Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 1e oversteek engeland. Wsl lowestoft

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 09:41 #629051

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
Joostg schreef :
- Kaarten: Imray C25 aanschaffen? Is dat voldoende?
De C25 is alleen een overzeiler, daar staan niet genoeg details op voor de aanloop. Je hebt dus nog een kaart nodig, bijv. Imray C28 Harwich to Wells-next-the-Sea

- Hoe aanmelden bij haven in lowestoft, zijn daar andere regels dan in NL?
Je moet je melden op VHF 14 voor het binnenvaren van de haven. Zie voor meer informatie: www.visitmyharbour.com/harbour...t/lowestoft-marinas/
Of koop de Reeds of Imray Cruising Almanac, daar staat het allemaal in.

- Welke verkeerstelsels moeten we oversteken en waar moeten we hier op letten (buiten het reguliere uitwijken etc)
Welke stelsels je tegenkomt hangt af van je route, kijk op de kaart zou ik zeggen.
Bij een verkeersscheidingsstelsel haaks oversteken, en als je moet uitwijken moet je met de richting mee gaan liggen. Bij een tegengestelde koers zijn ze iets sneller voorbij, maar dat mag officieel niet in de shipping lane. Een deepwaterroute of aanbevolen route mag je kruisen zoals je wilt.
In de density-map van MarineTraffic kan je zien waar je het meeste verkeer kan verwachten:



- Zijn er windmolenparken onderweg die ik moet vermijden?
De 2 parken ten noorden van de IJ-geul zijn af, daar moet je dus buiten de 500m zone blijven.
Ten zuiden van de IJ-geul wordt momenteel Eneco Luchterduinen gebouwd, daar wordt je misschien door een watchvessel gevraagd om iets meer afstand te houden.
Voor de Engelse kust volgens mij geen windmolenparken ter hoogte van Lowestoft, die liggen zuidelijker.

Bij dit verkeersstelsel boven of onder langs (afhankelijk van de wind) of er gewoon recht doorheen? Ergens meldplicht zoals bij de maasmond?
Omheen, noord of zuid

Deze gewoon haaks oversteken?
Dat is volgens mij een aanbevolen route, maar geen VSS. Die mag je dus kruisen zoals je wilt.

Via de kardinaal S holm Lowestoft aanlopen of gewoon direct via de groene SW holm?
De dieptes van de banken voor Lowestoft veranderen nogal (zie de notitie op de kaart), dus ik zou gewoon de geul aan houden.
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 09:54 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 09:47 #629054

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Neem Southwold mee in je overweging. Is veel leuker dan Lowestoft, is mijn ervaring.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 10:32 #629070

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Joostg schreef :
Wij doen dit van 19 t/m 24 juni. In dit weekend ligt ook de VOR in Scheveningen. Bij slecht weer wijken we daarnaar uit.

De haven van Scheveningen is van 17-20 juni i.v.m. de Volvo Ocean race gesloten voor passanten, en dus niet bruikbaar als reguliere uitwijkhaven (www.jachtclub.com).

Joostg schreef :
- Kaarten: Imray C25 aanschaffen? Is dat voldoende?

Zo te zien beschik je over Navionics kaarten op je tablet/smartphone? Als je vertrouwd bent met elektronische navigatie én hier een fatsoenlijke backup voor hebt (2e tablet of smartphone) die je in verband met onweer in oven of magnetron kan leggen kun je je mijns inziens de aanschaf van papieren detailkaarten van de aanloop besparen.

Joostg schreef :
- Welke verkeerstelsels moeten we oversteken en waar moeten we hier op letten (buiten het reguliere uitwijken etc)

Naast wat al geschreven is: een VTS steek je haaks (kompaskoers) over, je houdt geen rekening met stroming. De gedachte hierachter is dat je op deze manier sneller bent overgestoken (en er dus korter risico is op een aanvaring) dan wanneer je de stroming gaat doodvaren.

Joostg schreef :
- ICP benodigd? Overige aanvullende documenten (buiten het bewaren van tank bonnetjes ;)).

Als het even kan zou ik bij zo'n korte tocht het tanken van rode diesel voorkomen. Het duurt erg lang voordat die kleurstof weer uit je tank is en bespaart je potentieel gedoe met douane, bewijsplicht, etc.

www.vamex.nl/home/varen-in-het-buitenland
zeilen.watersporters.nl/vaarwater/buitenland/

Joostg schreef :
We horen het graag.

Heel veel plezier met je eerste oversteek!
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 12:04 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 10:44 #629074

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Als aanvulling op Xipias: Het windparkt ten zuiden van Ijmuiden moet je 5 mijl afstand van houden. Kijk even van te voren of ie al ingetekend staat in een kaart en/of plotter. Er staan kardinalen.
(tenminste dit alles gold voor afgelopen jaar)
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 10:45 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 11:19 #629089

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
Airgead schreef :
Als aanvulling op Xipias: Het windparkt ten zuiden van Ijmuiden moet je 5 mijl afstand van houden. Kijk even van te voren of ie al ingetekend staat in een kaart en/of plotter. Er staan kardinalen.
(tenminste dit alles gold voor afgelopen jaar)
5 mijl lijkt mee een beetje veel, bedoel je niet 0.5?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 11:25 #629094

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Tja, is louter uit gehegen, volgens het kaartje lijkt dat absoluut niet te kloppen....
Ik vond het destijds ook al erg veel. Ben nog weggejaagd omdat ik een paar tiende mijl in het gebied kwam. (stond nog niet in mijn gloednieuwe kaarten en plotter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 11:44 #629105

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
Het gebied wat op de kaart staat is trouwens al inclusief 500m afstand rond de daadwerkelijke randen van het windpark. De groene lijn is de rand van het windpark, de donkerrode de verboden gebied zone.



Als je tussen het rode lijntje en de kardinalen doorvaart gaan ze waarschijnlijk ook al piepen, maar dan kan je gewoon antwoorden dat het verboden gebied op je kaart staat en dat je daar buiten blijft.
Als ze in die hoek van het park aan het werk zijn (zie je wel op de AIS) iets meer afstand houden.
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 11:45 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 12:30 #629127

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Allen dank voor de reacties tot nu toe :)

@ Xiphias: Mooi kaartje van marine traffic. Geeft een duidelijk beeld. Inzake de uitwijk rondom windmolen parken. Jij zegt 500 meter maar verderop in dit topic zie ik ook 0,5 nm en zelf 5nm. Wat is het nou? Als ik straks recente kaarten binnen heb, staat het er dan op?

@ Faran: Leukere plaatsjes is natuurlijk altijd beter! Is soutworld niet erg lastig afmeren ivm snelstromend getijde water? Of valt dat wel mee? Als ik dan toch extra mijltjes ga maken wellicht meteen maar doorvaren richting harwich? Of is dat de extra mijlen niet waard? Wellicht meer te doen als we twee dagen in engeland willen blijven?

@ Hans V: Ik zou dan buitengaats gaan liggen bij scheveningen zaterdag, op die manier de start meemaken. Ik heb inderdaad navionics, maar vind het tijdens een oversteek altijd een prettige gedachte om gewoon op papier mijn positie in te kunnen tekenen. Wellicht dat de detail kaarten van de aanloop dan met navionics kunnen. Hoef ik enkel de 25 te kopen.

@ Allen: In vind die windmolen parken maar verwarrend. Ik zou zeggen als ik buiten het rode lijntje blijf kan niemand me iets maken. Dan vaar ik conform kaart immers in veilig gebied?

Overigens verder is kanaal 6 op de noordzee volgens mij voor de nautische info? Kanaal 16 uiteraard nood kanaal? Maar is er ook een verplicht uitluister kanaal? Dat laatste ben ik even kwijt (en mn kaarten liggen aan boord). Aanloop van ijmuiden is geloof ik kanaal 7. maar verder op zee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 12:37 #629129

Gewoon 16 uitluisteren. Voor nuttige (weers)berichten wordt vanzelf verwezen naar een ander kanaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 12:41 #629131

Ik zeg: investeer in een almanak.. Reeds bijvoorbeeld. Hoeft niet perse 2015 te zijn omdat je getij toch op je iPad hebt.. Je hebt dan wel marifoon en aanloop info bij de hand...
Goud waard..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 12:52 #629139

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
Joostg schreef :
@ Xiphias: Inzake de uitwijk rondom windmolen parken. Jij zegt 500 meter maar verderop in dit topic zie ik ook 0,5 nm en zelf 5nm. Wat is het nou? Als ik straks recente kaarten binnen heb, staat het er dan op?

@ Allen: In vind die windmolen parken maar verwarrend. Ik zou zeggen als ik buiten het rode lijntje blijf kan niemand me iets maken. Dan vaar ik conform kaart immers in veilig gebied?
Op de kaart staat het rode lijntje, dat is de 500m veiligheidszone, net als bij boorplatformen.
Als ze bezig zijn met de bouw willen ze soms een grotere marge, en dan wordt je opgeroepen door een watchvessel die je verdere aanwijzingen geeft. Als je geen reden hebt om er dicht langs te gaan blijf je ten noorden van de WFL-N kardinaal.

Overigens verder is kanaal 6 op de noordzee volgens mij voor de nautische info? Kanaal 16 uiteraard nood kanaal? Maar is er ook een verplicht uitluister kanaal? Dat laatste ben ik even kwijt (en mn kaarten liggen aan boord). Aanloop van ijmuiden is geloof ik kanaal 7. maar verder op zee?
Je luistert uit op kanaal 16, en als je opgeroepen wordt ga je in overleg naar een werkkanaal, bijv. kanaal 6.
IJmuiden Approach (kanaal 7) is voor jachten niet relevant, dat is voor het verkeersscheidingsstelsel. 12 mijl rond IJmuiden heb je wel IJmuiden Port Control op kanaal 61.
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 13:12 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 12:55 #629140

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
ISO788 Hans schreef :
Ik zeg: investeer in een almanak.. Reeds bijvoorbeeld. Hoeft niet perse 2015 te zijn omdat je getij toch op je iPad hebt.. Je hebt dan wel marifoon en aanloop info bij de hand...
Goud waard..

Duur boekje voor 1 overtocht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 12:56 #629141

Ik heb er nog wel 1 over.
Een oude dan
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 12:57 door AccountVerwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 12:58 #629145

terzijde : de volvo race in scheveningen is niet een start met z'n allen tegelijk op een bepaalde tijd.
Op het tijdstip dat een ieder finisht moet deze 24 later weer starten.
dat is wel minder leuk om te aanschouwen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 13:09 #629149

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Nog even voor alle duidelijkheid: de windparken van Nederland en België zijn verboden om door te varen.

Echter de Engelse windparken zijn wél toegankelijk voor kleine schepen. Daar geldt alleen een verboden zone van 50 meter rondom iedere mast (maar zo dicht kom je er vast niet in de buurt). De enige uitzonderingen zijn parken in aanbouw en bij werkzaamheden. Maar dan wordt je ook door de wachtschepen wel aangeroepen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 13:09 #629150

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
@ Jaaph: Je hebt een PB

@ Roozeboos: Oei, dat is een goede om te onthouden. Klinkt een stuk minder leuk. Nu maar hopen op een beetje redelijk weer. Oftewel niet meer dan 5bft en niet pal oost ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 13:14 #629152

voor de oversteek: zoek net weer op!
Als je nog een tweede weekend hebt als plan B dan heb je in ieder geval nog een keuze.
Het heeft weinig zin om met 5 a 6 BFT tegen met twee meter hoge golven te vertrekken.
dan lig je na 5 uur weer terug in ijmuiden.

kijk bjivoorbeeld op passageweather.com. kan je alles zien, een week vooruit.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 13:17 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 13:28 #629155

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Joostg schreef :
@ Hans V: Ik zou dan buitengaats gaan liggen bij scheveningen zaterdag, op die manier de start meemaken.

Ok, ik dacht dat je Scheveningen als uitwijkhaven achter de hand wilde houden. Voor comfortabel en veilig buiten liggen bij Scheveningen heb je wel (heel) rustig weer nodig.

Joostg schreef :
Ik heb inderdaad navionics, maar vind het tijdens een oversteek altijd een prettige gedachte om gewoon op papier mijn positie in te kunnen tekenen. Wellicht dat de detail kaarten van de aanloop dan met navionics kunnen. Hoef ik enkel de 25 te kopen.

Voor de voorbereidingen en het bijhouden van je positie is een papieren overzeiler inderdaad prima. Wij gebruiken de papieren Imray kaarten in de praktijk eigenlijk alleen bij het plannen van de tocht. Maar het is bij navigatie in een nieuw en onbekend gebied een heel goed idee om je eigen vertrouwde routines aan te houden.

Joostg schreef :
Overigens verder is kanaal 6 op de noordzee volgens mij voor de nautische info? Kanaal 16 uiteraard nood kanaal? Maar is er ook een verplicht uitluister kanaal? Dat laatste ben ik even kwijt (en mn kaarten liggen aan boord). Aanloop van ijmuiden is geloof ik kanaal 7. maar verder op zee?

IJmuiden heeft VHF 61, sector Maasmond (als je hier langs komt) zit op VHF 3. In deze aardige PDF vind je o.a. situatiekaartjes van Noordzee knooppunten met VHF frequenties, blokkanalen, etc.

Op zee VHF 16 en VHF 13.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 14:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 14:13 #629173

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Southwold aanlopen net na lokaal HW. Dan staat er wat tegenstroom, waarop je makkelijk draait in dat smalle kanaaltje en kan je achteruit slaand simpel aanleggen langszij boot of kade. Als je de Harbourmaster ff oproept komt hij gezellig een plek wijzen. Let op diepte. Meestal ligt er wel ergens een bult zand in de monding. Zie www.waveney.gov.uk/site/script...95&categoryID=200065
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 14:36 #629184

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Als je de moeite neemt naar Harwich te gaan zou ik zeker de OreAlde en de Deben bekijken dat zijn prachtige rivieren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 14:48 #629190

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Evaluationcopy schreef :
Gewoon 16 uitluisteren. Voor nuttige (weers)berichten wordt vanzelf verwezen naar een ander kanaal.

Wat de praktijk is weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar toevallig zie ik net in dit document, dat kanaal 13 het normale uitluister en communicatiekanaal op de (zuidelijke) Noordzee is..

Edit: Hans V. Meldde dat al, zie ik nu..
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 14:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 14:52 #629191

Een jaar geleden speelde dezelfde discussie in een topic. Als ik me niet vergis luisterden de meeste zeezeilers uit op 16. Idem voor mijn eigen oversteek en dat ging prima.

Tenzij ik het echt grandioos verkeerd heb onthouden en het juist 13 moet zijn. Maar hoe moet je anders het nood- spoed- en veiligheidsverkeer uitluisteren? (Marifoons met dual functie daargelaten)

Wellicht dat de leden met wat meer mijlen ervaring uitsluitsel kunnen geven.
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 14:53 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 14:55 #629192

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
joostp schreef :
Southwold aanlopen net na lokaal HW. Dan staat er wat tegenstroom, waarop je makkelijk draait in dat smalle kanaaltje en kan je achteruit slaand simpel aanleggen langszij boot of kade.

Dat is een nogal specifiek advies.
Ik zou zelf altijd veel liever tegen de stroom in varend aanleggen. Je kunt dan nog wat meer met je roer. Wat een boot achteruit varend doet is nogal verschillend van boot tot boot. In mijn geval zou de wielwerking bij aanleggen in Southwold, na gedraaid te zijn, bijvoorbeeld precies de verkeerde kan op werken..

Moet je in Southwold met de boeg naar buiten afmeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 15:02 #629197

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Evaluationcopy schreef :
Maar hoe moet je anders het nood- spoed- en veiligheidsverkeer uitluisteren? (Marifoons met dual functie daargelaten)

Er is een duidelijk verschil tussen een normaal communicatiekanaal en een noodkanaal. Dat laatste dient zoveel mogelijk verschoond te blijven van schip-schip communicatie, naar mijn idee. Een 'stuurboord-stuurboord' hoort niet op kanaal 16 thuis. Evenmin onderlinge deliberaties over voor- of achterlangs bij het kruisen van de shipping lane.

Op zich kun je kanaal 16 uitluisteren, maar voor overleg over bovengenoemde zaken overschakelen op VHF 13.

Op het binnenwater hebben we daarvoor VHF10 (tenzij er een ander specifiek blokkanaal geldt)

Maar zoals gezegd: de praktijk op zee ken ik eigenlijk niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 15:19 #629205

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Lodewijk Stegman schreef:
Moet je in Southwold met de boeg naar buiten afmeren?

Nee, geloof ik niet, maar havenmeester wil het graag en je moet ook weer weg tenslotte. Maar is nogal smalle sloot, waarin het hard kan stromen. Ga je met opkomend tij naar binnen, dan is keren vrijwel onmogelijk, tenzij met boegschroef of als je heel handig met anker/vaarboom werkt. Na de haven ligt een lage vaste brug. Daar wil je niet heen, hoewel een tochtje met de bijboot daar onderdoor heel leuk is.

Zou je met hard inkomend water binnenkomen, de draai mislukken en je motor afslaan... ik wil het niet riskeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl