Ik vroeg me ook al af waarom jullie zo moe waren na een 24 uurs trip. Nu is dat duidelijk: sturen is zwaar werk, vergt veel concentratie.
Ik heb zelf ook na een paar duizend mijl nog veel tips gehaald uit het artikel over stuurautomaten in de Yachting World van afgelopen september (denk ik), o.a. over het instellen van de gevoeligheid afhankelijk van de koers en dat kan ik zeker aanraden om te proberen. Moderne AP's kunnen ook goed op de wind sturen indien aangesloten op je windmeter, dat zorgt voor nog meer rust omdat je zeilen in trim blijven.
Overigens zou ik iedereen die langere tochten gaat maken aanraden onderdeks te kruipen te kijken hoe e.a. gemonteerd is, en in welke staat het is. Bij ons is de hydraulische arm wel goed gemonteerd, maar met gewone moeren i.p.v. borgmoeren. Na een 1000 mijl begonnen de moeren los te zitten en we hebben dat probleem nu nog steeds omdat ik te groot ben om helemaal achterin de spiegel te kunnen kruipen....ik kan alleen de voorste bout aandraaien. Ik moet dus nog op zoek naar een klein Sardinees monteurtje....
En als je toch onderdeks kruipt kun je meteen de staat van het kwadrant, de stuurkabels en eventuele afsluiters checken.
Onno