp bedoeld van 400mm.

Kijk anders eens of je iets van POM kan laten draaien. Ik denk eerlijk gezegd dat de kosten je behoorlijk mee zullen vallen.
Als je me de maten geeft kan ik wel even voor je informeren en desnoods kan ik het dan meenemen voor je naar Ipswich.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 15:08 #837124

IlCigno,

PVC pijp is een erg slecht plan. Epoxie plakt er niet aan.

Wat is de functie van de buis? Wil je het blad afneembaar hebben? Waarom lamineer je niet zelf een buis uit weefselsok om de koning heen? Gewoon een boterhammenzak, inpaktape of vuilniszak er om heen om te kunnen lossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 16:09 #837135

De hechting tussen pvc en epoxy is inderdaad niet super, maar bij goed grof schuren (en eventueel kort "oxideren" met een brander) is de hechting voor veel toepassingen wel voldoende
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 18:00 #837165

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
ilCigno schreef :
Dat vind ik toch wel riskant. Het laminaat draagt flink bij aan de sterkte en ik overweeg zelfs om in de flanken nog een strook UD carbon op te nemen. Met name het bovenste gedeelte wordt flink belast; de roerkoning steekt slechts 130mm in het blad wat een groot moment oplevert.

Laminaat aan de buitenkant geeft enkel extra weerstand tegen buigen over de lengte van het blad. Het hout zal de compressie moeten kunnen weestaan die het buigend moment teweeg brengt. Of je moet tussen de as en het hout laminaat aanbrengen dat zal de last over een groter oppervlakte verspreiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 18:03 #837169

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Het blad moet inderdaad afneembaar zijn, excuus dat ik dat niet eerder genoemd had. De functie van de buis is enerzijds een mooie ronde schacht te creëren, anderzijds om de krachten in het blad wat te spreiden. Al zal dat laatste alleen gebeuren als de schacht zeer stijf is - lees van RVS.

De suggestie van Bas om de schacht te lamineren vind ik wel een hele goede, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Daarmee kan ik in ieder geval een hele mooie passing krijgen en kan ik de hechting ook optimaliseren. Ga ik even op broeden!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 18:05 #837171

Wacht ff , je gaat toch niet een zich ruim bewezen werkend systeem aanpassen?
Als je alle adviezen van de experts gaat volgen hier zit je dalijk met een bomvrije windvaan van 50 kilo weegt, of eentje van titanium. . Hou t simpel, is mijn advies als niet expert.. Het is niet dat je er 5000 mijl mee gaat varen toch, of wel?
En zo ja kan je na 1000 mijl nog es een evaluatie doen.


Overigens wel veel hoor die 30 kilo nu! Ik pak mijn komplete windvaan zo uit de as en leg 'm binnen met 1 hand. zwaarder dan 20 kilo is tie zeker niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 mei 2017 18:07 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 18:21 #837175

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Maak je geen zorgen Rooz, ik kan prima mijn weg vinden tussen alle adviezen hier. Sterker nog, ik stel ze zeer op prijs.

@SloeGin, dank voor je aanbod, maar gezien het voorgaande denk ik niet dat ik voor POM moet kiezen, daar hecht epoxy nog veel slechter aan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 18:34 #837176

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
ipv lamineren kan je ook epoxy met een goede vul stof (coidial silica) gebruiken. Eerst je blad maken mooi overmaatse holte er in maken kan van te voren als je het blad uit twee helften maakt. Om de passing met de as te maken as polijsten in waxen / van lossingsmiddel voorzien. Vervolgens vullen met epoxy met vul stof. dit geeft een 100% passing. Moeilijkste is dan de as goed in het te ruime gat positioneren. voordat je het epoxy met vulstof mengsel erbij giet. Het nadeel van afneembaar op een ronde as is dat al de torsie kracht tussen het blad en de as door de borging overgebracht moet worden. Dat is mijn inziens dan de zwakste schakel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 22 mei 2017 18:37 #837177

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Goed bezig, Timo. Volg het draadje met veel interesse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 23 mei 2017 11:29 #837379

Mooi project! Heb er alle vertrouwen in dat ook dit weer helemaal strak en werkend op je boot komt. Ik volg met belangstelling.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 23 mei 2017 11:51 #837389

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Leuk om te lezen dat jullie het ook interessant vinden.

Mijn to-do lijstje ziet er nu als volgt uit:
- het doek van de vaan ontbreekt.
- het roerblad ontbreekt.
- RVS boegpen roerblad ontbreekt.
- knop kantelmechanisme vaan is kapot.
- het mechanisme om de vaan in de wind te draaien is kapot en verouderd. Dit bestaat uit een soort pullie met een set trek- en duwkabels. volledig demonteren en vervangen door een eenvoudige klem. (nou ja, bijna klaar dan)
- Beide brackets waarmee de windvaan op de spiegel gemonteerd zit ontbreken.
- het lager van de roerkoning loopt stroef. Demonteren en schoonmaken.
- de kunststof kap over het mechanisme ontbreekt. Die laat ik er voorlopig maar af. Volgens mij alleen een cosmetische functie.
- het kunststof mini helmstokje is afgebroken. Vervangen door alu buis.
- de alu buizen van de vaan zijn krom. Rechtbuigen.
- veertje instelknop is kapot
- alle alu gietstukken zijn vuil en verweerd.

Er is wel iets bij gekomen:
- De kunststof kraagring die als stop dient voor het roerblad is gebarsten.

Dit is een bekend probleem, bij nieuwere Hydrovanes is deze vervangen door een RVS exemplaar. Ik heb forummer PetervdW bereid gevonden om deze ring in RVS na te maken. Echt superblij mee!



De grootste uitdaging die ik nu nog zie zijn de brackets waarmee de windvaan aan de boot vast zit. Deze zijn heel specifiek en niet zomaar te koop. Er zijn een paar oplossingsrichtingen:
- de vorige eigenaar gaat nog eens goed zoeken, wellicht komen ze nog boven water. Ik ben bang dat ze zijn blijven zitten aan de boot waar de windvaan van was. Deze boot is waarschijnlijk ooit gezonken en gesloopt;
- nieuw bestellen bij Hydrovane - erg duur, honderden euro's. Vele malen duurder dan de hele vaan tot nu toe gekost heeft;
- zelf ontwerpen en laten printen en/of CNC frasen.

Wat het gaat worden weet ik nog niet, eerst maar eens afwachten of de vorige eigenaar nog iets kan vinden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 23 mei 2017 13:43 #837424

Heb je foto's van het contradeel (wat je ng wel hebt)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 23 mei 2017 13:51 #837426

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Timo,
Hoe zien die brackets eruit? Een afbeelding of schets zou veel duidelijk maken om daar een oplossing voor te epibreren.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 23 mei 2017 14:03 #837431

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik zal nog foto's maken van de delen die ik wel heb. Maar onderstaande plaatjes maken het misschien ook al duidelijk. De omcirkelde delen ontbreken bij mij.





Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 23 mei 2017 14:21 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 23 mei 2017 14:38 #837439

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Die onderste lijkt enorm veel op een Buis koppeling. Als je buis dia meter overeenkomt zou dit een goedkope oplossing zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 23 mei 2017 15:01 #837443

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Kijk, en een klein verloopbusje om aan de goede diameter te komen is ook geen probleem. Trouwens, om die oortjes van RVS te maken lijkt me ook niet zo moeilijk. Alleen niet zo mooi. Hoewel, sommigen kunnen geweldig po!ijsten.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 23 mei 2017 15:24 #837447

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
NOA heeft ook handige bevestigingsbeugels
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 28 mei 2017 00:26 #838427

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Omdat foto's een wat beperkt beeld geven heb ik deze korte video gemaakt van de Hydrovane.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 29 mei 2017 07:06 #838673

Duidelijk filmpje ilCigno, leuk om de werking op deze manier te zien. :)
Niets leuker dan oude dingen een nieuw leven te geven.

Succes met je project!
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie Hydrovane windvaan 08 juni 2017 20:47 #841981

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Weer even een update over de vorderingen met de Hydrovane. Eerder toonde ik de gebarsten kunststof ring die onderaan de roerkoning zit. Nou, dat kan ik ook van mij lijstje afstrepen. Medeforummer PetervdW heeft wederom een huzarenstukje verricht door uit RVS een perfect passende ring voor mij te draaien. En als ik zeg perfect passend, dan bedoel ik dat ook: ik dacht zelf even dat ik de ring om de as zou moeten krimpen, maar hij glijdt er exact overheen. Voorzien van een keurig RVS borgboutje zit de ring muurvast op z'n plek. Hulde voor dit vakmanschap! Oud en nieuw naast elkaar:



Ik heb ook een begin gemaakt met het roerblad. Over het ontwerp hiervan had ik in een eerdere post al eens geschreven. Bij mijn streven om de kosten zo laag mogelijk te houden heb ik gebruik gemaakt van (watervast) multiplex platen die ik nog in de schuur had staan. Dat waren wel platen van twee verschillende diktes, maar dat maakt natuurlijk niet uit.



Voor de middelste plaat van het houtpakket had ik geen plaat meer die groot genoeg was, dus die bestaat uit meerdere puzzelstukken. Dat is niet erg, de middelste plaat zit op de neutrale lijn en er komt dus nauwelijks kracht op te staan bij buiging van het blad.



Door het CAD ontwerp op ware grootte uit te plotten en met spuitlijm om het hout te plakken is de maatvoering een makkie. Door de platen eerst ruim uit te zagen kon ik het hele pakket in één keer op de zaagmachine 'langs de lijntjes' op maat zagen. De platen zijn dan al grotendeels op elkaar gelijmd met epoxy, de twee helften zitten met tijdelijke schroeven aan elkaar.



Het roerblad zit niet vast op de roerkoning, maar kan verwijderd worden. Er moest dus een mooi ontvangstschachtje in het blad gemaakt worden. Omdat een PVC 32mm buis met een klein beetje uitschuren perfect passend bleek, heb ik niet verder naar betere/fraaiere/sterkere oplossingen gezocht. Door de onderkant dicht te maken wordt voorkomen dat er epoxylijm in de schacht komt.



De ruimte in het hout voor het PVC buisje is met een bovenfrees uitgefreesd. Het hoeft niet mooi rond te zijn, de epoxylijm vult alle hoekjes en gaatjes op.



Dan is het een kwestie van de twee helften op elkaar lijmen en met heel veel lijmtangen en nog wat schroeven (anders verschuiven de helften ten opzichte van elkaar) te fixeren.



Het buisje had ik afgesloten met een rubber stop, anders loopt er gegarandeerd epoxy in en dat moet je misschien met veel moeite er weer uit zien te halen.



Van te voren had ik een ontspanningsgaatje geboord naar de holte waar het buisje ingelijmd werd, om te voorkomen dat de epoxy daar nergens naar toe zou kunnen en wellicht de ingelijmde bodem er uit zou persen. Het geeft vertrouwen dat er dan inderdaad epoxy uit dat gaatje stroomt bij het inklemmen.



Tot zo ver weer even, de volgende stap is het terugschaven van deze enorme klont hout tot een mooi geprofileerd roerblad.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 juni 2017 19:00 door ilCigno. Reden: Dubbeling roerontwerp verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl