Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen?

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:49 #949807

Nogmaals: waarom wil je de Clixon wel fail-safe ontwerpen maar de druksensor niet?
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 06:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:54 #949809

Welke druk sensor?????
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:55 #949810

Oliedruk en GEEN oliedruk zijn 2 hele aparte schakelingen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:56 #949811

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Bij mij:
temperatuur laag: buzzer uit
temperatuur hoog: buzzer aan
ding doet het niet meer: rust aan boord, gewoon lekker zeilen (= fail safe)

Pfffff.....
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 07:01 #949812

ilCigno schreef :
De NASA heeft niet eens een testknopje :whistle:

Is natuurlijk ook niet echt nodig want de Nasa wijst ook gewoon de werkelijke temperatuur aan dus zodra je die niet meer ziet is er wat mis.
Het alarm is alleen een setpoint van die temperatuur wat je zelf instelt.
Overigens stellen die testknopjes van veel temperatuuralarmen ook niets voor want dat zijn simpele bimetaal schakelaars die bij contact een alarm geven.
Ik zou niet weten hoe je dat moet testen want die temperatuurschakelaar kun je immers alleen testen door hem heet te maken waardoor de schakelaar sluit , normaal is die open oftewel NO . Daarbij is de "test" alleen de test van de bedrading en de alarmmodule c.q. of er spanning aanwezig is.
Dus ik zou me van die testfunctie niet al teveel voorstellen behalve dat je daarmee weet of de zoemer en de lampjes het doen.De sensor zelf kun je alleen uitgebouwd testen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 07:03 #949813

Nee jouw schakeling hoor je eigenlijk nooit

Altijd lekker stil :)

Edit : bij NASA zie je nog wat zoals Ad zegt

Bij timo tja geen idee STIL is goed toch ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 07:05 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 07:05 #949814

Jeroen-pion schreef :
Welke druk sensor?????

Je hebt verder geen argumenten meer begrijp ik.

Hieronder hoe VP het doet in o.a. de MD2020:



Je ziet:
Drukschakelaar shelf-state NC (=niet fail-safe)
Temperatuurschakelaar shelf-state NO (=niet fail-safe)

Overkill dus, dat geinverteer met relais!

@Ad: inderdaad uitbouwen om de schakelaars te testen: VP temperatuurschakelaar dient te sluiten wanneer in kokend water; VP drukschakelaar dient open te gaan bij 3 m waterkolom (of iets met een fietspomp met manometer, al zullen die niet erg precies zijn).
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 07:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 07:25 #949820

Zucht nachtvlinder kijk eens goed ik zei al eerder olie druk en geen oliedruk zijn 2 aparte schakelingen

Ookal doet 1 het niet ben je nog in staat om te zien wat er aan de hand is

Gaat je geen oliedruk alarm , kun je aflezen op de meter of dat klopt en anders om horen

Dus je hebt al 2 mogelijk heden

Maar goed jij wilt ze niet zien en zal door strijden want Jeroen pion alleen al het voordeel van de twijfel geven ga je zeker niet meer doen ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 07:35 #949822

De zucht is wederzijds.

Jeroen-pion schreef :
Oliedruk en GEEN oliedruk zijn 2 hele aparte schakelingen

Hoezo zijn er nu opeens TWEE aparte oliedruk-schakelingen!? Het gaat hier om 1 oliedrukschakelaar die een alarm geeft bij te lage oliedruk. Bedoel je de analoge drukmeting? En geldt dat voor de koelwatertemperatuur dan niet!? Mijn motor heeft geen van beide en moet het slechts met de schakelaars doen. Die VP beide dus niet als fail-safe ontwerpt.

Het gaat er bij het oliedrukalarm om, om bij een te lage oliedruk te alarmeren. Zowel in mijn uitleg, in jouw uitleg en in het door jou gepostte Brezan(?) schema. Over de functie van het oliedrukalarm bestond geen enkele twijfel. Anders dan het proberen te scheppen van verwarring kan ik je laatste bijdrages niet zien.

Succes verder, je argumenten worden zwak en vertroebelen waar het om gaat (fail-safe ontwerpen nav de feedback van jou op IlCigno).

Mijn conclusie is: houd het simpel, geen extra relais toevoegen. VP doet dat zo en, naar ik begrijp 99.9% van de auto-fabrikanten. Fail-safe blijkt voor de fabrikanten een non-topic te zijn.
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 07:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 07:51 #949828

Nachtvlinder schreef :
De zucht is wederzijds.

Jeroen-pion schreef :
Oliedruk en GEEN oliedruk zijn 2 hele aparte schakelingen

Hoezo zijn er nu opeens TWEE aparte oliedruk-schakelingen!? Bedoel je de analoge drukmeting? En geldt dat voor de koelwatertemperatuur dan niet!? Mijn motor heeft geen van beide en moet het slechts met de schakelaars doen. Die VP beide dus niet als fail-safe ontwerpt.

Het gaat er bij het oliedrukalarm om, om bij een te lage oliedruk te alarmeren. Zowel in mijn, jouw uitleg en in het Brezan(?) schema. Anders dan het proberen te scheppen van verwarring kan ik je laatste bijdrages niet zien.

Ja hallo jij gooit me een schema voor de neus wat ik van jou moest bekijken

Dan zeg ik kijk even naar item nr 10

Nu begin je ja maar bij mij bla bla bla

En inderdaad voor de 3of 4 e keer olieDRUK en GEEN oliedruk zijn 2 aparte schakelingen , zie je eigen schema

Tja als je geen oliedruk meter hebt is er nog niet zoveel aan de hand, als je de motor op contact zet hoor de de buzzer of zie je het lampje aan gaan

Als je de motor start moet die dus uitgaan ...........

Als daarna de bedrading naar de blixem gaat en de oliedruk wegvalt , zoek een goede monteur inderdaad
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 08:22 #949834

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13792
jongens, ga varen
het is al zo warm :)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 08:33 #949839

Ik zie ook wel waar nachtvlinder in dit gezeur de mist in gaat met zijn NC NO verhaal ;)

In het penta schema hierboven van hem item 10

Staat normally open , CLOSES bij in Nederlands geen oliedruk dus

Als de motor stop staat is er geen oliedruk en staat hij dus dicht en niet open

Penta gaat hier van een draaiende motor uit in normale condities

Maar goed dat ken ik van penta maken het soms wat lastiger dan zou moeten
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 08:34 #949840




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 09:17 #949855

Had me voorgenomen niet meer te reageren omdat je niet bereid bent te leren. Blijkbaar ben je nu gedetailleerd aan het teruglezen. Goede zaak natuurlijk, maar dan moet je wel goed lezen!

Ik noemde namelijk specifiek "shelf-state" omdat VP naar de "veilige/normale bedrijfsconditie" refereert.

Dat is niet heel handig van VP: als jij een relais wilt kopen, spe3cificeer je dan de shelf-state of energyzed conditie? Het laatste is zinloos, omdat het nogal van de toepassing afhangt. Dit heb ik paaagina's terug al uitgelegd, maar zover ben je vast nog niet teruggebladerd.

Dat maakt ook verder niet uit voor de conclusie: VP ontwerpt zowel de drukschakelaar als temperatuurschakelaar als niet fail-safe: bij falen van hun electrische verbindingen werken beide alarmen niet meer.
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 09:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 09:28 #949858

Ik heb ook nooit gezegd dat het failsafe is B)

Beetje flauw dat je eerst zegt dat het een NO moet zijn en je nu ziet dat het niet zo is , toegeven is moeilijk hè ;) :P in het geval van de oliedruk schakelaar

Paar post terug vroeg ik je nog waarom nachtvlinder moet het een NO zijn ?

Ik ga weer aan het werk :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 09:36 #949860

Om fail-safe te zijn dient deze drukschakelaar een NO shelf-state te hebben. Ik heb nooit anders gezegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 09:47 #949861

Nachtvlinder schreef :
Om fail-safe te zijn dient deze drukschakelaar een NO shelf-state te hebben. Ik heb nooit anders gezegd.

NEN nachtvlinder, dames en heren
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 09:50 #949864

Ben je nu nog niet aan het werk!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 09:57 #949866

mijn zakje popcorn is op, begin nu aan de chips
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 10:00 #949869

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Eén ding is wel zeker inmiddels, ieder enthousiasme van andere zeilers om nog een koelwateralarm te maken of in te bouwen is nu wel platgeslagen. :(

Kunnen jullie de NO/NC/fail-safe discussie even elders voortzetten s.v.p.?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 10:01 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 11:00 #949886

Ik ben er wel klaar mee hoor!

Mijn conclusie is: houd het simpel, geen extra relais toevoegen. VP doet dat zo en, naar ik begrijp 99.9% van de auto-fabrikanten. Fail-safe blijkt voor de fabrikanten een non-topic te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 11:14 #949888

Vp geen relais in de automotive ook niet

Nachtvlinder ben je nu zo dom of doe je alsof ??

Ondertussen weet ik het niet meer
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 11:29 #949892



Daarom een relais nergens anders voor ook niet standaard vp of wie dan ook

Als het contact aan is en je dus op de motor vaart is rechts alles gesloten

Onderbreek je rechts iets valt het relais af , en gaat je buzzer


MOEILIJK HÈ JONGENS ???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 11:50 #949898

@Mod: graag afsplitsen vanaf hier. Als titel voor de afsplitsing stel ik voor "Fail-safe bedraden van alarmen". Dat laat ruimte voor uitbreiding naar het oliedruk-alarm en dekt de lading van Jeroen's aanvankelijke feedback hieronder:

Jeroen-pion schreef :
Als er bij de clixon een draadje los zit, krijg je nooit geen alarm meer, erger nog je weet niet eens dat hij los zit :(

Okay als je toevallig eens op de testknop drukt

In zoverre is jouw opstelling dus niet echt betrouwbaar
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 12:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 12:00 #949899

Nachtvlinder schreef :
@Mod: graag afsplitsen vanaf hier. Als titel voor de afsplitsing stel ik voor "Fail-safe bedraden van alarmen". Dat dekt de lading van Jeroen's feedback hieronder en laat ruimte voor uitbreiding naar het oliedruk-alarm.

Snap je nu wat ik bedoel ? Ook bij de oliedruk schakelaar open is goed dus oliedruk GEEN ALARM

knip die draad door en het is voor eeuwig goed ;)

In mijn schemaatje vrij belabberd maar goed KAN draadbreuk niet ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl