Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen?

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 01 jan 2018 14:41 #903561

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Ik ben er zelf ook mee bezig geweest, maar de boot is inmiddels verkocht.

Hieronder een link naar een mogelijkheid. Ik was van plan om het anders te doen maar zo kan het ook en is de temperatuur waarop het alarm afgaat regelbaar. Ik had al een temperatuursensor met vaste temperatuur, volgens mij op 85 graden. Moet ergens nog liggen.

bootbouw.blog2blog.nl/7736/Bou...mperature+alarm.html

Toevallig heb ik thuis in mijn cv installatie (hetelucht via een warmtewisselaar) exact zo een thermostaat opnemer en die werkt al vele jaren zeer betrouwbaar.

Veel motoren hebben wel een alarm ergens op het blok maar het kan geen kwaad om direct te meten op de plek waar het echt om gaat. Als de koeling weg valt loop de temperatuur heel snel op. Tegen de tijd dat het alarm in het blok reageert is de temperatuur bij de uitlaat waarschijnlijk al een stuk(je) hoger.
Die extra tijd kan je net redden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 01 jan 2018 15:06 #903563

Ik zie niet waarom dit schema niet zou kunnen werken; je zou het mooier kunnen maken door op de "acknowledge" schakelaar een timer te zetten, zodat je deze niet kunt vergeten weer in haar normale positie te zetten.

Echter ik zou liever al proberen te alarmeren bij het optreden van de meest waarschijnlijke oorzaak: een tekort aan koelwater...

Volgens mij kan dat onderstaande oorzaken hebben:
  1. Afsluiter dicht
  2. Wierfilter verstopt
  3. Impeller versleten/opbrengst te laag

Het alarmeren voor (1) en (2) is vandaag in een ander draadje besproken. Voor oorzaak (3), die mij minder waarschijnlijk lijkt, zou je een drukverschilschakelaar kunnen gebruiken. Deze dient NC te zijn, zodat bij het wegvallen van een instelbare overdruk (de dP die de pomp normaal opbouwt) er gealarmeerd wordt.

Misschien interessant om verder uit te werken?

NB: In principe zou je een directe meting willen van de koelwater flow. Wellicht kan dat ook door een kleine restrictie in te bouwen met dáárover een dP schakelaar (ook NC): dan ondervang je alle hierboven genoemde oorzaken tegelijk.
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 15:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 01 jan 2018 15:53 #903573

Hier mooi kant en klaar spul (wel jammer dat zoiets je het plezier ontneemt van het zelf bedenken ;) ):
aqualarm.net/exhaust-engine-monitors-c-5/
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 16:04 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 01 jan 2018 16:09 #903576

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Die site kwam ik ook tegen. Het koppelen van een alarm aan een flowmeter is inderdaad manier om aan de bron van de foutsituatie te meten. Alleen is dit niet alleen erg kostbaar, maar ook erg lastig om in te bouwen met een saildrive. Ik kies dus voor next best: de temperatuur van de uitlaat. Aan onderdelen kost dat niet meer dan 2-3 tientjes.

De schakeltemperatuur van 120°C had ik uit een post eerder uit dit draadje, maar die is dus te hoog begrijp ik. We gaan uit van 85°C N/O. Dat is lager dan ik gedacht had!

Het alarm met een reset schakelaar + timer tot zwijgen brengen is technisch fraai, maar voor mij maakt het dat te gecompliceerd. Echt nodig is het niet, want met de testknop kan je eenvoudig controleren of de zoemer werkt. En zo vaak (eigenlijk nooit!) zal er toch niet een alarmsituatie optreden dat een dergelijke schakeling nodig is. Dat is ook meteen het bezwaar wat ik tegen de paneeltjes van Aqualarm heb: er is geen testmogelijkheid en ook geen mogelijkheid om het alarm te stoppen. Of je moet de hele installatie spanningsloos maken natuurlijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 19:10 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 08:41 #903671

ilCigno schreef :
Die site kwam ik ook tegen. Het koppelen van een alarm aan een flowmeter is inderdaad manier om aan de bron van de foutsituatie te meten. Alleen is dit niet alleen erg kostbaar, maar ook erg lastig om in te bouwen met een saildrive.

Is dat zo?
Ik vind deze nog wel meevallen en die bouw je oiok zo in in de slang vanaf een saildrive:
www.svb24.nl/nl/aqualarm-coolant-flow-detector.html
Ik denk alleen ( weet het eigenlijk wel zeker) dat zoiets gevoeliger is voor bijv. vevuiling dan een temperatuuralarm.
Hier nog wat meer info:
aqualarm.net/cooling-water-flo...3c7238e207f1b565df96
Ad
Laatst bewerkt: 02 jan 2018 08:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 09:40 #903680

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Yellow Boat schreef :
Is dat zo? Ik vind deze nog wel meevallen en die bouw je oiok zo in in de slang vanaf een saildrive
Nou, ik vind €139 plus de kosten van nieuwe slang, klemmen, alarmgever etc. best veel voor een alarmpje wat ik voor drie tientjes bouw. Los daarvan, deze flow detector moet per se horizontaal ingebouwd worden om goed te werken en neemt behoorlijk wat ruimte in. Dat is -althans in mijn situatie- heel lastig om in te bouwen in de motorruimte.

Ook vraag ik mij af of het ding nog wel goed werkt onder helling. Het is gebaseerd op een klepje dat door de waterstroom weggedrukt wordt en een reedschakelaar activeert. Daarvoor moet het klepje vrij kunnen hangen, verticaal dus. Als je motorzeilt is dat vaak niet het geval uiteraard.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 09:55 #903687

Ben het ook helemaal met je eens . Misschien is dat ding daarom ook verder kennelijk nergens anders te koop :unsure: .
Bovendien schakelt hij natuurlijk maar bij een bepaalde flow die nog best voldoende kan zijn.
Geef mij daarom maar dat ding van Nasa. Daarmee zie je ook de daadwerkelijke temperatuur en kun je problemen dus ruim van tevoren zien aankomen.
Overigens ken ik dat soort flowbewakers ook uit de chemische industrie voor bijv. het bewaken van spoeling van asafdichtingen. Maar dat zijn dan wel de veel degelijker industriële versies.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 10:13 #903693

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
nog geen 2 euro incl verzenden:

www.aliexpress.com/item/W1209-...s.9042311.0.0.a4qGbZ

zie je hoe warm het is en een contactje als alarm.
zit alleen even hoe monteer je de sensor.
krapper gaatje in de rubberuitlaat slang boren en dan er in drukken ?
of met een slangen klem op de uitlaatslang risico is dan wel dat de motorruimte temperatuur mee wordt gemeten.

ik gebruik nu zo'n ding om bij vorst een paar weerstanden warm te stoken nabij de afsluiters.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 10:21 #903694

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
In de eerste plaats moet een scheepsmotor voorzien zijn van een watergekoeld spruitstuk. Verder moet een droge uitlaat heel goed geisoleerd worden. Soms is dit maar net voldoende, zeker in combinatie met een achterkajuit, waarbij de uitlaat door een nauwe ruimte onder een kooi doorloopt.

Aantal keren meegemaakt dat door een zware belasting van de motor de uitlaatgas temperatuur sterk oploopt en dat er dan brand ontstaat.

De overbelasting kan bestaan uit plastic of een tros in de schroef, dan wel een beschadigde schroef door een grond-beroering of aanvaring met een boomstam.

Bij een natte uitlaat hoor je al snel dat de waterkoeling niet meer werkt door het veranderde uitlaatgeluid. Als je de uitlaat hoort ploffen dan is er geen demping meer door het koelwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 10:21 #903695

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Sprokkie schreef :
nog geen 2 euro incl verzenden
Max temp 49°C...gaat 'm niet worden voor deze toepassing. Op zich wel mooi natuurlijk, maar ik zoek het zelf toch liever in een KISS oplossing zonder elektronica.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 jan 2018 10:23 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 10:26 #903696

ilCigno schreef :
Sprokkie schreef :
nog geen 2 euro incl verzenden
Max temp 49oC...gaat 'm niet worden voor deze toepassing. Op zich wel mooi natuurlijk, maar ik zoek het zelf toch liever in een KISS oplossing zonder elektronica.

Daarom denk ik dat jouw eerder getekende schema meer dan voldoende is

Komt er geen water meer ik neem aan dat iedereen regelmatig even naar de water plons uitlaat kijkt ?

Mocht het water uitvallen zal de uitlaat temperatuur heel rap oplopen , de uitlaatgassen zijn immers veel heter dan met water erbij

En inderdaad zo dicht als mogelijk bij de injectie van de bocht zetten
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 11:03 #903707

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
ilCigno schreef :
Sprokkie schreef :
nog geen 2 euro incl verzenden
Max temp 49°C...gaat 'm niet worden voor deze toepassing. Op zich wel mooi natuurlijk, maar ik zoek het zelf toch liever in een KISS oplossing zonder elektronica.

bijzonder,
die ik heb besteld kan tot 110 graden

Description:
100% brand new and high quality
Quantity:1pcs
Temperature control range: -50 ~ 110 C
Resolution: -9.9 to 99.9 is 0.1C , 1 C temperature ranges other
Measurement Accuracy: 0.1 C
Control accuracy: 0.1 C
Hysteresis accuracy: 0.1 C
Refresh rate: 0.5 S
Input Power: DC12V

zal die ik besteld heb eens linken:

www.aliexpress.com/item/W1209-...s.9042311.0.0.OQAEyx
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 14:14 #903751

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Ik heb er zo een:

Met zijn 6 euro wel iets duurder dan de eerder genoemde maar een mooi kastje er om heen vond ik wel wat waard. Idee is om de sensor tussen rubber slang en injectie bocht in te vrotten. Of anders lijmen tegen het RVS van de waterlock, niet ver van de bocht af bij mij. Gaatjes boren in het rubber was ik noet van plan.
Alarm uitzetten kan simpel door het hele ding uit te zetten. En de in te stellen temperatuur moet ik nog onderzoeken. Dat was ik van plan door eerst eens te kijken hoe warm zo'n uitlaat wordt in normaal gebruik en dan wat graden er bij op tellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 15:03 #903761

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Sprokkie schreef :
zal die ik besteld heb eens linken
Of de specs zijn veranderd, of de specs kloppen niet, of de link klopt niet. Ik zie nog steeds "Max Measuring Temperature: 49°C & Under" staan.
Het kastje van Philip lijkt inderdaad praktischer. Ik ga het toch eerst met een 85°C Clixon proberen, mocht dat niet lukken (te vaak onterecht alarm) dan kan dit altijd nog.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 jan 2018 15:04 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 15:19 #903762

Chinese specs ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 15:26 #903764

ilCigno schreef :
Sprokkie schreef :
zal die ik besteld heb eens linken
Of de specs zijn veranderd, of de specs kloppen niet, of de link klopt niet. Ik zie nog steeds "Max Measuring Temperature: 49°C & Under" staan.
Het kastje van Philip lijkt inderdaad praktischer. Ik ga het toch eerst met een 85°C Clixon proberen, mocht dat niet lukken (te vaak onterecht alarm) dan kan dit altijd nog.

nadeel is dat je met ALLEEN een clixon op dat moment niet kunt bepalen of hij wel of niet terecht is.

je zult dus en de temp moeten meten en de clixon als buzzer, gaat de buzzer heb je een alert om de temp af te lezen.

Daarbij lijkt het me lastig een clixon daar ergens zo te bevestigen dat de warmte overdracht ook nog optimaal is, wat vrij essentieel is voor het bi-metaaltje.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 15:32 #903765

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13792
clixon zet je met slangenklem om de injectiebocht, lijkt me voldoende warmte overdracht
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 15:38 #903769

sy helios schreef :
clixon zet je met slangenklem om de injectiebocht, lijkt me voldoende warmte overdracht

Als er ook warm water is wel ja, maar hij dient het doel als er geen water is toch?

Mag je eerst wachten tot de hete uitlaatgassen je kunststof waterlock hebben doen smelten, tegen die tijd zal je bocht ookwel 100 graden zijn ongeveer het moment dat een clixon van 85 werkt 5% tolerantie
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 15:39 #903770

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
Gaat prima boven de 46 graden :)





heb dat ding besteld voor uitlaattemp alarm.

Besloten om deze niet toetepassen omdat ik er achter kwam dat er een pgn is voor exhaust temp in het NMEA2K protocol.
Heb nu zo'n sensor : www.aliexpress.com/item/Stainl..._5&priceBeautifyAB=0

Deze sensor gaat NMEA2K netwerk op.
Op de plotter zie ik dan de temp van het uitlaat water.
Leek me een mooiere oplossing dan een 7 segments display.
In de machinekamer zie ik de exhaust temp op een Oled schermpje, om dat het kan :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 02 jan 2018 15:40 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 16:02 #903778

Sprokkie schreef :
Deze sensor gaat NMEA2K netwerk op. Op de plotter zie ik dan de temp van het uitlaat water. Leek me een mooiere oplossing dan een 7 segments display.

Wat een leuk project! Is dit, denk je, eenvoudig uit te berieden tot een geheel motor-monitoring systeem, dus ook olietemperatuur en -druk, RPM etc? Voordeel is dat je op plotter erg eenvoudig alarmen in kunt stellen. Via Arduino ga je dit doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 16:10 #903780

inderdaad ben er ook benieuwd naar, en de manier van meten is stukken preciezer dat je er ook echt iets aan hebt :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 16:11 #903781

En als je een béétje nerd bent kun je zelfs de lange termijn trends van deze temperatuur, oliedruk etc monitoren om vervuiling, slijtage etc voortijdig te kunnen signaleren ;)
Laatst bewerkt: 02 jan 2018 16:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 16:25 #903786

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Nachtvlinder schreef :
En als je een béétje nerd bent kun je zelfs de lange termijn trends van deze temperatuur, oliedruk etc monitoren om vervuiling, slijtage etc voortijdig te kunnen signaleren ;)

We hebben het over een ZEILBOOT toch :blink:
Ik weet niet hoeveel uren er op de motor wordt gevaren, maar ik probeer dit tot het minimum te beperken.
Laatst bewerkt: 02 jan 2018 16:26 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 16:32 #903788

Bram6 schreef :
Nachtvlinder schreef :
En als je een béétje nerd bent kun je zelfs de lange termijn trends van deze temperatuur, oliedruk etc monitoren om vervuiling, slijtage etc voortijdig te kunnen signaleren ;)

We hebben het over een ZEILBOOT toch :blink:
Ik weet niet hoeveel uren er op de motor wordt gevaren, maar ik probeer dit tot het minimum te beperken.

och al vaar je 2 uur per jaar op de motor, als hij het dan 1 uur niet goed doet kan dat al aardig vervelend zijn :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 16:42 #903793

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
Nachtvlinder schreef :
En als je een béétje nerd bent kun je zelfs de lange termijn trends van deze temperatuur, oliedruk etc monitoren om vervuiling, slijtage etc voortijdig te kunnen signaleren ;)

+1
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl