Nachtvlinder schreef :
Dit is een erg vervelende ervaring voor TS en voor ons en hem leerzaam. Met leren is niets mis. Goed kaartmateriaal gebruiken (geen Navionics dus), weten hoe vectorkaarten werken en niet per default denken “zal wel niet voor mij gelden”. Of erger “lak aan, ik zet m’n AIS uit want bepaal m’n eigen regels wel”.
PvO schreef :
In plaats van altijd aan, kun je er ook voor kiezen om de AIS standaard uit te zetten, en alleen wanneer deze werkelijk wat toevoegt aan de veiligheid aan te zetten.
Wanneer dat is, zal per persoon verschillen, denk ik.
Je wilt waarschijnlijk wél 100% van de tijd andere schepen kunnen ontvangen denk ik? Of óók alleen wanneer zíj́ denken dat het iets toevoegt? Anders wordt het wat lastig om te bepalen wanneer (jij denkt dat) het nuttig is om op te poppen! Kom je in het donker die andere zeilboot gewoon níet meer tegen!
En die shipping lane, waarbij het vandaag wel érg onhandig is een haaks kruisende kompaskoers aan te nemen, en écht druk vindt jij het niet (met die in incidentele oversteekjes opgebouwde ervaring van je), gaat ie dan aan of uit!?
Zo moeilijk is het allemaal niet en sinds dit draadje is het weer wat veiliger geworden…
“Je” en “jij” is hier algemeen bedoeld!
Je blijft het eventueel uitzetten van de AIS maar koppelen aan het bewust willen overtreden van regels hé.
Dat is niet wat ik wil uitdragen iig.
Laat ik even ingaan op wat je hierboven zegt over shippinglanes.
Daarna hou ik er over op, ik wordt hierboven al zo ongeveer door iemand uitgemaakt voor wappie, en dan is een discussie waarbij men naar elkaar luisterd wat mij betreft eigenlijk al niet meer mogelijk.
Maar goed shippinglane dus.
Ik probeer een shipping lane zoals het hoort met een haakse kompaskoers te kruisen.
Helemaal haaks is ie meestal niet, probeer altijd wel wat te smokkelen in de richting waar ik echt heen wil.
Hierop nog nooit commentaar gehad, en ja de AIS staat altijd aan.
Er zit dus blijkbaar wat marge op dat haaks kruisen.
Ook uitwijken voor schepen in de shippinglane doe ik vaak door een tegengestelde koers aan te nemen, niet volgens de regels der kunst, wel sneller.
Als nu mijn AIS gegevens gebruikt zouden worden om mij op te roepen en mij een aanwijzing te geven, prima.
Zouden de AIS gegevens gebruikt worden om mij zondermeer een prent te sturen, dan zal de AIS voortaan meer uit dan aan staan.