Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lange tochten, hoe blijf je uitgerust?

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 08:11 #573150

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Heb jij daar water liggen dan? :-)

Bij vochtige vloeren staan je laarzen natuurlijk naast de kooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 08:29 #573154

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Jedre schreef :
wilweg schreef :
Uitkleden, daar doe ik niet echt aan.

We hebben waterdichte hoezen op de kajuitbank liggen, dus je kan in je zeilpak evt met dekentje over je heen gewoon slapen dicht bij de kajuitingang. Als er wat is, ben je er ook zo. Geruststellend idee.

Dat deed ik in het begin ook zo. Tot ik erachter kwam dat ik met echt naar bed gaan (slaapzak en uitkleden dus) sneller in slaap kwam, vaster sliep en fitter wakker werd. Als er wat is ligt vest, jas en broek met ingestoken laarzen klaar om met een paar tellen aan dek te staan.
Mee eens. Met 'echt' naar bed gaan (dat is voor mij minstens zeilpak uit en slaakzak in) stap ik over een psychische grens heen waarbij ik de boot overgeef aan een ander. Dat slaapt een stuk beter dan een hoekje opzoeken met pak nog aan waarbij slapen voelt als maar iets heel tijdelijks, ook al heb je even veel/weinig tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 08:48 #573159

maar dat ligt er dus aan of je solo bent of niet. als je moet helpen wanneer er meerdere personen aan boord zijn heb je wel tijd om even een broek aan te doen.

Maar ik heb tijdens de oversteek solo een paar keer gehad dat het ais alarm af ging, dan ga je je echt niet eerst rustig aankleden hoor! En dan had ik nog het voordeel dat ik binnen een seconde ook op het scherm alvast kan kijken waar het om ging.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 08:58 #573162

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Het valt mij wel op in deze discussie dat we heel veel vertrouwen hebben in de AIS.
Dr varen natuurlijk best nog wel bootjes rond zonder AIS.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 09:05 #573166

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Hey Vinni, maak ons nou niet wakker met wantrouwen in ais! We slapen net!
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 09:06 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 09:10 #573167

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
:P

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 09:15 #573169

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Vinni schreef :
Het valt mij wel op in deze discussie dat we heel veel vertrouwen hebben in de AIS.
Dr varen natuurlijk best nog wel bootjes rond zonder AIS.

Vinni

Nou Vinni, er is toch een verschil: er zijn idd nog wel boten die zonder AIS varen, maar dat zijn over het algemeen plezierboten danwel vissers die aan het vissen zijn. Beide gaan vrij langzaam, dus je hebt dan meer tijd om te reageren en kunt ze dus ook dichterbij laten komen zonder groot risico. De snellere boten, meestal vrachtboten en ferrry's, hebben allemaal AIS. En daar kan je dus op grote afstand al beoordelen of ze een risico vormen en zo ja contact opnemen en het managen. Daarmee is de rust 's nachts wat mij betreft enorm toegenomen. En nog meer sinds ik een AIS transponder heb, want die boten waar je te dicht bij komt verleggen vaak de koers al een paar graden om uit te wijken zonder overleg. En dat vaak al op 8-10 mijl afstand.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 09:18 #573173

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Aha....da's natuurlijk waar.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 09:21 #573174

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
En natuurlijk het standaardwerk over slaapjes lezen: sleepwarrior.com/Claudio_Stampi_-_Why_We_Nap.pdf
291 pagina's
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 09:22 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 09:23 #573175

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Met z'n tweeen is vertrouwen hebben in je co-schipper inderdaad cruciaal. Ook ik kies dan voor rustig uitkleden en de slaapzak in, ook als het tekeer gaat. Als je weet dat diegene buiten de boot ook solo kan zeilen / zeilt dan ben jij dus nooit echt nodig buiten, het kan hooguit handig zijn als het eens flink misgaat. Zelf roep ik 's nachts ook echt niet iemand naar buiten als er gereefd moet worden of een voorzeil gewisseld. Spi gaat ook gewoon omhoog als het kan en omlaag als het moet.

Wat je je verder moet realiseren: het duurt als je diep slaapt veel langer dan je denkt voor je weer echt goed functioneert. Onder lastigere omstandigheden betekent dat soms eerst een tijdje wakker zitten worden in de kuip voor je de wacht overneemt. Dan kom je bij 4 uur af dus net aan aan drie uurtjes in de kooi liggen.. Roep je iemand naar buiten voor onmiddellijke assistentie dan zal diegene vrijwel altijd minder goed handelen dan jij zelf - wakker en alert - op dat moment kan. Niet doen dus, slapen is slapen!

Persoonlijk vind ik trouwens de wacht waarin het licht wordt het zwaarst, juist dat eerste uurtje licht heb ik altijd moeite om wakker te blijven. Met z'n tweeën op zee rouleren we dan ook van wacht om juist die wacht te verdelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 09:31 #573177

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja, interessant FMJ, het " wakker worden" na een echte slaap van enkele uren is soms niet makkelijk.
Daartegenover ervaar ik bij slaapjes van 15 minuten dat ik direct weer fit en alert ben.
Ook dàt verschijnsel beschrijft Stampi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 09:40 #573184

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Vertrouwen in de wacht of je stuurautomaat is wel essentieel voor je rust, of dat nu een hazeslaapje is of 3 uur. Maar wat ook meespeelt is licht en geluid. Een boot is een goede klankkast en dat maakt het in slaap komen en blijven als je geen wacht hebt soms lastig. Hetzelfde geldt voor licht, in de zomer is de periode dat het echt donker is maar kort en de rest van de tijd reageer je bewust of onbewust op het licht wat op je oogleden valt. Ik heb daarom van die schuimdopjes voor in je oren (die dempen de geluiden, maar je hoort stemmen en alarmen nog prima). Voor het licht werkt zo'n oogmaskertje uit het vliegtuig prima. Probeer het maar eens, ik slaap er in ieder geval een stuk beter door.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 10:02 #573192

Kijk ook welk slaapritme bij je past. Zo hanteerden wij bij onze oversteek naar Engeland afgelopen voorjaar: ik 3 uur op, mijn vrouw 2 uur op. Ik slaap toch amper en na anderhalf uur ben ik weer hardstikke wakker, mijn vrouw heeft ook iets meer rust nodig. Tussen 00.00 en 4.00 rek ik de wacht dus iets op, zodat mijn vrouw nog iets langer kan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 10:04 #573193

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Yes, dat maakt bij mij ook ontzettend uit! Slaapmaskertje en oordoppies in en ik slaap een stuk beter.

Wat betreft het aan/uittrekken van zeilkleding: ik hou mijn thermo's vaak aan, maar doe alles uit wat enigszins zout is. Anders blijft je slaapzak de hele tocht vochtig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 11:34 #573227

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Dannk voor jullie antwoorden. Vertrouwen in elkaar is iets wat moet groeien denk ik. Nu zou ik het nog niet durven, kleding uit en in de slaapzak gaan liggen, alsof je thuis bent.

Heb dat tijdens de Pinkstertrip 3 jaar geleden wel gedaan, en kwam ontspannen aan. Maar dat was een ervaren crew, en er waren altijd 2 mensen boven.

Herken het ook van hazeslaapjes, die je even weer een oppepper geven, en diepe slaap waar je even helemaal van moet herstellen.

We zullen wat vaker de stuurautomaat moeten gebruiken, want bijvoorbeeld reven doen we altijd met zijn tweeen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 13:49 #573274

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Mij valt een fundamenteel verschil op in de aanpak van Wilweg en de meeste anderen. Bijna iedereen (ikzelf ook) vertrouwt op de stuurautomaat bij langere tochten, maar Wilweg gaat uit van continu sturen en af en toe de stuurautomaat gebruiken. Dit geeft een veel actievere wacht waarbij vermoeidheid ook veel eerder een rol speelt, tegenover passief wacht houden en alleen af en toe te controleren of de koers goed is, de zeilen goed staan en er geen kruisend verkeer is.

Mijn advies; vertrouw eerst op het continu gebruiken van een stuurautomaat (of windvaan) en dan wordt een tocht van meerdere dagen al compleet iets anders.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 13:58 #573276

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Inderdaad Michel. Op weg naar Noorwegen een heel boek uitgelezen tijdens een paar wachten. Stuurautomaat is 300nm niet uit geweest.

Het vervelendste van de nachtwachten vond ik nog het niet kunnen lezen. Dan maar een muziekje op. Voor de volgende keer wil ik luisterboeken gaan proberen :)

En vertrouwen in dat ding? Dat is bij mij niet bijster groot. Het blijft een fragiel elektronisch ding. Echter hoef je bij weinig vertrouwen ook niet het gebruik te mijden op open zee. Als er iets misgaat heb je dat zo door en heb je zo ingegrepen.
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 14:01 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 14:02 #573278

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Nog iets dat mij opvalt in de gehele discussie; er wordt uitgegaan van solo of met twee opvarenden varen, waarbij overdag eigenlijk de mogelijkheid om te slapen gelijk is aan 's nachts. In ons geval met twee kleine kinderen betekent 24u of meer varen dat je 's nachts maximaal 2x 3 uur slaap kunt pakken en overdag de kinderen vermaakt en mag hopen op een sporadisch uurtje slaap. Kortom een iets minder aanlokkelijk vooruitzicht :S .

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 14:02 #573279

Met een hoofdlampje kun je toch prima lezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 14:07 #573282

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Philip schreef :
vertrouwen in dat ding? Dat is bij mij niet bijster groot. Het blijft een fragiel elektronisch ding. Echter hoef je bij weinig vertrouwen ook niet het gebruik te mijden op open zee. Als er iets misgaat heb je dat zo door en heb je zo ingegrepen.

Vertrouwen in de stuurautomaat moet bij mij ook nog groeien. Bij licht weer tot een windkracht 5 geloof ik het wel, daarboven blijf ik altijd alert of het niet mis gaat.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 14:08 #573284

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Evaluationcopy schreef :
Met een hoofdlampje kun je toch prima lezen?
Heb ik geprobeerd maar vind ik niet prettig door het verblinden. Tijdens het lezen kan ik veel minder goed de omgeving in de gaten houden, ver kijken = ogen weer laten wennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 14:56 #573303

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
msas schreef :
Mij valt een fundamenteel verschil op in de aanpak van Wilweg en de meeste anderen. Bijna iedereen (ikzelf ook) vertrouwt op de stuurautomaat bij langere tochten, maar Wilweg gaat uit van continu sturen en af en toe de stuurautomaat gebruiken. Dit geeft een veel actievere wacht waarbij vermoeidheid ook veel eerder een rol speelt, tegenover passief wacht houden en alleen af en toe te controleren of de koers goed is, de zeilen goed staan en er geen kruisend verkeer is.

Mijn advies; vertrouw eerst op het continu gebruiken van een stuurautomaat (of windvaan) en dan wordt een tocht van meerdere dagen al compleet iets anders.

Michel

Dan gaan we dat eens proberen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 15:07 #573309

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
@Philip: er zijn ook hoofdlampjes die rood licht geven, die zou je eens kunnen proberen. Of een rood leeslampje onder de buiskap maken.

Overigens stuur ik soms ook wel hele stukken op de hand hoor, alleen als ik dekwerk moet doen dan kan de automaat wel goed genoeg sturen om de ander persoon niet nodig te hebben aan dek. Aan de wind of als je lekker planeert onder spi is zelf sturen alleen gewoon best wel leuk :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 19:17 #573409

Philip schreef :
Evaluationcopy schreef :
Met een hoofdlampje kun je toch prima lezen?
Heb ik geprobeerd maar vind ik niet prettig door het verblinden. Tijdens het lezen kan ik veel minder goed de omgeving in de gaten houden, ver kijken = ogen weer laten wennen.

Bij de actionnu te koop. Hoofdlampjes met fel wit led licht, en gematigd rood led licht, voldoende om te lezen. Prijs: 3 euro.

Uitgerust aankomen begint al voor vertrek. Als ik een meerdaagse tocht maak, heb ik meestal van tevoren voldoende rust.
Echter, laatst tijdens de overtocht van de golf van Biskaje met JazzyO begon ik niet uitgerust. Voor het werk veel gereisd, buitenland etc. Vervolgens direkt naar Plymouth met vliegtuig en trein, waarbij de vlucht om 04:50 vertrok :S . Daar gezellig op stap geweest, waarbij JazzyO zeker zijn nickname eer aan deed" en dan vertrekken.
Ik merkte dat ik de eerste 2 dagen vooral bezig was slaap in te halen, in plaats van een wachtritme op te bouwen. Gelukkig had ik wel de wacht van o.a 03:00-06:00. Door sommigen vervloekt, maar ik vind dat heerlijk. 's nachts ben ik actiever dan in de ochtend. (nu weten we ook gelijk welke wacht we aan Ed Possee moeten geven!)

Kortom, de titel zegt het goed. Hoe BLIJF je uitgerust. D.w.z. begin ook uitgerust.

Overigens vertrouw ik niet alleen op AIS. Ik heb ook een radar alarm aan staan.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 21 nov 2014 23:19 #573544

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
Bij mij mag niemand de kuip uit zonder het te melden aan een ander die het ook volgt. Dan altijd aangehaakt.
Dat hoeft eigenlijk nooit omdat met rolzeilen alles vanuit de kuip gebeurt.
Stuurautomaat doet veel, vooral op lange tochten, maar met lekker zeilweer sturen we ook zelf is onze hobby toch?
Wachten op tocht van meerdere dagen laat ik verspringen zodat niet steeds zelfde mensen bij elkaar zijn.
Eerder ooit geschreven, ik ga vaak al slapen vlak na vertrek, dan is het gevaar de kust achter je en ik wil uitgerust zijn bij aankomst, dat is belangrijk!
Wachtschema ligt vast en vangt aan vlak na vertrek en mag niet van afgeweken worden zonder overleg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl