Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Ontward

Refit Ontward 02 sept 2020 09:00 #1202176

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Sinds mei 2019 ben ik de eigenaar van een Waarschip 725 dat luisterde naar de prachtige naam "Ward" en inmiddels is omgedoopt tot "Ontward".

Afgelopen maanden (mei t/m half juli) ben ik bezig geweest om de boot van wat TLC te voorzien. In dit draadje kan het werk van de afgelopen maanden en van wat nog komen gaat gevolgd worden.

Eerst maar even een plaatje van de boot ten tijde van de aanschaf:






Mooie jonge 8 PK Yamaha achterop, lakkwaliteit van dek en romp redelijk (en spuuglelijk), zeilen waren al oud toen de huidige eigenaren de boot 20 jaar geleden kochten, praktisch nieuwe kussens, comfortseats, diepte/log/kompas. Bij bezichtiging alle luiken, deksels en banken open getrokken en niks geks aangetroffen. Dusse... laten we het maar doen!

Bij de overdracht nog een mooie fles Berenburg overhandigd om het verdriet van het afscheid te verzachten...


Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 09:42 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 09:03 #1202177

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Mooi bootje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 09:21 #1202180

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Vorig jaar zijn we in de zomer gelijk een weekje meegevaren met de frieslandtocht van de Waarschippers-vereniging. Hartstikke leuk, zeker voor onze dochter die lekker met de andere kinderen kon stoeien, meevaren. zwemmen etc.

De oude zeilen bleken inderdaad oud te zijn, het grootzeil bleef stug (nou ja, flapperig) in een soort s-vorm zitten. Ook zonder fok of genua. Die heb ik maar op klus-, vervang- en wensenlijst gezet. Net als nieuwe schoten en vallen; die hadden er ook geen zin meer in.

Tijdens het zwemmen zag ik een klein scheurtje links achter op de spiegel zitten; centimetertje of 5-6. Ook maar op de kluslijst gezet: bij een houten boot moet je NIKS laten zitten en ALLES gelijk oplossen.

Met dat scheurtje ben ik afgelopen april gestart: eerst maar eens open krabben. Er bleek een nogal dikke laag plamuur achter te zitten, dus stevig doorkrabben en alle plamuur verwijderen:



Er heeft iets (vlaggestokhouder?) gezeten dat niet helemaal lekker was gemonteerd.

Daarna de zaak afschuinen:



En dat dan volhouden totdat je weer ruim gezond hout hebt. Daar wordt het gat niet kleiner van:



Vervolgens multiplex op maat, afschuinen en met verdikte epoxy erin lijmen:



(Natuurlijk de schroeven er later uitgehaald en de gaten weer opgevuld.)

(Note to self: volgende keer de overtollige epoxy ook in de bakskist aan de binnenzijde verwijderen... ziet er nu uit alsof er een olifant in de boot heeft geëjaculeerd.)
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 09:24 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 09:39 #1202189

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Zoals op de foto's te zien is kon ik de boot in een loods kwijt en hoefde er niet langer buiten geklust te worden. Het plan was simpel:

- dek schuren en van nieuwe lak / antislip voorzien (wit; scheelt een. stuk met de warmte)
- grootzeil, schoten en vallen vervangen
- electra reviseren / vervangen
- some bits and bobs vervangen en plaatsen, zoals een carnavalslicht in de mast.

Ben begonnen met het verwijderen van alle rails, lieren, scepterpotten, preek- en hekstoel, raampjes, kompas, etc. Een klusje waar ik al weer snel twee tot drie dagen mee bezig ben geweest. Daarna maar eens een eerste keer goed schuren; hetgeen best lastig bleek. 2C-lak is knetterhard. Het zag er toen zo uit:

Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 09:48 #1202192

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Tussen het schuren door de electra goed bekeken. De vondst van een aantal kabels die rechtstreeks op de plus waren aangesloten maar nergens heen gingen, het ontbreken van labeling (ook op de twee schakelpaneeltjes), de totale indruk die ik van de electra had en als klap op de vuurpijl de ontdekking van een alternatief gebruik van een slangklem als gezamenlijke plus-aansluiting leidde al snel tot de beslissing: alles eruit en opnieuw.






Na het "laden" van de accu (60 Ah) bleek die niet meer boven de 12V uit te komen. Dood als een pier, hetgeen (hopelijk) het niet functioneren van de helmstokstuurautomaat kan verklaren. Gelukkig een (niet meer al te jonge) 90 Ah Victron AGM-accu van een vriend gekregen. In de handleiding van de Mastervolt-lader gelezen dat ik het AGM-jumpertje moet verwijderen; ook maar gedaan. Paar uur na het laden van de "nieuwe" accu ongeveer 12,9 V of zo gemeten; hopelijk gaat ie dus nog even mee. Er is geen koelbox aan boord, dus het verbruik is niet zo hoog.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 09:58 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 10:05 #1202196

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
sjrdvanh schreef :
Mooi bootje!

Prachtig bootje, geweldige lijnen, schijnt ook nog eens prima te varen. In oktober hebben we (ik, mijn dame en onze dochter) de boot overgevaren van Terherne naar Leiden. Hoog aan de wind (5-6 Bft) van Lemmer naar Lelystad stuiteren ging top! Vooral toen een 33 voeter moeite had ons bij te houden; dat was best aardig. En dat met uitgelubberde zeilen.

De kleuren waren echter een no-go, niet onderhandelbaar, die moesten gaan. Als een man een oranje boot wil, wil die een oranje boot. :cheer:
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 10:16 #1202198

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Tja, als je dan toch de spiegel van een nieuwe laklaag moet voorzien, en je doet het dek, waar stop je dan met schuren? Wordt de stootlijst ook wit? Hoe ver ga je door? Alles in fasen of in een keer maar op de kogel bijten? De romp moest en zou oranje worden, maar stond voor 2021 op de planning...



Ik weet nog dat ik tegen mijn maat zei: "Ach, als je het doet, doe je het goed!" Schuren dus! Tot je een ons weegt. En dan nog even doorgaan.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 10:17 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 10:37 #1202202

Gaat helemaal goed komen :)

Fijne boot, succes met de klus.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 11:47 #1202223

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Bakskistluik, voorzien van teak en kit, was niet meer netjes te maken. Vond ik. Daarom kit weggeschraapt en gesneden, de schuurmachien erop en volstampen met verdikte epoxy. Geen gezicht zo, maar het is goedgekomen. Als ie een keer sneuvelt, maak ik een nieuwe.



Op de kajuit zaten nog de verhogers voor de valgeleiders (3-voudig, draaien stroef) en handgrepen. Na te hebben bedacht wat ik nodig had (grootzeilval, genuaval, spival, ophouder spi, kraanlijn, neerhouder, cunningham, en in de toekomst wellicht lijnen om vanuit de kuip te reven) was de conclusie weer eenvoudig: bestaande valgeleiders eraf. Waardoor de bestaande handgrepen precies op de verkeerde plek zaten en dus ook het veld moesten ruimen. Zo gezegd, zo gedaan; met hamer, beitel en multitool kom je een eind. Als begon het wel op een slagveld te lijken.




En ach, als je dan toch je kajuit in een vergiet aan het veranderen bent: laten we dan ook maar de gaten van de oude valstoppers (Easylock Mini's) en de lieren (die verplaatst moeten worden) dichtmaken. De boot kreeg vanaf dit moment de werknaam "Hedgehog".



Gelukkig is alles met multitool en schuurpapier weer helemaal glad te krijgen:


Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 11:53 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 12:19 #1202234

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1365
Goed bezig hoor! En zo te zien, weet je wat je doet. Niet onbelangrijk B)

Herkenbaar ook, heb zelf een Marieholm opgeknapt een aantal jaar geleden, ook alles eraf / dichtgemaakt / opnieuw geverfd / electra vervangen. Als ze dan op de eerste Marieholmmeeting tot de mooiste wordt gekozen, heb je eer van je werk. Daar ga jij ook heen, zo te zien.

Sterkte en succes!
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 12:35 #1202237

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Schuren, schuren, schuren. En nog eens schuren. En een gat ontdekken met vage kit erin. En nog vier gaten vlak in de buurt. Dus weer gaten uitboren en dichtmaken. En schuren. En besluiten dat de watertank eruit gaat, en het vulgat in het dek dichten, en schuren. Oh ja, en de achterste scepter staat te dicht bij de lier waardoor je niet rond komt met de lierhendel. Irritant. Dus verplaatsen. En dus gaten vullen. En nieuwe gaten boren, en die van binnen met epoxy insmeren. En je dan bedenken dat je het best vervelend vond met windje 6 dat de voetrail niet tot achteraan door loopt, en dus besluiten dat je die gaat verlengen. Dus hout regelen, in vorm brengen, dek kaal halen op de lijmplekken, fatsoenlijke schroeven regelen, tot twee keer toe want toch niet lang genoeg, epoxy bijbestellen want die set van een kilo was natuurlijk net op, door Corona waren er geen handschoenen meer te krijgen, dus de hoofdprijs betaald. En dan ontdekken dat de dekdoorvoer voor de electra eigenlijk ook niet meer op de juiste plek zit, dus gat vullen, dichten en jawel schuren. En als we dan toch bezig zijn: die houten kikkers, zo kenmerkend voor een Waarschip, komen er niet meer op, net als het bestaande, tenen- en middenvoetsbotjesbrekende pieletje op het voordek voor de neerhouder van de spi. . Dusssss... weer 20 gaten uitboren, dichten, en schuren. En bij het uitmeten van de genuarails blijkt de ene ruim 10 cm verder naar voren te zitten dan de andere.... dat kan natuurlijk niet! En als je ten slotte ook nog mooie (bijna) nieuwe scepters en potten kunt krijgen is dat natuurlijk een niet af te slaan aanbod. Wist je dat er 6 scepters op de boot zitten met 3 gaten per pot? En dat de nieuwe vier gaten hebben en natuurlijk niet dezelfde maatvoering? Ik werd er :S van!

Je snapt het al; van een min-of-meer geplande schilderbeurt kwam ik in een ongecontroleerde cyclus terecht van besluit nemen, oplossing bedenken, meten, boren, epoxy maken, lijmen, wachten, schuren en schaven en weer een besluit nemen. Je kunt het een "evoluerend plan" noemen. Dat was niet zo handig maar vooral tijdsintensief. Ik wist eigenlijk niet meer wat er allemaal nog op de kluslijst stond; die was "enigszins" uit het oog geraakt.

"Hedgehog" was duidelijk op drift geraakt.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 12:58 #1202245

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Via de Waarschippersvereniging was ik in het voorjaar bij een technische dag geweest. Veel geleerd. Zo ook over de schroeven waarmee de gangen zijn vastgemaakt. Koper is goed, RVS is goed, gegalvaniseerd is niet goed. Als de schroeven door de huid naar buiten komen is het vaak niet goed. En wat denk je... bij het schuren van de romp zag ik ergens een zichzelf mooi rond aftekenende houten prop. Hmmmm.... met de technische dag in het achterhoofd zag ik al visioenen van 600+ schroeven uitboren en vullen met houten pennen.

Dat zou niet verenigbaar zijn met het doel voor 2020: op vakantie met de boot en meevaren met de 200 Myls Solo. Dat laatste heeft overigens geleid tot de nieuwe naam: bij het inschrijven voor de 200 myls moest ik een bootnaam opgeven en ik had nog geen flauw idee. Ja, "Hedgehog", maar dat doe je een Waarschip niet aan. Dus starend naar het toetsenbord, de hersenen pijnigend, kwam ineens de ingeving. Een boot die niet langer "Ward" mag heten, wordt dus ont-Ward. "Ontward" dus; ik vond het gelijk een topnaam! (Nu maar hopen dat die vent met de drietand niks in de gaten heeft.)

Na een kop koffie de stoute schoenen aangetrokken, prop eruit gehaald, schroef eruit en wat denk je: mooi glimmend, het zal toch niet, neeheee, kom op, goed kijken, knipperen met de ogen ... koper! Het zat mee! Schroef terug, gat weer dichten en jawel: klaar voor het laatste schuur- en plamuurrondje.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 13:10 #1202249

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Hoewel het weer ons parten speelde (eerst te koud, toen veel te warm, waardoor we wel drie keer extra moesten schuren tussen de lagen), was het schilderwerk best leuk om te doen. Goeie koolfilters gehaald, veel moed verzameld (en lak), en gaan met de banaan. In een tijdsbestek van ik denk 2-3 weken heb ik met een maat dek, kajuit en romp netjes in de lak gezet. Dek en kajuit doe ik een volgende keer in fasen: eerst opbouw, dan dek, i.p.v. alles tegelijk. Da's wel zo makkelijk.

Eerst vóór het schilderen:


Dan het dek en de kajuit:(twee maal De IJssel Double Coat, onderlaag was De IJssel Karaat, ook 2C):


Dan de onderste laag (2 x) op de romp (okergeel):


Daarna de toplaag (2x):


Antifouling:


En natuurlijk de naamstickers:

Bijlagen:
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 13:54 #1202255

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
wauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 13:55 #1202256

Goed bezig!
Waren de zijkanten van de kajuit niet meer netjes in de blanke lak te krijgen? Is zo’n kenmerkend detail voor een waarschip met een dekkend geschilderde dubbeling aan de achterkant.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 13:57 #1202261

Dit soort verslagen lees ik graag, zoals er meer zijn op dit forum. Mooie resultaten al, compliment! Eerst dacht ik dat de werkzaamheden zich nog ergens in het beginstadium bevonden, maar het tegendeel is waar! Ga zo door en laat ons meegenieten!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 14:30 #1202267

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Noballast schreef :
Waren de zijkanten van de kajuit niet meer netjes in de blanke lak te krijgen? Is zo’n kenmerkend detail voor een waarschip met een dekkend geschilderde dubbeling aan de achterkant.

Jawel, had zeker wel gekund, maar ik vond het niet wat. Zelfs de helmstok, wat zeg ik, zelfs de vlaggenstok is gelakt! Bootje is er 20 jaar jonger door geworden. (Denk dat ik mijn lichaam ook maar in de lak zet.) :laugh:
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 14:33 #1202269

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Nou dan mag je mijn lichaam wel 2x in die lak schilderen. :silly:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 14:34 #1202270

Na het vurige resultaat van de herschilderde romp zijn mijn netvliezen aan verjonging toe, tjommens.

Moet overigens wel een makkelijk te spotten scheepje zijn zo in omgeving Leiden. Ik ga ‘s rondfietsen :laugh:
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 14:42 #1202271

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
In de tussentijd (laatste foto is van 11 juli, we gingen op 18 juli op vakantie met de boot, dus de tijd begon te knellen) had ik de lijst met nieuwe spulletjes langzaam aan weggewerkt (besteld).

Bovenaan de lijst stond een nieuw grootzeil (via Marktplaats), een spinnaker (ook prachtige gele met opschrift Sayonara via Marktplaats) en de vervanging van alle (bijna) alle lijnen. Heb voor de lijnen Liros gekozen; voor de vallen Racer XTR 8 mm, voor de schoten Racer Vision 10 mm (genua) en 8 mm (grootzeil). Daarnaast wat lijnen via Lijnenspecialist voor barberhauler, overloop, neerhouder etc.

Prachtige lijnen allemaal, veel te zwaar/sterk waarschijnlijk, maar móói!
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 14:46 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 14:46 #1202272

DeBommel schreef :
Noballast schreef :
Waren de zijkanten van de kajuit niet meer netjes in de blanke lak te krijgen? Is zo’n kenmerkend detail voor een waarschip met een dekkend geschilderde dubbeling aan de achterkant.

Jawel, had zeker wel gekund, maar ik vond het niet wat. Zelfs de helmstok, wat zeg ik, zelfs de vlaggenstok is gelakt! Bootje is er 20 jaar jonger door geworden. (Denk dat ik mijn lichaam ook maar in de lak zet.) :laugh:

Ja, je houdt er zeker minder onderhoud aan over.

Maar ja, noem mij ouderwets, of in ieder geval bevooroordeeld. Als ik een Waarscheepje zie waarvan de oorspronkelijk blanke delen dekkend geschilderd zijn, is mijn eerste gedachte, welke ellende moest daarachter verborgen worden.

Stom hè.

Maar jij maakt een puik stukje werk volgens mij. Hulde, die bootjes zijn het waard.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 16:42 #1202317

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5013
Dat heb ik ook, maar ik weet ook precies waarom de de blanke delen niet meer blank zijn op mijn boot. Daar zit inderdaad ellende onder verstopt. Gaat bij de volgende beurt wel weer eens gerepareerd en blank gelakt worden. Al dan niet foamcore met een laagje fineer (zo puristisch ben ik dan ook weer niet...)

Mooie kleurstelling, hetzelfde als mijn 730 ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 16:55 #1202328

Mooi om te zien hoe grondig je het aanpakt en dit prachtige scheepje nieuw leven in blaast. Dank voor het delen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 17:14 #1202338

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Complimenten, DeBommel.
Grondig en goed gedaan.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Ontward 02 sept 2020 17:23 #1202344

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
JRomkes schreef :
Mooie kleurstelling, hetzelfde als mijn 730 ;)

Kijk, nog iemand met smaak!
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl