Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opvolgen orders sluiswachter

Opvolgen orders sluiswachter 30 juli 2013 19:33 #420080

Gisteren rond de middag voeren wij de Krammersluis in van zout naar zoet ( :( ). Zoals altijd bereiden wij schuttingen altijd goed voor. Zowel aan SB als BB landvasten klaar, stootwillen aan beide boorden.
Wij varen de stuurboord sluis in met de bedoeling om aan BB aan te leggen. Heb je geen last van de spoelwater aan SB.
Komt de sluiswachter aangelopen en "beveelt" me om aan SB aan te leggen, zodat...?
Enige verwarring ontstond, mijn geliefde moest naar het andere boord en na wat gemanoeuvreer lag ze aan SB. Waarom is me niet duidelijk. De hoeveelheid boten die de sluis invoeren bleef gelijk.

Nu mijn vraag: ben ik verplicht de orders van de sluiswachter op te volgen of blijft de schipper uiteindelijk verantwoordelijk en mag ik "mijn eigen koers varen"?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 30 juli 2013 19:35 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 30 juli 2013 19:38 #420083

ja dat is het nadeel van stootwillen aan beide kanten. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 30 juli 2013 19:53 #420091

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wij hadden laatst geen bevelen gekregen in de Krammersluis.
Van zout naar zoet, gingen wij door de BB sluis, niet druk. Een motorjacht naast ons werd echter wel verzocht om de motor uit te zetten. :unsure:

Ik snap ook niet waarvoor dat afmeer bevel goed was bij TS.

Ik meer meestal af aan de zijde waar boten liggen van gelijke grootte, ''ik merk het wel'' is mijn instelling wat dat betreft. Bij de Volkeraksluis moesten we op het laatst de boel omwisselen voor het invaren van de sluiskolk, maar dat door eigen inzicht vooraf en ruim op tijd: de grote schepen meerden aan BB af, wij waren kleiner, dus pakte ik de SB wal. Niets gehoord verder.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 30 juli 2013 19:59 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 30 juli 2013 19:59 #420093

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Fly-Tour schreef :
Wij hadden laatst geen bevelen gekregen in de Krammersluis.
Van zout naar zoet, gingen wij door de BB sluis, niet druk. Een motorjacht naast ons werd echter wel verzocht om de motor uit te zetten. :unsure:

Wow! wat goed! Ik verbaas me er altijd al over dat iedereen het maar normaal vind om al die dieselmotoren zonder roetfilters gewoon te laten ronken in de sluis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 30 juli 2013 20:04 #420096

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
In ons geval vrij bezwaarlijk om de motor uit te moeten zetten, wij varen ook wel eens met ons motorschip door de sluis, die heeft een motor die op stand gezet dient te worden en op lucht gestart. Die willen nogal eens lastig starten ookal zijn ze warm. Die zet je eigenlijk niet uit tijdens het kort wachten voor een brug aan een wachtplaats of het schutten in een sluis.
Daar had de sluiswachter wel begrip voor, dus zei hij laat maar draaien de schoorsteen is toch hoog.
Maar die contactslot-starten-en-lopen torretjes gewoon lekker uit zetten, is ook wat voor te zeggen, wordt een grote dieselgeur anders in de sluis.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 30 juli 2013 20:15 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 30 juli 2013 20:31 #420110

Belerion II schreef :
Nu mijn vraag: ben ik verplicht de orders van de sluiswachter op te volgen of blijft de schipper uiteindelijk verantwoordelijk en mag ik "mijn eigen koers varen"?
Ik weet niet wat de officiele regels zijn, maar ik heb de aanwijzingen verschillende malen genegeerd.
Alle keren met onze "grote" boot. Eens wilde een sluiswachter dat we langzij een andere boot gingen, die was 7m ofzo en misschien 1.5 ton tegenover onze dik 20 ton. Dat heb ik dus niet gedaan.

Een andere keer wilde een sluismeester dat ik tegen een van de middendeuren halverwege de sluis ging liggen. Maar daar zijn geen bolders. Met een wat kunst en vliegwerk had het mogelijk wel gekund, maar ik was alleen, en dan heb ik geen zin in kunst en vliegwerk, en wil ik gewoon op een spring de boot tegen de muur trekken. Dus heb ik de boot maar net achter de deuren neergelegd.

Ik heb er nooit wat van gehoord, zal wel goed zijn denk ik?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 30 juli 2013 21:08 #420119

Natuurlijk de motor uit in de sluis. En meestal piep ik hem met mijn relatief smalle boot 2,98 mtr) wel tussen twee niet te brede boten in. hoef ik ook niet op het verval te letten ;) .

Maar ik ben nog steeds benieuwd of ik nu verplicht ben de orders van de sluiswachter op te volgen...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 30 juli 2013 22:11 #420125

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Je hebt orders, adviezen, aanwijzingen, verzoeken enzovoort enzovoort. Vlgs mij is een sluiswachter een ambtenaar in dienst van een lokale overheid.

Een sluiswachter lijkt mij niet belast met opsporing van strafbare feiten zoals een buitengewoon- of algemeen opsporingsambtenaar dat doet.

ik vermoed dan ook dat een sluiswachter louter aanwijzingen geeft die niet dwingend kunnen worden voorgeschreven danwel moeten worden opgevolgd. Maar wellicht kan Albert daar nog iets zinvols over schrijven..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 03:36 #420127

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
lid 15 van artikel 6.28 BPR zegt:

15. De bevoegde autoriteit kan, teneinde de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart, dan wel het zonder oponthoud doorvaren van de sluis en het doelmatig gebruik daarvan, te verzekeren, wanneer een schip zich in een sluis of op een wachtplaats daarvan bevindt, aan de schipper een verkeersaanwijzing geven. Daarbij kan dit artikel worden aangevuld, dan wel daarvan worden afgeweken.
De schipper is verplicht aan deze verkeersaanwijzing gevolg te geven.

Ja dus, je moet naar de sluismeester luisteren.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 04:44 #420134

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Het is precies zoals monreve het zegt. Je bent verplicht een verkeersaanwijzing van de sluismeester/wachter op te volgen.

Niet dat ik (in het kader van behoud van schip en lading) dat altijd doe. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 06:02 #420154

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zijn er nog steeds mensen die het BPR niet inzien?. Staat het gewoon in.
Blijft natuurlijk wel leuk om de reacties te zien.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 06:06 #420156

Hoeveel automobilisten negeren de aanwijzing van een verkeersregelaar
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 06:06 #420157

tuurlijk staat het in het BPR.

Laat onverlet dat vele brug- en sluiswachters er de ballen verstand van hebben, zeker de vakantiekrachten....
Als het je verstandig lijkt zo'n order te negeren dan zou ik dat maar gewoon doen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 06:09 #420159

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
De aanwijzingen zijn voor de schipper niet altijd even logisch nee. Ik volg ze toch altijd maar gewoon op. Bereidt ook altijd twee kanten voor.
Motor laat ik altijd bij staan, voor het prettige idee. Kan 'm best even uitzetten, starten is nog nooit een probleem geweest. Zal ik maar gaan doen, want echt lekker zijn die dampen niet nee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 06:50 #420167

Ja, natuurlijk heb ik de BPR aan boord. Nee, die ga ik niet uit mijn hoofd leren en al helemaal niet als ik met vakantie ben B).
Op zo'n moment ben je niet in staat om dat even op te zoeken. Maar het is duidelijk. Hoewel ik me dan afvraag of die stewards, die er overigens niet waren, ook deze bevoegdheid hebben.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 06:53 #420169

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik was vorige zomer Oost-Indisch doof toen ze me in de Roggebotsluis met flinke zijwind aan lagerwal aan wilden laten leggen... Dan is het wel eens handig als je geen marifoon hebt en het geluid van de speakers niet verstaanbaar is in die wind (als het je zo uitkomt..). Ik zei naderhand tegen de stewardess, die me evengoed heel vrolijk hielp met aanleggen, dat ik wel iets hoorde brullen maar al helemaal op de hogerwal was gefocust, dat me die kant vanwege de schroefwerking toevallig ook heel goed uitkwam en ik het ook echt niet kon verstaan zonder de motor uit te zetten en een extra rondje onderlangs de speakers te varen. Haar reactie over de sluiswachter: "Ach, ik heb hem wel eens horen zeggen dat hij het vooral zegt om de twijfelaars op te laten schieten, maar die komen volgens mij toch vanzelf wel aan lagerwal terecht".... ;).

Als er iemand in RWS uniform vanaf de kade orders en/of aanwijzingen staat te brullen zal ik vast beter mijn best doen om braaf te luisteren.. :P

En de motor gaat in de sluis in principe uit. Het is wel zo prettig om een praatje met je vaargenoten en mede-watersporters te kunnen maken zonder boven het geklop en gebrom uit te moeten brullen. Ik zal 'm, onbewust mentaal voorbereid op mogelijke trubbels, misschien wel weer vrij bijtijds starten...
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 06:55 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 07:15 #420177

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Die stewards? Breek me de bek niet open!
Die weten in het algemeen net zoveel van varen als een kameel van kantklossen.

We lopen het Naviduct binnen met een dikke 6 bft in de kont, wil zo'n lulletjelampepit persé eerst de voortros aannemen.
Moet ik hem eerst "vaderlijk" toespreken voor hij eerst een achtertrosje wil aanpakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 07:15 #420178

Ikzelf heb een week geleden een soortgelijke ervaring gehad bij de krammersluis. Ik vind de sluiswachters daar altijd wat gestresst en verre van vriendelijk.

Enfin, vorige week was er tijdelijk een storing aan een van de sluizen, waardoor er slechts 1 sluis beschikbaar was, met drukte aan de wachtsteigers als gevolg. Bij het invaren van de sluis lagen we achteraan de invarende 'armada', en dus lag de sluis al redelijk vol. Enkele grotere schepen besloten terug te keren naar de wachtsteiger, maar wij voeren tezamen met een J22(ons scheepje meet zelf ook 22 voet) op de sluis aan, rustig wachtend. de j22 voer netjes de sluis in, en knoopte vast aan een grote motorboot. Dit ging alles zeer gemoedelijk en rustig, op een wild huppende en licht gillende sluiswachter na..
Toen was het onze beurt om achter de J22 vast te knopen, er was nog ruimte immers! terwijl ik de sluis invoer gooit de sluiswachter zonder verdere aankondiging(signaal, sirene o.i.d) de sluisdeur dicht, die zich ter hoogte van mijn lieren bevinden!! Als een gek achteruit de sluis uit en nog net op tijd gooit de sluiswachter de deur nog even open. Wij zijn toen een schutting later gegaan, waarbij ik de beste man toch even heb aangesproken...

Ik vind de Krammersluizen niet prettig, puur en alleen vanwege de werkwijze van het personeel. Alleen de licht 'teutoonse' omroepen voorafgaand aan de schutting al "invaren op volgorde van aankomst!!"...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 07:23 #420179

het wisselt gewoon sterk per sluiswachter, en zou eens een beetje beleid voor die jongens moeten komen.

van het voorjaar in den Oever, eerst 90 minuten moeten wachten omdat de brug 100 meter voor mijn neus werd dichtgedraaid,
vervolgens zonder enige aankondiging (niet roepen, geen rood/groen) na die 90 minuten de brug ineens open, waardoor de verst weg liggende schepen het weer niet haalden,
toen 2 rode lichten op de sluis, deur open, dus wij niet invaren, gaat die eikel roepen dat we erin moeten varen,
daarna nog 15 minuten met open deur aan de brug-kant liggen wachten (en dan komt er echt niets meer),
deur dicht,
en pas na 15 minuten nietsen deed meneer de rinketten eens open zodat het water eruit kon lopen aan de lage kant.
gewoon een lul van een sluiswachter dus.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 07:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 07:52 #420185

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
monreve schreef :
lid 15 van artikel 6.28 BPR zegt:

15. De bevoegde autoriteit kan, teneinde de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart, dan wel het zonder oponthoud doorvaren van de sluis en het doelmatig gebruik daarvan, te verzekeren, wanneer een schip zich in een sluis of op een wachtplaats daarvan bevindt, aan de schipper een verkeersaanwijzing geven. Daarbij kan dit artikel worden aangevuld, dan wel daarvan worden afgeweken.
De schipper is verplicht aan deze verkeersaanwijzing gevolg te geven.

Ja dus, je moet naar de sluismeester luisteren.

Stan

Ik ben toch benieuwd wat er gebeurt als er daardoor iets mis gaat. Zoals een 20T boot aan een eierschaaltje van 7m. Wat dan ook fijn gecrushd wordt. Wie is dan aansprakelijk? Bovendien kan de sluiswachter de beperkingen van mijn schip niet inschatten. Slecht manoevreerbaar wegens: langkieler, schoef achter het roer, kennis en kunde van de bemanning, etcetc.

De betreffende sluiswachter heb ik ook gehad die dag. Misschien hebben we nog wel tegelijkertijd in het sluis gelegen. Deze meneer was duidelijk met het verkeerde been uit bed gestapt. Wat een schreeuwlelijk zeg! Voor mij niet zo, maar ook in onze kolk kwamen mensen in de problemen door zijn "prettige wijze van coachen". Ook in de andere kolk ging dat flink tekeer. Alsof het nou echt zo belangrijk is dat het laatste jaggie er ook nog in kan. We zijn op vakantie en er zijn 2 kolken. En hij moet toch de hele dag continue draaien. Maar goed. Ik hoop dattie er gelukkig van wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 07:59 #420191

ik ben ook wel eens ontstemd geweest omdat een sluiswachter in den oever mij na het vastleggen toch naar voren stuurde.
Maar toen kwam er toch nog een sleper bij, ik weet niet waar die vandaan kwam, ik had m niet gezien achter me in ieder geval.
dus in zo een geval heeft het wel zin om in te grijpen.

Maar het is wat mij betreft inderdaad ook de toon waar het mee gaat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 08:03 #420192

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Albert 45 schreef :
Die stewards? Breek me de bek niet open!
Die weten in het algemeen net zoveel van varen als een kameel van kantklossen.

We lopen het Naviduct binnen met een dikke 6 bft in de kont, wil zo'n lulletjelampepit persé eerst de voortros aannemen.
Moet ik hem eerst "vaderlijk" toespreken voor hij eerst een achtertrosje wil aanpakken.

Als ik ze zie staan vraag ik altijd vriendelijk of ze even uit weg willen gaan, dat ik geen hulp nodig heb en dat het volgende schip dat misschien wel graag wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 08:03 #420193

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Half offtopic omdat het geen sluis betreft, maar een brug'..
Ik ken zo'n soort iemand ''met 't verkeerde been uit bed gestapt'', maar dan een brugwachter: Bij de Koudekerkse brug zit hij vaak (zaterdag en op woensdag). Hij doet knorrig over de marifoon, steekt zijn hand niet op (brugwachter groet) en kijkt daarbij express neer op zijn bureau alsof hij iets leest of hij staat de andere kant op te kijken.
Met welke boot ik ook ben, en ook naar andere schippers.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 08:08 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 08:08 #420196

roelb schreef :
Albert 45 schreef :
Die stewards? Breek me de bek niet open!
Die weten in het algemeen net zoveel van varen als een kameel van kantklossen.

We lopen het Naviduct binnen met een dikke 6 bft in de kont, wil zo'n lulletjelampepit persé eerst de voortros aannemen.
Moet ik hem eerst "vaderlijk" toespreken voor hij eerst een achtertrosje wil aanpakken.

Als ik ze zie staan vraag ik altijd vriendelijk of ze even uit weg willen gaan, dat ik geen hulp nodig heb en dat het volgende schip dat misschien wel graag wil.

ik denk toch dat de aanpak van albert, hoe subtiel ook :) , beter werkt. Omdat de figuren die moeten helpen dan uiteindelijk ook weten dat ze bij die wind beter eerst achter aan kunnen pakken. Het is een leercurve.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 31 juli 2013 08:08 #420198

Fly-Tour schreef :
Half offtopic omdat het geen sluis betreft, maar een brug'..
Ik ken zo'n soort iemand ''met 't verkeerde been uit bed gestapt'', maar dan een brugwachter: Bij de Koudekerkse brug zit hij af en toe. Hij doet knorrig over de marifoon, steekt zijn hand niet op (brugwachter groet) en kijkt daarbij express neer op zijn bureau alsof hij iets leest of hij staat de andere kant op te kijken.
Met welke boot ik ook ben, en ook naar andere schippers.

er staat nergens dat je vriendelijk moet zijn of plezier in je werk moet hebben
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl