Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opvolgen orders sluiswachter

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 08:13 #420199

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nee maar het is wel vreemd, alle bruggen en sluizen waar ik in heel mijn leven geweest ben groet de brug of sluiswachter indien je elkaar zien kan, zelfs bij de drukke punten.

In ieder geval kan ik redelijk beamen dat brug of sluis personeel wel eens chagrijnig lijkt of is.

Maar ach ja, ik maak er geen punt van...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 08:24 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 09:20 #420238

Joop66 schreef :
Ik ben toch benieuwd wat er gebeurt als er daardoor iets mis gaat. Zoals een 20T boot aan een eierschaaltje van 7m. Wat dan ook fijn gecrushd wordt. Wie is dan aansprakelijk?
De schipper van de boot blijft aansprakelijk en eind verantwoordelijk.

Ik weet vanuit het loodswezen dat een loods ook "bindende" aanwijzingen geeft aan het brugpersoneel van een groot schip. Maar ook daar blijft een kaptein de eind verantwoordelijke. En er komen wel situaties voor waarbij een kaptein de aanwijzingen van een loods negeerd en zelf zijn plan trekt. Dit gebeurt niet vaak, maar de meeste loodsen hebben meer ervaring dan veel sluiswachters.

Ook de aanwijzingen van de (verkeers)politie werken op die manier, als ze je gebieden om door te rijden, dan is het alsnog aan jouw om te stoppen als er een andere auto van rechtsaankomt, of als de auto's voor jouw niet doorrijden.

Met het opvolgen van de sluiswachter's aanwjzingen is het net zo.
Ze mogen dan wel "bindend" zijn, maar als het gevaar oplevert voor mij of voor anderen, dan volg ik ze niet op.

Een sluissteward is overigens geen sluismeester, zijn aanwijizngen hoeven niet opgevolgd te worden. Net als dat een matroos op een groot schip geen kaptein is. Er is maar 1 sluismeester per sluis, of serie van sluizen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 09:45 #420248

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Erikdejong schreef :
Maar ook daar blijft een kaptein de eind verantwoordelijke.

Dat is ook mijn leidraad en die verantwoordelijkheid ligt vast in regelgeving verankerd! Als het verantwoord kan dan volg ik aanwijzingen op. Zoniet dan is het of onderhandelen met de instructiegever over een ander plan en als die mogelijkheid of tijd er niet is dan vertel ik wat ik ga doen en als daar geen tijd voor is dan zien ze het wel :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 09:49 #420250

Precies, zo benader ik het ook altijd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 12:42 #420284

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Dus:
- een schipper is altijd verantwoordelijk voor zijn schip!
- aanwijzingen sluiswachter opvolgen, behalve als je het niet met hem eens bent.
- er zijn chagrijnige en vrolijke sluis- en brugwachters!

Duidelijk!
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 12:47 #420287

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12598
Joop 66 schreef
"Ik ben toch benieuwd wat er gebeurt als er daardoor iets mis gaat. Zoals een 20T boot aan een eierschaaltje van 7m. Wat dan ook fijn gecrushd wordt. Wie is dan aansprakelijk?"

Normalerwijs dien je de verkeersaanwijzing van het bevoegde sluispersoneel op te volgen.
Toch ben je zelf verantwoordelijk voor evt. hier uit voortvloeiende schade, dus kan je ongestraft weigeren je zelf, je schip of een derde partij in gevaar te brengen.
Maar nu komt het; wanneer de sluispik driemaal zegt "ik geef u een verkeersaanwijzing" dan dien je die aanwijzing op straffe van ... zonder meer op te volgen.
Maak je dan schade, dan kan je de rekening naar resp. RWS, Provincie of Gemeente sturen en ga jij vrijuit.

Je bent natuurlijk wel van de ratten besnuffeld, wanneer je in zo'n situatie blindweg gehoorzaamt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 13:05 #420296

  • ruud2
  • ruud2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Zorg DAN wel voor getuigen etc. :dry: in geval van schade dus.
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 13:06 door ruud2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 13:09 #420300

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als het überhaupt zo ver komt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 13:11 #420303

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Albert 45 schreef :
Joop 66 schreef
Maar nu komt het; wanneer de sluispik driemaal zegt "ik geef u een verkeersaanwijzing" dan dien je die aanwijzing op straffe van ... zonder meer op te volgen.

Ook dan MOET je weigeren als het gevaar voor je schip of anderen oplevert!!!
TimoDino schreef :
Dus:
- een schipper is altijd verantwoordelijk voor zijn schip!
- aanwijzingen sluiswachter opvolgen, behalve als je het niet met hem eens bent.
- er zijn chagrijnige en vrolijke sluis- en brugwachters!
Duidelijk!

De kapitein is de enige baas op het schip (oke, mijn vrouw denkt daar wel eens anders over :D), wat iedereen aan de kant ook zegt. Veiligheid overtroeft alle andere regels en de kapitein/schipper/master is daar eindverantwoordlijk voor.

In zo'n geval is achteraf getuigen verzamelen is natuurlijk wel slim!
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 13:14 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 13:18 #420312

  • ruud2
  • ruud2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
:laugh: Dat bedoel ik dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 13:27 #420319

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Verwar instructie niet met een aanwijzing. In principe geeft een sluiswachter geen aanwijzingen zoals bedoeld in het bpr. Let wel, ze mogen het vaak wel maar doen het bijna nooit.

Gr. M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 13:32 #420320

Niels1984 schreef :
Alleen de licht 'teutoonse' omroepen voorafgaand aan de schutting al "invaren op volgorde van aankomst!!"...
De toon mag anders maar inhoudelijk hebben ze daar wel een punt vind ik... van toepassing bij veel sluizen trouwens...
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 13:32 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 13:49 #420327

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 287
De mooiste aanwijzing van een sluiswachter hoorde ik afgelopen Pinkstertocht in de sluiskolk van Ipswich.
Op geaffecteerd Engelse toonden hoorden over de geluidsinstallatie van de sluis:"Gentlemen hold the lines please, w're gooing on". Heerlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 14:03 #420333

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12598
Beauty schreef :
Verwar instructie niet met een aanwijzing. In principe geeft een sluiswachter geen aanwijzingen zoals bedoeld in het bpr. Let wel, ze mogen het vaak wel maar doen het bijna nooit.

Gr. M

Klopt, ik heb de term verkeersaanwijzinging, in 23 jaar op de sluis, nooit gebruikt.
Ik had andere methoden om dat zooitje ongeregeld in het gareel te krijgen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 15:44 #420351

Het is heel simpel. Je bent ten allen tijden als schipper verantwoordelijk voor je schip en opvarenden. Dan kan die sluismeester schreeuwen wat hij wilt, maar als jij zijn bevelen niet opvolgt OMDAT JIJ DENKT DAT JE DAARDOOR JE SCHIP IN GEVAAR BRENGT, C.Q. GEVAAR ONTSTAAT VOOR DE OPVARENDEN, dan hoef je dat dus niet te doen. Vergelijk het met de loods op een zeeschip. Zelfs midden in de haven van Rotterdam heeft deze goede man slechts een ADVISERENDE rol.
zeilsport, een onschuldig virus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 16:13 #420355

Mijnheer Krammersluis had vandaag ook weer dienst vermoed ik. Wat een droplul zeg. Zoals vaker ben ik de eerste die aan bb wil aanleggen ivm een ambetante schroef. Ik leg netjes vast, dicht bij de deur, meteen geschreeuw van boven dat ik nog vier meter naar voren kan. Viér meter!!! Even later was hij nog een ouder echtpaar aan het afblaffen om niks.

Ik kijk achterom en tel minstens nog zes andere scheepjes die al vastliggen en verder komt er niks aan. Zoals wel vaker met dit soort lagere ambtenaartjes geldt, thuis niks te vertellen en op het werk ook niet echt dus dat beetje gegeven 'macht' wordt dan enthousiast ten toon gespreid.

Volgend jaar gaat er een enorme supersoaker mee aan boord voor dit soort knuppels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 16:22 #420356

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ach, wat wil je ze zitten de hele dag naar mensen te kijken die lekker voor hun plezier het water op gaan. Zou er ook chagrijnig van worden.

Maar Evaluationcopy ik herken het wel zeker van de Krammersluis. Het is altijd je hebt nog x meter!!! schreeuwend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 17:36 #420371

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Evaluationcopy schreef :
Mijnheer Krammersluis had vandaag ook weer dienst vermoed ik. Wat een droplul zeg. Zoals vaker ben ik de eerste die aan bb wil aanleggen ivm een ambetante schroef. Ik leg netjes vast, dicht bij de deur, meteen geschreeuw van boven dat ik nog vier meter naar voren kan. Viér meter!!! Even later was hij nog een ouder echtpaar aan het afblaffen om niks.

Het afblaffen en schreeuwen is inderdaad niet zo netjes. Maar kijk ook naar de andere kant: 4 meter is al snel een half jacht, en als iedereen zoveel ruimte houdt tot de deur of voorganger dan kunnen er een stuk minder scheepjes in. Dus vooral bij drukte niet treuzelen, doorvaren naar het einde en vastknopen met zo min mogelijk afstand.

Ik denk ook vaak stilletjes "dat had wel wat efficienter gekund", maar als je daar dag in dag uit zit, elke keer ziet dat mensen buiten de sluis moeten blijven terwijl dat niet had gehoeven.. Tja, zeker als een sluiswachter zich dat aantrekt en wellicht een keer wat slechter geslapen hebt kan ik me voorstellen dat die wat chagrijnig wordt.

Maar als er verder niets aankomt tja, dan is het natuurlijk allemaal wat minder kritisch.

Ik heb het een keer andersom gehad. In duitsland, de sluis van het Noord-Oostzeekanaal de Eider in. Twee scheepjes, ik als eerste netjes helemaal vooraan aan stuurboord aangelegd, werd de sluiswachter boos (schreeuwend) dat we zover waren doorgevaren. Tja.. ;-)
met dit soort lagere ambtenaartjes geldt

Tja.. Wellicht was de man niet zo netjes, maar het is natuurlijk ook net zo netjes om dit soort denigrerende uitlatingen te doen.
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 17:38 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 18:03 #420380

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als ik deze verhalen mag geloven valt de onvriendelijke brugwachter die ik ken in het niets.

Blijkbaar heb ik de goede sluiswachter gehad laatst in de Krammersluis, of het was diezelfde kerel die begon te piepen over dat motorjacht met de motor alvast gestart en lag ik voor hem toevallig aan de goede kant.
Het is in de Krammersluis nou niet bepaald duidelijk wanneer het schutten nou klaar is, ik dacht 5 min voordat de deuren werkelijk open gingen al van allerlei mechanica in werking te horen en ik dacht laat ik vast starten want de deuren zullen zo wel open gaan en ik zie het peil ook niet meer zakken, en dat dacht de buurman ook. Alleen was mijn motor heel stil en die van de buurman niet.

Iemand anders die deze ervaring ook herkent?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 18:05 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 18:28 #420387

nou inderdaad ik zie regelmatig dat het schip voor me heeeel veeeel ruimte laat voor hem. Dat ik er eigenlijk voorbij wil en mijn lopertje daar dan wel neer leg. Maar dat is "not done" toch?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 18:30 #420389

roozeboos schreef :
Maar dat is "not done" toch?
Als het druk is, en ik zie dat er ruimte is meer naar voren, dan doe ik dat gewoon hoor.
Als het niet druk is, en plek zat, dan ga ik er gewoon achter liggen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 19:23 #420396

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
en als je de boot dan strak erachter neerploft en het bootje voor je gaat uiteindelijk verder naar voren moet je zelf ook weer! daar heb ik echt :angry: bij ons noemen ze dat bolder knuffelaars, ze varen de sluis in en de eerste de beste bolder pakken ze vast om hem nooit meer los te laten.

jaartje goesse sas gelegen waarbij je als je wil varen altijd eerst door de sluis moest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 19:25 #420397

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
@jasper schreef :
bolder knuffelaars

Erg leuk :lol: die ga ik onthouden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 19:42 #420401

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Het blijft ingewikkeld volk inderdaad, sluiswachters. Van de week sluis net na Lauwersmeer, richting Kollum.
We werden dringend verzocht vooral aan te sluiten. Met een missend boldertje kom ik op 50 cm achter mijn schoonvader te liggen. Die houd mijn preekstoel vast om schade te voorkomen. We zijn familie dus het gaat allemaal met een glimlach. Kijk ik achterom: twee meter niks, scheepje, twee meter niks, scheepje, tien meter niks, sluisdeur. Ik heb de marifoon gelaten voor wat die was, maar ik moest me echt beheersen. Iets met beste stuurlui, smiley.
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 19:43 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 19:56 #420408

Fly-Tour schreef:
Het is in de Krammersluis nou niet bepaald duidelijk wanneer het schutten nou klaar is (...)
Het lijkt of er niets gebeurd, maar de Krammer is een sluis tussen zoet en zout. Bij hoogwater op de Zijpe moet er eerst gespoeld worden. Het zoute water moet vervangen worden door zoet. Vandaar dat het soms lang duurt.

Wat betreft mijn vraag zal ik als het mogelijk is de aanwijzingen opvolgen. Het is dat ik mijn bootje goed ken en precies weet wat ik op sommige momenten wel en niet kan. Als het onmogelijk is om op zo'n moment mijn manouvre te wijzigen zal ik mijn eigen koers varen. Dat sommige sluiswachters chagrijnig zijn neem ik dan maar op de koop toe. Er waren zeker veel Duitsers die dag :unsure: .

@Joop66: het zal rond 14:00 uur geweest zijn richting Volkerak in de stuurboordsluis (gezien vanaf het Zijpe / de Krammer). Ik moet dat even nakijken in het journaal.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl