Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen?

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 20:47 #949746

nog afgezien van het al dan niet nut hebbenvan zo een schakeling, moet je je wel afvragen wat er kapot aan kan.
Draadbreuk is helemaal niet zo onwaarschijnlijk hoor.
Op een gegeven moment ga je met die kabel een kastje in waarin je toeter zit, waarin je alles vast en goed kan monteren. Van mij part giet je de boel vol.
Dan is het meest waarschijnlijke wat er nog kan gebeuren mijn inziens: de kabel naar de sensor en de verbinding daarmee.
Tevens kan de sensor los laten van de uitlaat.
Dat staat toch allemaal te bewegen.

Als je dat kan opvangen met een NC connectie dan ben je goed bezig.
Wil je het goed doen, dan meet je de temperatuur. Dan kan je ook een aankomend probleem detecteren, als je op een gegeven moment wat ervaring opdoet bij normale omstandigheden. Dan heb je niet alleen een aan/uit signaal. En weet je ook of de voeding het nog doet.

Zo draait momenteel mijn electrische motor naast mij op maximale toeren, om de accus verder te ontladen. Deze is nu 43 graden ( +- 1 graad) .Dat zie ik op de multiview. Straks aan boord is dat een nuttige variable om bij te houden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 20:49 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 20:50 #949747

Overigens moet ik nu denken aan John Cleese in fawlty towers, de aflevering met de brandblusser.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 20:52 #949748

Nachtvlinder schreef :
Mooi, je bent er weer!

Een NC element is natuurlijk beter dan NO en blijkt gewoon verkrijgbaar. Dat vind ik overkill vanwege het inverteer-relais wat je nodig hebt. De bekabeling van relais naar zoemer kan net zo goed los schieten, ook kan de leiding van sensor naar relais doorschavielen en sluiting (blijven) maken bij onzorgvuldige installatie. Ook kan de zoemer kapot gaan. Etc...

Ik denk dat (veel) verder gaan dan IlCigno gedaan heeft niet veel risico weg zal nemen. Een degelijke zorgvuldige installatie die voorkomt dat aansluitingen lostrillen, draden schavielen etc. zal meer betrouwbaarheid toevoegen dan het principieel fail-safe maken: draadbreuk is niet het enige fail-mechanisme tenslotte...

En hoevaak komt het voor dat goed geinstalleerde vonnectors (auto, boot) lostrillen? Ik heb het nig niet meegemaakt.

Wel de wasmachine laatst trouwens: stekker naar het deurslot was losgetrilt.

Kan allemaal maar alleen hoor je nu de zoemer zoals ik het bedoelde elke keer als je de motor start

Nee goede connectors niet nee ;)

Maar joh als 1 klein relais erbij te veel is prima , dan toch niet

Druk je nu 1 keer per maand op de test knop , misschien gebeurt er wat

En klopt je hebt gelijk vreemde storingen in electra op een boot komen nooit voor, tenminste ik kan hier zo geen voorbeeld vinden :whistle:

Goed geen relais erbij , zijn we daar ook weer klaar mee

Zal dit topic nu verder met rust laten voor Timo helemaal uit zijn dak gaat ik hoor hem al tanden knarsen :pinch:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 20:56 #949751

@Chris: fijn, deze inhoudelijke bijdrage van je.

Hoe zijn de standaard aanwezige motor alarmen (oliedruk, temperatuur) eigenlijk uitgevoerd?

Oliedrukschakelaar zou NO moeten zijn; temperatuur NC.

@Jeroen: we hoeven het toch niet eens te zijn of worden? Lezer kan zelf wel bepalen of ie met relais wil/kan gaan werken of dat liever laat! De voor- en nadelen zijn ruim aan bod gekomen, lijkt mij.
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 21:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 21:02 #949753

Waarom de olie NO leg dat eens uit????

Zou het geen NC zijn normale closed zo is er bij geen oliedruk een kring via de zoener

De oliedruk duwt de schakelaar open is een membraanpje achtig plaatje Viola onderbroken kring zoemer gaat uit

Sorry nachtvlinder weet waar je over praat dan hoog van de toren blazen ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 21:04 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 21:11 #949757

NO vs. NC betreft de shelf-state van een device (zoals het in de winkel ligt), dat zeg jij ook toch? Kan verwarrend zijn, omdat hele volksstammen foutief aannemen dat het de normale bedrijfstoestand betreft.

Fail-safe design daar gaan deze laatste posts toch juist over!? In dit geval dient lostrillen van een connector tot een alarm te leiden:

-Lage oliedruk/kabel los = ALARM (switch dus NO)
-Temperatuur hoog/kabel los = ALARM (switch dus NC)

Dit betekent dus dat (om een buzzer te activeren bij alarm) het signaal van beide switches geinverteerd moet worden.

Wat jij voorstelt voor de drukschakelaar (een NC type kiezen) is niet fail safe: bij draadbreuk functioneert het alarm niet meer.

Jeroen-pion schreef :
Sorry nachtvlinder weet waar je over praat dan hoog van de toren blazen

Als je dan (heb ik je al eerder op gewezen in dit draadje...) wederom persoonlijk wilt worden: deze opmerking geef ik je terug ter heroverweging...
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 21:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 21:16 #949758

De test schakelaar zou ook vervangen kunnen worden door de spanning te gebruiken die vanaf je contactslot/startknop naar de bendex gaat.

Bij elke start heb je dan een controle geluid naast die al standaard op de motor zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 06 juni 2018 22:00 #949765

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Natuurlijk kan je een sensor met nc contact en een relais toepassen.
Dan heb draadbreuk beveiliging, tot aan je relais.
Als het draadje van je buzzer los raakt werkt het alsnog niet.

Timo heeft het met minimale componenten uitgevoerd.
Wat er niet in zit kan ook niet kapot.

En nogmaals ik vermoed dat temperatuur alarm van onze dieseltjes voor 90% ook zo is uitgevoerd.
Maar dan zonder testknop.
En daar hoor je niemand over.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 04:38 #949771

Nachtvlinder schreef :
NO vs. NC betreft de shelf-state van een device (zoals het in de winkel ligt), dat zeg jij ook toch? Kan verwarrend zijn, omdat hele volksstammen foutief aannemen dat het de normale bedrijfstoestand betreft.

Fail-safe design daar gaan deze laatste posts toch juist over!? In dit geval dient lostrillen van een connector tot een alarm te leiden:

-Lage oliedruk/kabel los = ALARM (switch dus NO)
-Temperatuur hoog/kabel los = ALARM (switch dus NC)

Dit betekent dus dat (om een buzzer te activeren bij alarm) het signaal van beide switches geinverteerd moet worden.

Wat jij voorstelt voor de drukschakelaar (een NC type kiezen) is niet fail safe: bij draadbreuk functioneert het alarm niet meer.

Jeroen-pion schreef :
Sorry nachtvlinder weet waar je over praat dan hoog van de toren blazen

Als je dan (heb ik je al eerder op gewezen in dit draadje...) wederom persoonlijk wilt worden: deze opmerking geef ik je terug ter heroverweging...

Ga alsjeblieft naar de brezan , koop een oliedruk schakelaar en meet wat aan dat ding

Bonnetje met je bank rekening mag je naar mij opsturen , ik betaal
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 04:39 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 04:43 #949772






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 04:51 #949773

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Dus zoals nachtvlinder al schreef niet fail safe.
Bij draadbreuk geen alarm.
Het enige fail safe aan bovenstaande tekening is dat je alarm krijgt in het onwaarschijnlijke geval dat de druksensor is los gekomen van je mptor.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 05:06 #949775

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
We zijn weer lekker bezig met technische snufjes.....
Maar het niets te maken met bescherming. Hooguit dat je geinformeerd wordt over een
(te) hoge temperatuur. Als ik de vraag zie dan moet ik denken aan plaatmateriaal of brandvertragende, brandwerende doek. Mogelijk ook doek waarmee je de uitlaatslang omwikkeld.

Zelf heb ik net de uitlaatslang vervangen. Deze was in een houten bekisting ondergebracht.
De brandsporen (smeulen) waren goed zichtbaar. Natte uitlaat trouwens.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 05:07 #949776

@Jeroen: nogmaals; deze discussie is zinloos als je niet weet wat fail-safe betekent.


Voor het temperatuuralarm lijk je dit wel te weten want je stelt om deze reden een NC schakelaar met bijbehorend inverting relais voor. Hoewel ik dit "overkill" heb genoemd, is dit principieel fail-safe voor draadbreuk tussen sensor en relais.

Echter om het oliedrukalarm ook fail-safe te ontwerpen voor draadbreuk, dien je daar een NO switch voor te gebruiken, dus niet zoals jij en het schema wat je post hier voorstellen.

Fail-safe is relatief zoals genoemd: het enige falen waarvoor dit beschermt is lostrillen van de draden naar de sensoren. Andere fouten (kortsluiting tussen de aders in deze bekabeling, falen van het relais, defecte zoemer of lostrillen van de draden naar de zoemer) worden niet gedetecteerd.


Blijkbaar vindt Brezan (of waar dit schema ook vandaan komt...) dit ook overkill - ik neem tenmiste aan dat zij weten wat fail-safe is en hier bewust niets mee doen. Natuurlijk bestaan er ook NO drukschakelaars... En als je het dan echt goed wilt doen, dan dien je line-monitoring toe te passen. Dit vereist electronische in- en outputcircuits; met een eenvoudig relais kom je er niet. De box in het midden heeft deze, zowel aan haar input als output:



Aan de outputkant wordt de weerstand van de coil in de speaker gemonitored. Wanneer deze afwijkt van haar normale waarde (kabelbreuk, -kortsluiting of een defecte speaker) wordt een fout gedetecteerd.

Aan de ingang heb ik een typische configuratie van EOL (end of line) resistors getekend:
-line OK, geen alarm : R = Rs + Rp
-line OK, alarm : R = Rs
-line fault (open circuit) : R = oneindig
-line fault (closed circuit) : R = 0

Nogmaals: volstrekt overkill hier...

@Vinni: bescherming aan de bron is altijd beter dan het minimaliseren van de gevolgen. Beide is nog beter natuurlijk.
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 05:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 05:55 #949785

Was jij niet de gene die zei : olidruk schakelaar NO ?

Wat ik zei was ik had het iets anders gemaakt dus geen clixon NO DUS CONTACT MOET MAKEN om de buzzer af te laten gaan

Ik had een NC CLIXON GEBRUIT die in serie staat met de spoel van het relais en het contactslot

De buzzer zit op de verbreek contacten van het relais

Als je de motor start meld heel even de buzzer zich , hoor je die niet is het So wie So niet goed

100% failsafe NEE, maar al wel stukken beter, en nog steeds simpel ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 05:56 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:03 #949786

Jeroen-pion schreef :
Was jij niet de gene die zei : olidruk schakelaar NO ?

Klopt, echter de drukschakelaar zoals jij die uitlegt (en volgens de tekst in het schema...) is NC niet NO!

Probeer nu eerst eens de begrippen NO/NC (shelf-state!) en fail-safe eens te doorgronden! Tenmiste als het doel van dit draadje is om te leren in plaats van je standpunten kostte wat kost te verdedigen. Vergeet het line monitoring stuk maar voorlopig...

Jeroen-pion schreef :
Ik had een NC CLIXON GEBRUIT die in serie staat met de spoel van het relais en het contactslot

De buzzer zit op de verbreek contacten van het relais

Als je de motor start meld heel even de buzzer zich , hoor je die niet is het So wie So niet goed

Dat is prima en fail-safe voor draadbreuk, betreft de oliedruksensor denk je nog steeds verkeerd-om. Voor dezelfde fail-safe functionaliteit dient de oliedruksensor NO te zijn en dien je ook een inverting relais toe te passen.
Je zou de NO drukschakelaar en NC temperatuurschakelaar zelfs in serie kunnen schakelen en 1 relais kunnen gebruiken, echter dan kun je niet onderscheiden welk alarm je hoort.
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 06:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:11 #949787

Maar weer ff on topic:

Er zijn speciale dekens om hete uitlaten in te pakken. Mijn droge uitlaat en demper zijn ook daarmee ingepakt.
Even Googlen dus. In de buurt van Werkendam zijn firma's die dat graag voor je willen verzorgen.

Laatst bewerkt: 07 juni 2018 06:20 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:17 #949788

Netjes aangelegd! Dat moet ik ook nog doen op m'n woonschip, ook moet ik de brandstof-retour naar de onderkant van de uitlaat omleiden.

Maar inpakken van een rubber slang van een natte uitlaat? Bij wegvallen koelwater smelt die volgens mij dan nog eerder door en het zal even duren voor je door hebt wat (en waar...) er precies aan de hand is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:19 #949790

Nachtvlinder schreef :
Jeroen-pion schreef :
Was jij niet de gene die zei : olidruk schakelaar NO ?

Klopt, echter de drukschakelaar zoals jij die uitlegt (en volgens de tekst in het schema...) is NC niet NO!

Probeer nu eerst eens de begrippen NO/NC (shelf-state!) en fail-safe eens te doorgronden! Tenmiste als het doel van dit draadje is om te leren in plaats van je standpunten kostte wat kost te verdedigen. Vergeet het line monitoring stuk maar voorlopig...

Jeroen-pion schreef :
Ik had een NC CLIXON GEBRUIT die in serie staat met de spoel van het relais en het contactslot

De buzzer zit op de verbreek contacten van het relais

Als je de motor start meld heel even de buzzer zich , hoor je die niet is het So wie So niet goed

Dat is prima en fail-safe voor draadbreuk, betreft de oliedruksensor denk je nog steeds verkeerd-om. Voor dezelfde fail-safe functionaliteit dient de oliedruksensor NO te zijn en dien je ook een inverting relais toe te passen. Je zou de NO drukschakelaar en NC temperatuurschakelaar zelfs in serie kunnen schakelen, echter dan kun je niet onderscheiden welk alarm je hoort.

Dat schema was van een oliedruk alarm !!!!!!!!! Waarvan jij zei dat het een NO WAS

goeie morgen zeg , verder alles goed ? B)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:22 #949791

Ja, dat klopt: een fail-safe oliedrukalarm dient een NO drukschakelaar te gebruiken zoals ik al zei.

Het Brezan(?) schema en jij beschrijft echter een NC drukschakelaar:
Jeroen-pion schreef :
De oliedruk duwt de schakelaar open is een membraanpje achtig plaatje Viola onderbroken kring zoemer gaat uit

De shelf-state van de drukschakelaar die jij en Brezan noemen is dus NC, wat niet fail-safe is.
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 06:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:25 #949792

Nachtvlinder schreef :
Ja, dat klopt: een fail-safe oliedrukalarm dient een NO drukschakelaar te gebruiken zoals ik al zei.

Het Brezan(?) schema en jij beschrijft een NC drukschakelaar:Jeroen-pion schreef :
De oliedruk duwt de schakelaar open is een membraanpje achtig plaatje Viola onderbroken kring zoemer gaat uit

Hè hè en zo zit dat op ongeveer 99,9 % van de motoren benzine diesel auto boot
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:29 #949794

..en is dus niet fail-safe. Dat was je punt betreft de Clixon toch?

Dus: waarom de temperatuurswitch dan wel fail-safe en het oliedruk alarm niet?

Zoals ik al zei: overkill om daar mee rekening te houden; zeker gezien de auto-fabrikanten dat al blijkbaar niet doen.
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 06:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:32 #949797

Omdat het lampje buzzer is serie staat met de schakelaar

Geen olie druk lampje buzzer aan , olie druk lampje buzzer uit

Simpeler kan niet
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:36 #949799

Terug naar schakeling timo

Daar kun je alles uitvreten zonder dat hij het ooit merkt dat het NIET meer werkt

Zelfs niet als hij de motor start even een piep Okay doet het nog

Tenzij hij ooit een keet die test knop indrukt
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:41 #949803

Nachtvlinder schreef :
Dus: waarom de temperatuurswitch dan wel fail-safe en het oliedruk alarm niet?

Jeroen-pion schreef :
Omdat het lampje buzzer is serie staat met de schakelaar

Geen olie druk lampje buzzer aan , olie druk lampje buzzer uit

Simpeler kan niet


En waarom zou je dit dan anders willen doen betreft de Clixon?? Je bovenstaande redenatie is geheel in lijn met wat IlCigno gebouwd heeft. KISS, geen relais (maar niet fail-safe...)
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 06:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand door hete uitlaat, hoe te beschermen? 07 juni 2018 06:46 #949805

Nachtvlinder schreef :
Jeroen-pion schreef :
Omdat het lampje buzzer is serie staat met de schakelaar

Geen olie druk lampje buzzer aan , olie druk lampje buzzer uit

Simpeler kan niet

En waarom zou je dit dan anders willen doen betreft voor de Clixon??

Ja sorry hoor , maar dat heb ik iets terug al geschreven !!!

Voeding contact aan naar spoel relay dan via clixon terug naar min

Buzzer op verbreek contacten relay

Emperatuur te hoog clixon verbreekt , buzzer aan

Ruk de draden van de clixon buzzer aan

Spanning contactslot valt weg buzzer aan
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl