Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen?

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 16:42 #903794

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
Nachtvlinder schreef :
Sprokkie schreef :
Deze sensor gaat NMEA2K netwerk op. Op de plotter zie ik dan de temp van het uitlaat water. Leek me een mooiere oplossing dan een 7 segments display.

Wat een leuk project! Is dit, denk je, eenvoudig uit te berieden tot een geheel motor-monitoring systeem, dus ook olietemperatuur en -druk, RPM etc? Voordeel is dat je op plotter erg eenvoudig alarmen in kunt stellen. Via Arduino ga je dit doen?

je hebt pb
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 16:56 #903800

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Wat al leuk zou zijn, is monitoren wanneer de motor draait; voor de logs in Opencpn is het wel leuk om te zien wat gezeild is en wat gemotord/gemotorzeild.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 02 jan 2018 18:26 #903814

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
ilCigno schreef :
Het alarm met een reset schakelaar + timer tot zwijgen brengen is technisch fraai, maar voor mij maakt het dat te gecompliceerd.

Ik zou het niet met een timer doen, maar met een relais dat ingeschakeld wordt met een pulsdrukker en dan zichzelf overneemt.
De zoemer zet je dan over het verbreek contact.
Als je dan de voeding van het relais naar de clixon aftakt, reset het geheel zich weer vanzelf zodra de alarmtoestand is opgeheven.

Geen timer nodig en kan niet fout gaan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 05 juni 2018 23:55 #949486

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Om dit draadje nog even af te ronden (voor zover dat mogelijk is op ZF) hier de beschrijving van het koelwateralarm wat ik gemaakt heb. Nog even het schema wat ik al eerder toonde:

Omdat ik al een Clixon NO 120oC had liggen heb ik die gebruikt. Als na meting blijkt dat de temperatuur van de uitlaatbocht echt veel lager is kan ik de Clixon altijd nog eenvoudig uitwisselen. Voorlopig ga ik er van uit dat als het koelwater wegvalt, de uitlaatbocht zeer snel opwarmt boven de 120 oC.
Dit zijn naast de Clixon de materialen die ik gebuikt heb:

IP66 behuizing


Buzzer met licht


Drukknopje (vergrendelend)


Drukknopje (niet vergrendelend)


Het doosje heeft een plaatsje gekregen in de kast boven de motorruimte. De zoemer zit daar vlak bij, net onder de kajuitingang zodat deze buiten ook goed te horen is. Doordat de alarmgever ook knippert weet je meteen waar je moet kijken als het alarm klinkt.





De Clixon zit met een RVS slangklem op de uitlaatbocht. Ik durfde de aansluitklemmetjes niet haaks om te zetten, dat was wel mooier geweest




De tekst op het kastje en bij de zoemer is gemaakt van zelfklevende gegraveerde kunststof naamplaatjes. Die kan je in iedere gewenste maat bestellen. Ik moet de draden nog wat netter vastzetten, maar ben er verder best tevreden over.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 00:01 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 05:42 #949496

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Mooi gemaakt. Er staat toch geen spatie tussen koelwater en alarm op het plaatje?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 07:01 #949527

Opzich mooi, maar ik had het “test” knopje in serie gezet met de clixon beide NC

Relaisje erbij , spanning via kontaktslot en alles in afval principe schakelen

Nu hoor je bij starten even de buzzer, bij een eventuele draad breuk ook
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 07:54 #949542

Die clixon van 120º vind ik wel een héél hoge temperatruur. je krijgt pas alarm wanneer het te laat is.
Zoiets als een dieptemeter die pas alarm geeft ná vastlopen.

Ik verwacht de uitlaat bocht aan de onderkant op buitenwater temperatuur, neem dat een beetje hoog afgerond op 40º

Mijn keus zou een clixon van 40º a 60º zijn, geplaatst op het koudste punt en dan een stukje verschuiven naar het warmere deel tot er bij warme motor alarm komt en dan iets terug naar het koelere deel.

Je zit dan zo kort mogelijk bij de alarm inschakeling en kunt op tijd actie nemen.
Je hebt dan ook nog even tijd om net nog ergens voor uit de weg te gaan vóór er problemen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 08:09 #949550

Of koop zo'n ding , kun je het alarmpunt zelf instellen en je ziet het nog aankomen ook.
www.nasamarine.com/product/ex-...rature-monitoralarm/
Kun je nauwelijks voor hobbyen.
En eventueel ook de zoemer: www.nasamarine.com/product/spa...arget-cruiser-depth/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 08:42 #949558

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Saeftinghe schreef :
Mijn keus zou een clixon van 40º a 60º zijn, geplaatst op het koudste punt en dan een stukje verschuiven naar het warmere deel tot er bij warme motor alarm komt en dan iets terug naar het koelere deel.

Je zit dan zo kort mogelijk bij de alarm inschakeling en kunt op tijd actie nemen.
Zoals te zien is valt er niets te schuiven, de Clixon zit ingeklemd tussen de uitlaatslang en het waterinjectiepunt. Ik heb de Clixon trouwens nog even getest in de oven met een digitale thermometer. Het schakelpunt bleek zeer goed te zijn, exact op 120oC (binnen de meetnauwkeurigheid van de thermometer uiteraard) klikte hij aan. Bij afkoelen weer uit bij ongeveer 110oC.

Mijn theorie is dat de metalen uitlaatbocht bij wegvallen van de koeling razendsnel heet wordt. Of de Clixon nu bij 60, 85 of 120oC schakelt maakt in tijd nauwelijks verschil. Dat ligt anders dan wanneer je op de uitlaatslang meet. Daarbij duurt het door het dikke, slecht wartegeleidende rubber langer voordat de buitenzijde heet is.

Ik wil in ieder geval voorkomen dat het alarm ongewenst af gaat bij intensief motorgebruik. Dat kan je in sommige situaties er echt niet bij hebben.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 08:44 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 08:46 #949560

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Woody130 schreef :
Er staat toch geen spatie tussen koelwater en alarm
Nee, dat lijkt maar zo
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 08:49 #949562

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Yellow Boat schreef :
Of koop zo'n ding
Dat had je al eerder aangedragen. Los van het feit dat ik NASA spullen inmiddels mijd als de pest, heb ik mijn functionele bezwaren ook al eerder genoemd. Buiten dat, zelf maken is leuk en je weet precies wat je hebt en hoe het werkt. En goedkoper!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 09:00 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 09:04 #949564

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Haak nu pas aan in dit draadje... Er kan weer een klusje op de lijst bij zie ik.

IlCigno, dank voor de linkjes naar de door jouw gebruikte onderdelen!
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 09:05 #949565

Je kunt toch die clixon op iedere willekeurige plaats inklemmen bij de slang?
Net op de plaats waar het gewenste punt is.

Dat razendsnel duurt toch wel enkele seconden.
Het kan een langzaam ontstaande verstopping zijn, of verminderde buiten water opbrengst. Zelden direct van 100% goed naar totaal fout.
Bij mij is die hele bocht gewoon koud aan de onderzijde tot lauwwarm aan de bovenzijde.

In 5 seconden kun je nog net een mogelijke aanvaring vermijden, of wat in de richting van ruimte te koersen.

Een alarm moet zo mogelijk komen vóór er schade optreedt, elke seconde is dan waardevol.

Maar helemaal consequent ben ik zeker niet.
Ik heb al wel eens gekeken om zoiets te plaatsen, maar het is er nog nooit van gekomen. Terwijl ik wel een hele serie clixons heb liggen, het zou er in een uurtje op kunnen zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 10:05 #949578

ilCigno schreef :
Yellow Boat schreef :
Of koop zo'n ding
Dat had je al eerder aangedragen. Los van het feit dat ik NASA spullen inmiddels mijd als de pest, heb ik mijn functionele bezwaren ook al eerder genoemd. Buiten dat, zelf maken is leuk en je weet precies wat je hebt en hoe het werkt. En goedkoper!

Als er bij de clixon een draadje los zit, krijg je nooit geen alarm meer, erger nog je weet niet eens dat hij los zit :(

Okay als je toevallig eens op de testknop drukt

In zoverre is jouw opstelling dus niet echt betrouwbaar

Ik zou het toch nog eens herzien , die 106 pond voor een NASA had ik er ook niet aanbesteed
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 17:22 #949673

Jeroen-pion schreef :
In zoverre is jouw opstelling dus niet echt betrouwbaar

Dat iets niet fail-safe gebouwd is, wil niet zeggen dat het niet betrouwbaar is Jeroen!

Bestaan er überhaubt NC schakelaars hiervoor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 17:35 #949679

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
De NASA heeft niet eens een testknopje :whistle:

Voor twee tientjes heb ik wat ik wilde en deel dat graag met anderen. Ik zeg niet dat mijn koelwateralarmpje beter is of past in de situatie van een ander. Die keuze kan ieder zelf maken, gebruik makend van gezond verstand en de opmerkingen die hier gemaakt worden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 17:45 #949683

Helemaal mee eens! Jouw uitvoering biedt voldoende basis om direct of in wat voor vorm dan ook over te nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 18:17 #949699

Nachtvlinder schreef :
Jeroen-pion schreef :
In zoverre is jouw opstelling dus niet echt betrouwbaar

Dat iets niet fail-safe gebouwd is, wil niet zeggen dat het niet betrouwbaar is Jeroen!

Bestaan er überhaubt NC schakelaars hiervoor?

Vreemde redenatie hoor , een alarm dient altijd een alarm te geven

Tenzij aan een aantal voorwaarden wordt voldaan als bedrading heel, temperatuur ok in dit geval etc pas dan is er geen alarm

Zo wordt elk bedrijfskritisch systeem opgebouwd , voorbeeld je oliedruk zoemer op de motor

Nou als je zoals de topic titel omschrijft brand door zou je kunnen stellen dat dat hier het geval is


Zo’n beetje alles wat schakeld of kan schakelen is er als NC of NO
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 18:18 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 19:05 #949711

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
De topictitel bleek betrekking te hebben op een motor met een droge uitlaat. Nu kan je natuurlijk stellen dat een natte uitlaat zonder koelwater ook een droge uitlaat is, maar dat gaat wel wat ver. Mijn alarmpje is niet fail-safe gebouwd en heeft ook niet tot doel om brand te voorkomen. Ik wil slechts tijdig gewaarschuwd worden als de koeling uitvalt zodat de kans verkleind wordt dat ongemerkt de hele uitlaatslang inwendig afbladdert en (door)smelt. En dat daardoor de motor helemaal niet meer gebruikt kan worden na het herstel van de koeling. Een KISS systeempje volstaat daarom voor mij.

[nerdmodus]Het staat je uiteraard vrij om zelf een mooi fail-safe systeem te bouwen met draadbreukcontrole en andere vernuftigheden. Vergeet niet om eerst een mooie RA en FMECA samen te stellen, anders wordt onder meer je FAT/SAT/SIT en V&V lastig. Misschien op een mooie safety-PLC baseren?[/nerdmodus]
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 19:42 #949727

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Jeroen-pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Jeroen-pion schreef :
In zoverre is jouw opstelling dus niet echt betrouwbaar

Dat iets niet fail-safe gebouwd is, wil niet zeggen dat het niet betrouwbaar is Jeroen!

Bestaan er überhaubt NC schakelaars hiervoor?

Vreemde redenatie hoor , een alarm dient altijd een alarm te geven

Tenzij aan een aantal voorwaarden wordt voldaan als bedrading heel, temperatuur ok in dit geval etc pas dan is er geen alarm

Zo wordt elk bedrijfskritisch systeem opgebouwd , voorbeeld je oliedruk zoemer op de motor

Nou als je zoals de topic titel omschrijft brand door zou je kunnen stellen dat dat hier het geval is


Zo’n beetje alles wat schakeld of kan schakelen is er als NC of NO

Jeroen je kletst maar wat, je temperatuur alarm op je motor is echt niet fail safe.
Tenminste die van mijn yanmar in ieder geval niet.
Om een hoog temperatuur alarm fail safe te maken heb je altijd een relais nodig, wat dus altijd stroom verbruikt.
Timo heeft dit prima opgelost met een test knop.
Kwestie van routine om die dagelijks even in te drukken.

Oh ja, mijn saildrive heeft een dubbele membraan met waterdetectie, ook niet failsafe.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 20:10 #949734

Ja ja ik klets maar wat uiteraard

Wat trekt een relais ? En je vaart ip de motor So What ?

Sorry hoor je denk nu veilig te zijn met een alarm


Maar goed opbouwende kritiek mag niet meer kennelijk

Bouw iets goed of niet ........en veel moeilijker is het niet maar dat mag kennelijk niet gezegd worden


Als de mods wakker zijn modereer dit ook maar weg net als de rest in het pi topic , geen kritiek meer op ZF

:woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 20:11 #949735

Lijkt erop dat Jeroen “fail-safe” met “betrouwbaar” verwart. Dit zijn echter 2 verschillende eigenschappen. Zoek eens op “faillure-on-demand”, dat snijdt dit onderwerp aan.

Overigens bestaan er wel NC thermo switches: www.elektronicawereld.nl/categ..._thermostaat/details

Het detectiecircuit/alarm dient hier uiteraard compatible mee te zijn. Een eenvoudig serie-geschakeld alarm zoals hier is dat niet. Doe je het echt zoals in de industrie, dan inderdaad line-monitoring toepassen zodat je zowel kortsluiting als draadbreuk in de bekabeling kunt detecteren. Bijpassende detectie gaat dan inderdaad richting PLC zodat je onderstaande toestanden kunt detecteren:
-normale temperatuur, lijn OK
-hoge temperatuur, lijn OK
-lijn fout OPEN
-lijn fout SHORT

Volstrekt overkill hier.
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 20:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 20:12 #949736

ja dan beter een rpi ipv plc
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 20:30 #949741

Nachtvlinder schreef :
Lijkt erop dat Jeroen “fail-safe” met “betrouwbaar” verwart. Dit zijn echter 2 verschillende eigenschappen. Zoek eens op “faillure-on-demand”, dat snijdt dit onderwerp aan.

Overigens bestaan er wel NC thermo switches: www.elektronicawereld.nl/categ..._thermostaat/details

Het detectiecircuit/alarm dient hier uiteraard compatible mee te zijn. Een eenvoudig serie-geschakeld alarm zoals hier is dat niet. Doe je het echt zoals in de industrie, dan inderdaad line-monitoring toepassen zodat je zowel kortsluiting als draadbreuk in de bekabeling kunt detecteren. Bijpassende detectie gaat dan inderdaad richting PLC zodat je onderstaande toestanden kunt detecteren:
-normale temperatuur, lijn OK
-hoge temperatuur, lijn OK
-lijn fout OPEN
-lijn fout SHORT

Volstrekt overkill hier.

Ik verwar helemaal niks met wat dan ook

Nu kun je wel met lappen tekst gaan ouwehoeren, lees paar post terug hoe simpel ik het bedoelde voorstelde etc

Kun je daar niks mee? , het MOET niet, het was een idee

Maar ook dat kan niet meer op ZF lijkt het

Zelfs de vraag : hoe bedoel je dat , of leg eens uit komt bijna niet meer voor

Succes ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 20:30 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 20:39 #949743

Mooi, je bent er weer!

Een NC element is natuurlijk beter dan NO en blijkt gewoon verkrijgbaar. Dat vind ik overkill vanwege het inverteer-relais wat je nodig hebt. De bekabeling van relais naar zoemer kan net zo goed los schieten, ook kan de leiding van sensor naar relais doorschavielen en sluiting (blijven) maken bij onzorgvuldige installatie. Ook kan de zoemer kapot gaan. Etc...

Ik denk dat (veel) verder gaan dan IlCigno gedaan heeft niet veel risico weg zal nemen. Een degelijke zorgvuldige installatie die voorkomt dat aansluitingen lostrillen, draden schavielen etc. zal meer betrouwbaarheid toevoegen dan het principieel fail-safe maken: draadbreuk is niet het enige fail-mechanisme tenslotte...

En hoevaak komt het voor dat goed geinstalleerde connectors (auto, boot) lostrillen? Ik heb het nog niet meegemaakt.

Wel de wasmachine laatst trouwens: stekker naar het deurslot was losgetrild. Fail-safe hier want de machine wilde niet starten ;)
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 20:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl