Bijgaand de baten van de KNRM (zoals vermeld in de jaarrekening 2017). Kun jij aangeven welk deel volgens jouw van de verzekeraars komt ?
De KNRM is de enige instantie waar de Kustwacht een convenant mee heeft kunnen afsluiten voor het inschakelen bij meldingen van situaties waarbij hulp wordt ingeroepen. Onderdeel is een 24/7 beschikbaarheid, en een transparante strategie voor de opleiding en oefening van competent personeel. Geen enkel commerciële berger voldoet hieraan.
Als je in een 'markt' waar een uit burgerinitiatief ontstane instantie al bijna 100 jaar professioneel bezig is, als commerciële berger wilt penetreren, zul daarin op een aanvaardbare manier je plaats moeten zien te vinden. Om te beginnen duidelijk maken dat je niet geïnteresseerd en uitgerust bent in redden, maar betaald wilt slepen. En daar transparante tarieven voor rekenen. Intimidatie, hardhandig en onheus optreden naar mensen in nood hoort daar niet bij. Dat (voor)oordeel hebben de malafide commerciële bergers over zichzelf afgeroepen.
Dat de KNRM primair een reddingsorganisatie is en geen sleepdienst is duidelijk. De grens is in noodgevallen moeilijk te trekken, en in geval van twijfel moet je dat ook niet willen. Een situatie kan snel ontaarden. Het convenant van KNRM en Noordgat kwam neer op een verdeling van werkzaamheden naar grootte van het schip (ik meen 20 meter als grens) en de aard van de noodgevallen. Als na jaren blijkt dat bij de commerciële berger de afspraken niet worden nagekomen, moeten ze niet piepen dat het convenant wordt opgezegd. De minister acht kennelijk geen gronden aanwezig om hierin stelling te nemen.
De enige manier voor de commerciële bergers om een werkzame relatie met Kustwacht en KNRM te krijgen lijkt me de route van overleg. En zij zullen duidelijk moeten maken dat ze voldoen aan de eisen van opleiding en professionaliteit van de bemanningen, 24/7 beschikbaarheid, en transparante tarieven rekenen. Daar is nog een lange weg te gaan lijkt me.
Die giften zitten verstopt in de periodieke giften en de giften door bedrijven. Er vaart bijvoorbeeld ook een reddingsboot op zee die de naam van een verzekeraar draagt. Dat is echt niet zo omdat de KNRM dat zo'n prachtige naam vindt.
Wat die transparante tarieven betreft is dat in de hulpverlening lastig. Een berger weet nooit hoe lang een klus gaat duren en wat er voor complicaties bij komen. Als een bootje vast ligt en er wordt afgesproken het voor 250 euro los te trekken wat moet er dan gebeuren als het bootje nadat het los is lek blijkt te zijn? Moet die berger dan opnieuw een prijs afspreken terwijl het bootje zinkende is, moet hij de hele klus inclusief slepen naar een kraan en takelen voor die 250 euro doen? Graag een antwoord met de beste oplossing volgens jou. Je gaat de brandweer toch ook niet vooraf vragen hoeveel schuim ze gaan gebruiken en wat dat kost? Of , in een geval waarin de verzekering betaald, wat een ambulance per kilometer kost? Nu bepaald een expert van de verzekering achteraf waar de berger recht op heeft. Dat zijn in de ogen van buitenstaanders wellicht hoge bedragen, maar blijkbaar is dat toch wat.de verzekering er voor over heeft.
Boven de 20 meter mag de KNRM sowieso niet slepen. Dat mag alleen een gecertificeerde sleepboot. Convenant of niet.. De KNRMd oet dat echter veelvuldig. Binnen RWS wordt hier inmiddelso ok kritisch naar gekeken en het zou mij niet verbazen als zij een keer tot handhaving over gaan.