JotM schreef :
Voor beiden (en YB) probeer ik het nog een (laatste) keer.
Het gaat mijns inziens niet om het afdragen van de energie. (En dan bedoel ik met name de kinetische energie van schip minus kiel, geen "energie van de klap op de rots"; het gaat om een aanvaring met een rots niet om detonatie van een exploderende rots oid) Of, zoals ik het eerder verwoordde, "Waar de energie uiteindelijk blijft is m.i. maar matig interessant".
Het gaat mijns inziens om het verschil in impuls van schip minus kiel.
Aangezien impuls, in tegenstelling tot energie, geen scalar is gaat "duiken" je niet helpen. De enige weg die ik zie is via de kiel-rompverbing en kiel naar de rots.
En aangezien, zoals 3Noreen al aanduidde, impuls de integraal van kracht (ook geen scalar) over tijd is, doet de stijfheid en de daarmee samenhangende beschikbare tijd voor de vertraging ertoe vwb de optredende reactiekrachten.
De lengte van de mast doet er zelfs toe.
Ik snap echt wel dat er een kracht nodig is voor een impulsverandering, hoor. En als een massa een verandering van snelheid ondergaat dan heb je een kracht nodig (2de wet van Newton). Impulsverandering is de integraal over Fdt. Ook allemaal duidelijk. Maar wat nu de vraag dus is: over welk tijdsdomein ga je nu integreren? En hoe groot is die verandering van impuls bij aanvang van de botsing? Als het zwaartepunt van de boot over een zekere afstand in rechte lijn door blijft varen met een zekere snelheid, dan neemt die nog impuls mee. Dan is het verschil in impuls tussen vóór en na de botsing dus minder groot dan wanneer alle impuls verdwenen zou zijn. Dat laatste geldt alleen voor het aanrakingspunt van de kiel, in dit geval, met de rots. Voor het punt van aanhechting van de kiel aan de romp geldt dat niet, want die blijft gedurende een zekere tijd nog impuls in dezelfde richting behouden. Dat moet, want anders kan de boot geen rotatie ondergaan. Dus niet alle impuls die de boot bij aanvang van de botsing heeft gaat in Fdt zitten. dat is 1, denk ik. Dan het tijdsdomein waarin het verschil van impuls verwerkt gaat worden. Is dat nul? Dat lijkt mij niet, maar kan wel erg klein zijn. Dat hangt er van af hoe lang het duurt dat de boot de kiel in zijn bewegingsrichtingverandering gaat volgen. Is de verbinding heel erg stijf, dan een heel kort tijdsdomein en dus een grote kracht. Maar heel stijf kan ook heel sterk betekenen en dus in staat zo'n kracht te verwerken (ook weer ingewikkeld, want dat gaat dan natuurlijk weer op moleculair niveau, nu ja..). De vraag is dus eigenlijk: wie wint het? Ik denk dat als je het aanhechtingspunt heel sterk maakt en daardoor ook heel stijf, dat dan een ander deel van de boot dat tijdsinterval gaat vergroten, net zo lang totdat alle impuls is verwerkt. Net zoals de heel erg stijve kiel dat naar de romp toe doet. Daarom denk ik dat je op die manier een boot een grotere kans geeft om zo'n klap met weinig schade te laten overleven. Ik denk dat als de boot bij het aanhechtpunt van kiel naar romp erg flexibel is, dat dan dat punt alle impulsverandering ondergaat (grote beweging in dat deel van de romp dus) en dan moet je ook maar afwachten wat wint: (gebrek aan-)stijfheid of (bijbehorend gebrek aan-)sterkte?