Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: uitwijken voor beroepsvaart.....

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 08:22 #347449

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Spijtig dat ik hier mag melden dat ik op rivieren (Schelde, oosterschelde,...) altijd stuurboordwal net in de geul vaar op de smalle stukken. Met net bedoel ik dan dat ik de boeien rond op iets van een tot 2meter. Lijkt mij toch vrij mooi "uit de weg".

Toch zijn er altijd van die #%^*+¥£$><{+% binnenvaartschippers die 't nodig vinden om dichter dan tien meter te passeren terwijl er nog een hele vaargeul over is. Enige dat ik kan doen is op het kanaal van de centrale oproepen "bedankt om geen plek te geven". Dan blijft het altijd stil, maar krijgen ze wel een vermaning aan de sluis.

Sorry, deze frustratie moest er even af... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 08:25 #347450

Ik denk dat het probleem wat je hier zoekt is dat jij spreekt over beroepsvaart.
Echter de regels spreken over kleine ( wij dus) en grote schepen en deze zijn toch echt duidelijk gespecificeerd in het BPR. Lees zelf hier maar:
wetten.overheid.nl/BWBR0003628...011#DeelI_Hoofdstuk1
1.01 A 4 .
Uiteraard gaat het daar alleen over de binnenwateren , op zee is e.e.a. anders zoals je neem ik aan wel weet. Daar heeft (officieel tenminste ) een zeiljachtje voorrang op een groot schip tenzij dat in dden TSS vaart of beperkt manouvreerbaar is. Daarom zie je op zee wel eens een groot schip een beetje koers veranderen om voor jou als zeilschip uit te wijken.
AIS is daarbij trouwens een heel mooi hulpmiddel omdat je daar precies elke koersverandering kunt zien, ook al is dat maar een paar graden.
Ad

Ps.
Misschien toch eens een vaarbewijs gaan halen ( of als je dat al hebt eens op herhaling :lol: ).
Laatst bewerkt: 16 dec 2012 08:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 08:31 #347452

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Ik spreek over de plaatsen waar ik met 2,25m even niet buiten de geul kan en voornamelijk enkel problemen met binnenschippers :) de grote jongens houden zich aan hun regels.
Nu in geval van aanvaring kan ik dan wel aantonen dat ik stuurboordwal vaar (en dat ze mij in dat geval ook plek moeten geven) maar voor de rest hou ik altijd koers en vaart aan.
Maakt ook niet veel uit, wil gewoon even laten weten dat zelfs beroepsvaart zich niet altijd aan de regeltjes houdt. Maar dat is eigenlijk net zo in't verkeer op de weg vrees ik.
Geef mij maar de vrijheid van de zee :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 08:35 #347453

op de westerschelde mag je verwachten dat de beroepsvaart in de vaargeul blijft maar....

wij zeilden van Terneuzen richting vlissingen(buiten de boeien) werden we bijna door een poolse duw combinatie op een plaat geduwt(net voorbij de DOW),door hard op de motor onder vol zeil achteruit te varen konden we er net achterlangs
op dat moment werden we aangeroepen door verkeerspost terneuzen dat als we die koers aanhouden dat we op een zandplaat zouden lopen
na uitgelegt te hebben dat we geen kant meer opkonden vroegen ze de naam van de duwboot
de verkeerspost begon de duwboot aan te roepen en kregen een vaag pools antwoord
na een paar minuten zagen we een grote politie boot naar de duwboot stuiven
ik heb later gehoord dat de duwboot de weg kwijt was en in Terneuzen door de sluis had gemoeten maar
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 08:36 #347454

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
De grote vaart op zee geeft over het algemeen weinig verwarring.
Lastiger is dat met vissers die met uitgezette visnetten vissen, dus vooral langs de kusten.
Ons principe is goede uitkijk en wijken, vertrouw niet op AIS, schepen onder de 15 meter zijn niet verplicht AIS te voeren, daar zijn er bijvoorbeeld in Frankrijk, Spanje en Portugal heel veel van. :dry:

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 08:43 #347459

Sealover schreef :
De grote vaart op zee geeft over het algemeen weinig verwarring.
Lastiger is dat met vissers die met uitgezette visnetten vissen, dus vooral langs de kusten.
Ons principe is goede uitkijk en wijken, vertrouw niet op AIS, schepen onder de 15 meter zijn niet verplicht AIS te voeren, daar zijn er bijvoorbeeld in Frankrijk, Spanje en Portugal heel veel van. :dry:

Groet,
Hans

ik heb wel eens het idee gehad dat die vissers daar heel goed naar elkaar kijken.
s'nachts zeilend langs de Franse kust deed ik de navigatie lichten uit,ik had op mijn wacht geen last van de vissersboten ik zag ze wel in de buurt)
toen mijn vrouw de volgende wacht had (met de navigatielanpen aan)werd ze gek van de vissersboten die zich tot ons aangetrokken voelde en constant op ons af voeren of volgden
groeten
Frank

p.s ik zeg niet dat je zonder lampen moet varen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 08:55 #347464

Klusbaasje schreef :

en dan natuurlijk de vraag wat beroepsvaart nu eigenlijk is.....
- een knrm rubberboot terug onderweg naar de haven, is dat beroepsvaart? de bemanning zijn vrijwilligers, de boot is wel eigendom van een bedrijf... is dat beroeps?
- een losvarende sleepboot van 12 meter, overduidelijk op vakantie in Friesland, meetrekkend met het schuitjevaarcircus, is dat beroeps?
- de 40-voeter van de Zeezeilers van Marken, heel zeker bezig met een cursus, schipper vaart voor zijn beroep altijd cursussen?

verwarring alom....

Kwestie van regeltjes lezen/leren en niks discussie:
knrm is beroepsvaart, je losvarende sleepboot is pleziervaart en de 40 voeter is een passagiersschip, dus beroeps...
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 09:02 #347470

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Yellow Boat schreef :
Ik denk dat het probleem wat je hier zoekt is dat jij spreekt over beroepsvaart.
Echter de regels spreken over kleine ( wij dus) en grote schepen en deze zijn toch echt duidelijk gespecificeerd in het BPR. Lees zelf hier maar:
wetten.overheid.nl/BWBR0003628...011#DeelI_Hoofdstuk1
Mevrouw Moos, je bent erin getrapt of wat smilies in je bericht vergeten te zetten. Beroepsvaart is geen term uit het BPR, zoals Yellow Boat terecht al aanhaalde. Enkel groot (20+ meter) en klein (< 20 meter), dus alle voorbeelden van Klusbaasje zijn kleine schepen (misschien een uitzondering voor de cursistenboot als daar meer dan 12 man op mag, weet ik niet uit mijn hoofd).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 09:13 #347481

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1677
hmmm hoffelijkheid, sociaal, regeltjes. Ik denk dat ik me maar gewoon aan de wet houd. Is veel eenvoudiger. Maar dat neemt niet weg dat ik als angsthaas natuurlijk zodanig vaart en koers behoud of juist tijdig verander dat grote schepen vrij van mij blijven. Maar soms is de situatie anders en kan ik niet mijn koers of vaaart veranderen of is de intentie van dat grote schip niet duidelijk en dan poog ik contact te nemen via de VHF. Zo ook laatstleden zomer bij Noord Hinder (ja ja, daar ja) waar ik al meer dan 10 zm wist dat wij op collision course zatten met een coaster, maar omdat hij niet de TSS volgde en zwalkte ik geen idee had wat ik moest doen om ruimte te maken. En dan is AIS ideaal want je kent zijn naam, dus de VHF bracht uitkomst. Blijft nog het verstaan van steenkolen engels over! De term a-sociaal in dit verband snap ik niet helemaal, als je je aan de regels houdt dan ben je goed bezig. Daar is geen nadere kwalificatie voor nodig. Je zou nog hoffelijkheid kunnen tonen door tijdig duidelijk uit te wijken opdat de regels ter voorkoming van aanvaringen helemaal niet toegeast hoeven worden, maar als die hoffelijkheid niet getoond wordt of kan worden, betekent dat niet dat je gelijk a-sociaal bent, je volgt dan gewoon de regels en dat is goed. Blijft over degenen die de regels aan hun laars lappen, doe je dat onnodig, dan ben je eerder crimineel dan a-sociaal, doe je dat omdat in een bijzonder geval noodzakelijk was toon je goed zeemanschap. Conclusie; niet te snel je oordeel klaar hebben, wie ben jij om iemand anders te beoordelen, je hebt immers zijn/haar genen niet, niet dezelfde oudersm niet dezelfde opvoeding, dus hoe kan je oordelen? Slechts een constatering van akties is op zijn plek en toetsing aan de wet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 09:22 #347485

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
pantaleimon schreef :
ik heb wel eens het idee gehad dat die vissers daar heel goed naar elkaar kijken.
s'nachts zeilend langs de Franse kust deed ik de navigatie lichten uit,ik had op mijn wacht geen last van de vissersboten ik zag ze wel in de buurt)
toen mijn vrouw de volgende wacht had (met de navigatielanpen aan)werd ze gek van de vissersboten die zich tot ons aangetrokken voelde en constant op ons af voeren of volgden
groeten
Frank

p.s ik zeg niet dat je zonder lampen moet varen

Ik weet eigenlijk wel zeker dat ze de zaak goed in de gaten houden en bang zijn dat hun netten,kooien door anderen worden gelicht.
Ze speren s'nachts op elk lampje af.
We we hebben onlangs de verlichting voor de Spaanse kust niet uitgezet, maar we ervoeren wel vissers die volle vaart op ons af kwamen, ook als wij van koers veranderden, misschien wel een idee om de verlichting uit te zetten, spaart nog stroom ook ;)

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 16 dec 2012 09:36 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 09:26 #347488

Delphi32 schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik denk dat het probleem wat je hier zoekt is dat jij spreekt over beroepsvaart.
Echter de regels spreken over kleine ( wij dus) en grote schepen en deze zijn toch echt duidelijk gespecificeerd in het BPR. Lees zelf hier maar:
wetten.overheid.nl/BWBR0003628...011#DeelI_Hoofdstuk1
Mevrouw Moos, je bent erin getrapt of wat smilies in je bericht vergeten te zetten. Beroepsvaart is geen term uit het BPR, zoals Yellow Boat terecht al aanhaalde. Enkel groot (20+ meter) en klein (< 20 meter), dus alle voorbeelden van Klusbaasje zijn kleine schepen (misschien een uitzondering voor de cursistenboot als daar meer dan 12 man op mag, weet ik niet uit mijn hoofd).

Klopt , meer dan 12 personen is een passagiersschip en dus een groot schip . Ook als het kleiner dan 20 meter lang is.
Maar een reddingsboot kleiner dan 20 meter is gewoon een klein schip tenzij het vaart met blauw zwaailicht ( hebben ze dat trouwens?).
Staat allemaal in diezelfde paragraaf hoor.
Misschien is dat linkje aardig leesvoer voor sommige forumleden deze winter? :unsure:
Je hoort het tenslotte allemaal te weten als je vaart , ook al ben je niet vaarbewijsplichtig.
Vroeger , toen er nog geen vaarbewijzen had, werd je wel eens aangehouden en kreeg je een paar vragen als je je wat opvallend gedroeg op het water. Heb ik wel eens meegemaakt met een oud veerbootje ( van het voetveer wat er toen in Arnhem was waar nu de Roermondspleinbrug ligt) op de Rijn in de 60er jaren.Gelukkig was ik niet de schipper maar een clubgenoot.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 09:27 #347489

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De termen klein schip en beroepsvaartuig worden duidelijk gescheiden. Een 40 voeter met meer dan 12 passagiers is een beroepsvaartuig maar ook een klein schip. Zoals al eerder geschreven is gaat het om grote of kleine schepen. Met inachtneming van de manier van voortstuwing maar niet om het aantal passagiers of wat voor functie van het schip dan ook.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 09:33 #347492

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Yellow Boat schreef :
Klopt , meer dan 12 personen is een passagiersschip en dus een groot schip . Ook als het kleiner dan 20 meter lang is.
Ik was misschien niet duidelijk genoeg: deze regel kende ik zeker wel, maar of er op deze fictieve cursistenboot meer dan 12 man mag, dat weet ik dan weer niet uit mijn hoofd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 09:39 #347495

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een klein schip is een klein schip, ook al gaat het om een sleepboot of een passagiersschip. Dat er beroepsmatig eisen aan gesteld worden (bedrijfsmatige vaart) heeft er niets mee te maken.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 16 dec 2012 09:45 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 09:42 #347497

Proost schreef :
Een klein schip is een klein schip, ook al gaat het om een sleepboot of een passagiersschip. Dat er beroepsmatig eisen aan gesteld worden heeft er niets mee te maken.

en met een gele ruit erop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 09:57 #347504

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Die ruit is inderdaad de enige manier om te kunnen zien dat het om een passagiersvaartuig gaat (ook al zijn de afmetingen als klein schip) en navenant als groot vaartuig gezien moet worden. Zonder dit teken kan men daar geen aanspraak op maken. Er zullen meer tekens zijn die je in acht moet nemen, ongeacht welk vaartuig ze voert.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:16 #347512

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Waar ik in andere topics nogal wat reacties heb gezien over de zin en onzin van opleidingen voor watersporters, kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat er nog wel wat geoefend worden met de regels.
VB, TKN, CWO en RYA, alle besteden veel aandacht aan de regels ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:22 #347513

Yellow Boat schreef :
Ik denk dat het probleem wat je hier zoekt is dat jij spreekt over beroepsvaart.
Echter de regels spreken over kleine ( wij dus) en grote schepen en deze zijn toch echt duidelijk gespecificeerd in het BPR.

dat is mij allemaal prima bekend hoor, en daar gaat het me ook niet om.

er zijn denk ik 2 situaties:

1. mensen die de wet niet kennen en daarom uitwijken voor 'beroepsvaart', ook al bestaat die niet in de wet.

2. mensen die om andere redenen (hoffelijkheid, misschien zelfs 'gezond verstand' :P ) uitwijken voor een schip dat beroepsmatig vaart maar geen recht van de weg heeft (want klein en geen passagiersschip etc, zie mijn bovenstaande voorbeelden).

het gaat me alleen om de 2e situatie, hoe gaat met daarmee om....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 dec 2012 10:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:28 #347519

Delphi32 schreef :
Yellow Boat schreef :
Klopt , meer dan 12 personen is een passagiersschip en dus een groot schip . Ook als het kleiner dan 20 meter lang is.
Ik was misschien niet duidelijk genoeg: deze regel kende ik zeker wel, maar of er op deze fictieve cursistenboot meer dan 12 man mag, dat weet ik dan weer niet uit mijn hoofd ;)

Oeps, beroepsvaart en groot schip gooide ik door elkaar. Tis weer duidelijk wat voor schepen ik tegenkom op de plas naast onze polder.... Voornamelijk pleziervaart, vrachtvaart en passagiersboten. Die sorteer ik ook duidelijk op die manier :blush: Ik schaam me diep, gelukkig geef ik wel aan de juiste boten voorrang :)
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:29 #347520

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Eigenlijk niet zo moeilijk. Recht op voorrang is er niet. Voorrang wordt verleend en indien niet moet je alles doen om een aanvaring te voorkomen.
Enige terechtwijzing lijkt me op z'n plaats zonder ordinair (??) te worden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:35 #347525

Proost schreef :
Een klein schip is een klein schip, ook al gaat het om een sleepboot of een passagiersschip. Dat er beroepsmatig eisen aan gesteld worden (bedrijfsmatige vaart) heeft er niets mee te maken.

Dan heb je toch echt niet goed gelezen. Er staat letterlijk in het BPR:

4°. klein schip: schip waarvan de lengte minder dan 20 m bedraagt, waartoe als de lengte wordt aangemerkt de afstand van de voorkant van het voorste tot de achterkant van het achterste vaste deel van de romp, zonder de boegspriet, de papegaaistok en het trimvlak, zulks met uitzondering van
a. een schip dat een groot schip sleept, assisteert, duwt of langszijde vastgemaakt meevoert;
b. een passagiersschip;
c. een veerpont;
d. een vissersschip;
e. een duwbak;

En aangezien een passagiersschip een schip is met meer dan 12 passagiers ( dus meer opvarenden inclusief bemanning!) is dat dus geen klein schip!
Dat staat er letterlijk zo:

6°. passagiersschip: schip dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren;

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:36 #347526

Proost schreef :
Een klein schip is een klein schip, ook al gaat het om een sleepboot of een passagiersschip. Dat er beroepsmatig eisen aan gesteld worden (bedrijfsmatige vaart) heeft er niets mee te maken.

Dat klopt dus niet altijd!
Zie vorige post.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:44 #347531

ff checkuhhh...

De knrm valt, met (oranje?) zwaailicht aan toch onder snelle schepen? Net als de connexxion boot bij Amsterdam? Ik heb onthouden (als ezelsbruggetje) dat zij zo snel varen dat zij niet kunnen verwachten dat wij, gewone bootjes, daarop kunnen anticiperen en wij dus geen voorrang hoeven te verlenen aan hen.... Misschien een kromme redenering van de regel, maar hij klopt wel? Of haal ik weer 2 dingen door elkaar?
Vanavond mijn VB-boek weer eens opzoeken.... :blush:
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:44 #347532

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Klusbaasje schreef :
2. mensen die om andere redenen (hoffelijkheid, misschien zelfs 'gezond verstand' :P ) uitwijken voor een schip dat beroepsmatig vaart maar geen recht van de weg heeft (want klein en geen passagiersschip etc, zie mijn bovenstaande voorbeelden).

het gaat me alleen om de 2e situatie, hoe gaat met daarmee om....

Niets tegen hoffelijkheid tenzij je daarmee zelf de regels overtreed, cq. verwarring schept:
- motorbootje die naar bakboordswal gaat om een kruisend zeilschip de ruimte te geven
- zeeschip dat uit het TSS gaat om een wachtend zeilschip achterlangs te passeren.
Dankzij AIS, radar (maar ook goed peilen) kun je natuurlijk zien of een ander je de ruimte geeft. Als die dat doet en je gaat zelf dan ook ruimte geven, tsja ...

Ook moet de hoffelijkheid niet te gek worden. Voorbeeld:
Onderweg van Scheveningen met cursisten naar Slijkgat, wind 5/6 Bft, we zijn de Maasmond gepasseerd. Bij de 2e Maasvlakte in wording worden we opgeroepen door een hopper of hij voorlangs mag. Dat mag als hij wil zorgen dat 2 andere, ook naderende hoppers dan even wachten. Ik stop de boot en lig daar te klotsen, de 1e hopper passeert en ik geef weer snelheid, komen de andere 2 op ramkoers ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:47 #347534

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
hoe zat het ook al weer bij tegengestelde koersen en een engte ?
Klein schip stroom mee, grootschip tegen de stroom in....
Of een zeilboot die met de stroom mee de engte nog niet heeft bezeild
moet die nou wel of niet het kleine motorschip voor laten gaan.

pfff wordt er helemaal duizelig van.............
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl