Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 07:28 #973271

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Jeroen-pion schreef :
(...) Je weet wat het woord RESCUE betekent ?(...)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 09:29 #973306

CeesS schreef :
Jeroen-pion schreef :
(...) Je weet wat het woord RESCUE betekent ?(...)



Vraag is ? dat exclusief voor de knrm ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 09:48 #973313

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Vraag is ? dat exclusief voor de knrm ?
Zeker niet! Een ieder is zelfs verplicht hulp te verlenen indien mogelijk.

Naar mijn mening zou de kustwacht bij een hulpvraag best wat mogen doorvragen om de urgentie te bepalen. Dus als je s'middags voor enkhuizen aankomt en je motor wil niet starten, dat er dan gezegd wordt: "Meneer/mevrouw, de jongens zijn nu aan het werk, om 5uur komen ze thuis gaan dan eerst een hapje eten dus om een uur of 7 vanavond kunnen ze u naar binnen slepen, blijft u totdan maar zeilen of ga voor anker".
Een noodvraag is wat anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 10:19 #973325

Nee dat kan natuurlijk niet. Want stel je nou voor dat ze niet van lager wal kunnen wegzeilen. Dan gebeuren er ongelukken. Dus preventief "redden", alle alarmbellen af, leuke oefening ook.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 10:21 #973326

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
De Kustwacht zou inderdaad door moeten vragen en de coordinatie uitvoeren wie er moet worden ingeschakeld.

Maar zo werkt het niet. Vrijwel alle verkeer met de kustwacht is via de marifoon, die continue beluisterd wordt door de bergers. Zodra er maar iets van een melding is rukken ze uit om snel als eerste vast te maken.

Bij regeling van de kosten, achteraf, komen ze met verhalen over lagerwal, harde stormachtige wind etc. etc. Terwijl bij nader onderzoek hiervan blijkt er soms maar weinig te kloppen.

Als een schip daadwerkelijk wordt behouden door een goede actie van een berger, heeft geen enkele verzekeraar daar moeite mee.

Het probleem is de "nep" bergingen, terwijl het eenvoudig hulpverlening is. Dit zou op een uurbasis tegen vaste tarieven moeten worden gedaan.

De Kustwacht zou de bevoegdheid moeten krijgen dit te regelen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 10:33 #973333

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
brambo schreef :
De Kustwacht zou inderdaad door moeten vragen en de coordinatie uitvoeren wie er moet worden ingeschakeld.

Maar zo werkt het niet. Vrijwel alle verkeer met de kustwacht is via de marifoon, die continue beluisterd wordt door de bergers. Zodra er maar iets van een melding is rukken ze uit om snel als eerste vast te maken.

Bij regeling van de kosten, achteraf, komen ze met verhalen over lagerwal, harde stormachtige wind etc. etc. Terwijl bij nader onderzoek hiervan blijkt er soms maar weinig te kloppen.

Als een schip daadwerkelijk wordt behouden door een goede actie van een berger, heeft geen enkele verzekeraar daar moeite mee.

Het probleem is de "nep" bergingen, terwijl het eenvoudig hulpverlening is. Dit zou op een uurbasis tegen vaste tarieven moeten worden gedaan.

De Kustwacht zou de bevoegdheid moeten krijgen dit te regelen.

Bram

Wat ik er van weet is dat alle kanaal 16 oproepen door de Kustwacht worden beoordeeld op prioriteit, en worden doorgegeven aan de KNRM indien dit nodig wordt geacht. De reden dat de KNRM de enige is in die communicatie strategie, is dat de KNRM als enige zich hiervoor gekwalificeerd heeft en een convenant met de Kustwacht heeft getekend.

Zolang geen enkele commerciële berger kan voldoen aan de voorwaarden die de Kustwacht stelt, o.a. 24/7 bereikbaarheid en andere minimum operationele eisen (die ik niet in detail ken), vallen de commerciële bergers in die communicatie buiten de boot. Het gaat niet aan dat ze alleen de krenten uit de pap willen hebben.
Laatst bewerkt: 28 aug 2018 10:35 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 10:35 #973334

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
brambo schreef :

Het probleem is de "nep" bergingen, terwijl het eenvoudig hulpverlening is. Dit zou op een uurbasis tegen vaste tarieven moeten worden gedaan.


reken eens even uit wat een uurtje bergen zou moeten kosten dan ;) Zowel voor KNRM en bergers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 10:37 #973335

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Jeroen-pion schreef :
CeesS schreef :
Jeroen-pion schreef :
(...) Je weet wat het woord RESCUE betekent ?(...)



Vraag is ? dat exclusief voor de knrm ?

Natuurlijk moet iedereen een ander in nood in zover dat tot de mogelijkheden behoord helpen. Maar ik ben wel heel blij dat we in NL een professionele organisatie hebben die een convenant met de kustwacht nakomt om mensen in nood op het water te redden. Als ik in de onfortuinlijke omstandigheden zou komen te verkeren dat het dreigt dat mijn laatste uur geslagen is wil ik heel graag gered worden. Dat mijn bootje ook nog geborgen wordt is op dat moment bijzaak. Eerst wil ik gered worden. Pas daarna mag een berger zich met mijn bootje bemoeien. En WEL IN DIE VOLGORDE. Als een berger,met RESCUE op zijn schip geschilderd, aan komt met om mijn bootje te bergen en zich weinig gelegen laat om mijn vege lijf eerst te redden wil ik dat hij ver weg blijft. Aasgieren mogen wat mij betreft pas gaan pikken als ik van het toneel verdwenen ben.
De KNRM is de enige die zo'n convenant na komt. Wat mij betreft mogen ze dan ook activiteiten ontplooien die nodig zijn om dat te blijven doen. Eén daarvan is in voldoende mate zichtbaar zijn. Voor als nog wijst alles er op dat de KNRM activiteiten breed gedragen zijn én binnen de wet.
Nogmaals een berger die nadrukkelijk aanwijzingen van de kustwacht negeert en mensenlevens in gevaar brengt zitten we niet op te wachten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 10:40 #973336

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Bijgaand de baten van de KNRM (zoals vermeld in de jaarrekening 2017). Kun jij aangeven welk deel volgens jouw van de verzekeraars komt ?

De KNRM is de enige instantie waar de Kustwacht een convenant mee heeft kunnen afsluiten voor het inschakelen bij meldingen van situaties waarbij hulp wordt ingeroepen. Onderdeel is een 24/7 beschikbaarheid, en een transparante strategie voor de opleiding en oefening van competent personeel. Geen enkel commerciële berger voldoet hieraan.

Als je in een 'markt' waar een uit burgerinitiatief ontstane instantie al bijna 100 jaar professioneel bezig is, als commerciële berger wilt penetreren, zul daarin op een aanvaardbare manier je plaats moeten zien te vinden. Om te beginnen duidelijk maken dat je niet geïnteresseerd en uitgerust bent in redden, maar betaald wilt slepen. En daar transparante tarieven voor rekenen. Intimidatie, hardhandig en onheus optreden naar mensen in nood hoort daar niet bij. Dat (voor)oordeel hebben de malafide commerciële bergers over zichzelf afgeroepen.
Dat de KNRM primair een reddingsorganisatie is en geen sleepdienst is duidelijk. De grens is in noodgevallen moeilijk te trekken, en in geval van twijfel moet je dat ook niet willen. Een situatie kan snel ontaarden. Het convenant van KNRM en Noordgat kwam neer op een verdeling van werkzaamheden naar grootte van het schip (ik meen 20 meter als grens) en de aard van de noodgevallen. Als na jaren blijkt dat bij de commerciële berger de afspraken niet worden nagekomen, moeten ze niet piepen dat het convenant wordt opgezegd. De minister acht kennelijk geen gronden aanwezig om hierin stelling te nemen.

De enige manier voor de commerciële bergers om een werkzame relatie met Kustwacht en KNRM te krijgen lijkt me de route van overleg. En zij zullen duidelijk moeten maken dat ze voldoen aan de eisen van opleiding en professionaliteit van de bemanningen, 24/7 beschikbaarheid, en transparante tarieven rekenen. Daar is nog een lange weg te gaan lijkt me.





Die giften zitten verstopt in de periodieke giften en de giften door bedrijven. Er vaart bijvoorbeeld ook een reddingsboot op zee die de naam van een verzekeraar draagt. Dat is echt niet zo omdat de KNRM dat zo'n prachtige naam vindt.
Wat die transparante tarieven betreft is dat in de hulpverlening lastig. Een berger weet nooit hoe lang een klus gaat duren en wat er voor complicaties bij komen. Als een bootje vast ligt en er wordt afgesproken het voor 250 euro los te trekken wat moet er dan gebeuren als het bootje nadat het los is lek blijkt te zijn? Moet die berger dan opnieuw een prijs afspreken terwijl het bootje zinkende is, moet hij de hele klus inclusief slepen naar een kraan en takelen voor die 250 euro doen? Graag een antwoord met de beste oplossing volgens jou. Je gaat de brandweer toch ook niet vooraf vragen hoeveel schuim ze gaan gebruiken en wat dat kost? Of , in een geval waarin de verzekering betaald, wat een ambulance per kilometer kost? Nu bepaald een expert van de verzekering achteraf waar de berger recht op heeft. Dat zijn in de ogen van buitenstaanders wellicht hoge bedragen, maar blijkbaar is dat toch wat.de verzekering er voor over heeft.

Boven de 20 meter mag de KNRM sowieso niet slepen. Dat mag alleen een gecertificeerde sleepboot. Convenant of niet.. De KNRMd oet dat echter veelvuldig. Binnen RWS wordt hier inmiddelso ok kritisch naar gekeken en het zou mij niet verbazen als zij een keer tot handhaving over gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 10:45 #973339

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
JRomkes schreef :
reken eens even uit wat een uurtje bergen zou moeten kosten dan ;) Zowel voor KNRM en bergers.

Voor mij is voldoende dat de KNRM luid en duidelijk maakt dat de wijze waarop zij gefinancierd zijn voldoende dekkend is om dat te doen. Er wordt hier een pseudo probleem gesuggereerd. De financiering en kostendekking van de KNRM is prima voor elkaar.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 10:45 #973340

JRomkes schreef :

reken eens even uit wat een uurtje bergen zou moeten kosten dan ;) Zowel voor KNRM en bergers.

Dat is niet te moeilijk, het enige wat we niet weten is de gemiddelde duur van een reddingsactie.
Die zal zomaar 3 uur of meer zijn: uitvaren, vastmaken, opruimen, terugvaren.

Totale kosten KNRM per jaar voor 2017:



dus 27.000.000 euro.

Aantal acties:



Kosten per actie: 12.742 euro.
Bij 3 uur per actie 4000 euro per uur als je de kosten van de uren meeneemt. Dat is dus de kosten voor de roofredders.
KNRM-kosten zonder uren zijn meer dan 1/3 lager, 2600 euro per uur.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2018 10:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 10:48 #973341

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Rikken schreef :
[
Boven de 20 meter mag de KNRM sowieso niet slepen. Dat mag alleen een gecertificeerde sleepboot. Convenant of niet.. De KNRMd oet dat echter veelvuldig. Binnen RWS wordt hier inmiddelso ok kritisch naar gekeken en het zou mij niet verbazen als zij een keer tot handhaving over gaan.

Ben heel benieuwd of die bergers zich gaan bekommeren over die Deense krotter die net voor Scheveningen is gezonken. Of dat RWS, op kosten van de belasting betaler, het zaakje moet gaan opruimen. Ik geloof dat ik het antwoord al weet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 10:48 #973342

Rikken schreef :
Binnen RWS wordt hier inmiddelso ok kritisch naar gekeken en het zou mij niet verbazen als zij een keer tot handhaving over gaan.

Bronnen? Bewijzen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 11:03 #973346

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Rikken schreef :
Die giften zitten verstopt in de periodieke giften en de giften door bedrijven.

Bron ? Bewijzen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 11:04 #973347

Baasklusje schreef :
Kosten per actie: 12.742 euro.
Bij 3 uur per actie 4000 euro per uur als je de kosten van de uren meeneemt. Dat is dus de kosten voor de roofredders.
KNRM-kosten zonder uren zijn meer dan 1/3 lager, 2600 euro per uur.

Fantastisch dat de KNRM niet alleen financieel continuïteit levert meer ook in staat is om de kern van de organisatie die gevormd wordt door de vrijwilligers bij elkaar te houden en uit te bouwen. Zonder vrijwilligers zou het er vrij droevig aan toegaan op de Nederlandse wateren lijkt me.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 11:14 #973352

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Rikken schreef :
Wat die transparante tarieven betreft is dat in de hulpverlening lastig. Een berger weet nooit hoe lang een klus gaat duren en wat er voor complicaties bij komen. Als een bootje vast ligt en er wordt afgesproken het voor 250 euro los te trekken wat moet er dan gebeuren als het bootje nadat het los is lek blijkt te zijn? Moet die berger dan opnieuw een prijs afspreken terwijl het bootje zinkende is, moet hij de hele klus inclusief slepen naar een kraan en takelen voor die 250 euro doen?

Je kunt prima een uurtarief afspreken. Vergelijk het met een garage, die weet ook niet van tevoren hoe lang ze nodig hebben om een storing op te lossen. In het uurtarief zitten alle vaste kosten verrekend. Materiaal betaal je naar verbruik. Dus bv een brandstof vergoeding voor gevaren afstand, een bergingspomp met een eigen uurtarief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 11:17 #973353

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
CeesS schreef :
brambo schreef :
De Kustwacht zou inderdaad door moeten vragen en de coordinatie uitvoeren wie er moet worden ingeschakeld.

Maar zo werkt het niet. Vrijwel alle verkeer met de kustwacht is via de marifoon, die continue beluisterd wordt door de bergers. Zodra er maar iets van een melding is rukken ze uit om snel als eerste vast te maken.

Bij regeling van de kosten, achteraf, komen ze met verhalen over lagerwal, harde stormachtige wind etc. etc. Terwijl bij nader onderzoek hiervan blijkt er soms maar weinig te kloppen.

Als een schip daadwerkelijk wordt behouden door een goede actie van een berger, heeft geen enkele verzekeraar daar moeite mee.

Het probleem is de "nep" bergingen, terwijl het eenvoudig hulpverlening is. Dit zou op een uurbasis tegen vaste tarieven moeten worden gedaan.

De Kustwacht zou de bevoegdheid moeten krijgen dit te regelen.

Bram

Wat ik er van weet is dat alle kanaal 16 oproepen door de Kustwacht worden beoordeeld op prioriteit, en worden doorgegeven aan de KNRM indien dit nodig wordt geacht. De reden dat de KNRM de enige is in die communicatie strategie, is dat de KNRM als enige zich hiervoor gekwalificeerd heeft en een convenant met de Kustwacht heeft getekend.

Zolang geen enkele commerciële berger kan voldoen aan de voorwaarden die de Kustwacht stelt, o.a. 24/7 bereikbaarheid en andere minimum operationele eisen (die ik niet in detail ken), vallen de commerciële bergers in die communicatie buiten de boot. Het gaat niet aan dat ze alleen de krenten uit de pap willen hebben.

Het is eenvoudig. De communicatie wordt opgevangen door een berger en die rukt zelfstandig uit. Ongeacht wat de Kustwacht regelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 11:17 #973354

Hoe regelen ze dit in het buitenland, bijvoorbeeld bij de RNLI, of in duitsland?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 11:25 #973356

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Rikken schreef :
Boven de 20 meter mag de KNRM sowieso niet slepen. Dat mag alleen een gecertificeerde sleepboot. Convenant of niet.. De KNRMd oet dat echter veelvuldig. Binnen RWS wordt hier inmiddelso ok kritisch naar gekeken en het zou mij niet verbazen als zij een keer tot handhaving over gaan.

Waar zijn de CVO's van de beroepsmatig gebruikte RIB's?
Waar is hun volgens BPR verplichte AIS op beroepsmatige gebruikte sleepboten?

Het aantal keren dat een reddingboot iets versleept boven de 20 meter is al sporadisch, dus buiten de hulpverlening of redding...

Aan 1100 ton palmpitschroot trek je niet zo veel met een reddingboot. En als het al eencharterschip is, is er geen berger te bekennen bij koud slecht weer?

Die rib's zijn niet gecertificeerd door IlnT, dus ik zie het probleem niet.

je mag best roepen dat de KNRM het allemaal jiet goed doet, maar steek eerst je hand in eigen boezem voor dat je het opschrijft.

Voor een volwaardige berger, zoals voorheen Scheffer, kan je alleen maar respect hebben. We hebben er veel mee samengewerkt in heel goede harmonie. we kregen regelmatig giften van ze voor de goede afloop. Kijk, zo kan het dus ook!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 aug 2018 11:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 11:25 #973357

roozeboos schreef :
Hoe regelen ze dit in het buitenland, bijvoorbeeld bij de RNLI, of in duitsland?

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 11:29 #973358

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Dat bedoeld Rooz niet denk ik?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 11:29 #973359

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
brambo schreef :
<knip>

Het is eenvoudig. De communicatie wordt opgevangen door een berger en die rukt zelfstandig uit. Ongeacht wat de Kustwacht regelt.

Daarom heb ik in mijn telefoon het nummer van de Den Helder Rescue staan. Dan geven we de KNRM een voorsprong :-)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 28 aug 2018 11:30 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 11:31 #973360

WADnWIND schreef :
Dat bedoeld Rooz niet denk ik?

Weet niet wat rooz precies wil weten....
Dit is iig vergelijkbaar met KNRM qua financiering.
Roofredders zal je overal wel hebben, en de Kustwacht/Coastguard zullen ook een vergelijkbare rol hebben.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 11:32 #973361

ErikSnel schreef :
Daarom heb ik in mijn telefoon het nummer van de Den Helder Rescue staan. Dan geven we de KNRM een voorsprong :-)

0900 0111. Alarm Kustwacht. Bovenste in mijn adresboek, en dus wel eens per ongeluk gebeld.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ruzie tussen reddingsmaatschappijen Noordgat vast 28 aug 2018 11:32 #973363

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
Dat bedoeld Rooz niet denk ik?

Weet niet wat rooz precies wil weten....
Dit is iig vergelijkbaar met KNRM qua financiering.
Roofredders zal je overal wel hebben, en de Kustwacht/Coastguard zullen ook een vergelijkbare rol hebben.

Ik denk dat Rooz bedoeld hoe het gaat met iets te grote schepen slepen e.d.
Hij zal het zelf wel verduidelijken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl