Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lange tochten, hoe blijf je uitgerust?

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 11:42 #572871

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Mijn vriend en ik hebben een 22 voets bootje, waar we ook wel eens de zee mee op gaan (bootje is zeewaardig).

Tot nu toe doen we vooral dagtochtjes. Ook dagtochtjes van <9 uur. Maar met langere tochten hebben we nog weinig ervaring. We hebben een keer een oversteek gemaakt van 28 uur, en dat ging redelijk goed. Maar ondanks het wachtensysteem waren we op het einde wel doodmoe.

Ik merkte dat als de ander aan het varen is, ik moeite heb om echt in te slapen. Als ik in de kajuit lig, denk ik steeds 'gaat het wel goed' en vlieg ik bij iedere bonk naar buiten om te controleren of de ander niet overboord gevallen is. Ander probleem is onzekerheid. Je vaart ergens, je ziet lichtjes, je denkt dat je een goeie inschatting maakt, maar je weet het niet zeker.. De ander wakker maken voor een second opinion of niet?

Ik wil graag toewerken naar een ritme waarbij we ook langere rukken aan kunnen, dan wordt het mogelijk om naar leukere plekken te varen.

Wat we zelf hieraan zouden kunnen doen:

-AIS aanschaffen, tegen de onzekerheid, dan kan de persoon die wacht loopt beter inschatten 'wat die boot daar doet' zodat ie de ander minder snel wakker hoeft te maken..

-Mezelf voorhouden dat solozeilers ook duizenden mijlen in hun kuip af leggen zonder dat er iemand is die oplet of ze er nog wel zijn.

-En gewoon blijven varen, misschien worden we hier vanzelf beter in naarmate we meer ervaring krijgen...

Hebben jullie verder nog tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 11:58 #572872

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Tijdens de pinkstertrip werd een wachtschema aangehouden van 3 uur.
Ik kon daar prima mee uit de voeten, voldoende slaap en 3 uur wacht is ook net te doen.
Maar pak ook gerust overdag een dutje, desnoods aan dek.

De boot (Il Cigno) was inderdaad uitgevoerd met AIS, dat geeft rust.
Daarbij werd door de kapitein geeist dat je 's nachts altijd aangelijnd bent!
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 12:02 #572874

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
TimoDino schreef :
Tijdens de pinkstertrip werd een wachtschema aangehouden van 3 uur.
Ik kon daar prima mee uit de voeten, voldoende slaap en 3 uur wacht is ook net te doen.
Maar pak ook gerust overdag een dutje, desnoods aan dek.

De boot (Il Cigno) was inderdaad uitgevoerd met AIS, dat geeft rust.
Daarbij werd door de kapitein geeist dat je 's nachts altijd aangelijnd bent!

Ja, dat is een goeie, slaap pakken wanneer je kan. Ik ben gelukkig goed in het maken van hazeslaapjes.

Die 3 uur geldt de hele dag? (dus niet alleen 's nachts?). Als het de hele dag door is geeft het ook rust en duidelijkheid. Als je niet op bent mag je lekker ieder moment weg dutten.

Wij hebben geen bakskist, misschien is het idee om ergens een hoes te maken en daar een waterdichte tablet in te doen, dan heeft de roerganger hem altijd onder handbereik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 12:12 #572876

wilweg schreef :
misschien is het idee om ergens een hoes te maken en daar een waterdichte tablet in te doen, dan heeft de roerganger hem altijd onder handbereik.

Als je de tablet in zo'n diepvrieszakje met "ritssluiting" doet is hij ook prima bestand tegen regenbuien.
En de touchscreen blijft gewoon werken :woohoo:
Die zakjes zijn trouwens aan boord sowieso erg handig.
Ad
ps. op de achterkant staat geen opdruk hoor. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 12:13 #572877

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8059
Wij deden naar Noorwegen (langste overtocht van 3,5 dag met twee personen, dat houdt niet over) het wachtschema van 3 uur op / 3 uur af ook overdag. Dan is het altijd duidelijk wie wanneer kan tukken zodat dat ook gebeurt. Zo kan je in principe 12h per 24h pakken waarvan er altijd een wat uren verdwijnen door gezamenlijk eten, zeilwissels en het in slapen komen. Zeker ook overdag slapen dus. Anders heb ik na 24u al een tekort.

Ik heb wel eens overtochten naar UK gehad waarbij pas na het avondeten mensen te kooi gingen. Naar Engeland hou je dat wel vol maar ben ik wel moe bij aankomst. Bij langere tochten gaat dat dus niet. Inhalen is lastig dus preventief pakken wat je kan pakken is mijn insteek. Bij een oversteek meteen wachtschema laten ingaan en ik kruip dan gerust na vertrek al naar bed terwijl de toch dan pas net begonnen is.
Laatst bewerkt: 20 nov 2014 12:26 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 12:15 #572879

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
- direct zodra je de haven uit bent en de zeilen staan het wachtschema gaan handhaven. Dus niet alleen s’nachts en niet pas als je om gaat vallen.
- Als de ander wacht heeft ben jij niet verantwoordelijk ! Moeilijk. Techniek kan helpen. MOB systeem, Ais, Radar.
De rustende moet zorgen dat de ander afgelost wordt op tijd. Wekker zetten. Niet wachten totdat diegene die wacht heeft de ander wakker moet maken. Uit zorg gevoel laat je dan iemand langer slapen dan de bedoeling.
Veel doen maakt het makkelijker. De beloning is daarbij groot. Drie maal 24hr en je bent opeens in Schotland vanuit Den Helder. De eerste 48 hr zijn het zwaarst. Daarna wordt het véél leuker.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 nov 2014 12:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 12:17 #572880

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Yellow Boat schreef :
wilweg schreef :
misschien is het idee om ergens een hoes te maken en daar een waterdichte tablet in te doen, dan heeft de roerganger hem altijd onder handbereik.

Als je de tablet in zo'n diepvrieszakje met "ritssluiting" doet is hij ook prima bestand tegen regenbuien.
En de touchscreen blijft gewoon werken :woohoo:
Die zakjes zijn trouwens aan boord sowieso erg handig.
Ad
ps. op de achterkant staat geen opdruk hoor. ;)
Bij ons hebben die de functie van 'snaaizak'. Voor we wegvaren doen we daar allemaal lekkers in zodat we tijdens de tocht het eten niet in de kajuitkastjes hoeven zoeken.

Waar ik op doelde was een hoes om de tablet in weg te stoppen als je hem niet meer nodig hebt als stuurman. Dat je hem dichtbij opbergen kan en dat je dus niet steeds de kajuit in hoeft als je je tablet wil pakken. De tablet die wij hadden, kon ook zonder plastic hoes prima tegen zeewater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 12:20 #572882

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
3Noreen schreef :
akkelijker. De beloning is daarbij groot. Drie maal 24hr en je bent opeens in Schotland vanuit Den Helder.

Ja, jij ja! Met je tri :laugh:

Maar wat bedoel je met een MOB systeem? een alarm dat piept zodra iemand overboord gaat?

Oh ja, was vergeten te vermelden. Zodra de zeilen staan zijn we altijd aangelijnd. Ook overdag, ook op de Friese Meren. Of het moet al windkracht 2 zijn of zo.
Laatst bewerkt: 20 nov 2014 12:20 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 12:36 #572890

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
wilweg schreef :
3Noreen schreef :
akkelijker. De beloning is daarbij groot. Drie maal 24hr en je bent opeens in Schotland vanuit Den Helder.

Ja, jij ja! Met je tri :laugh:

Maar wat bedoel je met een MOB systeem? een alarm dat piept zodra iemand overboord gaat?

Oh ja, was vergeten te vermelden. Zodra de zeilen staan zijn we altijd aangelijnd. Ook overdag, ook op de Friese Meren. Of het moet al windkracht 2 zijn of zo.

Voor mijn tri had ik een 25ft zware (4500kg) s-spant was zeker niet sneller dan jullie bootje. Den Helder - Eyemouth is 300nm als je 72 hr een gemiddelde van 4,1 knoop maakt dan ben je er !

MOB systeem geeft inderdaad een alarm als iemand van de "radar" verdwijnt
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 12:38 #572891

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Ik kan prima functioneren voor een dag of 4, 5 op 6 uur slaap per dag. Zo hebben mijn broer en ik het ook gedaan deze zomer: per persoon 2x een 3-uur wacht 's nachts, en overdag (9 - 21 uur) zijn we beide wakker of pakken we een uur of twee extra tussendoor als we daar behoefte aan hebben.

Wat wel heel belangrijk is, is dat je slaap ook klassificeert als slaap. Wij kunnen allebei erg goed slapen aan boord. Andere mensen hebben daar veel meer moeite mee. Als je 2 keer 3 uur hebt liggen woelen i.p.v slapen, ben je 's ochtends kapot.

Dus daar moet je wel rekening mee houden - als je slechter slaapt, zorg dan beter voor jezelf en zorg voor rust (bijvoorkeur slaap) overdag. Als je twee verschillende soorten slapers aan boord hebt, maak het onderwerp dan bespreekbaar en kijk of je het wachtensysteem aan kunt passen. Van chagrijnige mensen aan boord slaapt niemand beter.

Voor langere tochten (vanaf een dag of 5) zou ik altijd een permanent wachtensysteem instellen, maar wel met 1 overlappende wacht bij het avondeten.

Nog iets: kijk bij het opstellen van het wachtensysteem of het roteert, en hoe het uitkomt. Als bepaalde mensen altijd ontbijt moeten maken en andere mensen altijd avondeten (veel meer werk), dan roept dan op den duur irritatie op.


Onno
Laatst bewerkt: 20 nov 2014 12:41 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 12:42 #572892

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
3Noreen schreef :
Voor mijn tri had ik een 25ft zware (4500kg) s-spant was zeker niet sneller dan jullie bootje. Den Helder - Eyemouth is 300nm als je 72 hr een gemiddelde van 4,1 knoop maakt dan ben je er !
Krijg echt weer zin om ervandoor te gaan :woohoo:
www.zeilersforum.nl/index.php/...t-de-faroer-eilanden

Maar als we zijn aangelijnd. dat kan je bij een MOB niet echt van de radar verdwijnen. (en als je niet bent aangelijnd, ben je dan niet altijd te laat)?

Misschien moet ik me gewoon gerust stellen met het idee dat solozeilers ook niet iemand hebben die op ze past..
Laatst bewerkt: 20 nov 2014 12:43 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 12:46 #572894

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
JazzyO schreef :
Ik kan prima functioneren voor een dag of 4, 5 op 6 uur slaap per dag. Zo hebben mijn broer en ik het ook gedaan deze zomer: per persoon 2x een 3-uur wacht 's nachts, en overdag (9 - 21 uur) zijn we beide wakker of pakken we een uur of twee extra tussendoor als we daar behoefte aan hebben.

Wat wel heel belangrijk is, is dat je slaap ook klassificeert als slaap. Wij kunnen allebei erg goed slapen aan boord. Andere mensen hebben daar veel meer moeite mee. Als je 2 keer 3 uur hebt liggen woelen i.p.v slapen, ben je 's ochtends kapot.

Dus daar moet je wel rekening mee houden - als je slechter slaapt, zorg dan beter voor jezelf en zorg voor rust (bijvoorkeur slaap) overdag. Als je twee verschillende soorten slapers aan boord hebt, maak het onderwerp dan bespreekbaar en kijk of je het wachtensysteem aan kunt passen. Van chagrijnige mensen aan boord slaapt niemand beter.

Voor langere tochten (vanaf een dag of 5) zou ik altijd een permanent wachtensysteem instellen, maar wel met 1 overlappende wacht bij het avondeten.

Nog iets: kijk bij het opstellen van het wachtensysteem of het roteert, en hoe het uitkomt. Als bepaalde mensen altijd ontbijt moeten maken en andere mensen altijd avondeten (veel meer werk), dan roept dan op den duur irritatie op.


Onno

Okay, dank voor de tip. Ik heb zelf best veel slaap nodig, maar kan overdag wel prima slapen. Misschien is het dan een idee om 24 uur lang de wacht aan te houden, en als ik overdag 'af' ben ook af en toe even te tukken. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 12:49 #572896

het was mijn grootste angst eigenlijk, voor mijn eerste solotocht naar lowestoft. dat je op een gegeven moment helemaal afgepeigerd bent.
Maar ik heb het advies van sunday opgevolgd. zoveel mogelijk slaapjes van 15 minuten, overdag al beginnen.
okee, het was ook rustig weer , maar ik kwam 95% uitgerust aan bij de overkant ( na 33 uur). op de terugweg ditto.
Ik had wel een ais alarm aanstaan ook. Het is verbazingwekkend hoe snel je dan in de kuip bent om de situatie op te nemen als die piep afgaat!

Volgende stap is twee nachten doorhalen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 12:52 #572898

Misschien leuk om je eens te verdiepen in of aan de gang te gaan met (mindfulness) joga. Mijn ervaring op langere tochten is beperkt maar ik kan wel zo'n beetje wanneer ik wil in slaap vallen. Al zijn het maar powernapjes van een 15 minuten waarbij je niet eens in een echt diepe slaap komt. daar rust je toch van uit.

Ook op m'n eerste tocht had ik zo niet veel moeite om in slaap te komen, zelfs zittend in de kuip. Warm aankleden, comfortseat in de relax stand en zzzzzzz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 13:00 #572900

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Evaluationcopy schreef :
Misschien leuk om je eens te verdiepen in of aan de gang te gaan met (mindfulness) joga. Mijn ervaring op langere tochten is beperkt maar ik kan wel zo'n beetje wanneer ik wil in slaap vallen. Al zijn het maar powernapjes van een 15 minuten waarbij je niet eens in een echt diepe slaap komt. daar rust je toch van uit.

Ook op m'n eerste tocht had ik zo niet veel moeite om in slaap te komen, zelfs zittend in de kuip. Warm aankleden, comfortseat in de relax stand en zzzzzzz
roozeboos schreef :
het was mijn grootste angst eigenlijk, voor mijn eerste solotocht naar lowestoft. dat je op een gegeven moment helemaal afgepeigerd bent.
Maar ik heb het advies van sunday opgevolgd. zoveel mogelijk slaapjes van 15 minuten, overdag al beginnen.
okee, het was ook rustig weer , maar ik kwam 95% uitgerust aan bij de overkant ( na 33 uur). op de terugweg ditto.
Ik had wel een ais alarm aanstaan ook. Het is verbazingwekkend hoe snel je dan in de kuip bent om de situatie op te nemen als die piep afgaat!

Volgende stap is twee nachten doorhalen.

Dit klinkt bemoedigend, want powernappen kan ik wel. Ook in de kuip. :)

Zelfs met 'wekker'. Dan ha ik op mijn hand zitten en als mijn hand slaapt word ik weer wakker... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 13:06 #572901

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Mijn 10 cent: volgens mij is een zelfsturende boot nog niet genoemd. Dit komt voor mij op de 1e plaats. Een boot die onder alle omstandigheden geen hand aan het roer nodig heeft zorgt het best voor de bemanning. Met een goedkoop helmstokautomaatje kom je niet zo ver. Naar Engeland betekent meestal aan de wind varen. Dan gaat er niets boven een windvaanstuurinrichting, in mijn beperkte ervaring (nooit het spul waar solo wedstrijdzeilers mee werken gebruikt).

Op oversteken van 1 nacht is slapen niet zo belangrijk. Iedereen kan 24 uur functioneren zonder slaap, als je je krachten een beetje spaart. Mijn laatste oversteek naar de Orwell heb ik op de heenweg 1 uur geslapen, op de terugweg 3 uur, wegens zeer veel scheepvaart 's nachts. Geen probleem en na een rustdag waren we weer zo fris als een hoentje.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 13:12 #572905

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Mi Dushi schreef :

Op oversteken van 1 nacht is slapen niet zo belangrijk. Iedereen kan 24 uur functioneren zonder slaap, als je je krachten een beetje spaart. Mijn laatste oversteek naar de Orwell heb ik op de heenweg 1 uur geslapen, op de terugweg 3 uur, wegens zeer veel scheepvaart 's nachts. Geen probleem en na een rustdag waren we weer zo fris als een hoentje.

Jan
Ja, dat klopt. De oversteek van 28 uur ging ook prima, maar we hadden dat niet drie dagen vol kunnen houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 13:20 #572909

Mi Dushi schreef :
Mijn 10 cent: volgens mij is een zelfsturende boot nog niet genoemd. Dit komt voor mij op de 1e plaats. Een boot die onder alle omstandigheden geen hand aan het roer nodig heeft zorgt het best voor de bemanning.
goed punt , een automaat is een extra bemanningslid. die niet zeurt en geen slaap of eten of bier nodig heeft. Ik heb een raymarine helmstokautomaatje, die heeft nog wel spanning nodig.
Maar deze heeft het meerendeel van de tijd gestuurd voor mij. De rest deed ik zelf omdat ik t leuk vind.
de raymarine hield wel beter koers dan ik :blush:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 13:27 #572915

4 uur op en 4 uur af met z'n tweeen bevalt mij nog het beste. 3 uur slapen vindt ik net te kort. Mijn langste tocht met dit wachtsysteem was 10 dagen en kwam prima uitgerust aan. De eerste 2 dagen zijn het lastigste. Met zijn drieen zou mijn voorkeur uitgaan naar 4 uur op en 8 uur af tenzij een onervaren bemanning. In dat geval schipper vrij van wacht en elk moment paraat. En inderdaad, slaap pakken wanneer het kan.

Samen met mijn vrouw gaat het nog anders. Die is in het donker zo kippig als wat. Ik slaap dan tot zij er tegen donker worden genoeg van heeft. De rest van de nacht tot daglicht is dan weer voor mij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 13:34 #572924

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
wilweg schreef :
Mi Dushi schreef :

Op oversteken van 1 nacht is slapen niet zo belangrijk. Iedereen kan 24 uur functioneren zonder slaap, als je je krachten een beetje spaart. (knip)

Jan
Ja, dat klopt. De oversteek van 28 uur ging ook prima, maar we hadden dat niet drie dagen vol kunnen houden.

Ik heb zelf alleen ervaring met 3 uur op, 3 uur af op langere oversteken. Vermoeiend: die 3 uur af is aan de korte kant voor een volledige slaapcyclus. Je moet je ook nog aan- en uitkleden, plassen, wat te eten pakken, elkaar bijpraten bij de wachtwissel, de laatste positie in kaart en logboek zetten. Vier uur in je eentje aan dek lijkt me dan weer wat lang, zeker met minder goed weer.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 13:42 #572930

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Uitkleden, daar doe ik niet echt aan.

We hebben waterdichte hoezen op de kajuitbank liggen, dus je kan in je zeilpak evt met dekentje over je heen gewoon slapen dicht bij de kajuitingang. Als er wat is, ben je er ook zo. Geruststellend idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 13:57 #572936

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Grappig, ik heb altijd het gevoel dat ik meer uitrust als ik langer op zee ben!

Paar dingen die meehelpen:
- langer varen kom je er beter in, dus het echte uitrusten begint pas na de 1e 24 uur
- overdag hanteren wij geen wachtsysteem, maar toch merk je dat je lichaam na een paar dagen de 4 -uurs cyclus die wij 's nachts aanhouden ook overdag gaat vertonen. Dus dan is het om 10 uur 's ochtends soms: ik ga nog weer ff liggen, hoor :)
- stuurautomaat geeft rust. Bij het ophalen van Dutch Rose uit Cornwall een paar jaar geleden (is een artikel over op het forum) was de stuurautomaat kapot en dat was echt een stuk zwaarder. Was ook wel zware omstandigheden, veel wind en koud (eind oktober)
- AIS geeft ook veel rust. En helemaal sinds we een transponder hebben, ze wijken sindsdien vaak al uit voordat je er als klein bootje zelf actief over na gaat denken.
- zorg dat je met voldoende steun in je kooi ligt. Slingerzeil of schot is dus essentieel, als je continu je lichaam actief moet tegenhouden om niet uit je kooi te donderen slaap je echt niet lekker.
- een dag heeft 24 uur en ik denk dat ik op zee van die 24 uur veel meer uren liggend doorbreng dan op de wal. Je slaapt dan misschien wel wat minder diep, maar die extra uren helpen.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 14:02 #572937

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Vertrouwen is voor mij een sleutelwoord. Dat bouw je op door ervaring, techniek, technologie, een beetje meditatie en een vleugje oogkleppen...
Vroeger toen ik nog met een vrouw was voeren we erg intensief samen. In het begin schrok ik wel wakker omdat ik haar niet meer hoorde. Angstzweet: ligt ze overboord? Dan vertrouwen leren hebben en kunnen geven is een verrijking van het zeilen (en je relatie..)
We hanteerden allerlei wachtschema's op flexibele wijze. Op den duur vaak 6uur op en af: na het eten rond 20:00 ging ik slapen, om 1:30 wekken, en dan ging ik tot in de ochtend. Daarna sliep ik tot 10-11 uur en was de dag samen.
Wachtschema's in laten gaan zodra je vertrekt is goede zaak.
Inmiddels vaar ik solo. Dat is egoïstisch op een bepaalde manier: ik schrik nooit meer wakker dat ze overboord viel. Ik heb geleerd om zodra mogelijk slaapjes te doen. Soms slechts 10 minuten, meestal 15, 20, soms zelfs wel tot een uur.
Goede stuurautomaat of windvaan is essentieel: ik stuur eigenlijk nooit meer. Probeer zelfs aan te leggen met de stuurautomaat.
Slapen is SLAPEN: onderdeks, in de slaapzak en kleren uit. Dat is m'n streven.
Verder heb ik gemerkt dat het ook inhoudt dat je heel gedisciplineerd blijft liggen tot de tijd (wekker!) om is. Je hebt altijd de aanvechting om nog even dit te doen of dàt als je net ligt: daar mag je niet aan toegeven, dat moet je uitstellen tot na de wekker. Dit neemt niet weg dat je wel je instinct moet vertrouwen dat als er ècht iets is je wakker zult worden: ander geluid van langsstromend water kan vragen om actie, klapperzeil ook...
Nog iets waar ik mezelf in getraind heb: als ik ga liggen leg ik me bewust en actief in zeer ontspannen staat neer, spieren ontspannen, goed ondersteund door kussens waar nodig.
Dit alles maakt dat ik nu heerlijk uitrust van zeiltochten van enkele dagen, mar ook oversteek naar Engeland van 19 uur slaap ik al heerlijk m'n slaapjes.
Laatst bewerkt: 20 nov 2014 14:12 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 14:23 #572938

toen ik in 2005 met pa na rondje UK vanuit Sint petershead naar Den helder voeren (355nm als ik em goed herinner) deden we gewoon 4u op 4u af, of wanneer je "zin had" hele stukken voeren we samen aan dek, maar ook veel 8u op en 4 u af achtig iets.

Vertrouwen in elkaar dat die het prima alleen af kan is wel fijn.

(ik was toen 17 met voldoende zee ervaring)

En zorg voor afleiding, de stuurautomaat doet het meeste werk.
lees een boekje, drink een pilsje (oei wat zeg ik noU :huh: !!) muziekje of navigeer een beetje. we zaten hele stukken pgesloten binnen vanwege pest weer, en windvoorspellingen die anders uitkwamen dan gepland (8/9Bft aan de wind met zeikende regen) terwijl we vertrokken met 3bft met de spi erop..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Laatst bewerkt: 20 nov 2014 14:26 door WhiteMagic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 20 nov 2014 14:31 #572941

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Eens met de meeste adviezen die hier gegeven worden. Met zijn tweeen hanteerden wij de drie uur op drie uur af in de avond/nacht uren. Slapen was dan ook echt slapen. Ontspannen rust en vertrouwen zoals hier genoemd. Overdag niet met een schema, maar binnen even een tukkie doen, als daar behoefte toe bestaat.

Een punt dat nog niet genoemd is en waar ik een aantal keren behoorlijk van geschrokken ben.
Mijn ervaring is dat zodra je merkt dat je gaat vechten om de ogen open te houden, dan is een hazeslaapje in een veilig droog hoekje van de kuip met kookwekker op 10/15 minuten goed te doen. Maar ook in zo'n kort dutje zullen de spieren zich ontspannen, ook de nekspier. Gevolg is dat met een fikse golf die je schip een haal verkoopt, klapt je hoofd ongecontroleerd weg. Het lijkt een beetje op een whiplas. Een keer ben ik in zo.n situatie gelanceerd diagonaal van de hoge kant over de kuip naar de lage kant. Dat was schrikken.
Moraal van dit verhaal, bij hazeslaapjes in de kuip zorg dat je hoofd een goede steun heeft en natuurlijk altijd aangelijnd (niet je hoofd).

Paul
PS De hydrovane "daan de vaan" stuurde 90% van de tijd.
Laatst bewerkt: 20 nov 2014 14:34 door elixer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl