@ Rikken
Je mail is te lang om te quoten.
Alle zaken die je onderstreept hebt en gemakshalve als aanname betiteld kan ik staven. de reden is dat ik zelf regelmatig 1:1 deze lieden tegenkom op het water en de veel mensen spreek die betrokken zijn bij deze acties, zowel bemanningen als "geredden" Er is geen woord verzonnen in mijn volkwijsheden. Ik kan hier op internet alleen niet in detail treden vanwege procedures die lopen en mij zaken aangerekend worden door o.a. de bergers. Onder het genot van een drankje kan ik dit soort dingen in geuren en kleuren vertellen en liggen vaak heel anders dan in dit draadje geschetst wordt. ik begrijp dat iedreen hier graag sappige verhalen wil horen; helaas. Ook staat er in de reddingrapporten niet wat er werkelijk gebeurd, hier zijn redenen voor.
Wil je meer informatie dan moet je het hoofdkantoor in Ijmuiden bellen en vragen hoe het zit.
Vanaf komend jaar zal de radio discipline stenger worden.
De website die je aanhaalt is een heel beperkte site, die alleen maar een regio bestrijkt van de randmeren en aangrenzende delen, ik zou je adviseren om wat meer materiaal te verzamelen voor een oordeel.
Ik ben zelf vaak aanwezig bij en onderdeel van acties op het ijsselmeer, ook vaak achter de marifoon, maar ons radio verkeer verloopt geheel anders en formeler dan die website weergeeft.
Soms moet je wel goed nadenken wat en hoe je het gaat zeggen, ook juist omdat iedereen meeluistert
Een wad en ijsselmeer berger bepaald
wel zelf het bedrag en is niet afhankelijk van de waarde van het schip. Er zijn formules voor b.v. per man, per PK en per uur + toegevoegde materialen. Voor een jachtje lostrekken gaat de verzekering echt niet een gedeelte van de waarde van het schip betalen. In het verleden weet ik dat regelmatig rekeningen van bergers niet geaccepteerd werden wegens onheuse bedragen. wat de berger nooit verteld is dat het schip dat hulp accepteert van een berger altijd zijn eigen risico kwijt is. Er zijn prijzen bekend die variëren van b.v € 500-8000 voor even lostrekken. Je kan het natuurlijk proberen, maar reeel is anders
Over de doelstelling van de KNRM kunnen we kort zijn, die is sinds 1990 als volgd;
1.1 Doelstelling (Statuten KNRM, artikel 2)
“De stichting heeft ten doel het kosteloos (doen) verlenen van
hulp en bijstand aan hen die voor de Nederlandse kust - daaronder mede begrepen het IJsselmeer, de Waddenzee, de Zeeuwse en
Zuid-Hollandse stromen en al zulke overige gebieden als onder voorafgaande goedkeuring van de
raad van toezicht door de directie te bepalen - in gevaar verkeren of in gevaar dreigen te geraken,
het in stand houden van een radio medische dienst, zomede al hetgeen met het vorenstaande
verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.”
Net als de maatschappij om je heen, past de KNRM zich ook aan.
Er zijn/waren ook bergers met een convenant met de kustwacht en die zijn wel 24/7/365 beschikbaar, dat zijn ook serieuze mannen. Ik dacht met name in Zeeland, de huidige status is me onbekend Ook heeft de KNRM diverse convenanten met diverse Bergers. Op het ijsselmeer en wad zijn het gewoon opportunistische cowboys.
Over de financiering Van de KNRM is niks vaags, ik zou daar maar niks over rond roepen, want het is niet waar. Ooit, rond 1992-1998 kreeg de KNRM voor elk "gered" jacht een vaste bijdrage van Fl400,-. dat is allang niet meer zo. neem tenminste de moeite om een jaarverslag door te lezen zoals b.v. deze ;
www.knrm.nl/_sitefiles/file/ja...Jaarverslag_2011.pdf
Soms krijgt de KNRM wel eens een bonus als dank voor acties van grote schepen, maar dat is niet structureel (Aztec Maiden).
Jou verhaal is daar nogal speculatief, niet doen, eerst onderzoeken voor je schrijft.
Ik negatieve ervaringen met bergers? hoe kom je er bij. Ik ben alleen maar bedreigd met messen, ze voeren in het verleden wel eens over onze tros, ze brachten opvarenden in levensgevaar door schepen om te trekken, waar we gelukkig snel bij waren. Nog regelmatig misleiden ze glashard de hulpvrager en doen zich letterlijk voor als KNRM met naam en toenaam (niet gelogen). Ze bedreigen hulpvragers als deze de KNRM alsnog bellen als de bergen aan boord is. Het hinderen van manoeuvres tellen we al niet meer mee.
Een professionele berger die 24/7/365 beschikbaar is, zijn materieel e bemanning goed voor elkaar heeft en ook meehelpt bij omvangrijke zoekacties als de kustwacht dat vraagt verdient respect.
Uiteindelijk is ook de KNRM is niet altijd heilig, waar gehakt wordt.....