Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: reparatie, modificatie kiel "Water"

reparatie, modificatie kiel "Water" 07 juli 2019 06:37 #1061396

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4758
JotM schreef :
3Noreen schreef :
Dan heb je een hoeveelheid energie positief t.o.v. je aanvaringspunt en een hoeveelheid negatief. Direct na de klap is er nog over de positieve bewegingsenergie min de negatieve energie.
Negatieve kinetische bestaat niet, tenzij de snelheidsvector een imaginaire component heeft. :)

Stom van mij. Dank voor de terechtwijzing. In al mijn naïviteit een onkunde dacht ik te weten dat de kinetische energie gelijk was aan 1/2mv2 Waarbij de snelheid een vector was met een grote en een richting. Maar misschien zit de kern van wat ik niet begrijp in een oneindig star lichaam wat het schip zou moeten zijn om geen energie te kunnen opnemen. Ik ken ook eigenlijk geen materiaal wat geen elasticiteit heeft.
Het is beter dat ik deze discussie ongestoord aan de deskundigen overlaat. Het is ook niet voor mij van toepassing. Mijn zwaard heeft een crushbox.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 07 juli 2019 06:48 #1061397

Erikdejong schreef :
Er is geen probleem, dus waarom zo ongelovelijk moeilijk doen over een oplossing?


Nieuwsgierigheid, willen weten hoe het werkt, mechanismen begrijpen. Ben zelf al even afgehaakt hier, maar hoop op een lekenconclusie zodra de deskundigen het eens zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 07 juli 2019 06:53 #1061402

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 940
3Noreen schreef :
JotM schreef :
3Noreen schreef :
Dan heb je een hoeveelheid energie positief t.o.v. je aanvaringspunt en een hoeveelheid negatief. Direct na de klap is er nog over de positieve bewegingsenergie min de negatieve energie.
Negatieve kinetische bestaat niet, tenzij de snelheidsvector een imaginaire component heeft. :)

Stom van mij. Dank voor de terechtwijzing. In al mijn naïviteit een onkunde dacht ik te weten dat de kinetische energie gelijk was aan 1/2mv2 Waarbij de snelheid een vector was met een grote en een richting.
Uitdaging voor vanmorgen: kwadrateer die snelheidsvector op zo'n manier dat je een vector overhoudt. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 07 juli 2019 07:01 #1061404

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Thijsnoort schreef :
Hoi Mannen,

Ik wil niet heel vervelend zijn maar; is er schade? Ja k#t, herstellen en verder varen. Nee? Verder varen blij zijn en niet zeuren.

Ja, er was schade. Ik moest een mayday uitzenden omdat ik mijn bemanning in gevaar had gebracht door tegen een rots te varen, waardoor de kiel een gaatje in mijn boot had geboord.
En dus herstellen. Maar zo zit ik (helaas) niet in elkaar. Ik vind dat mijn boot een grondberoering zonder veel problemen zou moeten kunnen doorstaan. Dus heb ik besloten de constructie van de verbinding kiel-romp te wijzigen. En dan begint het gehannes dus. Wijzigen, maar hoe? Welke materialen? Hoe gedimensioneerd?
Ik kan zelf wel een klein beetje rekenen en heb ook wel een klein beetje verstand van dit soort zaken, maar ik ben geen techneut. Voor mij is dit werk geen routine. En ik wil het wel echt goed doen!
Nu zijn er een paar mogelijkheden:
- Doe het gewoon zelf en je ziet wel of het werkt. Vind ik geen goed plan.
- Laat het een gerenommeerd bedrijf doen. Kan goed gaan, maar dan weet je eigenlijk ook niet zeker of die mannen en vrouwen wel echt weten wat ze doen. In mijn haven zijn mensen die dit soort werk regelmatig doen, maar hen zou ik het zeker niet willen laten doen en ik zou er ook geen vertrouwen in hebben. Daarnaast kan dit erg kostbaar worden. Ook een plan dat af valt dus.
- Zelf doen en zelf alles uitrekenen. Nu is het zo dat ik een klein beetje weet wat ik kan en wat ik niet kan, omdat ik de rest van de boot ook geheel verbouwd en veranderd heb. Eigenlijk is niets meer origineel, ook de constructie niet. Maar een kiel-romp verbinding? En dan ook nog een keer beter doen dan zoals Klaas Kremer het bedacht had? Hmmm. Toch maar proberen wat hulp te krijgen. Hier op het forum. En dat kan! Er zit hier heel veel kennis, expertise en ervaring. Dus dit vond ik het beste plan.
Sorry als mensen de discussie soms wat ver vinden gaan, maar ik vind het ontzettend interessant! Alle bijdragen, overigens ook die van mensen, zoals voorgaande bijdragen: 'doe niet zo moeilijk". Ik vind het niet niks om een constructie, die door een professionele en bekende ontwerper is bedacht te wijzigen en dan ook nog te denken dat je die gaat verbeteren. Dat kan best, niemand is onfeilbaar, maar dan moet je dus wel een beetje je best gaan doen. Hopelijk heb ik dat gedaan...
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 07 juli 2019 07:25 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 07 juli 2019 07:03 #1061405

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4758
JotM schreef :
3Noreen schreef :
JotM schreef :
3Noreen schreef :
Dan heb je een hoeveelheid energie positief t.o.v. je aanvaringspunt en een hoeveelheid negatief. Direct na de klap is er nog over de positieve bewegingsenergie min de negatieve energie.
Negatieve kinetische bestaat niet, tenzij de snelheidsvector een imaginaire component heeft. :)

Stom van mij. Dank voor de terechtwijzing. In al mijn naïviteit een onkunde dacht ik te weten dat de kinetische energie gelijk was aan 1/2mv2 Waarbij de snelheid een vector was met een grote en een richting.
Uitdaging voor vanmorgen: kwadrateer die snelheidsvector op zo'n manier dat je een vector overhoudt. :)

Zie je wel, Ik heb er geen verstand van. Vanmorgen geen tijd. Ga zo zeilen.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 07 juli 2019 07:08 #1061409

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 940
Pas om tien uur afgesproken in de haven dus tijd zat. :)
Voor de stilte momenten met de wind rond je hoofd: je opties zijn het inwendig en het uitwendig product.
Als je een vector met zichzelf vermenigvuldigt leidt het één tot een scalair, het ander tot de nulvector. Zeilse.
Laatst bewerkt: 07 juli 2019 07:09 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 07 juli 2019 07:28 #1061418

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4390
steef ton schreef :
en toen had m'n scheepje weer een kiel

Nog wel een en ander te doen: pijpjes om bouten en netjes ingieten, al het ijzerwerk er weer af slijpen, gaatje dichtlassen en gladslijpen, primer er op, antifouling schuren en nieuwe er op, zonnepaneel mastjes achterop, schilderen, binnen nieuwe vlonders maken en ook schilderen, etc, etc, maar toch, licht aan het eind van de tunnel en in mijn omgeving vertel ik nu: bijna af...
edit: och, mooi scheepje he? :) :P

Idd, mooi scheepje! Komt er 1 mastje achterop -of een hele brug ?
Mooie gejatte ondertitel moet hier nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 07 juli 2019 07:29 #1061419

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4758
JotM schreef :
Voor de stilte momenten met de wind rond je hoofd: je opties zijn het inwendig en het uitwendig product.

Ooit in een vorig leven vond ik dat erg boeiende vragen. Maar in mijn studietijd kwam ik er achter dat je maar 1 leven hebt en er veel belangrijkere vragen zijn om mee bezig te houden. Ik ben bovendien gewoon maar en timmerman en voel me daar gelukkig bij. En als ik een balk uit mijn klauwen laat vallen dat hij nooit op mijn hoofd valt maar dat de kans groot is dat hij op mijn tenen valt.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Laatst bewerkt: 07 juli 2019 07:32 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 07 juli 2019 07:34 #1061422

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
nardus schreef :
steef ton schreef :
en toen had m'n scheepje weer een kiel

Nog wel een en ander te doen: pijpjes om bouten en netjes ingieten, al het ijzerwerk er weer af slijpen, gaatje dichtlassen en gladslijpen, primer er op, antifouling schuren en nieuwe er op, zonnepaneel mastjes achterop, schilderen, binnen nieuwe vlonders maken en ook schilderen, etc, etc, maar toch, licht aan het eind van de tunnel en in mijn omgeving vertel ik nu: bijna af...
edit: och, mooi scheepje he? :) :P

Idd, mooi scheepje! Komt er 1 mastje achterop -of een hele brug ?

Achterop komen twee korte carbon mastjes (ééntje 1,2 m hoog en één 1,5 m hoog), in een pocket. Beide mastjes worden wegneembaar. Aan beiden komen 2 50W zonnepanelen, die kantelbaar zijn en draaibaar om het mastje. Op het hoge mastje komt een extra VHF-antenne. Ik zal weer een foto plaatsen als ze er op staan.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 07 juli 2019 07:36 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 07 juli 2019 20:01 #1061581

3Noreen schreef :
JotM schreef :
Voor de stilte momenten met de wind rond je hoofd: je opties zijn het inwendig en het uitwendig product.

Ooit in een vorig leven vond ik dat erg boeiende vragen. Maar in mijn studietijd kwam ik er achter dat je maar 1 leven hebt en er veel belangrijkere vragen zijn om mee bezig te houden. Ik ben bovendien gewoon maar en timmerman en voel me daar gelukkig bij. En als ik een balk uit mijn klauwen laat vallen dat hij nooit op mijn hoofd valt maar dat de kans groot is dat hij op mijn tenen valt.



:laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 09 juli 2019 07:45 #1062052

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Van te voren pijpjes gemaakt. Ze zijn glas van binnen en carbon van buiten. Glas van binnen om geen elektrolytische corrosie te krijgen tussen het zink, staal en het carbon. Ik denk trouwens wel dat het laatste erg meevalt, want carbon staat wel bovenaan de lijst, maar geleidt natuurlijk lang niet zo goed als een metaal. Maar goed, dat terzijde en voor de zekerheid toch maar glas om de boel te scheiden. Pijpjes om bouten heen en volgieten maar. Zo kan de kiel later eventueel makkelijk van de romp gescheiden worden (op een gecontroleerde wijze).



edit. Plaatje vergeten:





tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 09 juli 2019 07:54 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 09 juli 2019 07:55 #1062054

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4758
Een in Arnhem gebouwde boot heeft zijn kiel verloren door contact tussen carbon en kielbouten.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 09 juli 2019 08:02 #1062057

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Maar dan is er toch ook zeker (zee-)water bij geweest, denk ik?
Als er bij deze bouten (zee-)water bij komt, dan heb ik ook water in mijn boot, want dat kan langs de pijpjes zo doorstromen naar boven. Er zit een dikke rubber (industriëel rubber, speciaal voor zwaarbelaste verbindingen) tussen kiel en romp. Er komt dus geen (zee-)water meer bij de bouten, of anders heb ik nóg een ander probleem.
Maar daarnaast dacht ik maar geen extra risico te nemen door de pijpjes van binnen van glas versterkt epoxy te maken.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 09 juli 2019 08:03 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 14 juli 2019 16:34 #1063449

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
stand van zaken. Kiel zit er onder, kielbouten zijn ingegoten en nu bezig om de verticale carbon staafjes er in te plakken. belangrijker vooraan (zie de foto) dan achteraan, denk ik, maar doe het toch allebei. Ben nu toch bezig.

tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl