Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheid op een kleinere boot

Veiligheid op een kleinere boot 22 jan 2015 12:43 #589390

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
wilweg schreef :
Ben je door met een kleine boot op zee te gaan, willens en wetens een onnodig risico aan het nemen? (je had ook een grotere, veiliger boot kunnen varen)

Wie weet, heeft hier een mening over? Wellicht maak ik hier weer een mooie blogpost van… :)

Aftrapje: wat betreft pure zeewaardigheid hoeft een kleine boot niet veel onder te doen voor een grotere. Als de boot goed waterdicht kan worden afgesloten is ie net zo zeewaardig als een lege fles, waar de kurk stevig inzit.
Qua sterkte en stijfheid is een kleine boot vaak in het voordeel.

De zwakste schakel is altijd de bemanning.
In dat opzicht is een kleine boot in het nadeel omdat het comfort bij zwaar weer altijd kleiner is dan op een groter schip. Met andere woorden: op een grotere boot houdt de bemanning het meestal langer vol, dan op een kleine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 22 jan 2015 12:46 #589392

Kleinere boten zijn veel sterker en zullen dus minder snel schade oplopen (als vuistregel, geldt uiteraard niet voor iedere boot).
Ja, ze rollen makkelijker over, maar ze zijn ook makkelijker te besturen en te behandelen. Daarnaast zijn kleinere boten makkelijker "roll proof" te maken als grotere.
De stelling dat kleinere boten minder veilig zijn op zee kan ik me niet in vinden. Het omgekeerde ook niet, het verschilt echt van boot to boot en de maat doet er echt niet toe.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 22 jan 2015 12:48 #589393

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Okay.. Ik herken me wel in het comfort, het is inderdaad sneller hard werken met zwaar weer op een kleine boot.

Onze boot is wel gemaakt om snel weer overeind te komen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 22 jan 2015 15:09 #589419

Op onze Jouet 920 voelt iedereen zich veiliger en comfortabeler dat op de kiviet 820. Hoger gangboord, betere zit, betere motor en schroef.. Maar of dit objectief gezien zo is.. Weet het niet.
Je laatste pint: je kunt je gedrag aanpassen.. O iedere boot natuurlijk. Maar met name aan je eigen ervaring. En een kleine boot dichter op het water geeft meer feedback en denk je wellocht: mwah.. Ik laat deze woei ff aan me voorbijgaan.
In fecamp afgelopen zomer bertha laten passeren. De volgende dag wel naar buiten gegaan.. Veel grotere schepen wachtten liever en keken hoe wij naar buiten gingen.. Toen zij ook.. En feitelijk een heerlijke zeildag gehad..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 22 jan 2015 15:29 #589427

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
ISO788 Hans schreef :
Op onze Jouet 920 voelt iedereen zich veiliger en comfortabeler dat op de kiviet 820. Hoger gangboord, betere zit, betere motor en schroef.. Maar of dit objectief gezien zo is.. Weet het niet.
Je laatste pint: je kunt je gedrag aanpassen.. O iedere boot natuurlijk. Maar met name aan je eigen ervaring. En een kleine boot dichter op het water geeft meer feedback en denk je wellocht: mwah.. Ik laat deze woei ff aan me voorbijgaan.
In fecamp afgelopen zomer bertha laten passeren. De volgende dag wel naar buiten gegaan.. Veel grotere schepen wachtten liever en keken hoe wij naar buiten gingen.. Toen zij ook.. En feitelijk een heerlijke zeildag gehad..

In Fecamp heb je bijna net zo veel last van Bertha's in de haven als daarbuiten :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 22 jan 2015 15:36 #589433

Jawel maar dan liever aan de steiger dan buiten onder zeil... Die keuze heb je.. Maar wat als je op het water overvallen wordt door slecht weer: kun je het dan ook volhouden.. Ook op een 36 ft of meer is de lol er op een gegeven moment wel af.. Afgelopen dagen de opnames van Sydney hobart bekeken ...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 22 jan 2015 17:06 #589462

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
ISO788 Hans schreef :
Jawel maar dan liever aan de steiger dan buiten onder zeil... Die keuze heb je.. Maar wat als je op het water overvallen wordt door slecht weer: kun je het dan ook volhouden.. Ook op een 36 ft of meer is de lol er op een gegeven moment wel af.. Afgelopen dagen de opnames van Sydney hobart bekeken ...

Ja, dat is lastig. Ik twijfel of ik ooit een lang eind zou durven varen (week of meer weg)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 22 jan 2015 17:35 #589466

  • hvdm
  • hvdm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Toevallig net "Vier zomers zeilen" van Henk Bezemer gelezen. Dat gaat voor een groot deel over dit topic. Aanrader als je het nog niet gelezen hebt.

Hij stelt dat midden op zee/oceaan een kleine boot zeker niet onveiliger hoeft te zijn. Er werken veel kleinere krachten op en als er iets stuk gaat is dat eenvoudiger te repareren dan bij een groot schip. Op grotere boten zou je wel makkelijker van gevaarlijke kusten kunnen wegvaren. Hij voer dan ook op een waarschip 570....
Laatst bewerkt: 22 jan 2015 17:42 door hvdm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 22 jan 2015 17:43 #589467

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
hvdm schreef :
Toevallig net "Vier zomers zeilen" van Henk Bezemer gelezen. Dat gaat voor een groot deel over dit topic. Aanrader als je het nog niet gelezen hebt.

Hij stelt dat midden op zee/oceaan een kleine boot zeker niet onveiliger hoeft te zijn. Er werken veel kleinere krachten op en als er iets stuk gaat is dat eenvoudiger te repareren dan bij een groot schip. Op grotere boten zou je wel makkelijker van gevaarlijke kusten kunnen wegvaren. Hij voer dan ook op een waarschip 570....
Toch maar eens bestellen dan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 07:08 #589653

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
Ik vaar een kleine boot, heb als schipper grote catamarans gevaren.

Een der nadelen van een kleine boot is de max. snelheid. Zit je op zee en komt in rotweer ( Vroeger gebeurde dat vaak ) dan is de rompsnelheid van een kleine boot de helft van een doorsnee modaal jacht van tegenwoordig. Hier in het zuiden vaart iedere charteraar of nieuwe eigenaar met een jacht dat minstens 54 voet is. De trend is nog groter of dan toch minstens een 54 voets catamaran.
Dat betekend dat je met je kleine bootje twee keer langer in dat slechte weer zit voor je een veilige haven bereikt. Ongeacht of het bootje sterker is of niet, leuk is anders.
Ons bootje doet bij slecht weer zeg maar 5 tot 6 knopen, ( Onder zeil, op de motor gaat hij trager ) een 54 voet gooit de diesel aan en spuit met 10 knoop of meer naar de haven. Reken zelf maar eens uit wat het verschil is op een 70 mijl traject.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re: Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 07:40 #589659

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
wilweg schreef :
Onze boot is wel gemaakt om snel weer overeind te komen..
Wat heb je gedaan om jouw boot sneller overeind te laten komen,? Of zit dat gewoon in het ontwerp? Wat kan ik doen om mijn bootje zeewaardiger te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 09:03 #589682

OldBawley schreef :
Ik vaar een kleine boot, heb als schipper grote catamarans gevaren.

Een der nadelen van een kleine boot is de max. snelheid. Zit je op zee en komt in rotweer ( Vroeger gebeurde dat vaak )

Was het weer vroeger slechter? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 09:09 #589684

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
Nee, eerder beter. Je kon echter geen weerberichten krijgen ( enkel via marifoon of ssb ) en die weerberichten waren lange niet zo precies als nu.

Het is me gebeurd, ( 2001 ) krijg ik na moeilijke onderhandelingen een weerbericht voor zuidelijk Europa van een half dronken Italiaanse Coast guard, blijkt het een week oud te zijn.

Kom je tegenwoordig in rotweer is het je eigen schuld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 10:21 #589727

De engelsen staan mijn inziens toch wel een beetje bekend om hun voorliefde voor kleine bootjes op groot water en hun nuchtere kijk daar op. Zodoende vind ik deze quote van een engelsman heel veelzeggend (en ja wat uitvoerig):

"Some boats seem to be more seaworthy than others. They survive storms unscathed where others get into serious trouble. Is this just luck? No, it's work.
Every boat has an invisible black box that stores good-luck points. You earn a point every time you check the rigging before setting sail. You earn points for taking a shore bearing after you've anchored. Points pile up when you change the engine oil on time and buy new batteries for the GPS. In short, every seamanlike precaution you take, every little bit of maintenance or checking you do, especially on dark rainy nights when you'd rather be in your bunk, every bit of pre-planning on the chart, earns another point.
In times of stress, when you're caught in a storm and you've done all you physically can, the points are cashed in as protection. You can't control their withdrawal. They withdraw themselves as needed.
Boats that have no points in the black box will later be described as "unlucky" and 'unfortunate.' But those with points to expend will survive the same conditions. The black box will take care of you. All you need to do is keep it topped up." (smallcraftadvisor.com/sca-seaworthiness-test) JV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re: Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 10:34 #589733

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
D.A.Houtman schreef :
wilweg schreef :
Onze boot is wel gemaakt om snel weer overeind te komen..
Wat heb je gedaan om jouw boot sneller overeind te laten komen,? Of zit dat gewoon in het ontwerp? Wat kan ik doen om mijn bootje zeewaardiger te maken?
Dat zit gewoon in het ontwerp. Onze boot is ontworpen door een hoogleraar werktuigbouwkunde dus zeer goed doordacht.
www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/E22

Ik denk dat onderhoud al veel doet om een boot zeewaardiger te maken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 10:36 #589735

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
OldBawley schreef :
Ik vaar een kleine boot, heb als schipper grote catamarans gevaren.

Een der nadelen van een kleine boot is de max. snelheid.

Ons bootje doet bij slecht weer zeg maar 5 tot 6 knopen, ( Onder zeil, op de motor gaat hij trager ) een 54 voet gooit de diesel aan en spuit met 10 knoop of meer naar de haven. Reken zelf maar eens uit wat het verschil is op een 70 mijl traject.

Ja, dat heb ik ook gemerkt. Je bent beperkter in je snelheid, dus je komt minder snel weg uit vervelende situaties..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 10:45 #589738

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
race-eend schreef :
De engelsen staan mijn inziens toch wel een beetje bekend om hun voorliefde voor kleine bootjes op groot water en hun nuchtere kijk daar op. Zodoende vind ik deze quote van een engelsman heel veelzeggend (en ja wat uitvoerig):

"Some boats seem to be more seaworthy than others. They survive storms unscathed where others get into serious trouble. Is this just luck? No, it's work.
Every boat has an invisible black box that stores good-luck points. You earn a point every time you check the rigging before setting sail. You earn points for taking a shore bearing after you've anchored. Points pile up when you change the engine oil on time and buy new batteries for the GPS. In short, every seamanlike precaution you take, every little bit of maintenance or checking you do, especially on dark rainy nights when you'd rather be in your bunk, every bit of pre-planning on the chart, earns another point.
In times of stress, when you're caught in a storm and you've done all you physically can, the points are cashed in as protection. You can't control their withdrawal. They withdraw themselves as needed.
Boats that have no points in the black box will later be described as "unlucky" and 'unfortunate.' But those with points to expend will survive the same conditions. The black box will take care of you. All you need to do is keep it topped up." (smallcraftadvisor.com/sca-seaworthiness-test) JV



Voorbereiding loont, maar dat geld nog meer voor grote jachten.

Verleden jaar aanvang charterseizoen werd voor hier Zuid 8 a 9 voorspeld. Ongewoon tijdens het vaarseizoen. Ik nam maatregelen zoals tijdens winterstormen.
De storm kwam en was inderdaad niet om mee te spotten. Ik had vrij uitzicht op tientallen jachten die zwaar in de problemen kwamen, zelfs hier op dit binnenzeetje ( Poros Saronicos Greece )
Geen enkele van de grote catamarans slaagde er in te ankeren. Windvang gewoon te groot voor de zomerankers. Een van die grote cat´s voer zich zelfs vast op het “Strand” aan de hoge kant van de binnenzee en de bemanning ( ???!!!?? ) bracht landlijnen uit naar bomen.
Grote super motorjachten bleven uren rondjes draaien, niet in staat te ankeren. Totale hectiek.

Kleinere jachten ging het beter af. Enkele onervaren huurders hadden wel problemen.
De zee bouwt zich buiten razendsnel op, word in dit beschermde zeilgebied echter niet levensgevaarlijk. Het was de enorme kracht van de wind die al die grote bakken in de problemen bracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 11:37 #589752

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
race-eend schreef :
De engelsen staan mijn inziens toch wel een beetje bekend om hun voorliefde voor kleine bootjes op groot water en hun nuchtere kijk daar op. Zodoende vind ik deze quote van een engelsman heel veelzeggend (en ja wat uitvoerig):

"Some boats seem to be more seaworthy than others. They survive storms unscathed where others get into serious trouble. Is this just luck? No, it's work.
Every boat has an invisible black box that stores good-luck points.

(knip..)

Boats that have no points in the black box will later be described as "unlucky" and 'unfortunate.' But those with points to expend will survive the same conditions. The black box will take care of you. All you need to do is keep it topped up." (smallcraftadvisor.com/sca-seaworthiness-test) JV

Dit beschrijft eigenlijk één van de essentiële aspecten van goed zeemanschap.
Goede voorbereiding. Problemen die zouden kunnen ontstaan bij voorbaat vermijden. Goed zorgen voor de boot. Weten hoeveel brandstof je in de tank hebt. Goed ankergerei dat voor gebruik gereed is. Dat lijstje kan nog verder worden aangevuld.
Allemaal punten waarover hier vaak tot in detail door wordt gezeurd (is dit anker nou beter dan dat anker?) maar waarvan eigenlijk maar eigenlijk maar één ding essentieel is; jij moet eraan denken en zorgen dat het functioneert. Dat je de mogelijke scenario's in het achterhoofd hebt. Als dit, dat dat.

Het mooie van dit citaat is de metafoor: een zwarte doos waarin punten worden verzameld, die je later, als het erom gaat spannen, kunt inzetten.
Past ook mooi op het gegeven dat het in een noodsituatie terechtkomen vaak een opeenstapeling van problemen is, die onvermijdelijk richting een catastrofe leiden. En waarvan je achteraf kunt zeggen: "had ik maar...".

De volgende opgave is dan weer om jezelf niet in details te verliezen en neurotisch gedoe te vermijden. Hoofd- en bijzaken weten te scheiden, usw., usw.
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 11:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 11:41 #589753

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja leuk Stegman. Voor mij is zeilen basically een "mind game". Constant en onder alle omstandigheden in m'n hoofd scenario's doorrekenen. Heerlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 11:52 #589756

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
lodewijk stegman schreef :

Het mooie van dit citaat is de metafoor: een zwarte doos waarin punten worden verzameld, die je later, als het erom gaat spannen, kunt inzetten.
Prachtig! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 11:53 #589757

Een zomeranker?? Dat zou niet eens in me opkomen, kende het fenomeen ook niet. Waarom niet gewoon heel het jaar door met één anker voor alle omstandigheden :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 11:58 #589758

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Evaluationcopy schreef :
Een zomeranker??

Borrelanker? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 11:58 #589759

Claimen dat een grotere boot veiliger is omdat die sneller weg kan varen van slecht weer is maar in zeer beperkte situaties van toepassing.
Een 55 voeter kan nooit van zijn langzalzijnlevensdagen 10 knopen halen op de motor met slecht weer, alleen als je voor de wind weg kan motoren zou dat mogelijk zijn, maar dan ben je beter af om te zeilen (je bent trouwens altijd beter af om te zeilen).

In de praktijk haalt een grote boot net de 6 knopen in slecht weer, zeilend gaat het harder.

De eerste dag in slecht weer is overigens geen probleem voor welke zeewaardige boot dan ook, de golven hebben zich nog niet kunnen opbouwen en zijn dus nog niet gevaarlijk. Harde wind heeft geen gevaar, hoge en brekende golven zijn gevaarlijk voor boten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 11:59 #589760

wilweg schreef :
lodewijk stegman schreef :

Het mooie van dit citaat is de metafoor: een zwarte doos waarin punten worden verzameld, die je later, als het erom gaat spannen, kunt inzetten.
Prachtig! :)
mwah, weet ik niet. je kan wel al die punten opsparen, maar als je ze niet verbruikt is het allemaal voor niks geweest. Ik verwijs maar naar mijn ongebruikt reddingsvlot.
Blift dubbel om dat ding te herkeuren, of zelfs weg te gooien later...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 12:08 #589762

Als je gevonden word in je vlotje heb je dan geluk of zijn het inderdaad de verdiende gelukspuntjes die je hebt gekocht??
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 12:09 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl