Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opvolgen orders sluiswachter

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 19:56 #420409

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Met name bij mijn vorige "grote" boot had ik er altijd veel plezier in om in bijna overvolle sluis tussen alle boten héél langzaam door te varen totdat ik helemaal voorin lag. Iedereen dringt naar voren en legt vast zodra er ergens een haak in de muur zit. Ik kwam dan als laatst de sluiis in en slingerde tussen alles door naar voren. Ik had die grote boot zo goed in bedwang met manoeuvreren dat me dat altijd veel plezier gaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 20:27 #420416

Ja, heerlijk gevoel geeft dat. Iedereen zit verschrikt te kijken naar je manoeuvres terwijl je als laatste rustig doortuft naar voren. Ons scheepje is vrij smal voor z'n lengte en past bijna altijd wel ergens tussen. Hoef je ook geen rekening te houden met verval. Dat doet het scheepje waar je aan vast ligt wel :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 04:55 #420457

Sunday schreef :
Met name bij mijn vorige "grote" boot had ik er altijd veel plezier in om in bijna overvolle sluis tussen alle boten héél langzaam door te varen totdat ik helemaal voorin lag. Iedereen dringt naar voren en legt vast zodra er ergens een haak in de muur zit. Ik kwam dan als laatst de sluiis in en slingerde tussen alles door naar voren. Ik had die grote boot zo goed in bedwang met manoeuvreren dat me dat altijd veel plezier gaf.

Op die manier heb ik mijzelf eens 2 rondjes wachten bij nijkerk bespaard.
De sluis vaart vol over bak en stuurboord alles aan de bolders en in het midden een geul voor de titanic. Na de aanwezige draaiers en stijgerknuffelaars die er makkelijk tussen konden er op gewezen te hebben, en er geen reactie kwam ben ik zelf maar de sluis in gevaren. Scheelde toch een hoop tijd.
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 07:09 #420488

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Soms moet je een beetje 'brutaal' zijn B)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 aug 2013 07:09 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 07:44 #420498


Dit was niet brutaal er tussen varen maar op verzoek brugwachter en scheelde ook wel een uurtje of wat wachten Leek wel een wildwaterbaan toen bij het schutten de schroeven weer lekker gingen draaien om hun bakken strak tegen de kant te houden op de voorste spring.

'Voor geen goud stap ik bij je aan boord' zij de schippersvrouw nog toen ze m'n lijntje aanpakte.
Laatst bewerkt: 01 aug 2013 07:47 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 07:45 #420499

oei , zo is kapiteinmomo hier zijn dehler 37CWS bijna kwijt geraakt. Als tie dit leest zal hij wel reageren met het juiste verhaal.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 07:59 #420503

roozeboos schreef :
oei , zo is kapiteinmomo hier zijn dehler 37CWS bijna kwijt geraakt. Als tie dit leest zal hij wel reageren met het juiste verhaal.

Ze moeten bede wel het gas er op houden. Doen ze dat niet dan komen ze van de kant en heb je een giga maat notenkraker groot genoeg voor een boot.

Bleef ook niet voor niets steeds op de plek in het gangboord staan vanwaar ik de foto"s heb gemaakt. ik ingeval van kon ik zo op de boot van de buuf overstappen. Handheld in de zak en af en toe vragen om een beetje gas bij te geven als ze weer even van de kant kwamen.
Laatst bewerkt: 01 aug 2013 08:01 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 08:34 #420515

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
noggeentweerechterhanden schreef :
roozeboos schreef :
oei , zo is kapiteinmomo hier zijn dehler 37CWS bijna kwijt geraakt. Als tie dit leest zal hij wel reageren met het juiste verhaal.

Ze moeten bede wel het gas er op houden. Doen ze dat niet dan komen ze van de kant en heb je een giga maat notenkraker groot genoeg voor een boot.

Bleef ook niet voor niets steeds op de plek in het gangboord staan vanwaar ik de foto"s heb gemaakt. ik ingeval van kon ik zo op de boot van de buuf overstappen. Handheld in de zak en af en toe vragen om een beetje gas bij te geven als ze weer even van de kant kwamen.

Als we vroeger gingen schutten was het zo dat de boot voor EN achter vastgemaakt werd en dan praat ik zowel over 80 meterschepen als de duwcombinatie. Op een voorspring en dan de schroef in werking werd oogluikend toegestaan als je alleen in de sluis lag. Het is niet zo moeilijk om alert te blijven, wanneer men gaat pompen behoort een signaal te klinken dat iedereen hoort en als je geen drijfbolders hebt navenant actie kan ondernemen. Allemaal gemakzucht van of een tekort aan bemanning om alleen op de spring te liggen in de sluis.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 10:21 #420537

Proost schreef :
Als we vroeger gingen schutten was het zo dat de boot voor EN achter vastgemaakt werd en dan praat ik zowel over 80 meterschepen als de duwcombinatie. Op een voorspring en dan de schroef in werking werd oogluikend toegestaan als je alleen in de sluis lag. Het is niet zo moeilijk om alert te blijven, wanneer men gaat pompen behoort een signaal te klinken dat iedereen hoort en als je geen drijfbolders hebt navenant actie kan ondernemen. Allemaal gemakzucht van of een tekort aan bemanning om alleen op de spring te liggen in de sluis.
Dat heeft niks met gemakzucht te maken, feit is dat deze schepen veel beter op hun plaats blijven liggen juist doordat ze de schroef erop houden. Ga zelf maar na: de voorspring staat naar achteren, dus naar voren gaat het schip niet, de achterspring staat naar voren dus naar achteren gaat het schip ook niet. Maar wil je voorkomen dat het schip dwarsscheeps van de muur vrijkomt zou je ook nog brestlijnen nodig hebben. Dat voorkom je dus allemaal met de schroef in zijn werk. Daarmee houdt je de kop m.b.v. de voorspring tegen de wal en de kont houdt je met je roer en schroef tegen de wal.

Zal niet ontkennen dat dit erg oncomfortabel voor pleziervaart kan zijn...
Laatst bewerkt: 01 aug 2013 10:24 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 10:35 #420541

Noorderzon schreef :
Dat heeft niks met gemakzucht te maken

het is gewoon verboden: BPR 6.28.9.e

als het mij gebeurt in een sluis roep ik de sluiswachter op.
luie binnenvaarders, bah.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 11:30 #420553

Baasklusje schreef :
Noorderzon schreef :
Dat heeft niks met gemakzucht te maken

het is gewoon verboden: BPR 6.28.9.e

als het mij gebeurt in een sluis roep ik de sluiswachter op.
luie binnenvaarders, bah.

Qua BPR zal je normaal wel gelijk hebben maar dit is een instinker denk ik en kon je niet weten omdat ik de locatie er niet bij had gezet.. Het is het kanaal Gent - Terneuzen dus ik gok BPR en is het scheepregelement kanaal G - T van toepassing. Geen idee wat daar over instaat.

Ging prima bij invaren geeft sluiswachter of jij zelf even aan. Heren schroef even uit.

Dan lang, pijnlijk lang, wachten totdat de uitstroom wat tot rust is gekomen en dan pas invaren anders ben je de sjaak.

Als je eenmaal ligt draaien ze maar wat ze willen. Zette de autopilot aan en kun je de boot mooi los van de wand laten 'varen' in de stroom.
Laatst bewerkt: 01 aug 2013 12:28 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 11:40 #420557

Jaren geleden, met een waarchip 1010 door de sluis bij Den Oever, een zandschip ligt al in de sluis als we aankomen, en de sluismeester vraagt of we er langs willen varen en vooraan willen aansluiten. Geen probleem doen we. De vrachtvaarder ligt, volgeladen, op een spring met druk op de schroef tegen de wand en luistert mee over de marifoon.
Een waarschip 1010 is 35 voet lang, en weegt maar 1900 kg. We hadden de extra stroming goed ingeschat en voeren mooi zijwaarts als een krab door de opening. Precies naast het achterschip veranderd de stroming van een druk naar een zuiging. Ook dat hadden we allemaal goed ingeschat en hielden de boot mooi vrij van de vrachtvaarder, en van de sluiswand. Toen we prcies in het midden van het zuiggebied zaten vond de schipper het leuk om even wat extra gas bij te geven, en we werden zo tegen de vrachtvaarder aangezogen. Resultaat een gat in de romp omdat we op een bolderpen gezet werden.

We hebben die gast helemaal de huid volgescholden en zijn baas de rekening van de reparatie gestuurd. Ook netjes vergoed gekregen trouwens.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 aug 2013 11:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 11:41 #420558

noggeentweerechterhanden schreef :
Ging prima bij invaren geeft sluiswachter of jij zelf even aan. Heren motoren even uit.

ok, dat is netjes. Zal ook op G-T wel verboden zijn.
maar er zijn er genoeg (bruine vloot....) die op 1 touwtje gaan liggen en de schroef gewoon door laten draaien....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 11:47 #420561

Hier lig ik achter de nijkerk. Ik werd netjes gevraagd of ik eventueel voor hun de sluis uit wilde varen.

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 aug 2013 11:47 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 12:11 #420566

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
De Naaldwijk ;)

(gedoe met die nummers op de spiegel en boeg, lekker duidelijk allemaal, haha :P )
Laatst bewerkt: 01 aug 2013 12:13 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 12:36 #420573

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Noorderzon schreef :
Proost schreef :
Als we vroeger gingen schutten was het zo dat de boot voor EN achter vastgemaakt werd en dan praat ik zowel over 80 meterschepen als de duwcombinatie. Op een voorspring en dan de schroef in werking werd oogluikend toegestaan als je alleen in de sluis lag. Het is niet zo moeilijk om alert te blijven, wanneer men gaat pompen behoort een signaal te klinken dat iedereen hoort en als je geen drijfbolders hebt navenant actie kan ondernemen. Allemaal gemakzucht van of een tekort aan bemanning om alleen op de spring te liggen in de sluis.
Dat heeft niks met gemakzucht te maken, feit is dat deze schepen veel beter op hun plaats blijven liggen juist doordat ze de schroef erop houden. Ga zelf maar na: de voorspring staat naar achteren, dus naar voren gaat het schip niet, de achterspring staat naar voren dus naar achteren gaat het schip ook niet. Maar wil je voorkomen dat het schip dwarsscheeps van de muur vrijkomt zou je ook nog brestlijnen nodig hebben. Dat voorkom je dus allemaal met de schroef in zijn werk. Daarmee houdt je de kop m.b.v. de voorspring tegen de wal en de kont houdt je met je roer en schroef tegen de wal.

Zal niet ontkennen dat dit erg oncomfortabel voor pleziervaart kan zijn...

En dat noem ik gemakzucht, niet je trossen in de gaten willen houden, lekker een bakje doen of gaan eten als je zo vast ligt.
Varen met een kleine bemanning is ook een mogelijkheid. En wat ik aanhaalde, met schutten, was bij ons gewoon niet toegestaan en je moest gewoon voor en achter vastmaken. 80 meter lang of over de honderd maakte niets uit. Maar ja, vroeger hè.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 13:01 #420583

JRomkes schreef :
De Naaldwijk ;)

(gedoe met die nummers op de spiegel en boeg, lekker duidelijk allemaal, haha :P )
oh dat, nou ja iets met een N... :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 13:02 #420584

Wat Baasklusje zegt. Het is gewoon verboden volgens het BPR. Al een tijdje...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 14:42 #420606

Roggebotsluis: voorin ligt een rondvaartboot met draaiende schroef, dus gewoon opvaren tot in de deuropening/ onder de sluis, en dan stoppen tot ie hem uitzet en dat ook melden via de marifoon.
Sluiswachter pissig! (Op die rondvaartboot :-) )
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 15:02 #420610

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Wereldoplossing!

:D :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 15:40 #420618

Proost schreef :
Noorderzon schreef :
Proost schreef :
Als we vroeger gingen schutten was het zo dat de boot voor EN achter vastgemaakt werd en dan praat ik zowel over 80 meterschepen als de duwcombinatie. Op een voorspring en dan de schroef in werking werd oogluikend toegestaan als je alleen in de sluis lag. Het is niet zo moeilijk om alert te blijven, wanneer men gaat pompen behoort een signaal te klinken dat iedereen hoort en als je geen drijfbolders hebt navenant actie kan ondernemen. Allemaal gemakzucht van of een tekort aan bemanning om alleen op de spring te liggen in de sluis.
Dat heeft niks met gemakzucht te maken, feit is dat deze schepen veel beter op hun plaats blijven liggen juist doordat ze de schroef erop houden. Ga zelf maar na: de voorspring staat naar achteren, dus naar voren gaat het schip niet, de achterspring staat naar voren dus naar achteren gaat het schip ook niet. Maar wil je voorkomen dat het schip dwarsscheeps van de muur vrijkomt zou je ook nog brestlijnen nodig hebben. Dat voorkom je dus allemaal met de schroef in zijn werk. Daarmee houdt je de kop m.b.v. de voorspring tegen de wal en de kont houdt je met je roer en schroef tegen de wal.

Zal niet ontkennen dat dit erg oncomfortabel voor pleziervaart kan zijn...

En dat noem ik gemakzucht, niet je trossen in de gaten willen houden, lekker een bakje doen of gaan eten als je zo vast ligt.
Varen met een kleine bemanning is ook een mogelijkheid. En wat ik aanhaalde, met schutten, was bij ons gewoon niet toegestaan en je moest gewoon voor en achter vastmaken. 80 meter lang of over de honderd maakte niets uit. Maar ja, vroeger hè.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat als men er alleen een achterspring bij zet, de schroef er net zo min fatsoenlijk af kan. Daarvoor heb je dan ook nog twee brestlijnen erbij nodig. Helemaal als er jachten tussen twee gemeerde schepen door varen of gaan liggen.

Dat het verboden is dat weet iedereen wel, maar daar ging mijn betoog niet over. Het ging erover of de beroepsvaart er een goede reden voor heeft, of dat het alleen maar gemakzucht is. Ik ben van mening het eerste, met als bijkomend voordeel de werkbesparing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 17:00 #420628

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je het een goede reden vind omdat je niet genoeg personeel hebt aan boord om te doen wat moet ga ik toch niet akkoord. Vaak zie je man en vrouw samen aan boord varen en dat de vrouw staat te manoeuvreren en de man de lijnen vastmaakt. Eigenlijk heb je een hand te kort. Maar ook dan is het niet goed te praten. Waarschijnlijk heb ik geluk gehad om altijd met 2 ploegen aan boord te varen en konden we het doen zoals het was voorgeschreven.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 17:11 #420634

Wat is het alternatief? Dat elke binnenvaarder een extra bemanningslid moet aannemen voor die paar sluizen vaar ook pleziervaart door moet? Is niet rendabel.

Ik zou, als je hier problemen mee hebt, apart gaan schutten. De grote sluizen gebruiken soms al een jachten-kolk hiervoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 17:15 #420638

Proost, Nou ja, of het een goede reden is weet ik niet. Ik kan het me wel voorstellen van ze... Als je een beetje concurrerend bezig wilt zijn met een bedrijf tegenwoordig moet je niet "roomser dan de paus" willen zijn als het gaat over voldoen aan alle regelgeving. Een bemanningslid extra is voor veel binnenschippers niet te betalen (heb er nogal wat in de familie). Maar goed, nu raak ik een beetje te ver offtopic. De standpunten zijn duidelijk ;)
Laatst bewerkt: 01 aug 2013 17:20 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 01 aug 2013 17:20 #420640

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Nachtvlinder schreef :
Wat is het alternatief? Dat elke binnenvaarder een extra bemanningslid moet aannemen voor die paar sluizen vaar ook pleziervaart door moet? Is niet rendabel.

Ik zou, als je hier problemen mee hebt, apart gaan schutten. De grote sluizen gebruiken soms al een jachten-kolk hiervoor.

?? mijn probleem??, ik heb echt geen problemen met schutten hoor! niet met kleine of grote boten.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 01 aug 2013 17:20 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl